Permalänk
Medlem

Acer Aspire 8943G - Åsikter?

Hej,

Är lite nyfiken på Acer Aspire 8943G

Framförallt intresserad av skärmytan/upplösningen för foto/videoredigering... men även lite spelande kommer det nog att bli

Åsikter om denna maskin? Finns det några bättre alternativ för ändamålet?

Permalänk

Problemet med den är att grafikkortet har Gddr3 minne, och tyvärr stryper det spelprestandan ordentligt. Minnet är inte snabbt nog för den GPU'n helt enkelt.

MSI GX740 är ju det självklara valet annars, men finns tyvärr ej i lager i sverige fn.

Såg en toshiba, tyvärr har grafikkortet i den ej stöd för dx11. Fö. verkar den bra, och toshiba har ju bra kvalité på sina maskiner.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=546256

Personligen anser jag att det är dumt att köpa en dator utan dx11 stöd i nuläget.

Denna är ju vassast på marknaden men kostar tyvärr, beställer du den från usa så får du den dock för ca 16k.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=563299

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Problemet med den är att grafikkortet har Gddr3 minne, och tyvärr stryper det spelprestandan ordentligt. Minnet är inte snabbt nog för den GPU'n helt enkelt.

MSI GX740 är ju det självklara valet annars, men finns tyvärr ej i lager i sverige fn.

Såg en toshiba, tyvärr har grafikkortet i den ej stöd för dx11. Fö. verkar den bra, och toshiba har ju bra kvalité på sina maskiner.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=546256

Personligen anser jag att det är dumt att köpa en dator utan dx11 stöd i nuläget.

Denna är ju vassast på marknaden men kostar tyvärr, beställer du den från usa så får du den dock för ca 16k.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=563299

Tack för ditt svar.

MSI GX740 verkar vara på allas läppar, och en grym maskin. Men skärmen är lite mindre, och så även upplösningen. Skulle gärna vilja ha 1920 x 1080

Permalänk

G73'an har ju 1920x1080, men som sagt kostar lite mera. Personligen om jag skulle välja mellan acern och g73 så skulle jag lätt lägga till dom 4k och få g73'an. Med tanke på acers bristande kvalité och asus utmärkta kvalité och 2års garanti. Samt spelprestandan som är på en helt annan nivå, den har ju även bluray, lite snabbare cpu än acern, 2x500gb diskar.

Alt. ta den från usa för 16k

Permalänk
Medlem
Skrivet av affeee:

Hej,

Är lite nyfiken på Acer Aspire 8943G

Framförallt intresserad av skärmytan/upplösningen för foto/videoredigering... men även lite spelande kommer det nog att bli

Åsikter om denna maskin? Finns det några bättre alternativ för ändamålet?

Om du kan tänka dig en Acer och inte måste ha en i7a så tycker jag denna verkar väldigt prisvärd:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=591302

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk

Den lider tyvärr av samma problem som i7 modellen, gddr3 på gpu. Synd att dom inte slängde på gddr5, då hade de vart rikitigt prisvärt! Kommer nog snart, MSI måste ju få nån slags konkurrens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

G73'an har ju 1920x1080, men som sagt kostar lite mera. Personligen om jag skulle välja mellan acern och g73 så skulle jag lätt lägga till dom 4k och få g73'an. Med tanke på acers bristande kvalité och asus utmärkta kvalité och 2års garanti. Samt spelprestandan som är på en helt annan nivå, den har ju även bluray, lite snabbare cpu än acern, 2x500gb diskar.

Alt. ta den från usa för 16k

Jag tvivlar inte en sekund på att denna maskin spöar acern alla dagar i veckan. Men både G73 och GX740 är i mitt tycke fula som stryk. Dock så ska man ju inte döma hunden efter håren...

Permalänk

Kan va värt det med tanke på hur mkt bättre spelprestandan är

Permalänk
Sötast

Acer har alltid brustit i kvalitet och har ofta överhettningsproblem utan dess like, är inget att satsa på.

Permalänk
Medlem

Mig veterligt har de flesta bärbara med "spelprestanda" problem med värmen. Acer hade stora problem för några år sedan när de använde AMDs processorer som gick glödheta.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem

Jag såg denna tråden och antar då att jag gjort ett totalt missköp då jag sitter här med en acer aspire 8943g.
Men jag undrar ifall det iaf skulle kunna finnas något sorts tips om hur jag kan optimera grafikkorts prestandan?

Permalänk
Skrivet av empPill:

Jag såg denna tråden och antar då att jag gjort ett totalt missköp då jag sitter här med en acer aspire 8943g.
Men jag undrar ifall det iaf skulle kunna finnas något sorts tips om hur jag kan optimera grafikkorts prestandan?

Du kan överklocka minnet på grafikkortet så mycket det går, det är väl typ det Om du nyligen köpte datorn så kanske du har ångerrätt kvar och kan lämna tillbaks den?

