HJÄLP!! - Corsair XMS3 DDR3 4GB 1333MHz - HJÄLP!!

Permalänk

HJÄLP!! - Corsair XMS3 DDR3 4GB 1333MHz - HJÄLP!!

Hej..
Jag köpte från Inet.se ett moderkort och ramminne för en vecka sen.
Innan de hade jag samma Cpu och andra minnen och ett annat moderkort och då funkade allt som det skulle.
Nu är det så att jag får bluescreens hela tiden nästan, körde prime95 och fick error efter 2min.
Jag har hört lite var stans att dessa minnen brukar krongla en del..Hörde att man skulle höja Volten lite då skulle det bli bättre.
Nu har jag höjt med 0.030 ungefär och körde prime lite och fick inga error.Körde ca 10min eftersom det blev error direkt innan jag höjde.Ska köra mera sen efter jag skrivit det här, men vill ha den hjälpen som går med det här.
Iaf så nu undrar jag vad jag ska göra?
Ska jag skriva till Inet och seja att det är detta fel och sen försöka få ett par nya minnen?
Om det skulle funka så skulle jag vilja ha ett par 1600MHz:are och lägga mellan skilnaden.Men vet inte om mitt moderkort stödjer högre, har inte hittat den infon än.
Undrar fall någon av er vet?
Moderkortet är: Gigabyte-GA-790XTA-UD4.
Jag kollade lite på hemsidan men jag fattade inget av vad som stod där..så kan någon seja fall det går och vad som är max?(om det nu går att göra så med Inet)
Eller ska jag bara höja volten och köra prime tills det blir stabilt och sen inte göra något?
Jag vill ju ha ett par minnen som funkar som det ska.Vad skulle ni ha gjort i mitt läge??

Mvh

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av punchline82:

Hej..
Jag köpte från Inet.se ett moderkort och ramminne för en vecka sen.
Innan de hade jag samma Cpu och andra minnen och ett annat moderkort och då funkade allt som det skulle.
Nu är det så att jag får bluescreens hela tiden nästan, körde prime95 och fick error efter 2min.
Jag har hört lite var stans att dessa minnen brukar krongla en del..Hörde att man skulle höja Volten lite då skulle det bli bättre.
Nu har jag höjt med 0.030 ungefär och körde prime lite och fick inga error.Körde ca 10min eftersom det blev error direkt innan jag höjde.Ska köra mera sen efter jag skrivit det här, men vill ha den hjälpen som går med det här.
Iaf så nu undrar jag vad jag ska göra?
Ska jag skriva till Inet och seja att det är detta fel och sen försöka få ett par nya minnen?
Om det skulle funka så skulle jag vilja ha ett par 1600MHz:are och lägga mellan skilnaden.Men vet inte om mitt moderkort stödjer högre, har inte hittat den infon än.
Undrar fall någon av er vet?
Moderkortet är: Gigabyte-GA-790XTA-UD4.
Jag kollade lite på hemsidan men jag fattade inget av vad som stod där..så kan någon seja fall det går och vad som är max?(om det nu går att göra så med Inet)
Eller ska jag bara höja volten och köra prime tills det blir stabilt och sen inte göra något?
Jag vill ju ha ett par minnen som funkar som det ska.Vad skulle ni ha gjort i mitt läge??

Mvh

Vad är den rekommenderade spänningen på dessa minnen i den hastighet du kör?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Vad är den rekommenderade spänningen på dessa minnen i den hastighet du kör?

vette fan alltså men det borde väl vara den spänning som sätts igång när man stoppar in minnena eller??
hur kollar jag upp de då?
på förpackningen står det inget iaf..

Permalänk

1.5v står det.

Permalänk
Medlem

ganska säker på att dem ska köras i 1.65v, titta på kartongen till minnena.

läste fel å trodde det stod 1600mhz dem flesta corsair 1333mhz är väl 1.5v? följdfråga: varför köpte du 1333 istället för 1600 när 1600mhz är billigare?

Permalänk
Skrivet av -GufuX-:

ganska säker på att dem ska köras i 1.65v, titta på kartongen till minnena.

läste fel å trodde det stod 1600mhz dem flesta corsair 1333mhz är väl 1.5v? följdfråga: varför köpte du 1333 istället för 1600 när 1600mhz är billigare?

jag tror mitt mobo bara stödjer 1333mhz därför köpte jag de.btw så körde jag prime95 nu i 53minuter och fick inga error..tycker ni att jag ska köra på 1.530v och skita i att reklamera dom?
eller skulle ni ha gjort de ändå?

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem med samma minnne och samma moderkort. Min burk startar inte ens i 1333mhz. Ska prova senare att höja succesivt från 1.5v till 1.65 för att se ifall det blir någon skillnad. Moderkortet klarar upp till 18++mhz enligt specs på komplett.se men jag valde 1333mhz:are för att kunna utöka senare.

