Permalänk

Hur aktiverar man Dual channel Mode?

Går det ens att aktivera i BIOS?
Såfall vad heter det där?
Har ett Gigabyte moderkort med am3 sockel, tror ni att det aktiveras automatiskt när man sätter dit minnena?Jag har ett par 4Gb Corsair xms DDR3 1333MHz:are och när jag kollar i tex Cpu-Z då står det att minnena körs i 667MHz men antar att om man har aktiverat Dual channel då fördubblas det med X2, stämmer det?
Hur vet man om Dual channel Mode är aktiverat??

Mvh

Permalänk
Medlem

Dual-channel aktiveras om du stoppar i 2 st stickor :>

Står förövrigt i cpu-z om dualchannel är på.

Visa signatur

Phenom II 955 3,2ghz, M4N98TD EVO, 4gb Corsair 1600mhz, Corsair TX 550w, Sparkle GTX470, Fractal Design R2, Win7 Ultimate 64-bit.

Permalänk
Medlem

svar

Tjenare!

Är inte helt 100% men är ganska säker på att du aktiverar dual mode genom att sätta minnerna i samma "pack". dvs, om du har 2 minnen och 4 platser, delade 2X2 så sätter du minnerna i samma så det blir som 2 - 0, istället för 1 - 1.

Lite svårt att förklara.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Man "aktiverar" inte Dual Channel utan man stoppar minnes stickorna i rätt slots för att få Dual Channel, läs manualen

Nja, det är DDR som gör att hastigheten multipliceras med 2.

t.ex. Här står det vilken slags channel jag har och DRAM Frequency är 796x2 = 1592 Mhz vilket är ganska bra då dom ska gå i 1600 Mhz.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk

I CPU-Z under memory fliken så står det Channels #, om det står dual där så kör du dual channel.

DDR står för Dual Data Rate, hastigeten räknas 2 gånger men CPU-Z visar bara 1 gång så 667mhz är korrekt.

Oftast är det så att man ska ha minnen i slotsen på moderkortet som har samma färg för dual channel, kolla detta i din manual.

Edit: meh skrev samtidigt som Orici postade

Visa signatur

i7 3930k | Rampage IV Gene | 32GB RAM | HD7950 | Silverstone SG10
Retina 15" | Sennheiser RS180 | Audioengine A5+ | Sound Blaster X-Fi HD

Permalänk

okej då fattar jag, tack för de snabba svaren föresten.en till fråga: är det bättre med mer minne eller med snabbare minne?

Permalänk

Beror ju på vad du ska göra med datorn och står du i valet och kvalet så bildbehandling(större bilder), video redigering, 3d, ljud redigering många program öppna = mer minne bättre. Spel/vanligt användande = snabbare minne..... men förstås ska det ju vara mycket och snabbt helst

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av punchline82:

okej då fattar jag, tack för de snabba svaren föresten.en till fråga: är det bättre med mer minne eller med snabbare minne?

Det beror på men mer minne är bra om du kör med mycket PhotoShop och Premiere tex. Dessutom bör du ha 64bitars OS om du skall använda mer än 4GB.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Keeper of Traditions

Lånar tråden lite, jag skulle in och kolla vad det stod för mig i CPU-Z, men när jag startade programmet så fick jag ett felmeddelande, men det gick fortfarande att komma in i det, dock så visades ingen information om varken mitt moderkort eller mina minnen, om processorn visade den all information.

Felmeddelandet: "The error code 0x5 (5) occured during initialization."

Nån som vet vad som kan vara fel?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Newklear:

Lånar tråden lite, jag skulle in och kolla vad det stod för mig i CPU-Z, men när jag startade programmet så fick jag ett felmeddelande, men det gick fortfarande att komma in i det, dock så visades ingen information om varken mitt moderkort eller mina minnen, om processorn visade den all information.

Felmeddelandet: "The error code 0x5 (5) occured during initialization."

Nån som vet vad som kan vara fel?

Är det det senaste? Ta annars hem det på nytt.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Keeper of Traditions

Ja, det är det senaste, 1.54, tankade det precis innan jag prövade.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Newklear:

Ja, det är det senaste, 1.54, tankade det precis innan jag prövade.