Men om du inte spelar så märks ingen direkt skillnad ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Du kan överklocka minnet på grafikkortet så mycket det går, det är väl typ det Om du nyligen köpte datorn så kanske du har ångerrätt kvar och kan lämna tillbaks den?

Men om du inte spelar så märks ingen direkt skillnad ändå.

När jag spelar kan jag bara gå på högsta eller mellan grafik på tex SC2
Nä jag köpte den innan sommarn och trodde jag hade gjort värsta kapet pga att det stod överallt att den var asbra eller nått sånt....
Hur bär jag mig åt för att överklocka då?
Kan jag byta grafikkort fresten ?
Läste nånting XMX tror jag det hette och det krävdes fall man skulle vilja byta på en bärbar ?

Permalänk
Medlem
Permalänk

Ajjabajja man får inte bumpa trådar här, nog med moralkakor här kommer svaret.

AMD GPU Clock Tool v0.9.26.0 For HD 5870 download from Guru3D.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Ajjabajja man får inte bumpa trådar här, nog med moralkakor här kommer svaret.

AMD GPU Clock Tool v0.9.26.0 For HD 5870 download from Guru3D.com

Fick veta det senare !
Tack men ... finns det något jag behöver för detta?

Permalänk

Funkade inte den versionen? Sök på 3dguru isf, det finns en version som inte heter for HD 5870

Permalänk
Medlem

Fan också, nu blev det svårt... Jag letar efter en laptop man kan spela spel på men pallar verkligen inte med MSI och Asus skitfula laptops.

Jag blev skitnöjd när jag hittade Acer Aspire 8943G då den har allt jag vill ha såsom stor härlig fullhd skärm, i5 processor och rätt bra grafikkort... Sen hittade jag den här tråden

Är dom så hemska i kvalitén som ni säger? Om jag ej ska köpa en Acer Aspire 8943G men vill ha en laptop som som går att spela på och som inte designats av en 12 åring vad ska jag köpa? Finns det något som är på väg ut på marknaden? Jag kan tänka mig att vänta någon månad. Alla svar mottages extremt tacksamt.

Permalänk
Skrivet av daPhil:

Fan också, nu blev det svårt... Jag letar efter en laptop man kan spela spel på men pallar verkligen inte med MSI och Asus skitfula laptops.

Jag blev skitnöjd när jag hittade Acer Aspire 8943G då den har allt jag vill ha såsom stor härlig fullhd skärm, i5 processor och rätt bra grafikkort... Sen hittade jag den här tråden

Är dom så hemska i kvalitén som ni säger? Om jag ej ska köpa en Acer Aspire 8943G men vill ha en laptop som som går att spela på och som inte designats av en 12 åring vad ska jag köpa? Finns det något som är på väg ut på marknaden? Jag kan tänka mig att vänta någon månad. Alla svar mottages extremt tacksamt.

Du kan vara lugnt daPhil. De talar i generella drag om Acer-datorer, och jag själv får hem min idag.

inWarehouse.se - Acer Aspire 8943G 18,4" Full HD LED

TestFreaks har bedömt Acer Aspire 8943g som en mycket bra datorn till ett bra pris. 6 experter har sagt sitt. Du hittar resultatet här:

Acer Aspire 8943g Recension, Test och Information

Känner du att du vill investera i den här datorn, så tveka inte. Jag lovar att återkomma till dig senare idag, alternativt imorgon om besked. Ge inte upp hoppet.

Visa signatur

"Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv." -Søren Kierkegaard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindstrml:

Du kan vara lugnt daPhil. De talar i generella drag om Acer-datorer, och jag själv får hem min idag.

inWarehouse.se - Acer Aspire 8943G 18,4" Full HD LED

TestFreaks har bedömt Acer Aspire 8943g som en mycket bra datorn till ett bra pris. 6 experter har sagt sitt. Du hittar resultatet här:

Acer Aspire 8943g Recension, Test och Information

Känner du att du vill investera i den här datorn, så tveka inte. Jag lovar att återkomma till dig senare idag, alternativt imorgon om besked. Ge inte upp hoppet.

Gammal tråd Jag köpte Acer 8943g och är jättenöjd med allt förutom att det är svårt att hitta väskor och fodral som den går ner i

Permalänk
Skrivet av daPhil:

Gammal tråd Jag köpte Acer 8943g och är jättenöjd med allt förutom att det är svårt att hitta väskor och fodral som den går ner i

Ok! Var inte noga med att kontrollera datum för sista meddelandet.

Jag vet inte direkt om du är speciellt spelintresserad, eller bara sitter i krävande program, men hur tycker du att datorn förhåller sig till dagens spel/program, så som ex. Mafia II, Fifa 11 m. fl., alternativt till Adobes senaste mjukvara och om du arbetar med hjälp av deras produkter?

Tack på förhand!

Visa signatur

"Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv." -Søren Kierkegaard

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Funkade inte den versionen? Sök på 3dguru isf, det finns en version som inte heter for HD 5870

Gaaaaammmmalll tråd!
Men, klarar datorn verkligen av att kyla grafikkortet?