Permalänk

Asus M4A785-V Evo + Minnen?

Hej

Jag har precis inhandlat en ny dator i delar och köpte såklart fel minnen till den (Corsair XMS3 DDR 4GB 1600Mhz (CMX4GX3M2A1600C9)) dessa är bara till Core i5 och i7 och jag körde på en Phenom 2..

Mitt nya system är alltså följande Asus M4A785-V Evo tillsammans med en AMD Phenom 2 955 BE och nu till min fråga.. Jag har kollat i manualen till mitt moderkort över vilka minnen som funkar med mitt Mobo (listan på Asus hemsida är identisk med manualen) och listen över minnen är rätt udda/kort.. Jag kan inte hitta ett enda minne här i Sverige som är med på listan. Är det någon som har samma moderkort och kan berätta för mig vilka minnen som funkar garanterat som man köpa i en butik som webhallen t ex?

Känns fruktansvärt jobbigt med ett nytt system hemma som bara står och dammar..

PS Jag kan tänka mig att sälja dessa Corsair minnen för en billig peng dessutom.

Väldigt tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

ddr2 minnen antar jag.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk

Jag kör Kingston HyperX på mitt.

Visa signatur

Asus P8Z68-V // Intel i5 2500K // R9 280X // 8GB 1600Mhz Corsair // Define R3// Fractal Design Tesla 550w // Kingston 60Gb SSD och en 300Gb för lagring // Windows 7 Ultimate 64-Bit // Samsung P2450H //

Permalänk

Larsson95: Vilken MHz?

Jag misstänker att moderkortet stödjer bara 1600MHz överklockat annars 1333MHz.. Är det där felet ligger kanske?

Permalänk

1600Mhz

Visa signatur

Asus P8Z68-V // Intel i5 2500K // R9 280X // 8GB 1600Mhz Corsair // Define R3// Fractal Design Tesla 550w // Kingston 60Gb SSD och en 300Gb för lagring // Windows 7 Ultimate 64-Bit // Samsung P2450H //

Permalänk
Medlem

Jag antar att du inte har provat att montera minnena och se vad som händer?

Även om du packar upp minnena, så kan du lämna tillbaka dom inom 14 dagar så länge du inte helt förstör själva förpackningen som varan kom i.

Om du är osäker kan du läsa runt lite på lagar och hur andra hanterat liknande fall.

Visa signatur

Derp

Permalänk

Jag har brutit förseglingen och monterat och försökt starta upp.. bilden är bara svart så jag utgår ifrån att minnena inte passar
Hoppas att jag fortfarande kan ha bytesrätt eller öppetköp..
Det vore en dröm om någon här råkade ha samma minnen och moderkort och fick det att funka!

Permalänk
Medlem

Menar du M4A785TD-V Evo eller? Vettefan om det finns nåt sånt som du menar...

Visa signatur

PhenomII x4 955 3.2Ghz @ 3.8Ghz | Corsair A50 | Lancool PC-K62 | PC HD5770 PCS+ | GA-MA790GPT-UD3H | 6GB DDR3 1333mhz (1x2GB, 1x4GB) | WD Black 640GB | Corsair VX550 | Samsung S223C | Scythe Kaze Master Pro 5.25"

Permalänk

Ja, exakt.. ber om ursäkt.

Permalänk
Medlem

XMS3 minnena ifrån corsair passar till AMD också inte bara intel.

Visa signatur

Phenom II 955 3,2ghz, M4N98TD EVO, 4gb Corsair 1600mhz, Corsair TX 550w, Sparkle GTX470, Fractal Design R2, Win7 Ultimate 64-bit.

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Asus M4A785-V Evo + Minnen?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dlinksucks
Hej

Jag har precis inhandlat en ny dator i delar och köpte såklart fel minnen till den (Corsair XMS3 DDR 4GB 1600Mhz (CMX4GX3M2A1600C9)) dessa är bara till Core i5 och i7 och jag körde på en Phenom 2..

Mitt nya system är alltså följande Asus M4A785-V Evo tillsammans med en AMD Phenom 2 955 BE och nu till min fråga.. Jag har kollat i manualen till mitt moderkort över vilka minnen som funkar med mitt Mobo (listan på Asus hemsida är identisk med manualen) och listen över minnen är rätt udda/kort.. Jag kan inte hitta ett enda minne här i Sverige som är med på listan. Är det någon som har samma moderkort och kan berätta för mig vilka minnen som funkar garanterat som man köpa i en butik som webhallen t ex?

Känns fruktansvärt jobbigt med ett nytt system hemma som bara står och dammar..

PS Jag kan tänka mig att sälja dessa Corsair minnen för en billig peng dessutom.

Väldigt tacksam för svar!

De minnena är inte bara för INTEL, men speciellt avpassade med en färdig inställning för den "extreminställning" som finns på deras mobos, vilket förenklar för rätt minneshastighet/inställning, men du skall helt klart kunna köra på dessa minnen även på AMD

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Kör "Corsair XMS3 DDR3 4GB 1333Mhz" på samma moderkort så andra minnen än de i manualen funkar utan problem.