Permalänk

CinC, eller en himla röra.

CinC som jag så snittsigt kallade mitt projekt var att sätta in en mini-itx dator i mitt stationära chassie (Antec Ninehundred). Övertaggad som jag var införskaffades delarna, men tanken krävde en del förstörelse för att kunna förverkligas. Nu, många veckor senare står jag med resultat i hand och är faktiskt ganska nöjd.

Varför detta? Jo mitt lite grönare jag (inte enbart ekonomi grönt utan cash cash bling bling grönt) säger att det inte är hållbart med en stor bjässe, med alla funktioner som skulle kunna spara ström avstängda, som står och sköter diverse saker mot internet medans jag är ute i solen.
Så då vill man ha något lite snålare som man kan leva med att det står på dygnet runt.

m-ITX kortet jag satte i var ett gammal EPIA ML (Via c3 på 800mhz) med 513 mb minne.
Startar den med min oanvända reset knapp och använder HDD indikatorn som PowerLED.
Snurrar just nu på en gammal IDE hårddisk, men tanken är att skaffa en CF till IDE adapter och köra med istället. Mindre ljud och strömförbrukning.

CinC, eller en himla röra.

Permalänk
Medlem

Cable management fuck yeah! Nej men man har ju ändå förståelse när det är two in one.

Permalänk
Medlem

Häftigt faktiskt måste jag säga!

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

Stakars chassi

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem

Nice :)!, kör du detta med en KVM switch?, eller det är till att rota bakom datorn varje gång du ska ändra? Hade jag haft pengar till det hade jag utan tvekan velat göra något liknande

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av klasvonklas:

Stakars chassi

Ja, men nu kan jag inte göra det mer illa, finns inte utrymme för det.

Skrivet av MrMadMax:

Nice :)!, kör du detta med en KVM switch?, eller det är till att rota bakom datorn varje gång du ska ändra? Hade jag haft pengar till det hade jag utan tvekan velat göra något liknande

Har dubbla intag på skärmen så om jag vill byta input gör jag det enkelt, men ingen bra lösning på tangentbord/mus så kör helt enkelt med VNC om jag skulle behöva pilla med den.

Det var inte så farligt dyrt, införskaffade istortsätt alla delar för 550 kr från tradera, helt överkommligt.

Permalänk

Roligt bygge, men det måste vara lite smärtsamt med ett så stort fönster som visar upp hela röran...

Visa signatur

Speldator: i7 4790K, 16 GB RAM@2133MHz, EVGA GTX 980 SC, SSD 1200 GB FD Define R6, Win 10 Pro
HTPC/NAS: AMD A10 6700@2,4 GHz (1.0 volt), 8 GB RAM, 60 GB SSD, 4 TB lagring, Blu-Ray-brännare, Chieftec HM-03B-OP, Win 10 Pro
Bärbart: Lenovo Yoga 3 Pro, Lenovoplatta x3, Xiaomi Mi Note 10 Pro

Permalänk
Skrivet av Vattennisse:

Roligt bygge, men det måste vara lite smärtsamt med ett så stort fönster som visar upp hela röran...

Otroligt! Har tankar på att mörka rutan, men har inte kommit mig för det än.