SSD är inte värt pengarna

Permalänk
Avstängd

Jag har lite svårt o förstå hur folk kan tycka att SSD-diskarna är prisvärda?

Man får betala ett oerhört mycket högre pris per gb jämfört med de vanliga hårddiskarna, och prestandaökningen matchar inte den prisökningen.

Hur sjuttan tänker man då? xD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ReZZiE
Jag har lite svårt o förstå hur folk kan tycka att SSD-diskarna är prisvärda?

Man får betala ett oerhört mycket högre pris per gb jämfört med de vanliga hårddiskarna, och prestandaökningen matchar inte den prisökningen.

Hur sjuttan tänker man då? xD

Om prestandaökningen matchar prisökningen är ju en ren bedömningsfråga från person till person. För mig innebar bytet till en ssd en bra mycket rappare datorn, och jag tycker att det var värt det. Och vad är egentligen prsvärt? Allt kan väl vara prisvärt beroende på synsätt.

Hur man tänker? Tja, har man pengarna och vill snabba upp sitt system (förutsatt att det är hyfsat ok i övrigt) är det ingen tvekan vilken komponent som ska bytas ut.

Visa signatur

Lancool PC-K62 - Corsair HX850W - Asus Maximus 3 Formula - Intel Core i7 860 - Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4x2GB - Corsair SSD P 128GB - 2 st Samsung SpinPoint F1 750GB - XFX HD5870 CrossFire - Win7 Pro 64bit

Permalänk

Jag tycker 2000kr är ett billigt pris för att göra datorn sjukt mycket snabbare överlag. Extremt prisvärt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ReZZiE
Jag har lite svårt o förstå hur folk kan tycka att SSD-diskarna är prisvärda?

Man får betala ett oerhört mycket högre pris per gb jämfört med de vanliga hårddiskarna, och prestandaökningen matchar inte den prisökningen.

Hur sjuttan tänker man då? xD

Folk betalar 100kr per extra fps när de köper sig high-end grafikkort för 5k+. För att inte tala om personer som byter plattform då den gamla datorn "blev för seg". Datorer har aldrig handlat om att spara pengar, och SSD äger hårddiskar alla dagar i veckan när man sitter vid datorn. Laptop ägare tror jag är de största vinnarna för då kan alla faktorer tas med: låg vikt, låg strömförbrukning(läs batteritid), lägre värmeutveckling(läs lägre fläkthastighet) och sedan extrem accesstids skillnad mellan 5400rpm och SSD. Att det sedan kostar 2000kr är väl en småpotatis då ingen annan uppgradering(förutom att köpa ny laptop för 20k?) kan ge sådan prestandaökning.

Permalänk
Medlem

Oj, jag hittade en artikel om det jag skrev tidigare. För 1700 får man det här:
http://www.legitreviews.com/article/1139/1/

*Peek på 370Mb/s i read*

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stealthbomb
Folk betalar 100kr per extra fps när de köper sig high-end grafikkort för 5k+. För att inte tala om personer som byter plattform då den gamla datorn "blev för seg". Datorer har aldrig handlat om att spara pengar, och SSD äger hårddiskar alla dagar i veckan när man sitter vid datorn. Laptop ägare tror jag är de största vinnarna för då kan alla faktorer tas med: låg vikt, låg strömförbrukning(läs batteritid), lägre värmeutveckling(läs lägre fläkthastighet) och sedan extrem accesstids skillnad mellan 5400rpm och SSD. Att det sedan kostar 2000kr är väl en småpotatis då ingen annan uppgradering(förutom att köpa ny laptop för 20k?) kan ge sådan prestandaökning.

Sant, sant.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lengab
Jag skulle vilja ha lite benchmarks på RAID0 på 2 billiga SSD diskar tex Kingston V Drive 30Gb. Jag behöver inte så stort utan det är för World of Warcraft och Fraps. Video inspelning i högt befolkade områden ger HDD lag vilket inte är så snyggt i filmerna. Så det vore kul att se vad man får för 1700 spänn.

