Intel förbereder ny sockel för prestandadatorer

Permalänk

Sund skepsis

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Vad är det för fel på folk, köp om ni vill och inte låt bli. Jag vet att jag inte har något alls emot nya arkitekturer med spännande lösningar.

Nya spännande lösningar är roligt. Men många aktörer. Nvidia, och även Intel och många fler. Lanserar gamla saker som nya. Ofta gamla kretsar med nya namn. Ibland lanseras nya socklar lite halvt omotiverat.

Man har all anledning att vara skeptisk tycker jag. Och alltid kräva motivering av vad den nya tekniken ska förbättra.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Man kan ju tycka att åtminstone en sida som är inriktad på datorer och överklockning inte ska ha några problem att tekniken går framåt samt att det faktiskt är mer än ett halvår kvar tills den nya sockeln släpps.

Vi utlovades ett framtidsäkert system som vi framöver skulle kunna uppgradera vår CPU för att fortsätta ha ett system som hänger med vill då jag minnas. Vad har vi fått? Dyra moderkort, i princip bara en serie processorer (i7 920 -> i7 975EE) samt en ny processor i 32nm (i7 980X). Det är bara att hoppas att vi får se billigare hexacores innan LGA1366 försvinner helt.

Jag är inte emot utveckling. Men nog känner jag mig något sviken av Intel.

Permalänk
Musikälskare

Sitter tryckt på s775 ett tag till, alldeles för stormigt just nu

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Vi utlovades ett framtidsäkert system som vi framöver skulle kunna uppgradera vår CPU för att fortsätta ha ett system som hänger med vill då jag minnas. Vad har vi fått? Dyra moderkort, i princip bara en serie processorer (i7 920 -> i7 975EE) samt en ny processor i 32nm (i7 980X). Det är bara att hoppas att vi får se billigare hexacores innan LGA1366 försvinner helt.

Jag är inte emot utveckling. Men nog känner jag mig något sviken av Intel.

Riktigt sant det här var riktigt dåligt.

Permalänk
Medlem

Äsch, ge mig en 32nm Quad till i5 istället. Vill kunna ersätta min Q6600 med något vettigt snart. i5 750 är verkligen inte ett tillräckligt stort steg upp på prestandaskalan för att motivera byte av moderkort + processor + minne.

Permalänk
Medlem

Det är ändå minst 1½ år kvar tills den här lanseringen och 1366 kom för 1½ år sedan.
Alltså kommer 1366 plattformen ha varit det bästa man kunnat köpa i 3 år.

Är inte det fullt tillräckligt?

En av anledningarna till mer minnesbandbredd tror jag är att GPU-kärnan käkar upp en hel del av den.

Så, ge er. Det måste ju ske någon utveckling liksom.

Permalänk
Medlem

Sitter man på 775 sockel CPU av Core-serien är ju egentligen hela i-serien ett för litet prestanda hopp för att vara värt pengarna. De är inte dåliga men på min q9550 är det då inget som inte orkar i spelväg ännu. Skaffar man ett fetare grafikkort är man ju fortfarande fit for fight.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KTL
Sitter man på 775 sockel CPU av Core-serien är ju egentligen hela i-serien ett för litet prestanda hopp för att vara värt pengarna. De är inte dåliga men på min q9550 är det då inget som inte orkar i spelväg ännu. Skaffar man ett fetare grafikkort är man ju fortfarande fit for fight.

Helt på din linje. Därför gjorde jag diverse undersökningar innan jag bestämde mig för att köpa ny bil nu, ny burk 2011/12.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk

Tror min i7-860 har många många goda år kvar. Men alltid kul med nytt!

Permalänk
Medlem

Kvittar att det är ny sockel för min del, för när jag köper ny CPU så blir det nytt moderkort samtidigt.

Speciellt nu när SATA6 och USB3 är på intåg. Kommer nytt hela tiden så att hålla på och "halvuppgradera" känns inte lönt. Kör allt på en gång och var nöjd i 3-4 år.

Era gamla grejer kommer inte sluta fungera bara för att en ny sockel har introducerats....

