Apple uppdaterar Macbook Pro

Permalänk
Hedersmedlem

vart en 15" för min del... stört billigt

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahl
vart en 15" för min del... stört billigt

Om man tycker att 18 000kr är billigt så har man alldeles för mycket pengar Har aldrig i mitt liv köpt varken bärbar, stationär eller lösa datordelar för så mycket pengar och jag är snart 30år.

Tänk vad man får för 18 000kr istället. Man kan köpa datordelar och bygga ihop en stationär gaming PC som klarar alla spel i hög grafik samt köpa en billigare bärbar som man mest använder när man inte är hemma, för enklare surf, film m.m. Då har man både en bärbar och en kraftfull stationär för samma peng.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bejje
Om man tycker att 18 000kr är billigt så har man alldeles för mycket pengar Har aldrig i mitt liv köpt varken bärbar, stationär eller lösa datordelar för så mycket pengar och jag är snart 30år.

Tänk vad man får för 18 000kr istället. Man kan köpa datordelar och bygga ihop en stationär gaming PC som klarar alla spel i hög grafik samt köpa en billigare bärbar som man mest använder när man inte är hemma, för enklare surf, film m.m. Då har man både en bärbar och en kraftfull stationär för samma peng.

Om man jobbar så är ju 18k inte så farligt? Jag är ju student och köpte min MBP för 13k och har ju en SSD för runt 4k extra...

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Avstängd

Praoade på hotell och var tvungen att flytta en Macbook (liten som satan). Från sängen för att städa osv och den kändes inte så mycket mer gedigen än min skit hp laptop. Håller garanterat bättre dock!

Kan någon förklara vad fan ni menar med att I7 i MBP inte är en I7?

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bejje
Om man tycker att 18 000kr är billigt så har man alldeles för mycket pengar Har aldrig i mitt liv köpt varken bärbar, stationär eller lösa datordelar för så mycket pengar och jag är snart 30år.

Tänk vad man får för 18 000kr istället. Man kan köpa datordelar och bygga ihop en stationär gaming PC som klarar alla spel i hög grafik samt köpa en billigare bärbar som man mest använder när man inte är hemma, för enklare surf, film m.m. Då har man både en bärbar och en kraftfull stationär för samma peng.

Ja men glöm inte att för 18k kan du få en kanon bärbar mac och så slänger du upp 18k till så får du en kanon stationär som du kan spela på, bara för dubbla pengarna.

"Varför köpa en när man kan få två för dubbla pengarna?"
- Filmen Contact

Visa signatur

HP LP3065 | Samsung SyncMaster 2233 | Intel Core i7 920 | 12 GB PC3 12800 7-7-7-24 | GeForce GTX280 @ 640Mhz | ASUS P6T Deluxe X58 | Seasonic S12-600W | Antec P182 B | Logitech Z5500 | Logitech Mx518 | Logitech Ultra-X | SteelSeries | Ubuntu 9.10 | MacBook Pro 13 (2.53GHz, Juni-09) 10.6

Permalänk
Medlem

Hade väntat mig en bättre uppdatering på 13" än vad som nu kom... Lutar åt att jag investerar i en VAIO eller Lenovo istället nu...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Om man jobbar så är ju 18k inte så farligt? Jag är ju student och köpte min MBP för 13k och har ju en SSD för runt 4k extra...

Efter min hyra är betald och alla andra övriga räkningar (ganska många) så har jag typ 6000kr kvar att leva på. Det behöver jag och då slänga ut en massa extra per månad på att avbetala en bärbar dator i den prisklassen går inte.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bejje
Om man tycker att 18 000kr är billigt så har man alldeles för mycket pengar Har aldrig i mitt liv köpt varken bärbar, stationär eller lösa datordelar för så mycket pengar och jag är snart 30år.

Tänk vad man får för 18 000kr istället. Man kan köpa datordelar och bygga ihop en stationär gaming PC som klarar alla spel i hög grafik samt köpa en billigare bärbar som man mest använder när man inte är hemma, för enklare surf, film m.m. Då har man både en bärbar och en kraftfull stationär för samma peng.

Absolut kan man göra så men man får lite vad man betalar för också.
Ett par högljudda datorer som man antagligen kommer byta inom några år. Under användningstiden får man stå ut med högludda datorer med halvdanna skärmar och ett sunkigt operativsystem.

En förhatlig billiknelse Man kan köpa en Porsche eller en trimmad Skoda.

Permalänk
Medlem

Ska beställa en 15", antagligen i5 2,4. Blir ca 16k med studentrabatt. Inte farligt tycker jag.

