Ljusa utsikter för surfplattor med Android

Permalänk
Melding Plague

Ljusa utsikter för surfplattor med Android

Surfplattor förväntas bli något av en innepryl under 2010, mycket tack vara Apples lansering av Ipad. Analytiker tror dock att Googles operativsystem Android har potential att bli den stora vinnaren.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Alla andra OS då? vore roligt att se alla inte bara Android och Windows Mobile 7... Eller?

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Medlem

Tja, om Android får 24% och W7 10% så finns det ju fortfarande ganska många % kvar till övriga OS (fast antar att iPhone OS kommer att knipa en bra del av den kakan också).

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem

Apple skiter väl i resterande delar av marknaden. De har sin nästintill fanatiska sekt vars medlemmar köper allt så länge det har Apple-loggan på skalet. Jag vet att det finns gott om utrymme för en slate pc som är mer än ett grafiskt UI och ett stort hål i plånboken. Många (se: de flest) är ute efter produkter som går att använda som mer än en leksak på bussen.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Hade en iPhone 3G 8 GB, köpte en 3Gs 32GB efter 2 veckor då jag gillade telefonen skarpt.
Sen vill ju Apple att man bara använder deras produkter. Kunde t.ex. inte kopiera kontakterna till simkortet, bara från.
Sedan dess så funderar jag starkt på att bojkotta Apple, men är riktigt sugen på en iPad ändå pga att den är smidig och har lång batteritid.

Enda användningsområdena är att titta på film, samt att surfa så den täcker mina behov lika bra som en laptop.

Däremot, om det kommer en tablet med Android så tar jag den utan att tveka en sekund.

Hoppas Apple går i konkurs. Giriga as!
Tycker dock deras designer kan gå över till Google. Det hade varit epic fckin win!

Permalänk
Medlem

Innepryl? Kanske. Innepryl bland teknikintresserade? Knappast.

Permalänk
Medlem

Ipad, surfplatta mmmm vist utan flash

Visa signatur

CPU: 3570K |Minne: 8GB Corsair Vengence|GPU: GTX 650|Chassi: Nano 304|PSU: Corsair 600W M|Kylning: Batterisyra|Mus: MX150|Tangentbord: JP|Platta: Nexus 7(2013)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud986
Ipad, surfplatta mmmm vist utan flash

Bland annat detta och avsaknaden av multitasking gör att jag börjar undra varför man skulle vilja ha en sådan här pryl. Väcker inget ha begär hos mig i alla fall :/

Visa signatur

I'm Garry-fucking-Oak, You can't ignore my girth!
__________________
Projekt CM 334 ->1337 @ H2O :: Bread-Box HTPC :: Bread-Brain NAS

Permalänk
Medlem

för en sådan dator vill jag bara ha w7, direkt kompatibel med datorerna hemma utan bök dvs. Men kul att det finns alternativ.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bread_
Bland annat detta och avsaknaden av multitasking gör att jag börjar undra varför man skulle vilja ha en sådan här pryl. Väcker inget ha begär hos mig i alla fall :/

Däremot är det riktigt trevligt att våga vägra flash. Hemskt resurskrävande. Ser hellre HTML5.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mundane
Däremot är det riktigt trevligt att våga vägra flash. Hemskt resurskrävande. Ser hellre HTML5.

Men det är också jävligt dumt, med tanke på hur mycket flashinnehåll det finns på internet.

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Valiumballong
Apple skiter väl i resterande delar av marknaden. De har sin nästintill fanatiska sekt vars medlemmar köper allt så länge det har Apple-loggan på skalet. Jag vet att det finns gott om utrymme för en slate pc som är mer än ett grafiskt UI och ett stort hål i plånboken. Många (se: de flest) är ute efter produkter som går att använda som mer än en leksak på bussen.

Det läskiga är att väldigt väldigt många bara är ute efter en leksak på bussen och att de faktiskt är villiga att slänga flertalet tusenlappar för att få den senaste och mest populära av leksakerna. (tror jag iaf)

Permalänk
Medlem

Surfplatta... säkert ashäftigt med ett handikappat mobiloperativsystem.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mundane
Däremot är det riktigt trevligt att våga vägra flash. Hemskt resurskrävande. Ser hellre HTML5.

Våga vägra flash? Det har väl mycket med att göra att apparaten helt enkelt inte skulle orka med på ett bra sätt i så fall då Flash är något fantastiskt många vill ha till sin mobila apparat med tanke på hur dominant flash är på nätet.

Permalänk
Inaktiv

Medan jag stödjer idéen att förbjuda flash och skjuta varje jävel som äns tänker på att använda det, att köpa apples inlåsta grejer låter inte som ett steg i rätt riktning.

Även android låter rätt så inlåst till google tjänster. Ända verkligen öppna just nu verkar vara windows 7 (det är ta mig fan tragiskt att man talar om windows som öppen) och maemo från nokia (meego heter det väl nu för tiden).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mundane
Däremot är det riktigt trevligt att våga vägra flash. Hemskt resurskrävande. Ser hellre HTML5.

Flash CS5 will export to HTML5 Canvas

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Surfplatta... säkert ashäftigt med ett handikappat mobiloperativsystem.

