Asus släpper Geforce GT 220 med ljussensor

Permalänk
Melding Plague

Asus släpper Geforce GT 220 med ljussensor

Ett nytt grafikkort från Asus lovar unika finesser för HTPC-entusiaster.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Var sitter sensorn någonstans?

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem

Mäta ljuset bakom datorn som står på golvet under bordet? haha

Permalänk
Medlem

Detta är ju faktiskt nått som kan komma till nytta.

inte ofta de släpps graffen med special program eller funktioner som man igentligen behöver eller har nytta av.

N1!

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se resultatet.

Permalänk

April april?! Annars så är det ju fail.. snälla nån?!

Permalänk
Medlem

Förhoppningsvis ska den anslutas med en sladd eller trådlöst så den blir mer i rummet, såg däremot ingen kontakt till det :S

Många tv apparater har denna funktionen inbyggd och det är både bra och dåligt enligt mig, bra om man har växlande ljusförhållanden. Dåligt när den försöker justera hela tiden, t.ex om det är mycket vitt på skärmen så märker sensorn det att det lyser upp resten av rummet och så blir bilden mörkare.

Hade dock velat ha det på min datorskärm så jag slipper tända lampor runt om eller dra ner ljusstyrkan manuellt.

Visa signatur

AMD Ryzen R9 3900X | Gigabyte Aorus Ultra X570 | Corsair 64GB | RTX 3080 Ti

Permalänk
Medlem

Du monterar förmodligen sensorn i fronten och en HTPC brukar stå på TV-bänken och titta ut i rummet.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk

Undra om likheten med "bravo two zero" är medveten. Både gt220 och gt210 är dock skräp i alla varianter, med helt bisarra överpriser.

Visa signatur

Hoppla hoppla, här va de helikoptersmörgås!

Permalänk

Äntligen ett htpc-kort som klarar deinterlacing fullgott samt är passivt och lågprofil.
Se: http://www.anandtech.com/show/2931/4

EDIT: Men 800:- + moms är väl att ta i.

Edit igen: Mina läs-skills är inte vad de borde vara 800:- inkl moms stod det visst, själv läste jag exkl båda gångerna jag läste artikeln före det att jag gjorde detta inlägg.

Visa signatur

The statement below is true.
The statement above is false.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MulleEng
Var sitter sensorn någonstans?

Den är extern, så att man kan hänga den i taket eller nåt xD

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ministerkrister
Äntligen ett htpc-kort som klarar deinterlacing fullgott samt är passivt och lågprofil.
Se: http://www.anandtech.com/show/2931/4

EDIT: Men 800:- + moms är väl att ta i.

800 inklusive moms. De skriver nästan alltid inklusive moms...

Visa signatur

7900GT > XFX4890 > 2xGTX480 > GTX780 > GTX1070 > RTX3070

Permalänk
Medlem

Antar att man kommer ansluta en extern sensor mot den lilla vita anslutningen nere under kylflänsen på kortet.

Permalänk
Medlem

Gah, har för mig att det fanns en med ljussensor tidigare, fast den var snyggare, någon som vet?

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

vill man ha ljussensor lär det nog finnas till usb. 800 för det kortet är ju att slänga pengarna i sjön. Ska man ha dedikerat kort i en htpc tar man ju ett som går att spela med. Annars räcker ju de integrerade utan problem.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperA
Gah, har för mig att det fanns en med ljussensor tidigare, fast den var snyggare, någon som vet?

Hittade den, Asus Bravo

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nussse
vill man ha ljussensor lär det nog finnas till usb. 800 för det kortet är ju att slänga pengarna i sjön. Ska man ha dedikerat kort i en htpc tar man ju ett som går att spela med. Annars räcker ju de integrerade utan problem.

Gör de verkligen det? Jag går i tankar om att köpa en Zotac-bräda med ett integrerat GeForce 9300-kort på och slänga in min gamla E6600.. Menar du att den kombon bör klara av 1080p eller tänker du dig starkare processor..?

OT: Låter som vanligt häftigt och intressant med nya funktioner, men jag är ärligt fundersam till om det faktiskt fungerar särskillt bra.. det är ju trots allt "första" produkten med det här som vi ser..

Permalänk
Medlem

Min spontana reaktion är att detta är oerhört korkat?

Vad ska grafikkortet göra, sänka eller höja brightness? Detta innebär ju bara i praktiken att man får sämre färgdjup?

En sån här funktion ska väl för attan vara i displayenheten (tv:n eller projektorn), så att ljuskällans intensitet kan ändras, för det är ju det man vill åstadkomma?

Om jag inte missat något så klassar jag denna produkt som en kalkon. Gobble.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av backfeed
Vad ska grafikkortet göra, sänka eller höja brightness? Detta innebär ju bara i praktiken att man får sämre färgdjup?

En sån här funktion ska väl för attan vara i displayenheten (tv:n eller projektorn), så att ljuskällans intensitet kan ändras, för det är ju det man vill åstadkomma?

Om det har samma funktion som Asus Bravo så:

Citat:

Ambient Light Sensor - Auto adjust by different light
Intelligent adjust the brightness, color saturation, contrast of TV or monitor by different light surroundings similar to the human eye.

Somt olika settings:

Citat:

Using Scenario Mode
1. Video Mode
2. Picture Mode
3. Gaming Mode
4. Auto
5. Disable

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SeF.Typh00n
Om det har samma funktion som Asus Bravo så:

Ambient Light Sensor - Auto adjust by different light
Intelligent adjust the brightness, color saturation, contrast of TV or monitor by different light surroundings similar to the human eye.

Det som spelar störst roll i sammanhanget är intensiteten på ljuskällan, och den kan ju tyvärr grafikkortet inte påverka (inte i dagsläget iaf), och eftersom man förlorar färgkvalité genom att jonglera på det där viset så låter jag kalkonstämpeln sitta kvar.

Grundtanken är god, men funktionen bör (ska) som sagt sitta i displayenheten.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av backfeed
tanken är god, men funktionen bör (ska) som sagt sitta i displayenheten.

Ja, försöka duger? Nja, i detta fallet tycker jag inte det

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB