Asus UL30JT vs Acer TimeLineX 3820TG (Vilken är bäst?)

Permalänk

Asus UL30JT vs Acer TimeLineX 3820TG (Vilken är bäst?)

Har planerat inhandla en ny laptop i några månader och nu är det på hög tid då det känns som att den jag använder för tillfället är inne på sista refrängen.

Har gått i tankar om att köpa en Asus UL30JT (uppföljare till UL30VT) allt sedan Sweclockers skrev om den. Idag såg jag dock ett tips om Acer TimeLineX 3820TG som dessutom är en tusenlapp billigare. Bägge datorerna uppfyller de krav jag har vilket i kort är 13,3" skärm, under 2 kg, lång batteritid, HDMI-utgång. Datorn kommer att vara min enda dator och användas mest till surf, skolarbete, jobb (webbdesign), filmer och serier (upp till 1080p) samt till bildredigering av fritidsbilder. Spelar gör jag sällan och det är då mest äldre spel (ca 5 år).

Frågan är då vilken av dessa som jag borde köpa? Vilken är bäst prestandamässigt? Jag känner att jag inte har tillräckligt stora kunskaper om hårdvara för att kunna bedöma skillnaderna för de olika systemet när det kommer till ex. CPU och GPU. Om någon kan reda ut vilken av processorerna och grafikkorten som är bäst så vore det ytterst uppskattat!

Produktjämförelse på Prisjakt.nu: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=600355,603656

Vet inte om det spelar in, men Asus UL30JT sägs ju komma med ett "prestandaläge" som ökar processorhastigheten med 33%. Vet inte om detsamma gäller Acer TimeLineX 3820TG? Vidare har jag läst att Nvidia-kortet i Asus UL30JT kommer med deras nya teknologi Optimus. Har ATI-kortet i Acer TimeLineX 3820TG liknande funktionalitet?

Undrar även om kvalitén på Asus-datorer kontra Acer-datorer. Hade en Acer-dator för några år sedan och det var rena katastrofburken

Ytterst tacksam för svar!

Permalänk

Acer-laptopen har rakt igenom bättre komponenter (snabbare processor, nyare grafikkort, större hårddisk) där det skiljer sig, så den kommer att prestera bättre. I och med att det är tänkt som din allround-dator kan den vara ett bra val därav men om du verkligen prioriterar mobilitet är de två timmarna längre batteritid på asus-laptopen antagligen värda prestandaskillnaden. Jag har ingen exakt inblick i hur stor faktisk skillnad det är när det gäller olika applikationer.

Edit: Och jag hittar inga test av den lägre klockade processorn.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av blärkfnuskel:

Acer-laptopen har rakt igenom bättre komponenter (snabbare processor, nyare grafikkort, större hårddisk) där det skiljer sig, så den kommer att prestera bättre. I och med att det är tänkt som din allround-dator kan den vara ett bra val därav men om du verkligen prioriterar mobilitet är de två timmarna längre batteritid på asus-laptopen antagligen värda prestandaskillnaden. Jag har ingen exakt inblick i hur stor faktisk skillnad det är när det gäller olika applikationer.

Edit: Och jag hittar inga test av den lägre klockade processorn.

+1
väl sagt.
Till TS, jag hade tagit Acer då den är snabbare men du kanske prioriterar längre batteritid ?

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem

Acer laptopen med 9-cell batteri har ju "upp till" 12 timmars batteritid!
Alltså 2 timmar MER än Asus "upp till" 10 timmar.
Det är Acer med 6-cell batteri som har 8 timmar, inte den med 9-cell

Gamla Acer Timeline hade 8h, nya TimelineX har 12 timmar med 9-cells batteri.

Angående grafikkorten Asus Geforce 310M Vs Acer HD5650 så får HD5650 ca 3 gånger så mycket poäng i 3Dmark Vantage jämfört med Geforce 310M....
Så HD5650 krossar Geforce 310M, och så har det DirectX 11

Ska du inte spela så kanske detta är av mindre intresse, men jag hade inte tackat nej till tre gånger så hög grafisk prestanda när batteritiden inte är sämre vid vanligt användande så som surf, office mm.

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem

Någon som vet varför den bara finns att köpa på netonnet?
http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/laptop-13---14-tum/ac...

Jag tänkte köpa en så fort den trillar in i lager.

EDIT:
Vad gäller kvaliteten så hade jag också en acer för några år sedan, och den var också en katastrofburk. däremot köpte jag en acer aspire one förra året(atom, etc.) och även om atom gör mig spyfärdig så kan jag verkligen inte klaga på byggkvaliteten på den datorn, tvärtom en mycket trevlig bekantskap!

Permalänk
Medlem

Skumt att de erbjuder 13 tummaren med 9-cells batteri, men 14 tummaren har de bara med 6-cells batteri = 8h max batteritid?
Köper man 14 tummaren får man en DVD-brännare om man behöver det, och 14 tum är inte mycket större än 13,3...

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Skrivet av Nisse977:

Acer laptopen med 9-cell batteri har ju "upp till" 12 timmars batteritid!
Alltså 2 timmar MER än Asus "upp till" 10 timmar.
Det är Acer med 6-cell batteri som har 8 timmar, inte den med 9-cell

Gamla Acer Timeline hade 8h, nya TimelineX har 12 timmar med 9-cells batteri.

Angående grafikkorten Asus Geforce 310M Vs Acer HD5650 så får HD5650 ca 3 gånger så mycket poäng i 3Dmark Vantage jämfört med Geforce 310M....
Så HD5650 krossar Geforce 310M, och så har det DirectX 11

Ska du inte spela så kanske detta är av mindre intresse, men jag hade inte tackat nej till tre gånger så hög grafisk prestanda när batteritiden inte är sämre vid vanligt användande så som surf, office mm.

Du har precis som blärkfnuskel & Redzo fokuserat på hur avgörande batteritiden är för mig. Kan säga att jag egentligen inte behöver mer än 8 timmar, men allt därutöver är förstås en bonus! Framförallt med tanke på att batteritiden lär ha halverats efter första året.

Du nämner att Acer kommer med antingen 9- eller 6-cellsbatteri. Menar du att just denna modell finns att tillgå med antingen 9- eller 6-cellsbatteri eller jämför du då med andra Timeline-modeller? Jag gissar att NetOnNet:s produkt kommer med 9-cellsbatteri då eftersom det står "12 tim batteritid" på produktbeskrivningen? Betyder 9-cellsbatteri även att datorn ser ut som på den här bilden, dvs. att den inte är helt platt och därmed inte lika smal?

Det verkar förstås trevligt att HD5650 får såpass mkt bättre resultat än GeForce 310M. Gissar att det kan komma till nytta vid såväl uppspelning som redigering av film och ev. även bildredigering? Att Acer'n anses ha såpas mkt bättre CPU och GPU får mig dock att ställa mig undrande till strömsnålhet/prestanda. Asus UL-serie har ju olika prestandalägen där man kan slå på/av överklockning av processorn samt integrerad/diskret GPU för optimering av prestanda/batteritid beroende på vad man efterfrågar för tillfället. Har Acer liknande funktionalitet? Undrar även om Optimus-tekniken i GeForce 310M, som automatiskt ska växla mellan integrerad/diskret grafik beroende på belastning. Har även ATI HD5650 sådan funktion?

Sen skulle jag vilja folkusera lite mer på byggkvalité. Har som sagt tidigare dåliga erfarenheter av Acer, dock inga som helst erfarenheter av Asus. Vad är er uppfattning om kvalitén på deras produkter i dagsläget?

Permalänk
Skrivet av hygren:

Vad gäller kvaliteten så hade jag också en acer för några år sedan, och den var också en katastrofburk. däremot köpte jag en acer aspire one förra året(atom, etc.) och även om atom gör mig spyfärdig så kan jag verkligen inte klaga på byggkvaliteten på den datorn, tvärtom en mycket trevlig bekantskap!

Ok, trevligt att de kanske har bättrat sig då!

Permalänk
Medlem
Skrivet av chucknorris:

Du nämner att Acer kommer med antingen 9- eller 6-cellsbatteri. Menar du att just denna modell finns att tillgå med antingen 9- eller 6-cellsbatteri eller jämför du då med andra Timeline-modeller?

Ja de finns med olika batterier, antingen 6 eller 9-cell. Hos NetonNet har de Acer 3820 med antingen bara den integrerade Intelgrafiken och Core i3 330M, eller HD5470 och i5 430M, eller HD5650 med Core i5 430M.
Den med i3 och integrerat plus i5 med HD5470 har 6-cells. Bara den med i5 och HD5650 har 9-cells.

Skrivet av chucknorris:

Jag gissar att NetOnNet:s produkt kommer med 9-cellsbatteri då eftersom det står "12 tim batteritid" på produktbeskrivningen? Betyder 9-cellsbatteri även att datorn ser ut som på den här bilden, dvs. att den inte är helt platt och därmed inte lika smal?

Ja den har 9-cells som vi pratar om med HD5650, men jag undrar också om den har ett sånt fult utstickande batteri som visas på bilden?

Skrivet av chucknorris:

Det verkar förstås trevligt att HD5650 får såpass mkt bättre resultat än GeForce 310M. Gissar att det kan komma till nytta vid såväl uppspelning som redigering av film och ev. även bildredigering? Att Acer'n anses ha såpas mkt bättre CPU och GPU får mig dock att ställa mig undrande till strömsnålhet/prestanda. Asus UL-serie har ju olika prestandalägen där man kan slå på/av överklockning av processorn samt integrerad/diskret GPU för optimering av prestanda/batteritid beroende på vad man efterfrågar för tillfället. Har Acer liknande funktionalitet? Undrar även om Optimus-tekniken i GeForce 310M, som automatiskt ska växla mellan integrerad/diskret grafik beroende på belastning. Har även ATI HD5650 sådan funktion?

Har försökt läsa på lite om ATi´s switch-teknik idag, verkar som de har nått liknande som nVidia, men kanske är det av mer manuell karaktär typ Asus UL30VT? Så länge man inte behöver boota om datorn är det ok
När det gäller CPU´n så har Acer möjlighet att köra i5 430M på 2,26 eller 2,53ghz.
Asus UL30JT kör på 1,06 till 2,48ghz, så Acer är ganska mycket snabbare i icke överklockat läge, men de borde vara ganska lika vid sina respektive överklockade lägen. Rätta mig gärna om jag har fel.

Skrivet av chucknorris:

Sen skulle jag vilja folkusera lite mer på byggkvalité. Har som sagt tidigare dåliga erfarenheter av Acer, dock inga som helst erfarenheter av Asus. Vad är er uppfattning om kvalitén på deras produkter i dagsläget?

Ja som hygren säger så verkar de ha fått till lite bättre kvalité det sista Det är just den biten som gjort att jag inte har tittat på Acers produkter överhuvudtaget tidigare.

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Skrivet av Nisse977:

Ja de finns med olika batterier, antingen 6 eller 9-cell. Hos NetonNet har de Acer 3820 med antingen bara den integrerade Intelgrafiken och Core i3 330M, eller HD5470 och i5 430M, eller HD5650 med Core i5 430M.
Den med i3 och integrerat plus i5 med HD5470 har 6-cells. Bara den med i5 och HD5650 har 9-cells.

Ja den har 9-cells som vi pratar om med HD5650, men jag undrar också om den har ett sånt fult utstickande batteri som visas på bilden?

Har den ett sådant "utstickande" batteri så går den nog fetbort på direkten. Jag misstänker dessvärre att den har det då den torde ha betydligt högre strömförbrukning än UL30JT även i icke-överklockat läge. Men om någon kan bekräfta hur det står till med 9-cellsbatteriet vore det trevligt!

Annars kanske den med i5 och HD5470 är intressant, står den sig fortfarande "starkare" än UL30JT? Men har den 6-cellsbatteri så lär den väl å andra sidan ha betydligt sämre batteritid än UL30JT...

Skrivet av Nisse977:

När det gäller CPU´n så har Acer möjlighet att köra i5 430M på 2,26 eller 2,53ghz. Asus UL30JT kör på 1,06 till 2,48ghz, så Acer är ganska mycket snabbare i icke överklockat läge, men de borde vara ganska lika vid sina respektive överklockade lägen. Rätta mig gärna om jag har fel.

Stämmer verkligen uppgiften på Asus UL30JT om 1,06 i icke-överklockat läge? I Sweclockers artikel om datorn läser jag "Intel Core i5 520UM, som vanligtvis snurrar i 1,86 GHz. Klockfrekvensen kan dock trimmas till 2,47 GHz via överklockningsfunktionen Turbo 33."

Skrivet av Nisse977:

Ja som hygren säger så verkar de ha fått till lite bättre kvalité det sista Det är just den biten som gjort att jag inte har tittat på Acers produkter överhuvudtaget tidigare.

Samma här! Jag är nog fortfarande något skeptiskt så det vore skönt om några fler kunde backa upp hygrens påstående om att kvalitén på Acers datorer har förbättrats.