Att frapsa med SSD är ingen idé. Skrivhastigheterna är mediokra och du fyller dem på typ 2minuter. Ska du frapsa mycket rekommenderar jag att Frapsa till exempel en snabb lagringsdisk som inte används av spelet/OS utan kan fokusera på att endast skriva. Pengarna du sparar på att inte köpa SSD kan du lägga på en till hårddisk och köra Raid0. 2st Samsung Spinpoint F3 i raid0 lär ge dig timvis med fraps footage

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stealthbomb
Att frapsa med SSD är ingen idé. Skrivhastigheterna är mediokra och du fyller dem på typ 2minuter. Ska du frapsa mycket rekommenderar jag att Frapsa till exempel en snabb lagringsdisk som inte används av spelet/OS utan kan fokusera på att endast skriva. Pengarna du sparar på att inte köpa SSD kan du lägga på en till hårddisk och köra Raid0. 2st Samsung Spinpoint F3 i raid0 lär ge dig timvis med fraps footage

Ahh så SSD disk till OS och Wow, och sen en till WDC Black för Fraps i Raid-0.

Tack för tipset

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Geeks
SweClockers

Jag skulle aldrig kunna tänka mig att köpa en ny dator utan SSD (bärbar eller stationär spelar ingen roll). Är det något som ger mig gråa hår är det när hårddisken tuggar.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Jag försökte spela in en video på svenska om "Higher Learning" achievement i Dalaran med WDC black under lunchrusningen på en lördag. Det lät som om hårddisken hade fått en propeller när den skulle ladda in varje karaktärs bitmap när jag red runt. Jag hoppas att en SSD hjälper till med HDD laggen lika mycket som jag tror att den gör. Jag har 60 Fps (v-sync är ibockad) i övriga delar av Northrend på mina settings, så det är bara i högt befolkade områden den går ner lite.

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hejsann
Lås tråden nu.

+1

Jag tycker inte nya radeon grafikkort inte är värt pengarna.. ska vi spy över det också? (detta var IRONI/SARKASM, eftersom inte många på swec förstår sådant krävs även en förklaring till min förklaring)

Permalänk
Medlem

Att inaktivera superfetch, defender, och windows indexering/search är nästan som att skaffa en SSD.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MX510.
Att inaktivera superfetch, defender, och windows indexering/search är nästan som att skaffa en SSD.

superfetch är väl bra?

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
superfetch är väl bra?

Nä funktionen är grovt feldesignad i Vista och är bättre men inte harmlös i 7. Att läsa in en massa från hårddisken till ett cache, som metod att det skall gå snabbare är kanske en bra tanke, men det är idiotiskt utfört då din dator blir ju seg då disken håller på och läser in en massa "skit" som du inte vill använda just nu. Superfetch kan vara bra om man aldrig startar om datorn och inte får nya filer på datorn. Men då de flesta gör precis detta så blir det pankaka och Vista upplevs som segt. Dock stänger man av de funktionerna så upplevs Vista lika snabbt som Win 7. Att köpa en SSD eller köpa Win 7 enbart för att "disken tuggar" är onödigt.

Permalänk
Medlem

IMO : Om du jobbar mkt med cad/ps osv och så då skulle jag utan tvekan köpa SSD.

Men som vanlig användare som bara surfar och shit NEJ

Som SC användare som vill ha senaste osv JA

Ur min synvinkel så skulle jag gärna ha 1 TB SSD och kunna packa upp rar filer fortare leka i ps osv och röra mig fortare i windows+ i sega load.

Permalänk
Medlem

Min Intel SSD var värd varenda krona, enorm skillnad från en WD black disk.
När man loggar in i windows kan man klicka på saker direkt, inte den där väntan på att allt ska bli klart.
Mitt firefox (med 30+ tabbar) startar på en grisblink.
Slipper krångla med paint, bara öppna photoshop, går kanon fort!

Ja listan blir lång.
Men som andra sagt så är det väl ingen vidare uppgradering om man bara ska spela massa spel. Om man inte stör sig på långa laddningstider.

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Beror ju på hur du värdesätter snabbhet.

Är du ute efter mer funktioner för din investering är inte SSD något för dig.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem

Hadde en raptor till os tidigare och den kommer inte i närheten av ssd diskens laddtider. Bästa uppgradering jag gjort på länge. Blir en Intel160GB till spelen nästa gång

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 3900XT | Sapphire Pro Duo | Asus Prime X370-Pro | Asus BW-16D1HT | Corsair Vengeance LPX 3600MHz 2x8gb | Intel 600P 256GB | Intel 540 240GB | 2 x WD Blue SSD 500GB | EVGA Supernova G3 1000W | Noctua NH-DH14 | Dell Ultrasharp U3415w 34" | Corsair Obsidian 750D Airflow | Logitech Z-680 | Logitech G19 | Logitech MX518 | QPAD CT Medium Black | Win 10 Home |
*Det är synd om människorna* Strindberg

Permalänk
Medlem

Kör två X25-M 80GB G2 i raid0 och visst, det är skillnad - men jag förväntade mig mer.