Våga vägra flash? Det har väl mycket med att göra att apparaten helt enkelt inte skulle orka med på ett bra sätt i så fall då Flash är något fantastiskt många vill ha till sin mobila apparat med tanke på hur dominant flash är på nätet.

Varför är flash så förbaskat resurskrävande egentligen?

Permalänk
Medlem

Flash kan ju inte vara så resurskrävande då min 3000kr laptop klarar det finemang.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Flash kan ju inte vara så resurskrävande då min 3000kr laptop klarar det finemang.

Ja men den kostarn inte 6000 och har inte apple logo. iPad har samma CPU som iphone so den är underlägsen även atom för att inte tala om riktiga PC CPUs.

Sedan är det sant att flash är helt imponerande dåligt optimerad.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalton Sleeper
för en sådan dator vill jag bara ha w7, direkt kompatibel med datorerna hemma utan bök dvs. Men kul att det finns alternativ.

På vilket sätt ska en surfplatta vara kompatibel med din dator som den nu tydligen inte är med iPhone OS eller Android (eller annat system)? Jag menar, det finns väl inga mobila enheter idag som inte är kompatibla med vanliga datorer? Eller menar du att det måste vara samma operativsystem på alla enheter för att det ska anses vara "kompatibelt"? =/
Crysis kommer du ändå inte kunna spela på en surfplatta de närmaste åren oavsett om det är Win 7 på dem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AxMi-24
Ja men den kostarn inte 6000 och har inte apple logo. iPad har samma CPU som iphone so den är underlägsen även atom för att inte tala om riktiga PC CPUs.

Sedan är det sant att flash är helt imponerande dåligt optimerad.

iPhone > 600 Mhz
iPad 1000 Mhz

Förklara hur det är samma CPU?

Permalänk
Medlem

Personligen så har jag inga problem alls med att använda mobila operativsystem, fast men att vara utan flash och multitasking är inte riktigt min smak för mig är det som att borra ett hål i skeppet och sedan försöka segla över Atlanten.

Fast jag skulle gärna se att något annat används istället för flash men som sagt, flash är ju ändå det som dominerar just nu.

Är mera intresserad utav hur alla andra pads kommer vara som ex Asus eee pad osv som antagligen kommer använda sig utav arm processor.

Visa signatur

CPU: 3570K |Minne: 8GB Corsair Vengence|GPU: GTX 650|Chassi: Nano 304|PSU: Corsair 600W M|Kylning: Batterisyra|Mus: MX150|Tangentbord: JP|Platta: Nexus 7(2013)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Squall Leonhart
På vilket sätt ska en surfplatta vara kompatibel med din dator som den nu tydligen inte är med iPhone OS eller Android (eller annat system)? Jag menar, det finns väl inga mobila enheter idag som inte är kompatibla med vanliga datorer? Eller menar du att det måste vara samma operativsystem på alla enheter för att det ska anses vara "kompatibelt"? =/
Crysis kommer du ändå inte kunna spela på en surfplatta de närmaste åren oavsett om det är Win 7 på dem.

Nja, jag är programmerare så ser från den vinkeln, det är bra om man kan skriva appar på stationär som också går att köra direkt på tex hp slate utan problem. Har tex wm6 på min HTC mobiltelefon ock det är extremt smidigt, även fast det inte är samma typ av os så är det enkelt att kompilera till en sådan, C# fungerar utmärkt...

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mundane
iPhone > 600 Mhz
iPad 1000 Mhz

Förklara hur det är samma CPU?

Det är samma CPU typ om du vill. Båda är ARM med lite GPU på sidan. Visst den är snabbare än iphone men det är fortfarande en bit att gå till atom och än ordentlig bit till vanliga PC CPUs från ADM och Intel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mundane
iPhone > 600 Mhz
iPad 1000 Mhz

Förklara hur det är samma CPU?

Det är samma krets men de arbetar i olika hastigheter.

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Relik 📜

iPad har INTE samma CPU som iPhone, däremot är båda ARM vilket AxMi var inne på.
iPhone har processorer från Samsung i 412 respektive 600 MHz. iPad har en inhouse-utvecklad variant som kallas A4 och snurrar i 1 GHz. Grafikkretsen antas dock vara samma som i 3GS.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lezziter
iPad har INTE samma CPU som iPhone, däremot är båda ARM vilket AxMi var inne på.
iPhone har processorer från Samsung i 412 respektive 600 MHz. iPad har en inhouse-utvecklad variant som kallas A4 och snurrar i 1 GHz. Grafikkretsen antas dock vara samma som i 3GS.

Som jag förstår det är ARM kärnan rätt lik mellan båda. Högre frekvens funkar då ipad har större batteri än iphone.

Vet inte hur lika GPU delarna är men jag tvivlar att det handlar om några revolutionerande skillnader.

Permalänk
Medlem

Ser gärna att android kommer in lite i denna marknaden. Men det jag undrar lite på är om det är enkelt för linux distributörer som tex Ubuntu att göra egna OS som fungerar med mobiler och surfplattor med ARM-cpu?

Börjar gilla dessa felstavningskontroller:

Visa signatur