Visa signatur

AMD X4 965 BE | Corsair 750w | Gigabyte 790XTA-UD4 | Sapphire 280X OC | DDR3 1333mhz 16gb | SSD:120gb + SSHD:1TB | CM HAF 932 | Bra & Billig

Permalänk
Medlem
Skrivet av punchline82:

jag tror mitt mobo bara stödjer 1333mhz därför köpte jag de.btw så körde jag prime95 nu i 53minuter och fick inga error..tycker ni att jag ska köra på 1.530v och skita i att reklamera dom?
eller skulle ni ha gjort de ändå?

Ja tycker du sk nöja dig med det. Du kommer inte tjäna ngt på 1600-minnen om du inte överklocka.

Permalänk
Skrivet av HenkeOSD:

Jag har samma problem med samma minnne och samma moderkort. Min burk startar inte ens i 1333mhz. Ska prova senare att höja succesivt från 1.5v till 1.65 för att se ifall det blir någon skillnad. Moderkortet klarar upp till 18++mhz enligt specs på komplett.se men jag valde 1333mhz:are för att kunna utöka senare.

fan va tråkigt att den inte ens startar!
men tror du ska prova att öka volten på dem, de går säkert då.
jag behövde bara öka 0.03 för att få det stabilt så kör du i 1.65 då måste de ju funka tycker man.
men lider med dej helt klart.
en annan fråga..det där i början efter POST(om du nu kommer så långt) vad valde du för inställning med AHCI?
det där SATA grejset?

Permalänk
Medlem

Hade ett par sådana minnen jag med till min dator och har aldrig haft så mycket problem med ett par minnen. De funkade inte att köra tillsammans i Dual Channel helt enkelt, fick bara bluescreens då hela tiden. När jag körde dem en och en funkade dem, men lämnade tillbaka dem och tog ett par andra och nu funkar datorn utan problem.

Så mitt tipps är att skicka tillbaka dem och välja ett par andra minnen.

Edit: Det står att de är på 1,5 volt men i min QVL till moderkortet står det att de ska köras på 1,7 volt

Visa signatur

Stationär: EVGA X299 Micro | Intel Core i7 7740X | GeForce GTX 1060 6GB | Kingston HyperX 16GB 2666 MHz | WD Blue 3D NAND SSD 500GB
Tillbehör: 3 x LG 21,5" | Corsair Vengeance K65 | Deathadder | Astro A40
Bärbart: MacBook Pro 13" -10 | iPad 2 16Gb

.: Citera för svar :.

Permalänk
Skrivet av LillOgi:

Hade ett par sådana minnen jag med till min dator och har aldrig haft så mycket problem med ett par minnen. De funkade inte att köra tillsammans i Dual Channel helt enkelt, fick bara bluescreens då hela tiden. När jag körde dem en och en funkade dem, men lämnade tillbaka dem och tog ett par andra och nu funkar datorn utan problem.

Så mitt tipps är att skicka tillbaka dem och välja ett par andra minnen.

Edit: Det står att de är på 1,5 volt men i min QVL till moderkortet står det att de ska köras på 1,7 volt

åfan, ja de kanske man skulle ta å göra då.

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Ja tycker du sk nöja dig med det. Du kommer inte tjäna ngt på 1600-minnen om du inte överklocka.

har du ens läst vad de var som var felet??
frågan var inte om jag ska köra med 1333 eller 1600 dom är sönder eller nåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av punchline82:

fan va tråkigt att den inte ens startar!
men tror du ska prova att öka volten på dem, de går säkert då.
jag behövde bara öka 0.03 för att få det stabilt så kör du i 1.65 då måste de ju funka tycker man.
men lider med dej helt klart.
en annan fråga..det där i början efter POST(om du nu kommer så långt) vad valde du för inställning med AHCI?
det där SATA grejset?

Hade en lååång konversation med komplett innan det blev dessa minnen. Jag ville ha 1333mhz:are som gick att utöka på 1.5v och dessa var det självklara köpet. 1600mhz:are var inte ett alternativ sa damen på kundservice eftersom det bara gick att ha 4gb i min moderkaka.

Har tidigare bara kört datorn i 800mhz eftersom den inte startar med 1333mhz och hänger sig efter lite påfrestning i 1066mhz. Skruvade nyss upp volten i bios på DIMM till 1.603v och då startade datorn i 1333mhz, dock så hängde den sig bara 2 minuter senare. Vid 1.65v så startade datorn inte alls. Testar nu köra datorn i 1066mhz med 1.603v och det lär väl visa sig under kvällen ifall den hänger sig eller inte.

