Permalänk
Medlem

HemServer Frågor

Efter ha läst artikeln om miniserver vart lite sugen på att dra igång en egen server. kan dock inte så mycket än.
Det jag kom fram till som användningsområde skulle bli följande:

Filserver för säker lagring/backup av bilder och musik.
Möjlighet att starta nerladningar av torrenter remote till serven.

Är ute efter tips på hårdvara & mjukvara för dessa ändamål.

edit: Vore nice om man också remote kan lyssna på musiken jag lagrar (flac).

Permalänk
Medlem

Valfri linuxdist. rtorrent (med webgui om så önskas) för bittorrent och samba för utdelning till windows maskiner.

Permalänk
Medlem

rtorrent är riktigt segt o brukar äta upp hela minnet o sedan börja tugga swap.
jag rekomenderar:
http://tf-b4rt.berlios.de/
med tornado klienten.

funkar sjuukt bra faktiskt!

jag rekomenderar ubuntu server för den är väldigt enkel o installera. samt att communityn är STOR ifall man vill ha hjälp!

Permalänk
Medlem

Angående musikuppspelningen kanske media player daemon kan vara något? jag har aldrig använt det men det låter ju intressant.
http://mpd.wikia.com/wiki/Music_Player_Daemon_Wiki

Ubuntu server tycker jag är en bra hemma-server dist då det finns mängder av program som är lätta att installera och konfigurera. Du kan ju dessutom köra servern "grafiskt" alltså med skrivbord och sedan ansluta med skärmdelning och spela upp musik och använda torrentklient på så sätt?

Permalänk
Medlem

"moc" är annars trevligt för att lyssna på musik över ssh, dvs om du vill att datorn där musiken ligger ska spela upp musiken.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Du har ju allt i guiden förutom torrenten. Du behöver en torrenklient med autostart som hela tiden kollar på en utdelad mapp på servern där du lägger dina torrentfiler. När de är klara kommer klienten ta bort filerna och du kommer åt det nerladdade materialet i din valda downloadmap som med fördel också är utdelad. Välldigt simpelt, det borde finnas någon guide, googla.

Permalänk
Medlem

för torrent kan du använda http://www.torrentflux.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av =JoNaZ=:

rtorrent är riktigt segt o brukar äta upp hela minnet o sedan börja tugga swap.

$ free -m total used free shared buffers cached Mem: 1001 987 14 0 4 880 -/+ buffers/cache: 102 899 Swap: 1019 93 926

57 dagar dagar uptime, ~150 aktiva torrents.
Ingen jag känner som kör med rtorrent har någonsin uplevt att det är segt, eller att det äter minne.

Kör med en watchfolder som jag har under en samba utdelning, har sen ett addon till firefox som gör att jag kan spara .torrent filen direkt till watchfoldern. wtorrent(webgui) kör jag jag för att stoppa/starta/tabort.

Permalänk
Medlem

använder torrentflux b4rt : http://tf-b4rt.berlios.de/

sedan ett php script som en gång i timmen kollar efter nya serier o lägger till dom med fluxcli. sedan laddas dom hem o flyttas till dit dom ska när dom är klara.

Permalänk
Medlem

total used free shared buffers cached Mem: 482 474 7 0 17 366 -/+ buffers/cache: 91 390 Swap: 1407 11 1396

Så ser mitt ut, det är inte heller här spec mycket av swapen som används.. Har ännu inte kommit upp i varken många torrents eller uptime. Men hade tidigare närmare 80torrenter, och det var inga problem med att den sög upp swap eller liknande.

Kör btw en virtuell server med enbart 512mb ram. Så det går nog hur bra som helst, vet inte vad du har gjort med ditt rtorret...

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaks och kan ge svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av =JoNaZ=:

rtorrent är riktigt segt o brukar äta upp hela minnet o sedan börja tugga swap.

Har jag aldrig upplevt med rtorrent och då har jag kört rtorrent i ett par år.

Permalänk
Medlem

jag råkade ut för det på 3 olika maskiner... alla ubuntu med rtorrent från repositoriet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av =JoNaZ=:

jag råkade ut för det på 3 olika maskiner... alla ubuntu med rtorrent från repositoriet...

märkligt, jag har iofs inte kört med det paketet på ett bra tag, tar alltid senaste från rtorrents hemsida. Hade inte dom där problemen med ubuntus paket då när jag inte orkade fixa med att kompilera paketet.

Jag har dock haft problem med rtorrent native i OS X, men det är ett annat ämne