Permalänk
Medlem

Misslyckad BIOS update

Har köpt en ny processor och var tvungen att uppdatera BIOS på mitt ASUS P5E. Gjorde detta med ASUS Update i Windows vilket tydligen inte är det bästa sättet men men... nu är det gjort.

Den raderar bios och skriver igen men den lyckas inte verifiera. Nu startar inte datorn. När man trycker igång den så startar den en kort stund men sedan stängs den av för att själv försöka starta igen och igen och igen...

Har läst en massa om Asus Crashfree och sett hur det ska fungera men det vekar ju kräva att man får text på skärmen som letar efter en bios-fil. Min dör ju direkt nästan.

Någon som har några råd att komma med? Har testat att ta bort bateriet och resetta CMOS-switchen i 30-talet sekunden men den är likadan fortfarande.

Visa signatur

Stationär: ASUS P7P55D | Intel i5 750 | Corsair H50 | Gigabyte GeForce GTX 670 OC | 8Gb Corsair XMS3 | Corsair HX620W | Seagate Barracuda 11 500Gb + 5 250Gb
Bärbar: MacBook Air

Permalänk
Avstängd

Läst manualen ? Hade du gjort det hade du sett att Asus säger man ska starta dator med CD (som innehåller rätt BIOS fil) i och då ska Crashfree kicka igång.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem

Ja jag har läst manualen. Jag hittar inte min skiva just nu men det står att det ska gå med USB-sticka också.
Såg en film på youtube där datorn startar upp och börjar söka CD + USB efter BIOS-filer men min dör ju efter typ 2sek så då hinner den väl knappast leta på CD'n?

Visa signatur

Stationär: ASUS P7P55D | Intel i5 750 | Corsair H50 | Gigabyte GeForce GTX 670 OC | 8Gb Corsair XMS3 | Corsair HX620W | Seagate Barracuda 11 500Gb + 5 250Gb

Permalänk
Medlem

ja hoppas du gjorde bios updaten innan du bytte cpun?

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Baloobas
Ja jag har läst manualen. Jag hittar inte min skiva just nu men det står att det ska gå med USB-sticka också.
Såg en film på youtube där datorn startar upp och börjar söka CD + USB efter BIOS-filer men min dör ju efter typ 2sek så då hinner den väl knappast leta på CD'n?

Så vad hindrar dig från att testa? Bios-filen kan du alltid få tag på via asus hemsida så plocka ner den till en usb-sticka från en annan dator kan väl inte vara några problem?

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem

Testade först med den nya CPN. Startade inte, satte tillbaka den gamla och kollade BIOS version. Den behövde uppdateras och det försökte jag med. Nu sitter jag här...några idéer?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hotfuzz08
Så vad hindrar dig från att testa? Bios-filen kan du alltid få tag på via asus hemsida så plocka ner den till en usb-sticka från en annan dator kan väl inte vara några problem?

Det är precis det jag har testat. Inget händer Den bara startar om och om och om.

Visa signatur

Permalänk

Du kan ju testa att köpa ett nytt BIOS chip eller lämna in ditt så någon flashar det rätt.

Visa signatur

cat_fish_1:
"fläktarna ska vi ju inte tala om, astmatiker med ett sugrör hade blåst bättre."

Permalänk
Medlem

Vart kan man lämna in det då? Hur får man loss det? Sitter det inte fastlödt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det finns lösningar om din BIOS har crashat.

http://www.biosman.com/biosrecovery.html

Jag har använt mig av det innan, har fungerat utan problem, bara att följa anvisningarna och ge det ett försök.

Visa signatur

Derp

Permalänk
Medlem

Tackar. Har dock ingen floppy just nu. Får se om jag kan hitta en sådan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kanske kan fungera genom USB-minne också, jag har dock ej testat det.

Visa signatur

Derp

Permalänk
Avstängd

annars kan du beställa en ersättnings bios krets. kostar runt 200-300kr även billigare kan hittas på ebay.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redzo:

annars kan du beställa en ersättnings bios krets. kostar runt 200-300kr även billigare kan hittas på ebay.

Verkar inte gå till detta kortet. Vad jag kan förstå så är BIOS-kretsen fastlödd.

Visa signatur