Permalänk
Medlem

Hjälp med varm cpu

Hej alla glada Sweclockers:D

Nu är det så att jag tycker att min cpu blir lite varm onödigt varm i HW monitor och OCCT. Jag har en sån här kylare och en 965 be @ 3.8ghz och vcore på 1.35 v. Under OCCT stresstest så går den uppemot 65grader efter ett tag i HW monitor och OCCT men på lcd poster'n så står det bara runt 57 grader och då undrar jag vilken man ska gå efter? personligen tror jag att lcd'n visar rätt då den sitter på direkt kopplad till mammabrädan . vad tror ni visar rätt?

Permalänk
Medlem

Varm?!, i mina öron låter det helt ok med 65/57 C under ett stresstest.

Visa signatur

Intel i7 860 @ 2,8 Ghz - Msi P55-GD65 - Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 8 GB - 2 St XFX Radeon HD 5770 1GB - 2 St Crucial C300 64 Gb SSD - Fractal Design XL Black - Corsair TX 650W
Hp ProBook 4530s
iMac 20 tum från 2008
iPhone 3G 16 GB - iPhone 4 32 GB - iPhone 5 32 GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av danteee:

Hej alla glada Sweclockers:D

Nu är det så att jag tycker att min cpu blir lite varm onödigt varm i HW monitor och OCCT. Jag har en sån här kylare och en 965 be @ 3.8ghz och vcore på 1.35 v. Under OCCT stresstest så går den uppemot 65grader efter ett tag i HW monitor och OCCT men på lcd poster'n så står det bara runt 57 grader och då undrar jag vilken man ska gå efter? personligen tror jag att lcd'n visar rätt då den sitter på direkt kopplad till mammabrädan . vad tror ni visar rätt?

Hej du glade! (Hoppas jag iaf ) Med den prollen skall du helst inte överskrida 62 grader vid last/load, så antingen funkar inte kylningen som tänkt eller så har du kass luftflöde i chassiet?!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kire6:

Varm?!, i mina öron låter det helt ok med 65/57 C under ett stresstest.

Men som jalle säger är det bra att hålla sig under 62 grader på just phenom2

Skrivet av Jalle64:

Hej du glade! (Hoppas jag iaf ) Med den prollen skall du helst inte överskrida 62 grader vid last/load, så antingen funkar inte kylningen som tänkt eller så har du kass luftflöde i chassiet?!

Ja det e klart jag e ;D
Jag vet men gör ingen skillnad ifall jag öppnar en chassisidan så luftflödet är det inte fel på men det är ju det att det visas olika temperaturer och jag undrar vilken som är rätt? (hoppas på att lcd poster'n visar rätt)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av danteee:

Men som jalle säger är det bra att hålla sig under 62 grader på just phenom2

Ja det e klart jag e ;D
Jag vet men gör ingen skillnad ifall jag öppnar en chassisidan så luftflödet är det inte fel på men det är ju det att det visas olika temperaturer och jag undrar vilken som är rätt? (hoppas på att lcd poster'n visar rätt)

Ta hem Everest UE och kolla med det också. Hur högt går prollefläkten när den är under belastning?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Ta hem Everest UE och kolla med det också. Hur högt går prollefläkten när den är under belastning?

Hur hittar man tempsen där? Den är på max.
Men här kommer två bilder, i idle och load men det ser ut som om vcore är högre i AMD overdrive och ökar under load men det gör den inte i hw monitor :S

Edit: sen visar ASUS_CPU_TEMPERATURE samma grader som lcd poster'n och vad äre för skillnad på det och core tempsen?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av danteee:

Hur hittar man tempsen där? Den är på max.
Men här kommer två bilder, i idle och load men det ser ut som om vcore är högre i AMD overdrive och ökar under load men det gör den inte i hw monitor :S
Edit: sen visar ASUS_CPU_TEMPERATURE samma grader som lcd poster'n och vad äre för skillnad på det och core tempsen?

Det finns ju en extern kännare till CPU:n och sedan interna, och vilken jag skulle gå efter är den som visar mest

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Det finns ju en extern kännare till CPU:n och sedan interna, och vilken jag skulle gå efter är den som visar mest

Okej, men har du nån aning om vrf det visar olika vcore då? och vrf den höjs i AMD overdrive?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av danteee:

Okej, men har du nån aning om vrf det visar olika vcore då? och vrf den höjs i AMD overdrive?

Skillnaden är ju att de beräknas olika, och framför allt att de "mäter" från olika ställen, så att det kan verka lite inkonsekvent ibland får du skylla på moderkortstillverkaren och prollediton.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)