Återbetalning av windowskostnader

Permalänk
Medlem

Återbetalning av windowskostnader

Vad är nu detta, kanske många här inne tänker?!
Saken är rätt enkel, varje gång du köper en dator i butik/över nätet så betalar du ett pris för ett förpreppat OS som du kanske inte tänker/kommer använda. Ett pris du enligt Microsoft´s EULA har rätt att få tillbaka, men som butikerna (ÅF) inte vill betala tillbaka!

Detta går att läsa i Vistas EULA:

Och i Windows 7:

Nu kanske många tänker, en OEM licens kostar inte mycket. Men det är många som med mig har köpt en dator ute i butik och sen slängt in Ubuntu eller någon annan linuxvariant och inte använt oss utav EULA avtalet och därför har rätt att få igen pengarna för licensen.

Därför har jag valt att uppmärksamma detta efter att ha läst en annan Ubuntuanvändares blogg genom att skapa upp denna grupp på Facebook:
Anmäl Microsoftskatten till KO!

Jag är ingen Microsofthatare, men det är bara det att räknar jag snabbt på fingrarna så ligger jag ute med ~5000:- just nu till Microsoft som jag egentligen ska ha på mitt konto då ingen utav dessa datorer körs med Windows men vart köpta med Windows förpreppade!

Sen till er troll här inne: Knip ihop om ni inte tänker föra en vettig diskussion gällande detta!!

Permalänk
Medlem

Intressant åsikt, dock börjar jag ändå fundera lite, hur kommer det sig att inte någon jurist/advokat eller dylikt inte har sett detta förr?

Det borde som sagt finnas stora pengar att tjäna, speciellt för stora företag, och då tycker man att företagens "jurist" (eller vad det nu heter) redan bör ha lustläst alla EULA och dylikt för att försöka hitta något kryphål, men eftersom att vi inte hört något om det så värkar det inte skett...

Permalänk
Medlem

På vista står det "kontakta tillverkaren eller installatören beträffande deras återbetalnings policy" kan ju va så att många väljer att inte ha det som policy (en tanke bara)

samt win 7 så känns det mer som att man skickar tillbaka mjukvaran utan ersättning (personlig tolkning)

Men väldigt intressant måste jag säga, senaste färdig byggda datorn jag köpte fick jag med 2 st OS från MS, hade jag vetat detta hade jag utan tvekan lämnat tillbaka ett.

Permalänk
Medlem

Nu kan väl dock återförsäljaren helt enkelt säga att priset var för datorn, och licensen följde med för 0 kronor.

Visa signatur
Permalänk
Proffsmoddare

Det står väl också att om man inte går med på det måste man lämna tillbaka hårdvaran den är installerad på. Under W7.

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusW
Nu kan väl dock återförsäljaren helt enkelt säga att priset var för datorn, och licensen följde med för 0 kronor.

Är det inte DELL som redan gjort den manövern här i Sverige? Att EULA i sig ger rätt till återbetalning har redan bevisats ett flertal gånger i Europa. Att hävda att "licensen följde med för 0 kronor" öppnar egentligen upp för ett långt värre scenario: regelvidrig konkurrenshämmande aktion.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sack
Det står väl också att om man inte går med på det måste man lämna tillbaka hårdvaran den är installerad på. Under W7.

Det måste jag kolla upp, för om det verkligen står något sådant tycks det vara en tveksam manöver. Med vilken rätt kan Microsoft binda hårdvara, ej deras produkt, till sin egen, och på så sätt stänga ute konkurrenter?

Permalänk
Medlem

Låter intressant detta faktiskt. Ska bli kul att följa

Visa signatur

GPU: RTX 3060 Ti || MB: ASUS TUF A520M-PLUS WIFI || CPU: Ryzen 5 5600X 4,6Ghz ---> Cooler Master Hyper 212 Black Edition || RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB || Chassi: Svive Halo S650 || PSU: Corsair TX650M 650W || OS: Win11 || SSD: Kingston A2000 1TB NVMe M.2 SSD || Mus: Logitech PRO X SUPERLIGHT || Tangentbord: Razer Huntsman Mini || Musmatta: Steelseries QcK+ || Monitor: MSI 27" Optix 165hz

Permalänk
Medlem

Hade besök på gruppen idag utav en kille som tyckte vi linuxgeeks var töntiga som drog upp detta O_o Men jag ser den som en ren självklarhet...

Och jag hoppas att gammelmedia kommer snappa upp detta på ett eller annat sätt ;D

Permalänk

Jag tycker inte det är några konstigheter egentligen. Varan som säljs är en kombination av delar, mjukvara och hårdvara som man är införstådd med när man gör köpet. På samma sätt som att man har rätt att ersätta det befintliga grafikkortet eller annan komponent med ett annat som man köper separat så har man rätt att byta ut operativsystemet. Men det är ju ingen som förväntar sig att man ska kunna lämna tillbaka orginalgrafikkortet och få pengar tillbaka och jag ser ingen skillnad när det är operativsystemet. Båda ingår i ett paket som är helt öppet redovisat före köpet.

Däremot så håller jag med om att det är snett att nästan inga återförsäljare utom Dell säljer datorerna utan MS OS, så man som kund inte har full valfrihet, men det är ju inte Microsofts fel

Edit
Vad beträffar de citerade EULAs (EULorna?) så tolkar jag det inte som att man har rätt att få pengarna tillbaka för OS:et separat utan att man har rätt att lämna tillbaka hela varan om man inte går med på villkoren (eftersom EULAn inte är läsbar före köpet). Det kanske har större relevans i andra länder men i Sverige är väl konsumenköplagen tillräcklig ändå för att man ska kunna lämna tillbaka varan.
Formuleringen skulle kanske ha betydelse om återföräljaren hävdar att varan inte är 'i väsentligen oförändrat skick' eller hur formuleringen lyder, iom att man startat datorn och installationswizarden gått igång (fast ingenting ändras väl på disken förrän man godkänt EULAn, eller?)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sack
Det står väl också att om man inte går med på det måste man lämna tillbaka hårdvaran den är installerad på. Under W7.

Nej EULAn gäller bara programvaran. Det står ju 'Om du inte accepterar villkoren får du inte använda programvaran '.
Sen står det visserligen att man antingen måste acceptera villkoren eller kräva att få lämna tillbaka systemet men om du inte använder programvaran så bryter du ju heller inte mot villkoren. Formuleringen ska ses som ett stärkande av konsumentens rätt att lämna tillbaka, och ingen skyldighet.

Permalänk
Medlem
Citat:

[i]Båda ingår i ett paket som är helt öppet redovisat före köpet.

Eh! Njaaa!! Inte direkt så öppet redovisat som du vill påstå att det är...
Du har ju ingen möjlighet att läsa EULAn innan du köper hårdvaran, den får du ju bara möjlighet att läsa under installation samt efteråt! Och butikerna ger dig heller ingen som helst upplysning om att du har rätt att få igen pengar från leverantörerna heller om du väljer att köra ett annat operativsystem än det som följer med...

Permalänk
Medlem

Vad MS gör är att lämna över beslutet rörande ersättningens vara eller icke vara samt eventuell ersättnings storlek till leverantören. Genom att köpa ett datorpaket har du också godkänt dess sammansättning. Skulle du vara intresserad av att inte betala för Windows (som det uttryckligen står ingår) står det dig fritt att fråga innan köp om det kan exkluderas ur paketet mot prisnedsättning. Motsvarande gäller även de komponenter som datorpaketet utgörs av.
Dock ser jag möjligheten att få rabatt på ett färdigt paket för att man inte vill ha Windows som ytterst liten (tror inte att Siba skulle gå med på att du köper en Acer, men bara med villkoret att du inte vill ha grafikkortet i den och inte heller vill betala för den komponenten).

Det finns ingen skyldighet för säljaren att modifiera varan utifrån dina önskemål, däremot kan de ju erbjuda det som en förmån om de så önskar, dock tror jag att det skulle avspeglas negativt på prisbilden.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kirill
Eh! Njaaa!! Inte direkt så öppet redovisat som du vill påstå att det är...
Du har ju ingen möjlighet att läsa EULAn innan du köper hårdvaran, den får du ju bara möjlighet att läsa under installation samt efteråt! Och butikerna ger dig heller ingen som helst upplysning om att du har rätt att få igen pengar från leverantörerna heller om du väljer att köra ett annat operativsystem än det som följer med...