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Det är ändå minst 1½ år kvar tills den här lanseringen och 1366 kom för 1½ år sedan.
Alltså kommer 1366 plattformen ha varit det bästa man kunnat köpa i 3 år.

Nu har det ju inte direkt regnat processorer avsedda för LGA1366.
Sedan är det ju en jäkla skillnad på att en ny sockel introduceras vid sidan om befintlig och att en ny sockel introduceras och den tidigare (som uppenbarligen fortfarande håller) ersätts.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte riktigt hur jag ska förhålla mig till det, då jag ser det här mer som ett enthusiast alternativ till 1156 än som en ersättare för 1366. Klart att det är trist att Intel har valt att inte släppa fler 1366-processorer på konsumentmarknaden men Xeon varianterna finns ju...

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem

Jag har varit rätt säker på att vi ska få sen en ny sockel rätt snart.
Delvis för intel visade korten med 1156 plattformens integrerade PCI-E. Bra i sig om den nu inte varit begränsad till 16st linor oh igen QPI buss så man kan utöka med externt styrchip med vettig prestanda.

Men jag tror vi kommer få se 16-32st linor 2.0 eller 3.0 integrerat i processorn sedan lär vi säkert se QPI bussar, en till 4st. Dagens 1366 har en QPI buss men Xeon har 2 eller fler. Upp till 4st.

Så jag tror intels framtida sockel och dess CPU kommer ha ca 32X PCI-E integrerat sedan en eller två QPI bussar för att ansluta ett externt chipset som X58 med sata osv men också fler PCi-E lains om så önskas. Så för budget system kan man ha ett chipset med sata, usb och det vanliga och för high end system kan man ha ett dyrare chipset med tex 32st PCI-E lains också för totalt 64st på hela systemet eller tom 2st om processorn får 2 QPU bussar villket skulle ge maffiga 96st Lains. X58 har ju 36st lains så fler än 64 skulle kunna vara fullt möjligt.

Spekulation men jag tror vi kommer få se det bästa av 1156 och 1366 i ett packet. Intergrerade PCI-E plus QPI buss istället för DMI buss som 1156 kör på. På så vis kan samma CPU användas till kompackta prisvärda system eller fullfjädrade workstations och spelriggar. 2 QPI bussar tillåter 2 vägs MP sytemm och det ska väl 980X ha vill jag minnas.

Exackt hur låt intel går får vi ju inte veta förens det kommer men som sagt ska det vara high end så tror jag dom kommer gå åt det hållet.

Permalänk
Medlem

Skräll att intel byter socket igen... Blir dyrt att uppgradera om något år för de som har intel nu

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem

Nej, nej nej, nej, va fan?!

Hur jäkla många socklar ska de ha egentligen? 1366 är ju knappt svalnat...

Visa signatur

// Jay-C
CPU: i7 2600K @ 4.5GHz 1.35V (load) w/ H80i v2 | GPU: GTX 1660 GAMING
SSD: MX500 500GB | MB: P8Z68-V Pro | RAM: 2x8GB G.Skill 2133 MHz CL11
APU: X-Fi Titanium Pro | PSU: AX850
Samla alla dina betalkort, gratis valutaväxling, Google Pay m.m. med Curve. £5 bonus med länken: https://www.curve.app/join#EAVGZ56E

Permalänk
Medlem

Som många säger är det hela ganska förvirrande. Fram för EN standard för alla komponenter!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swedish Berserk
För inte är det väl svårt att göra bra processorer när man har 80% av marknaden eller hur?

Svårt är det nog allt, men förutsättningarna är ju långt mycket bättre för Intel.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devrer
Skräll att intel byter socket igen... Blir dyrt att uppgradera om något år för de som har intel nu

Så du tror inte att det blir dyrt att uppgradera sin nuvarande AMD-plattform om något år?

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Vi utlovades ett framtidsäkert system som vi framöver skulle kunna uppgradera vår CPU för att fortsätta ha ett system som hänger med vill då jag minnas. Vad har vi fått? Dyra moderkort, i princip bara en serie processorer (i7 920 -> i7 975EE) samt en ny processor i 32nm (i7 980X). Det är bara att hoppas att vi får se billigare hexacores innan LGA1366 försvinner helt.