Har inte moddat med mer än volten så jag ska se över de andra inställningarna sen.

Visa signatur

AMD X4 965 BE | Corsair 750w | Gigabyte 790XTA-UD4 | Sapphire 280X OC | DDR3 1333mhz 16gb | SSD:120gb + SSHD:1TB | CM HAF 932 | Bra & Billig

Permalänk
Skrivet av LillOgi:

Hade ett par sådana minnen jag med till min dator och har aldrig haft så mycket problem med ett par minnen. De funkade inte att köra tillsammans i Dual Channel helt enkelt, fick bara bluescreens då hela tiden. När jag körde dem en och en funkade dem, men lämnade tillbaka dem och tog ett par andra och nu funkar datorn utan problem.

Så mitt tipps är att skicka tillbaka dem och välja ett par andra minnen.

Edit: Det står att de är på 1,5 volt men i min QVL till moderkortet står det att de ska köras på 1,7 volt

vågar man köra dessa minnen i 1.7 utan att det händer nåt?
vart var det de stod att det ska vara 1.7?

Permalänk
Medlem

Har kört Prime95 i 45min nu och stresstestat burken. Verkar vara stabilt på 1066mhz vid 1.603v. Nästa steg är att nu få upp dem i 1333mhz. Kul att processorn är lika varm med Corsair H50 vid 100% belastning som den var vid idle med stockkylaren, 48 grader.

Visa signatur

AMD X4 965 BE | Corsair 750w | Gigabyte 790XTA-UD4 | Sapphire 280X OC | DDR3 1333mhz 16gb | SSD:120gb + SSHD:1TB | CM HAF 932 | Bra & Billig

Permalänk
Medlem
Skrivet av punchline82:

vågar man köra dessa minnen i 1.7 utan att det händer nåt?
vart var det de stod att det ska vara 1.7?

Det stod QVL listan i manualen till moderkortet där de visar vilka minnen som är kompatibla. Vet inte om det händer nått, jag testade men fick dem inte att funka, och om du kör Intel så rekommenderar de att man inte ska gå över 1.65 volt för att inte skada processorn. Vet ej hur det är med AMD.

Visa signatur

Stationär: EVGA X299 Micro | Intel Core i7 7740X | GeForce GTX 1060 6GB | Kingston HyperX 16GB 2666 MHz | WD Blue 3D NAND SSD 500GB
Tillbehör: 3 x LG 21,5" | Corsair Vengeance K65 | Deathadder | Astro A40
Bärbart: MacBook Pro 13" -10 | iPad 2 16Gb

.: Citera för svar :.

Permalänk
Skrivet av LillOgi:

Det stod QVL listan i manualen till moderkortet där de visar vilka minnen som är kompatibla. Vet inte om det händer nått, jag testade men fick dem inte att funka, och om du kör Intel så rekommenderar de att man inte ska gå över 1.65 volt för att inte skada processorn. Vet ej hur det är med AMD.

okej..ja men då vågar jag inte gå över de jag heller.
men gick det bra för dej att byta ut dina minnen eller?
bytte du mot likvärdiga eller helt andra, var det från inet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av punchline82:

okej..ja men då vågar jag inte gå över de jag heller.
men gick det bra för dej att byta ut dina minnen eller?
bytte du mot likvärdiga eller helt andra, var det från inet?

Japp jag hade köpt från Inet och det gick bra för mig att byta minnena, eller de gjorde ett återköp på dem så jag fick tillbaka pengarna och sen fick jag köpa de minnena jag ville.

Visa signatur

Stationär: EVGA X299 Micro | Intel Core i7 7740X | GeForce GTX 1060 6GB | Kingston HyperX 16GB 2666 MHz | WD Blue 3D NAND SSD 500GB
Tillbehör: 3 x LG 21,5" | Corsair Vengeance K65 | Deathadder | Astro A40
Bärbart: MacBook Pro 13" -10 | iPad 2 16Gb

.: Citera för svar :.

Permalänk
Skrivet av LillOgi:

Japp jag hade köpt från Inet och det gick bra för mig att byta minnena, eller de gjorde ett återköp på dem så jag fick tillbaka pengarna och sen fick jag köpa de minnena jag ville.

ok...tack för all hjälp jag fick i denna tråd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av punchline82:

ok...tack för all hjälp jag fick i denna tråd!

Varsågod

Visa signatur

Stationär: EVGA X299 Micro | Intel Core i7 7740X | GeForce GTX 1060 6GB | Kingston HyperX 16GB 2666 MHz | WD Blue 3D NAND SSD 500GB
Tillbehör: 3 x LG 21,5" | Corsair Vengeance K65 | Deathadder | Astro A40
Bärbart: MacBook Pro 13" -10 | iPad 2 16Gb

.: Citera för svar :.