Exakt, du kan inte läsa EULAn före köpet och det är därför det ska vara tillåtet att häva köpet (av hela systemet) när man läst men inte accepterat.
Däremot så står det ju om OS ingår och vilken version och om det inte står men ändå ingår så är det ju något du får på köpet så länge de inte lägger på kostnaden för OS ovanpå det angivna priset.

Vad säger att man har rätt att få igen pengar från leverantörerna om man väljer att köra ett annat operativsystem än det som följer med?
Ingenting så vitt jag vet i någon konsumentlagstiftning och ingenting i EULAn heller.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av whisky
Dock ser jag möjligheten att få rabatt på ett färdigt paket för att man inte vill ha Windows som ytterst liten (tror inte att Siba skulle gå med på att du köper en Acer, men bara med villkoret att du inte vill ha grafikkortet i den och inte heller vill betala för den komponenten).

Nu har vi en ganska inavlad kanal i Sverige, men här är väl också nyckeln till att hitta en lösning. Om konsumenter skulle ta strid tvivlar jag på att Siba, eller vem det nu än är, skulle kunna vinna. Jag kan inte komma på något exempel på liknande fristående produkter som endast säljs tillhopa. Har Siba överhuvudtaget något alternativ utan OS?

Permalänk

I sammanhanget ska vi inte glömma Mac.. Försök köpa en Mac utan Mac-OS.. eller en Iphone.. Hallå Apple! jag vill ha pengar tillbaka för jag vill lägga på Windows SmartPhone på min Iphone.

Permalänk
Medlem

Har aldrig tänk på det, då jag beställt alla mina datorer i delar som jag byggt ihop själv. Låter fortfarande intressant dock

Visa signatur

We are the Microsoft. Resistance is futile. You will be bluescreened!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Om konsumenter skulle ta strid tvivlar jag på att Siba, eller vem det nu än är, skulle kunna vinna.

Det handlar knappast om att vinna eftersom det inte blir fråga om någon rättslig tvist. Däremot så är det klart att om folk börjar efterfråga burkar utan WinOS så kommer det att vara en konkurrensfördel för SIBA och alla andra att ta bort kostnaden för OEM-licensen och därigenom sälja lite billigare. SIBA har ju inget speciellt intresse att sälja något som kunden inte vill ha.
Anledningen att det inte finns som alternativ är antagligen att hittills så har efterfrågan inte varit tillräckligt stor för att det ska vara lönsamt med den extra administration som krävs för att sälja olika alternativ.
Det i sin tur beror nog till viss del på att de som handlar datorer på SIBA inte är datorentusiaster utan folk som vill känna igen sig från sitt Windows-OS på kontoret. Linuxfolk är i allmänhet mer insatta och köper och bygger ihop lösa komponenter och då ingår inget oönskat OS. Ubuntu och andra Linux-distar har fortfarande rykte om sig att vara krångligare än Windows och även om vi struntar i om det är sant eller ej så är det åtminstone sant att det alltid är lättare med det som redan är bekant. SIBA-konsumenter vill trycka på knappen och allt ska vara klart och välbekant

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Whippoorwill
I sammanhanget ska vi inte glömma Mac.. Försök köpa en Mac utan Mac-OS.. eller en Iphone.. Hallå Apple! jag vill ha pengar tillbaka för jag vill lägga på Windows SmartPhone på min Iphone.

Helt ointressant jämförelse. Mac levererar själv en hård- plus mjukvaruprodukt, det gör inte Microsoft. Om Microsoft däremot själv satt ihop datorerna med sin logotyp på, likt DELL eller Acer, då hade jämförelsen varit relevant.

Att argumentera för att MacOS skulle vara tillgängligt som generellt OS för x86 och x86_64 likt Windows, Linux, BSD och andra är en helt annan diskussion.

Citat:

Det handlar knappast om att vinna eftersom det inte blir fråga om någon rättslig tvist.