Visa signatur

[Intel Core i5 2500K][Nvidia GTX 760]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bejje
Efter min hyra är betald och alla andra övriga räkningar (ganska många) så har jag typ 6000kr kvar att leva på. Det behöver jag och då slänga ut en massa extra per månad på att avbetala en bärbar dator i den prisklassen går inte.

Allt handlar väll om prioriteringar, dels i hur mycket man vill jobba och dels hur mycket man väll lägga på annat

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lakej

Kan någon förklara vad fan ni menar med att I7 i MBP inte är en I7?

i7 620m som jag tror de pratar om är en Dual Core. Alla andra bärbara i7 processorer är Quad Core (i7 720qm+)

Visa signatur

Alienware 14| 14,0" FHD IPS| Intel Core i7-4700MQ 2,4-3,4 GHz| Nvidia GTX 765M 2 GB GDDR5| 8 GB DDR3L 1600 MHz| 256 GB mSATA SSD + 750 GB HDD (7200 rpm)| MIN RECENSION AV ALIENWARE 14
För närvarande student på KTH. Har ni några frågor är det bara att skicka ett meddelande.

Permalänk
Medlem

Hm, håller med många här, hade förväntat mig en bättre uppdatering av 13"'aren, förhoppningsvis får dom ner energiförbrukningen lite med den nya grafikkretsen.
Tror det svider ganska ordentligt i plånboken för de flesta studenter som köper macs, men oj vilken trevlig dator man får

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Tjejen på bilden får gärna uppdater mig.. if you know what i mean hehehe....

Najs med uppdateringar av Macbokarna även om jag inte använder dem, men priset är ju rätt saftigt tyvär.

Permalänk
Skrivet av Bejje:

Efter min hyra är betald och alla andra övriga räkningar (ganska många) så har jag typ 6000kr kvar att leva på. Det behöver jag och då slänga ut en massa extra per månad på att avbetala en bärbar dator i den prisklassen går inte.

Men du anser dig väl ändå inte vara en måttstock på hur svenskars ekonomi ser ut? Absolut inget fel i att bygga sin egen maskin och köra med en netbook eller liknande, men du måste väl kunna förstå att andra har både mer pengar och andra prioriteringar än du själv?

Permalänk
Medlem

Allt handlar om att prioritera. Köper man en riktigt bra dator så kan man dessutom ha den betydligt längre än om man köper billigt krafs.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Hade väntat mig en bättre uppdatering på 13" än vad som nu kom... Lutar åt att jag investerar i en VAIO eller Lenovo istället nu...

Om de hade tryckt i en Core i3 eller i5 i 13-tummaren hade de behövt använda sig av Intels chipset då nVIDIA inte har tillstånd att göra chipset för i3/i5/i7.

Detta skulle innebära att man skulle få ett Intel-grafikkort extra plus tillhörande elektronik för att byta mellan grafikchipsen. De nya processorerna är dessutom varmare än C2D motsvarigheterna (enligt Anandtech) och det skulle förmodligen medföra att det skulle behövas 2 fläktar (som i 15"/17" som fått 2st mot tidigare 1 pga detta, dock samma ljudnivå). Priset skulle med andra ord blivit ännu högre..

Blame Intel.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk

C2D börjar ju i allra högsta grad kännas väldigt trött? Jag var helt övertygad om att mbp13 skulle få en i3 i basmodellen och en i5 som tillval.

Visa signatur

!? Yall talking to me!?
Guess not...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Northernlight:

C2D börjar ju i allra högsta grad kännas väldigt trött? Jag var helt övertygad om att mbp13 skulle få en i3 i basmodellen och en i5 som tillval.

Läste du ens rad av vad jag skrev ovanför? Det förklarar varför, vilket är rätt logiskt och det är Intel man bör klaga på som inte tillåter nVIDIA göra kretsar till deras i3/i5/i7.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Skrivet av fog:

Läste du ens rad av vad jag skrev ovanför? Det förklarar varför, vilket är rätt logiskt och det är Intel man bör klaga på som inte tillåter nVIDIA göra kretsar till deras i3/i5/i7.

Så det är Intels fel att Apple inte vill köpa det de har att erbjuda?

Visa signatur

hollywoodstar

Permalänk
Medlem
Skrivet av hollywoodstar:

Så det är Intels fel att Apple inte vill köpa det de har att erbjuda?

Ja, självklart?

Hade Intel haft ett grafikkort i klass med nVIDIA 320M så hade Apple garanterat valt det istället, nu har dem inte det, so who to blame? ATI?

Macbook Pro 13" Core i3 med Intel GMA enbart, mmm hett! (eller?)

Macbook Pro 13" med Core i3, Intel GMA och nVIDIA 320M + elektronik för byte mellan dem, sjukt nice, men det får heller inte plats, vilket förmodligen är den största anledningen till att det ser ut som det gör.
//fog

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux