Permalänk
Medlem

Snajdigt. Men borde du inte stoppa rackmaskinerna i ett rack?
Jag antar dom står på ditt jobb, eller har du serverrumsgolv hemma

Visa signatur

Sökes: Maskiner och tillbehör från Silicon Graphics och Digital Equipment Corporation.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PBGP
Snajdigt. Men borde du inte stoppa rackmaskinerna i ett rack?
Jag antar dom står på ditt jobb, eller har du serverrumsgolv hemma

V890 och V880 är ingen höjdare i vanliga rack tyvärr. Jag har själv en V880 och köper man dem inte med rackmonteringen så får man ställa dem i botten, och ha dörren öppen för racket som det är en dörr på. De vill ha mycke luft från fronten vanligtvis. De har dessutom taskig passform för 19" rack som inte är från Sun, men man kan få in dem om man bara vill.

deadleus: Får man fråga vad du använder maskinen till mer exakt?

Jag har själv en del av dessa maskiner men de är hyfsat långsamma för det mesta idag tyvärr. Så jag har inte hittat något användingsområdet även fast man får in mycke ram i dem.

Permalänk
Medlem

men hallå en sån har jag med, fast använder den bara när jag ska vara inne på firefox

Permalänk

folda på den?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Farenheit
folda på den?

Folding finns inte för sparc64 vad jag vet. Och tex Seti@home ger inga bättre resultat på dessa cpuer. Får ungefär samma resultat med en 4 år gammal AMD X2 som min V880 med 8st cpuer.

Mjukvaran är inte särskilt optimerad för det, samt att hårdvaran är anpassad för helt andra saker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Folding finns inte för sparc64 vad jag vet. Och tex Seti@home ger inga bättre resultat på dessa cpuer. Får ungefär samma resultat med en 4 år gammal AMD X2 som min V880 med 8st cpuer.

Mjukvaran är inte särskilt optimerad för det, samt att hårdvaran är anpassad för helt andra saker.

Som Sidde säger är mjukvaran rätt kass för folding eller liknande. Hårdvarumässigt är den här typen av maskin gjorda för att utföra väldigt mycket dygnet runt året om under hög last utan att gå på knäna eller ge upp. Räkna decimaler finns det x86 raketer som gör det bättre.

Sidde: Maskinen hämtar dumpar från nätverksnoder och sorterar med hjälp av lite knackade perl script och shell script för att t.ex. leta sekvenser i paketen.
+ lite Solaris lab med ZFS.

V880's känns väldigt seg jämfört med V890, helt annat generation på processortypen.

Maskinen står självfallet på jobbet, elräkningen skulle bli tämligen olustig om den stod och tuffade hemmavid.

Visa signatur

Mobile Work - MacBook Pro 16 M1 Max 64GB

Permalänk
Medlem

Mmmmm, mumma!

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem

Finns det nått dom här gamla arbetshästarna slår x86-raketer på? (bortsett från ren kvalitet som gör dom långlivade och stabila). Dom har väl säkerligen massor med cache och en I/O kraft som inte går av för hackor.

Visa signatur

Sökes: Maskiner och tillbehör från Silicon Graphics och Digital Equipment Corporation.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PBGP
Finns det nått dom här gamla arbetshästarna slår x86-raketer på? (bortsett från ren kvalitet som gör dom långlivade och stabila). Dom har väl säkerligen massor med cache och en I/O kraft som inte går av för hackor.

Utan att titta på faktablad så kan dessa gamla maskiner, samma cpu-generation och äldre, inte specifikt modellen v890 dock, hantera över 64st cpuer vissa hanterar över 1TB+ RAM, i en och samma maskin.

Samt hantera cpuer och ram hotswap. Så skalbarheten är ett av de stora plusen.

Vad just en V890 har jag ingen koll på, spontant väldigt hög IO för PCI-bryggan är det allafall.

Så visst kan de äldre maskinerna hänga med idag om vi talar om vissa specifika uppgifter.

Permalänk

Visst är det coolt med såna siffror men att ge detta mer än 3p är löjligt. Inget personligt men den är inte vacker, men.... ja, grymt ändå

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Asheileon
Visst är det coolt med såna siffror men att ge detta mer än 3p är löjligt. Inget personligt men den är inte vacker, men.... ja, grymt ändå

Står det i nån regel att poängen sätts för skönhet och personlighet? Isåfall har jag missat det. Jag get 10p för grymhet och originalitet (hur många sånna här gallerier finns det på swec?)

Visa signatur

Sökes: Maskiner och tillbehör från Silicon Graphics och Digital Equipment Corporation.

Permalänk
Medlem

Hur kan ni säga att den inte är vacker? Grymt cool i alla fall skulle gärna se lite bilder på insidan också

Visa signatur

I'm Garry-fucking-Oak, You can't ignore my girth!
__________________
Projekt CM 334 ->1337 @ H2O :: Bread-Box HTPC :: Bread-Brain NAS

Permalänk
Medlem

is nise!

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Hedersmedlem

Mysigt!

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+