Har du en äldre version så testa med det, för det kan ju vara en bugg i det nya?!
Det kanske har med Administratörsläge att göra? Om ditt OS är nyare än XP?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Keeper of Traditions

Ahh, när jag körde som administratör så fungerade det. Till min fråga då, ser allting ut att vara okej?
DRAM Frequency är endast 333 MHz, kan det vara riktigt?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Newklear:

Ahh, när jag körde som administratör så fungerade det. Till min fråga då, ser allting ut att vara okej?
DRAM Frequency är endast 333 MHz, kan det vara riktigt?

http://i40.tinypic.com/2ah9vds.png

DDR= Double Data Rate vilket innebär att du räknar den siffran x2= 667MHz, dock vet jag inte om de minnena du har är specade för 400MHz x2=800MHz?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Keeper of Traditions

Hur vet man vilken hastighet dem ska gå i?

Har "Corsair DDR2 XMS2 PC8500 CL5 (2x2GB)"

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Newklear:

Hur vet man vilken hastighet dem ska gå i?

Har "Corsair DDR2 XMS2 PC8500 CL5 (2x2GB)"

Ja, då är det minnen som överklockade går i 1066MHz, alltså måste du sätta denna i bios + att du måste öka spänningen, antagligen till 2.1V, för att kunna köra detta.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Hur vet man vilken hastighet dem ska gå i?

Har "Corsair DDR2 XMS2 PC8500 CL5 (2x2GB)"

Då är det jätte fel.. PC8500 är 1066 Mhz minne och borde då köras i 533x2 :S

Visa signatur

R5 Define White | I7-4790K | Maximus VII Hero | Corshair H110 | Corsair Vengeance 2*8 Gb 2000mhz | ASUS STRIX 1070 | Samsung 256 Gb SSD | Samsung 512 Gb SSD, HDD 4x1TB Samsung Spinpoint | Corsair HX750i | 2x Dell U2412 | ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q |

Permalänk
Keeper of Traditions

jasså, där ser man... Har aldrig överklockat minnen förut, men det är väl samma som att klocka en CPU?

Hur ser man om klocken på minnena är stabil?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Newklear:

jasså, där ser man... Har aldrig överklockat minnen förut, men det är väl samma som att klocka en CPU?

Hur ser man om klocken på minnena är stabil?

Kör memtest86+ och/eller prime95 några timmar.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Avstängd

prova att sätta de jämte varandra. använd helst plats 1 och 2 om jag fattat mitt moderkort rätt.

Visa signatur

dator: amd phenom 965 C3 3616mhz. gigabyte 5850 @ 826MHZ. 4 GB xms3 ram 9-7-7-20. Gigabyte GA-790XTA-UD4. corsair TX 650W 80+. benq 2222hdl. logitech s220 speakers. 640GB Western Digital Caviar Blue SATA II. logitech. Logitech Deluxe 250 Keyboard Svart OEM.
os: genuine windows 7 ULTIMATE 64 bit + alla viktiga updateringar
Mobil: htc desire HD + telia max 25

Permalänk
Keeper of Traditions

Så ser det ut nu, 533, vilket jag antar då är rätt. Men angående volten så satte jag den på 1.6v, när jag gick över 1.6 så blev siffrorna röda vilket jag antar är bios'ets sätt att varna för att högre spänningar är skadligt?

Så nu går minnena på 1.6v, ska köra prime95 och se vad som händer.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Newklear:

http://i40.tinypic.com/wkgvhi.png

Så ser det ut nu, 533, vilket jag antar då är rätt. Men angående volten så satte jag den på 1.6v, när jag gick över 1.6 så blev siffrorna röda vilket jag antar är bios'ets sätt att varna för att högre spänningar är skadligt?

Så nu går minnena på 1.6v, ska köra prime95 och se vad som händer.

1.8V är den "vanliga spänningen på ditt minne så 1.6V är undervoltat, som du såg så skrev jag att du bör ha dem enligt tillverkarens angivna som ju ligger runt 2.1V, och nej det är inget farligt att köra dessa i den spänningen

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Keeper of Traditions

Men om det funkar i 1.6v varför inte köra i den spänningen?

Det leder väl till mindre värme? Eller förlorar man prestanda?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Newklear:

Men om det funkar i 1.6v varför inte köra i den spänningen?

Det leder väl till mindre värme? Eller förlorar man prestanda?

Ja har du inga problem med den spänningen så kör på det, dock låter det för bra för att vara sant

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Jalle64:

Ja har du inga problem med den spänningen så kör på det, dock låter det för bra för att vara sant

BF:BC2 flyter på bra, prime95 stod på ett par timmar, inget har tytt på att det inte fungerar

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.