Konsumenten avgör om det finns grund för klagomål, och om det förs vidare till rätt instans kommer det att prövas. Så länge alla sitter hemma i soffan och håller tyst startas naturligtvis ingen rättslig tvist. En rättslig tvist kräver inget mer än att du och jag är oense om något som av lag kan regleras, alternativt lägga grunden för ny lag eller praxis.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Helt ointressant jämförelse. Mac levererar själv en hård- plus mjukvaruprodukt, det gör inte Microsoft. Om Microsoft däremot själv satt ihop datorerna med sin logotyp på, likt DELL eller Acer, då hade jämförelsen varit relevant.

Jämförelsen är i mina ögon relevant genom att jag jämför SIBA med Apple Store. Båda säljer paketlösningar som jag som konsument har att bedöma om jag vill köpa eller inte. Mitt köpavtal är med butiken och det är i det sammanhanget ointressant vem som tillverkat hårdvara och mjukvara.

Konsumenten avgör om det finns grund för klagomål, och om det förs vidare till rätt instans kommer det att prövas. Så länge alla sitter hemma i soffan och håller tyst startas naturligtvis ingen rättslig tvist. En rättslig tvist kräver inget mer än att du och jag är oense om något som av lag kan regleras.

Jovisst, men det jag menade var att jag inte ser någon chans att någon instans kommer till slutsatsen att återföräljarna har gjort något fel, och att det alltså blir en fråga om konsumentopinion och inte konsumenträtt.

Pressbyrån brukar ha erbjudanden om att de säljer kaffe + bulle , eller Aftonbladet + Ramlösa + Plopp till paketpris. Det skulle de ha all rätt att göra även om de inte sålde grejerna var för sig och ingen skulle komma på tanken att försöka få pengarna tillbaka på Ploppen för att man bara ville ha Aftonbladet och Ramlösan.

Permalänk
Medlem

Re: Kräv tillbaka Microsoftskatten!!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kirill
Vad är nu detta, kanske många här inne tänker?!
Saken är rätt enkel, varje gång du köper en dator i butik/över nätet så betalar du ett pris för ett förpreppat OS som du kanske inte tänker/kommer använda. Ett pris du enligt Microsoft´s EULA har rätt att få tillbaka, men som butikerna (ÅF) inte vill betala tillbaka!

Detta går att läsa i Vistas EULA:
http://3.bp.blogspot.com/_iikJFoy1nNU/S59ICCmtGXI/AAAAAAAAAFQ...

Och i Windows 7:
http://4.bp.blogspot.com/_iikJFoy1nNU/S59IUxGvu3I/AAAAAAAAAFY...

Nu kanske många tänker, en OEM licens kostar inte mycket. Men det är många som med mig har köpt en dator ute i butik och sen slängt in Ubuntu eller någon annan linuxvariant och inte använt oss utav EULA avtalet och därför har rätt att få igen pengarna för licensen.

Därför har jag valt att uppmärksamma detta efter att ha läst en annan Ubuntuanvändares blogg genom att skapa upp denna grupp på Facebook:
Anmäl Microsoftskatten till KO!

Jag är ingen Microsofthatare, men det är bara det att räknar jag snabbt på fingrarna så ligger jag ute med ~5000:- just nu till Microsoft som jag egentligen ska ha på mitt konto då ingen utav dessa datorer körs med Windows men vart köpta med Windows förpreppade!

Sen till er troll här inne: Knip ihop om ni inte tänker föra en vettig diskussion gällande detta!!

Jag tolkar det som att om du inte tänker använda Windows så måste lämna tillbaka hela datorn.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Whippoorwill
Jovisst, men det jag menade var att jag inte ser någon chans att någon instans kommer till slutsatsen att återföräljarna har gjort något fel, och att det alltså blir en fråga om konsumentopinion och inte konsumenträtt.

Jämförelsen är i mina ögon relevant genom att jag jämför SIBA med Apple Store. Båda säljer paketlösningar som jag som konsument har att bedöma om jag vill köpa eller inte. Mitt köpavtal är med butiken och det är i det sammanhanget ointressant vem som tillverkat hårdvara och mjukvara.

