Permalänk
Medlem

Cool and Quiet har lagt av =(

Jag kan inte ha igång asus Cool And Quiet. Eftersom den vägrar boosta upp cpu'n i vissa program.

800mhz - Inget är igång
3000mhz - Wolfenstein

photoshop - 1800mhz

Rendera ut film i sony vegas - 800mhz
Spela World of warcraft - 800mhz
surfa / starta firefox - 1800mhz

Blir galen av ljudet att den måste max hela tiden.

Tror det hände efter en windows update. :/

Något tips?

Försökt:
Nytt bios
Formatera om datorn
Alla drivrutiner är nya

tack

Permalänk
Medlem

Fattar inte vad cool n quiet gör?
Ett program som visar MHz på processorn och volten på den

Sen text som de står CPU Freq och Voltage på?

Inget som händer alls, inga funktioner eller ngt?..

Permalänk
Medlem

Är du säker på att det gör någon skillnad? Jag testade nämligen att rara upp en stor fil. Den låg i 800Mhz då... tänkte "Vad är detta?"... så jag stängde av CnQ och den låg i 3.2Ghz men själva rarningen gick inte snabbare utan tog lika lång tid.

Visa signatur

Himmabygge - AMD Phenom II 720 BE 2.8Ghz | ATI HD 4770 512Mb | 4096Mb 800Mhz DDR2

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rupenbritz
Fattar inte vad cool n quiet gör?

Cool'n'Quiet klockar ner processorn när kraften inte behövs. För att kunna spara ström.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrBoysen
Är du säker på att det gör någon skillnad? Jag testade nämligen att rara upp en stor fil. Den låg i 800Mhz då... tänkte "Vad är detta?"... så jag stängde av CnQ och den låg i 3.2Ghz men själva rarningen gick inte snabbare utan tog lika lång tid.

Ja, World of warcraft fps'ar sönder totalt. och Sony vegas rendering tar minst 4x längre.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden, vad rekommenderar ni swedare ? Att ha på cool & quite eller att ha den av ? vad ger mest och säkrast konfiguration så att säga ? Och får man ut mindre kraft pga av C&Q funktionen ?

Permalänk
Medlem

Om du låter din dator vara igång 24/7 så spelar det roll.

Är man ekonomisk och använder datorn när den är igång, och stänger av den/sätter den i viloläge när man inte använder så gör det ingen skillnad enligt mig.

Permalänk

Jag rekommenderar att ha den på därför att du sparar el samt att processorns livslängd förlängs.(ljudnivån blir också lägre)

Om man som ts misstänker att cool & quite har lagt av så kan man enkelt testa det genom ett benchprogram för cpun te x cinebench.
Intels motsvarande (speedstep) fungerar även bra när processorn är överklockad, hur amds version funkar under klockning vet jag inte så det är bara att testa.

Visa signatur

8800gt voltmod 600@ 860mhz core 1500@ 2100mhz shader

Permalänk
Medlem

cool and quiet(CaQ) funkar med överklock iaf, har 400mhz OC på min och den klockar ner sig/upp sig som den ska göra med CaQ.

Kolla så windows har rätt inställningar under kontrollpanelen sen energischema eller något sådant heter det. Sen in och ändra och leta upp något med processor (har inte swe windows så kan inte kolla exakt namn). Se till att windows får använda 100% iaf

Visa signatur

Citera för svar
"He had a baseball bat, and I was tied to a chair. Pissing him off was the smart thing to do." - Max Payne