Permalänk
Medlem

L3 cache Frågor

Hej ska införskaffa mig en Athlon 4x 630 (var det i alla fall tänkt)

Har sett att den inte har L3 cache minne. Hur viktigt är det ? Vad gör
egentligen cache minnerna ?
Är det värt 500 kr och ta en phenom , bara för L3 cache ?

Den ska användas mest till spel men även såklart vanliga datorsysslor.

Tack på förhand

Visa signatur

Ryzen 3900x | Gigabyte B550M Aorus Elite | RTX 2060 | 32GB 3200Mhz RAM | WD Black SN750 1TB | 3TB + 4TB HDD | Fractal Define 7 Compact -||- Macbook Air M1

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

sett från min sida är det värt 500kr!

Spel älskar L3-Cache har jag för mig, rätta mig om jag har fel

Permalänk
Medlem

Cache sparar all data som du gör i processorn vilket betyder att du startar allt snabbare. Processorn behöver alltså inte leta informationen via RAM-minnena.

Visa signatur

Laptop 4 - 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

Ok tack för svaren.

Hm nu blev det svårt :), Har annars hört några här säga att man "borde" ta Athlon 630 istället för en Phenom 945 och lägga pengarna på annat ...
Eftersom engligt dem är Athlon 630 så prisvärd.

Men någon som vet om L3-Cache är viktigt för spel ? Och om det skulle märkas om man inte har det ?

Visa signatur

Ryzen 3900x | Gigabyte B550M Aorus Elite | RTX 2060 | 32GB 3200Mhz RAM | WD Black SN750 1TB | 3TB + 4TB HDD | Fractal Define 7 Compact -||- Macbook Air M1

Permalänk
Entusiast

Här har du ett bra test som svarar på din fråga: http://www.tomshardware.com/reviews/athlon-l3-cache,2416.html

Min åsikt är att om du spelar på en stor skärm (22" och uppåt) så är det ändå mest grafikkortet som jobbar och den boost som l3-cache ger, nånstans mellan 5-20% i låga upplösningar, kommer du ändå inte märka av. Klocka en athlon x4 till 3.2-3.6GHz och kombinera med ett grafikkort i 5750-klass eller bättre så du har en stark, modern och någorlunda energisnål dator.

Om du å andra sidan som jag är intresserad av absolut max prestanda/klockfrekvens, köp en cpu med l3-cache

Permalänk
Medlem

Ok tack för svaret och hjälpen

Tänkte på en annan fråga angående Överklockning... nu när du nämner det :D. Om vi säger att jag beställer en dator från inet med "montering" vilket leder till att jag får en försäkring på hela burken i 2 år. Om jag nu skulle överklocka min Athlon 630 eller att jag låser upp 2 kärnor på en Phenom 2x 555 , och min tex hårddisk går sönder skulle min garanti fortfarande gälla ? Eller skulle inet se att den var överklockad ?

Hehe kanske lite konstig fråga men vill veta hur vida jag riskerar min garanti när jag ändrar saker

Visa signatur

Ryzen 3900x | Gigabyte B550M Aorus Elite | RTX 2060 | 32GB 3200Mhz RAM | WD Black SN750 1TB | 3TB + 4TB HDD | Fractal Define 7 Compact -||- Macbook Air M1

Permalänk
Entusiast

Rent teoretiskt tror jag nog att man tappat inets garanti om man överklockar en färdig burk.. men rent praktiskt går det inte att märka om en cpu varit överklockad. Nu vill jag dock inte att du "klockar sönder" nåt från inet, så ta det försiktigt i början innan du lärt dig ^^ Läs en guide eller två, såna finns det gott om.

Permalänk
Medlem

hehe, okej tackar

Men man kan alltså inte heller se om man har låst upp kärnor ? (kanske räknades in i när du säger överklockad ?:P)
Bara kul att veta.

Det blir nog en mjuk start om det nu blir någon överklockning över huvud taget

Visa signatur

Ryzen 3900x | Gigabyte B550M Aorus Elite | RTX 2060 | 32GB 3200Mhz RAM | WD Black SN750 1TB | 3TB + 4TB HDD | Fractal Define 7 Compact -||- Macbook Air M1