Pressbyrån brukar ha erbjudanden om att de säljer kaffe + bulle , eller Aftonbladet + Ramlösa + Plopp till paketpris. Det skulle de ha all rätt att göra även om de inte sålde grejerna var för sig och ingen skulle komma på tanken att försöka få pengarna tillbaka på Ploppen för att man bara ville ha Aftonbladet och Ramlösan.

Marknaden regleras inte bara av konsumenträtt.

Microsoft säljer inte paketlösningar och det är återbetalning av Windows vi diskuterar.

Om du inte kunde köpa vald tidning för sitt normalpris, utan var tvungen att betala 10 kr extra för kaffe och bulle, trots att du endast ville ha tidningen, hur vettigt låter det? Alla jämförelser haltar, men hur du än vänder på den jämförelsen blir utfallet absurt. Varför tycker vi inte att PC + alltid och bara Windows är absurt?

Permalänk
Hedersmedlem

Ni behöver inte läsa eller acceptera någonting som står i EULA. Den är inte giltig under svensk lag, just för att man inte får läsa den innan köp.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Det måste jag kolla upp, för om det verkligen står något sådant tycks det vara en tveksam manöver. Med vilken rätt kan Microsoft binda hårdvara, ej deras produkt, till sin egen, och på så sätt stänga ute konkurrenter?

Det är Dell som väljer att bara sälja datorer med windows, inte microsoft.

Citat:

men som butikerna (ÅF) inte vill betala tillbaka!

Naturligtvis inte, det står "tillverkare eller installatör", inte återförsäljare. de är inte synonymer.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Det är rätt små pengar vi pratar om, de stora tillverkarna ger 400-500kr för licenserna, med lite adminavgift för återbetalning så blir det under 400kr per dator.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kirill
Och jag hoppas att gammelmedia kommer snappa upp detta på ett eller annat sätt ;D

Det har väl knappast varit någon hemlighet hittills heller? Folk är bara ganska ointresserade av att inte köra windows.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Det har väl knappast varit någon hemlighet hittills heller? Folk är bara ganska ointresserade av att inte köra windows.

Nej precis, Det är ju så det ligger till.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Re: Re: Kräv tillbaka Microsoftskatten!!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thiesen
Jag tolkar det som att om du inte tänker använda Windows så måste lämna tillbaka hela datorn.

Nejdå, det är själva licensen jag måste lämna tillbaka om jag inte ska använda mig utav den!! Och genom att lämna tillbaka den så har jag rätt att få tillbaka licenspengarna (800-1500) beroende på vad för OS som följde med datorn från Microsoft... ;D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Whippoorwill

Pressbyrån brukar ha erbjudanden om att de säljer kaffe + bulle , eller Aftonbladet + Ramlösa + Plopp till paketpris. Det skulle de ha all rätt att göra även om de inte sålde grejerna var för sig och ingen skulle komma på tanken att försöka få pengarna tillbaka på Ploppen för att man bara ville ha Aftonbladet och Ramlösan.

Vad har pressbyrån med detta att göra?! Absolut ingenting och din jämförelse... Tråden behandlar just Windows EULA och inte pressbyråns paketpris!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Marknaden regleras inte bara av konsumenträtt.

Nej men i vårt fall är det huvudsak konsumenträtt, och upphovsrätt beträffande EULAn. Men oavsett vad det är för rätt man vill åberopa så tror jag att det saknas täckning, dvs återföräljarna har inte gjort något fel som de kan tvingas ändra eller kompensera. Konkurrenslagstiftningen tvingar ingen enskild återföräljare att erbjuda valfrihet.

Citat:

Microsoft säljer inte paketlösningar och det är återbetalning av Windows vi diskuterar.

Nej , Microsoft säljer inte paketlösningar, men återföräljarna gör och det är återförsäljaren man gör upp köpeavtal med.

Citat:

Om du inte kunde köpa vald tidning för sitt normalpris, utan var tvungen att betala 10 kr extra för kaffe och bulle, trots att du endast ville ha tidningen, hur vettigt låter det? Alla jämförelser haltar, men hur du än vänder på den jämförelsen blir utfallet absurt. Varför tycker vi inte att PC + alltid och bara Windows är absurt?