Jag är inte emot utveckling. Men nog känner jag mig något sviken av Intel.

Intel fokuserar på att tjäna pengar: Intel över förväntan

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av klk
Intel fokuserar på att tjäna pengar: Intel över förväntan

Företag brukar fokusera på det, ja.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobbe Nukem
Så du tror inte att det blir dyrt att uppgradera sin nuvarande AMD-plattform om något år?

Köpte man ett AM2+ moderkort för några år sedan så har man inte enorma anledningar till att byta upp till AM3 förutom om man kanske tycker DDR2-minnena börjar bli lite dyra för volymen. AM3 processorer funkar ju på sockel AM2+ med viss reservation för krav på BIOS - vilket gäller även AMD:s kommande sexkärniga processorer.

Visst kostar det en skvätt att uppgradera sin AMD-plattform om några år, men då får man också tänka på hur länge den befintliga plattformen varit i aktion och som en jämförelse väga det mot hur många Intelplattformar som kommit och gått under tiden.

Permalänk
Medlem

Det var ju väldigt länge sen Intel avslöjade Sandy Bridge och att den skulle komma till en ny sockel (runt ett år sen? möjligtvis lite mindre).

Jag tycker att det är rätt larvigt att klaga på att en ny sockel släpps. Det hade varit värre om det var DDR4 o.s.v, men nu är det bara ett moderkort som behöver uppgraderas, och ETT minne som möjligtvis behövs läggas till.

Permalänk
Medlem

Intel håller på att jävlas med oss enbart för att mjölka pengar. Vi som har fler än en maskin i familjen och och inte har obegränsad ekonomi har idagsläget bara ett alternativ och det är inte Intel och det här hjälper inte till direkt. Dom må prestera bättre men AMD presterar tillräckligt även för den 14åriga sonen.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Intel håller på att jävlas med oss enbart för att mjölka pengar. Vi som har fler än en maskin i familjen och och inte har obegränsad ekonomi har idagsläget bara ett alternativ och det är inte Intel och det här hjälper inte till direkt. Dom må prestera bättre men AMD presterar tillräckligt även för den 14åriga sonen.

Intel har rätt mycket prisvärt på 1156 plattformen, framförallt om man inte ska spela så mycket.

Ska man spela på en dator för under 8000 så är dock AMD det vettigaste valet.
8-12k beror det lite på och över 12k tycker jag nästan alltid Intel är bättre.

Permalänk

Antar att ni klagar på ALLA olika bilmodeller som finns också? Fast i ett annat forum...

För varför skall man ha en modell för varje kund om det lönar sig när man kan ha en enda modell och kalla den för "kommunismens stjärna".

Nyckeln ligger ju i att fall det inte lönade sig skulle det inte göras och om det lönar sig vill folk ha det. Vill folk ha det är det bra. Punkt.

Visa signatur

______________________________
| Define R2 | Intel Core I7 920 Noctua NH-U12P| Corsair Dominator DDR3 6Gb | FD Newton 800W | Gigabyte 470 OC - Arctic Cooling Accelero Xtreme Plus | Intel X-25M G2 160Gb + 2st 2Tb + 2st 500Gb |

Permalänk
Medlem

Då blir det nog 2011 jag byter mitt nuvarande system. min Q6600 duger tills dess.

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stealthbomb:

Spelutvecklare gör främst spel för Xbox och PS3 för pengarna, fler sålda ex = större vinst. Att spel idag främst utvecklas för konsoler istället för PC tror jag vi alla vet, och det ser inte ut att vända. Så 6kärnig, 8kärnig whatever kommer inte stödas i spel fullt ut innan nästa gen. spelkonsoler.

xbox 360 har väl en 3 kärning processor med 2 trådar per kärna så det borde väl bli enklare att porta spel från xbox 360 till pc om pc också har 6 trådar(kärnor)

Visa signatur

3770k @4,5ghz, EK-Supremacy, 2x hd 7970 @1050/1500 , 4x 4 GB corsair vengeance LP 1600 mhz, Corsair RM1000x, z77a-gd65, Samsung 840 pro 256 GB, Crucial m4 128 GB, Nzxt switch 810