Gigabyte utmanar ROG med X58A-UD9

Permalänk
Melding Plague

Gigabyte utmanar ROG med X58A-UD9

Asus matar ut extrema moderkort på löpande band i den välkända serien Republic of Gamers. Konkurrenten Gigabyte tar tjuren vid hornen med det kommande moderkortet GA-X58A-UD9.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

OVERKILL!

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem

Se där ja.

Då har vi Gigabyte, EVGA och ASUS som har ÜBER moderkort till s1366 LGA.

När kommer de nått sånt från MSI, DFI, FOX CONN och XFX?

Fattar inte VARFÖR dom envisas med att ha kvar Floppy på dessa ÜBER moderkort. -.- LAME!!!

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk

Ser riktigt brutalt ut..vill ha synd att det e till intel

Visa signatur

CPU: Phenom2 X4 810@3,2ghz GPU:Asus 560ti cu2 overclocked 1gb MOBO: Gigabyte GA-MA790X-UD4 PSU: Corsair HX 620W RAM: 4gb XMS2 8500 CL-5 OS: Windows 7 64-bit Home Premium

Permalänk
Medlem

Ett värstingkort och de har fortfarande FDD, IDE och PS2, känns lite konstigt tycker jag iaf. Har inte nyttjat någon av de på en ny dator de senaste 4 åren.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

varför e alla overkill gaming kort bara för intels sockel? ;o kan va helt ute o cykla men inte hitta ngt bra för AM3

Permalänk
Medlem

Rätt brutalt med sådär många PCI-e platser. Dock undrar jag vad man kan göra om man vill till exempel ha bättre ljud än det inbyggda? Aldrig sett ett ljudkort som är gjord för PCI-e x8 eller x16

Visa signatur

En budget compaq laptop från 2007.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hakuni
Rätt brutalt med sådär många PCI-e platser. Dock undrar jag vad man kan göra om man vill till exempel ha bättre ljud än det inbyggda? Aldrig sett ett ljudkort som är gjord för PCI-e x8 eller x16

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=343991 fungerar lika bra i en fullängds pci-slot.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skogsvilden
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=343991 fungerar lika bra i en fullängds pci-slot.

Japp! Alla PCI-E kort passar i alla Pci-E-slots oavsett "storlek" eller bandbredd.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ant3
Se där ja.

Då har vi Gigabyte, EVGA och ASUS som har ÜBER moderkort till s1366 LGA.

När kommer de nått sånt från MSI, DFI, FOX CONN och XFX?

Fattar inte VARFÖR dom envisas med att ha kvar Floppy på dessa ÜBER moderkort. -.- LAME!!!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av skogsvilden
Ett värstingkort och de har fortfarande FDD, IDE och PS2, känns lite konstigt tycker jag iaf. Har inte nyttjat någon av de på en ny dator de senaste 4 åren.

Alla mobos som kör BIOS har detta stöd kvar, sen är det upp till tillverkaren att implementera det eller inte, dom kan ju tom klämmain ISA portar på dagens mobos eftersom det fortfarande stöder det.

Detta beror mao på att BIOS som är ett uråldrigt system inte har blivit uppdaterat i den bemärkelsen på vad det ska stöda / icke stöda.

Finns dock alternativ till BIOS som EFI Firmware som apple kör, ett mer grafiskt gränssnit, ASUS hade iirc något liknande på något av deras mobos.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av boris_vodka
Japp! Alla PCI-E kort passar i alla Pci-E-slots oavsett "storlek" eller bandbredd.

Men nyare kort fungerar inte i den äldre PCI-E standarden!

Permalänk
Medlem

vad kommer detta kosta då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nessur
vad kommer detta kosta då?

4000kr kanske om inte mer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesen
4000kr kanske om inte mer

inte värt. då är EVGA classified ett bättre och snyggare val

Visa signatur

hehehe =D

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av boris_vodka
Japp! Alla PCI-E kort passar i alla Pci-E-slots oavsett "storlek" eller bandbredd.

Nej, inte riktigt, du kan sätta i ett kort med x1 eller x4 i en x16 slot, men du kan inte sätta i ett x16-kort i en x1-slot utan att modifiera slot:en (eller kortet).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zapy
Men nyare kort fungerar inte i den äldre PCI-E standarden!

Jodå, du kan använda ett PCI-e 2.0 grafikkort i en PCI-e (1.x) slot. Du får bara inte inte tillgång till samma bandbredd som om du satt kortet i en PCI-e 2.0 slot.
(x16 på PCI-e 1.0 motsvarar x8 på PCI-e 2.0)

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Det ser grymt ut. All innovation på moderkortsfronten kommer ju leda till betydligt bättre moderkort i framtiden

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Och vips - så var mitt GA-X58A-UD7 "gammalmodigt". Borde kanske ha inväntat detta i stället.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cerd Moyen
Och vips - så var mitt GA-X58A-UD7 "gammalmodigt". Borde kanske ha inväntat detta i stället.

Bara att köpa nytt!

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tycker att det ser större ut än ett vanligt ATX moderkort, , tycker det är lite "längre" än vad standarden säger då den "sista" pci-e platsen sitter väldigt långt ner jämfört med skruvhålen...

Permalänk

Det ser dock ut som om där inte är någon floppykontakt ändå. Den vita i nederkant står det eSATA/USB Combo under. Eller har jag missat någon annan kontakt?

Visa signatur

i3 6100 | B150M-A REV. 3.1 | Corsair DDR4 8 GB | Crucial MX200 250GB + 2TB WD Green | Corsair CX430-M | Silverstone Milo ML04 | Windows 10 Pro

Ät mer lök.

Permalänk
Medlem

Har aldrig tänkt i floppybanor, bara hört talas om den Men jag tror att uttaget går att ses på höger del av kortet.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av astrob0y
Har aldrig tänkt i floppybanor, bara hört talas om den Men jag tror att uttaget går att ses på höger del av kortet.

Uttaget ligger nere till vänster och är vit till färgen. Försvinner ur åsyn när man lägger in 4:e grafikkortet.

Permalänk

Ang. IDE och andra äldre gränssnitt så är jag glad för det då vissa saker (som äldre DVD spelare, etc.) fort. följer med till nya byggen, tills det går sönder eller blu ray blir billigt ser jag ingen direkt anledning att köpa ny DVD enhet bara för att skala av någon sekund på läshastigheten (spec. när jag nästan bara använder enheten när jag installerar program och då ändå har tid att leka med annat under tiden).

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 7950X3D @ 5.6ghz | Asus STRIX RTX 3080 | Asus B650E-I | Toshiba 512GB NVME | Samsung 970 Pro 1TB NVME | Kingston 1TB Hybrid | PNY 2TB SSD | 32 GB G.Skill Trident 6400 CL32 DDR5 | EK Nucleus CR240 Lux AIO | ASUS Loki 1000W SFX-L | SSUPD Meshroom S |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stfh
inte värt. då är EVGA classified ett bättre och snyggare val

Du vet alltså redan hur detta kort presterar???

Snälla berätta i så fall, själv är jag nämligen intresserad av kortet då min egna erfarenhet är den att Gigabyte brukar spotta ur sig riktigt bra brädor som dessutom inte är svindyra.

Permalänk
Medlem

Ser ut som om 1,3,5 och 7 PCI-e platsen har stöd för 16x om man kollar på bilden vilket verkar smart då man för en gångs skull skulle få in 4(!!) grafikkort med kylare som tar upp en extra plats, även om dom nu får 8x liner var.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Skrivet av Cerd Moyen:

Uttaget ligger nere till vänster och är vit till färgen. Försvinner ur åsyn när man lägger in 4:e grafikkortet.

Se där, man kan aldrig få tillräckligt med argument för 4 x HD5870 2GB.