Permalänk
Medlem

Och som komponent i servermiljö är SSD värd sin vikt i guld. Jag kommer aldrig bygga ett seriöst system utan att lägga databasen på någon form av SSD i framtiden.

Permalänk
Medlem

Märkte en otrolig rush på allt som har med Windows att göra. Kör Adobe PS en hel del och använder en del RAW filer. Helt suveränt snabbt.

Även den vanliga lagrings disken gick upp i hastighet nu märkte jag. Nu när det inte är nått system som ockuperar den.

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

En dum fråga igen.
Jag har ju SB750 chipset på mobo och såg att begränsningen ligger på ca 3Gb/s. Skulle en raid-0 på 3 stycken lågpris SSD nå taket på Burst speed I/O ?
Eller bör jag köpa en raid kontroller som är snabbare?

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem

Ja helt klart värt pengarna tycker jag, kommer aldrig mer att gå tillbaka till
mekaniska O S diskar.

Ni som känner er "lurade" som ni skriver, måste ha missuppfattat hela grejen
med SSD, eller så är det som jookeer skriver SBS (Skit Bakom Spakarna).

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MX510.
Att inaktivera superfetch, defender, och windows indexering/search är nästan som att skaffa en SSD.

Kanske det men det är mer "bling" med SSD.

Inte ont om åsikter i denna fråga men jag sällar mig till de som är nöjda med den faktiska prestandahöjning som man märker tydligt samt uppskattar att det bara är att stoppa i sladden, slänga in den i burken och åka på - inget pulande med en massa HDD i raid - svinskönt.

Tyst är det också så länge man inte är dum nog (som jag) att ha en fet lagrings-HDD som surrar, över med sådant i NASen så är SSD perfekt.

Visa signatur

AMD 7600X@? | RTX 3080 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Jag skulle aldrig kunna tänka mig att köpa en ny dator utan SSD (bärbar eller stationär spelar ingen roll). Är det något som ger mig gråa hår är det när hårddisken tuggar.

Haha får se om jag får gå med i aldrig gå tillbaka klubben snart då :P.

Visa signatur

Datorn: xfx hd 5850 BE > core i5 750 @ 4.0 ghz > CM storm sniper BE > asus p7p55d EVO > 500GB Samsung Spinpoint F3 HD502HJ > Corsair 4GB 1600MHz XMS3 >Corsair HX 750W> windows 7 ultimate KÖPT! > corsair h50

Permalänk
Medlem

Under 2k för Intels 80Gb G2:a nu hos Misco.

Permalänk
Medlem

Nu har jag bara läst första inlägget men SSD är visst värt pengarna.

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Medlem

har ingen ssd själv men prövat en polares laptop som har ssd, guuud så trevligt det var, jag som tycker min laptop är ganska rapp men de va den icke, hans laptop spöade min stationära(i sign) med ja, allt (utom spel nu borde fatta de ) men som den fattiga studenten jag är har jag inte råd med en, kanske blir efter sommar jobbet

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Jag har kvar min inte ssd som jag också köpte för 2kkr. Jag är dock extremt nöjd. Kartor i bad company två laddar på ett fåtal sekunder tillsammans med cataclyst 10.4 preview, det är helt underbart. Allting man kör igång startar så mycket snabbare och då jag gillar att få respons snabbt och inte gillar laddningstider osv så ångrar jag definitivt inte mitt köp.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Efter att ha kört SSD på flera maskiner i dryga året nu kan jag bara säga att jag är helt såld. Vilken boost, framförallt på den bärbara som lyfte rejält och blev svalare på kuppen. Gamburken gick att klocka upp ytterligare p.g.a av lägre värme/strömförbrukning. Här finns mycket att hämta för den som vill testa sig fram. Att ha en HDD som systemdisk skulle kännas som att en resa bakåt i tiden - vilket det ju också är(1956):

http://en.wikipedia.org/wiki/Hard_disk_drive