Jo jag håller med om att det är snett när valfriheten är begränsad i onödan och det sa jag också i mitt första inlägg i tråden. Men som jag ser det så handlar det bara om att efterfrågan är för liten.

Men det jag försökt säga är två saker:

Det finns ingen regel eller lag som hindrar någon att sälja saker som kit.
Processor+ mobo+OS eller kaffe+bulle eller chokladsås+motorsåg+massagestav eller vilken kombination som helst.
Det finns likaledes ingen skyldighet att tillhandahålla delarna i paketerbjudande separat.
Av den anledningen så kan inte återförsäljarna tvingas att ändra sig eller betala tilbaka.
Det som återstår är alltså konsumentopinion. Jag skulle vara klart irriterad på Pressbyrån om jag inte kunde köpa kaffe utan att betala för bullen, men det betyder inte att jag anser att de har eller borde ha nån skyldighet att sälja bara en slät kopp kaffe till mig, utan jag skulle gå till 7eleven istället och därmed utöva mitt konsumenttryck.

Det andra jag försökt säga är att EULAn bara är ett avtal om hur man får använda Microsofts operativsystem och att det är en misstolkning att det reglerar hur man får använda hårdvaran. Det som sägs är att om man inte godkänner avtalet så har man rätt att låta köpet gå tillbaka. Om köpet är en separat köpt licens så är det det köpet som går tillbaka, om licensen är en del i ett paket så är det hela paketet man har rätt att ångra.

Tråden handlade om huruvida man har rätt att få pengarna tillbaka för icke utnyttjad Windows-licens och om det inte står i klartext någon annanstans i något avtal med återförsäljaren så lär det knappast vara fallet. EULAn säger det i alla fall inte.

(Sen är det en annan sak vem som tjänar på en outnyttjad/oaktiverad OEM-licens. Om det är microsoft som redan fått betalt eller om det är återförsäljaren som betalar till microsoft när licenserna aktiveras och alltså slipper en utgift. Det har jag ingen koll på men det är ju skit samma ur köparens synvinkel)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Marknaden regleras inte bara av konsumenträtt.

Microsoft säljer inte paketlösningar och det är återbetalning av Windows vi diskuterar.

Om du inte kunde köpa vald tidning för sitt normalpris, utan var tvungen att betala 10 kr extra för kaffe och bulle, trots att du endast ville ha tidningen, hur vettigt låter det? Alla jämförelser haltar, men hur du än vänder på den jämförelsen blir utfallet absurt. Varför tycker vi inte att PC + alltid och bara Windows är absurt?

Whippoorwill du har rätt i.
Jo det finns folk som tycker det är absurt, men vi är inte tillräckligt många för att ÅF ska orka ändra på det (de känar inga märkbara siffror på att ändra). Dvs det är marknaden som styr saker som dessa, inte staten.

KimTjik har rätt i
att jämförelsen med mac inte alls har med detta att göra eftersom mac producerar alla delarna själva.

Visa signatur

Phenom II x 4 925 - Gigabyte 5750 - Asus M4A78T-E - 2x2GB Crucial BallistiX 1333 MHz 7-7-7-24 - OCZ Fatal1ty Series 550W PSU - WD Caviar black 640GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
[B]Helt ointressant jämförelse. Mac levererar själv en hård- plus mjukvaruprodukt, det gör inte Microsoft. Om Microsoft däremot själv satt ihop datorerna med sin logotyp på, likt DELL eller Acer, då hade jämförelsen varit relevant.

Varför är det helt orelevant? Det är hårdvarutillverkarna som säljer hårdvaran med mjukvaran, oavsett som det är mac eller inte. Änad jag ser som skiljer är att pc-tillverkarna inte gjort sin mjukvara själv. Men de brukar inte göra processorer, skärmar, minnen, grafikkort, sata-kontroller osv själv heller. Att köpa en PC med windows är väl samma som köpa en mac med osx. Hårdvarutillverkaren säljer det som en komplett lösning.

Så uppfattar jag det iaf.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT