3 års Logitech-garanti, 1 år på elgiganten.

Permalänk
Medlem

3 års Logitech-garanti, 1 år på elgiganten.

Jag tänkte fråga här först så jag har lite kött på benen när jag går upp till elgiganten. Köpte en Logitech MX Revolution där för ett drygt år sen, och på kvittot står det ett års garanti. Logitech själva ger 3 år, http://www.logitech.com/index.cfm/mice_pointers/mice/devices/130&cl=nz,en.

Felet med musen är att den är svår att ladda. Ibland får den för sig att vägra att ladda sig även om den står i laddaren hela natten. Laddningslampan blinkar då rött efter ett tag. Enligt Logitech rör detta sig om ett fel på produkten som täcks av garantin, dvs. deras tre år. Felet har bara eskalerat den senaste tiden, och nu har jag inte lyckats ladda musen på en vecka. Jag hade starkt för mig att jag köpt musen i Maj, men så var självklart inte fallet, utan jag köpte den i början av April för ett år sen. Men felet har funnits där hela tiden alltså. Täcks då varan inte av reklamationsrätten? Dessutom är det enkelt att påvisa felet för elgiganten.

Jag föredrar att gå upp till dem och få en ny mus, men de kommer säkert sätta emot sig detta. Vad ska jag säga då? Och om det verkligen inte fungerar att få problemet löst hos elgiganten, kommer jag tvingas skicka in musen till Logitech då antar jag? Något speciellt att tänka på i det fallet?

Tack för hjälpen.

Permalänk
Inaktiv

En återförsäljare kan inte ändra en tillverkares garantivillkor. Du kan kan alltid kontakta Logitech direkt och höra hur du ska göra.

Permalänk
Medlem

Ring Logitech direkt istället.
De är världsmästare i kundservice.

Permalänk
Sötast

Att gå till Elgiganten, onoff mm i garantiärenden är som att gå till en sushi restaurang för att köpa plankor till köksväggen.

Permalänk
Medlem

Varför inte gå dit och prata? De kommer gå med på det utan problem har själv jobbat i butik står oftast 1år garanti men sen har du ju tillverkarens garanti och det ska inte vara några problem.

Permalänk
Medlem

I ditt fall hade jag ringt till Logitechs support här i Sverige, dels för att dom kommer lösa ditt ärende snabbare än Elgiganten samt att dom är väldigt trevliga och tillmötesgående.

Dom gånger jag har behövt reklamera en Logitech produkt har jag kontaktat deras support och dom har nästan omedelbart skickat ut en ny produkt till mig.

Första gågen fick jag klippa av kabeln till musens laddstation och skicka in till dom, dock fick jag en ny mus innan jag skickade in kabelbiten.

Den andra gången räckte det med att fota av lappen under tangentbordet med serienumret.

Leverans av produkterna har skett några dagar efter kontakt med kundtjänst och det jag tycker var imponerande var när fraktbolaget ville leverera produkten till min dörr och jag inte var hemma så ringde dom mig och levererade produkten till min arbetsplats istället.

Telefonnummer 08-501 632 83

Så tummen upp för Logitechs service!:up:

Permalänk
Medlem

Ett stort tack för hjälpen. Jag går upp till elgiganten och hör lite snabbt med dem, om de krånglar ringer jag logitech. Skönt att höra av dig xrm att deras kundtjänst är så bra!

Permalänk
Medlem

Logitech har direktbytesavtal på en stor del av sitt sortiment och alla billigare produkter. Förutsatt att musen inte har uppenbara skador kommer butiken byta ut den mot en ny såtillvida de har den i lager.
Må vara att det kanske är smidigare att ringa Logitech direkt, men det går knappast snabbare än att besöka butiken.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Maxwan, blir väldigt nyfiken på hur det löser sig nu. Posta när du varit där.

Jag tror att skälet till att det står 1 års garanti på kvittot är att det är något dem alltid ger som minimum. För i en del fall, inte ofta, men ibland lämnar tillverkaren själv ingen garanti ö.h.t.

Visa signatur

Antec P183 : Asus P6T v2 : i7 930+ Noctua NH-U12P : 6GB Corsair Dominator 1600 Mhz CL8 : Radeon HD 5770 : Intel X25M G2 80GB + 2x 1TB Seagate 7200.12 : Corsair HX-750

Permalänk
Medlem

I Sverige behöver man bara lämna 6 månaders garanti.
Efter det är återförsäljaren inte skyldig till något.
Kontakta Logitech direkt istället, det är deras garanti, inte återförsäljarens.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

ni måste börja skillnad på garanti och reklamationer. i sverige har vi lagstadgat 3års reklamationsrätt och inget annat, dock är det så att under dom första 6månaderna ses felets art som ett ursprungsfel om det inte är handhavandefel. elektronikbranchens organisation har kommit överens med dom flesta elektronikkedjorna att lämna 1års garanti i form av att inom det första året så ses ett fel som ett ursprungsfel om det inte är handhavandefel.

att sen logitech lämnar 3års garanti har inget med lagen att göra, dock kan du reklamera varan till återförsäljaren och då bör ju logitech ta det som ett garantiärende eftersom dom lämnar 3års garanti.

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!

Permalänk
Medlem

Åk till Elgiganten och säg som det är, efter bekräftat fel ska du få en ny/pengarna tillbaka. Ingen service på logitech produkter.

Permalänk
Medlem

Som Jokke säger ovan, det är skillnad på reklamationsrätt och garanti.

Det är helt frivilligt för butiker att lämna garanti. I ditt fall så lämnar butiken 1 års garanti vilket innebär att du kontaktar Logitech direkt efter det året har gått.
Visst kan butiken säkert vara snälla och hjälpa dig ändå, men de har ingen skyldighet till det och du har inga rättigheter gentemot butiken efter året har passerat.

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850