Permalänk
Medlem

Hmm, nu när jag ser på Acern så blir jag ytterst tveksam på vad jag vill ha. Har länge tittat på VT och JT modellen och varit störtkär i den. Bara det att denna har bättre prestanda, den är dock inte lika energi-effektiv som VT/JT i dess strömsparläge. Detta blir inget lätt beslut:S

Permalänk
Medlem

Timeline ser ju skitbra ut tills man ser batteriet. Sen går den bort direkt. Blir en ul30jt för min del.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av chucknorris:

Annars kanske den med i5 och HD5470 är intressant, står den sig fortfarande "starkare" än UL30JT? Men har den 6-cellsbatteri så lär den väl å andra sidan ha betydligt sämre batteritid än UL30JT...

Med 6-cells batteri ligger den som sagt på specat 8 timmar batteritid.

Skrivet av chucknorris:

Stämmer verkligen uppgiften på Asus UL30JT om 1,06 i icke-överklockat läge? I Sweclockers artikel om datorn läser jag "Intel Core i5 520UM, som vanligtvis snurrar i 1,86 GHz. Klockfrekvensen kan dock trimmas till 2,47 GHz via överklockningsfunktionen Turbo 33."

Core i5 520UM ligger enligt Intel på 1066Mhz i sitt energisparläge och på 1866Mhz i Intels Turboläge. Sedan överklockar Asus detta med ytterligare 33% = nästan 2,5Ghz (1866 + 33% = 2481,78)

Kika på jämförelsen på Intels egen sida:
http://ark.intel.com/Compare.aspx?ids=43537,47554,

I praktiken är det väl som vilken annan modern cpu som helst, den går i det låga läget när inget annat behövs. Sen klockar den upp sig till 1,86ghz och eventuellt +33% i Asus fall

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk

Misstänker att bilderna alt. specifikationerna på NetOnNet inte stämmer helt och hållet. Bl.a. står det "Den är även utrustad med en 5-i-1 minneskortläsare.", men på bilderna syns inget sådant såvitt jag kan se. Sen är det något av ett mysterium detta med batteriet. Endast på en av bilderna kan man se att batteriet är av typ stort & "utstickande", vilket jag tyvärr misstänker är hur 9-cellsbatteriet ser ut.

Skrivet av Nioreh83:

Timeline ser ju skitbra ut tills man ser batteriet. Sen går den bort direkt. Blir en ul30jt för min del.

Tyvärr tror jag att jag måste hålla med om detta. Till att börja med är det fult, men det är väl även opraktiskt för ergonomi, datorväskor, m.m.?

Skrivet av Nisse977:

Med 6-cells batteri ligger den som sagt på specat 8 timmar batteritid.

Core i5 520UM ligger enligt Intel på 1066Mhz i sitt energisparläge och på 1866Mhz i Intels Turboläge. Sedan överklockar Asus detta med ytterligare 33% = nästan 2,5Ghz (1866 + 33% = 2481,78)

Kika på jämförelsen på Intels egen sida:
http://ark.intel.com/Compare.aspx?ids=43537,47554,

I praktiken är det väl som vilken annan modern cpu som helst, den går i det låga läget när inget annat behövs. Sen klockar den upp sig till 1,86ghz och eventuellt +33% i Asus fall

Acer har onekligen den starkare processorn, men så har den ju även det ohyggligt otrevliga batteriet (om det nu är ett "utstickande" sådant... så att säga).

Permalänk
Medlem
Skrivet av chucknorris:

Sen är det något av ett mysterium detta med batteriet. Endast på en av bilderna kan man se att batteriet är av typ stort & "utstickande", vilket jag tyvärr misstänker är hur 9-cellsbatteriet ser ut.

Till att börja med är det fult, men det är väl även opraktiskt för ergonomi, datorväskor, m.m.?

När jag letar efter bilder på Acer TimelineX med 9-cells på Google så hittar jag inga bilder på hur det egentligen ser ut, enda bilden är den du länkade till lite längre upp här...
På bilden i din länk ser det ut som batteriet står ut lika mycket som datorn är tjock!? Kan det verkligen stämma? Jag menar, de skryter om att datorn är en tum tjock eller mindre, skulle de då sätta dit ett batteri som gör att den blir 2 tum tjock? Det ser så ut, men jag hoppas att det är fel. Det är som du säger, mycket dumt att det sticker ut nedåt om man ska packa ner datorn i väska mm. Jag har hellre ett batteri som sticker ut bakåt än nedåt.
Läste på ett annat forum där de snackar om det utstickande batteriet, kanske är det ändå precis som bilden visar
http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=464512&page=...

Om man vill ha den TimelineX 3820TG som vi pratat om här, kan man alltid beställa med ett extra 6-cells batteri, och vips blir man av med det "utstickande problemet". Visst får man då "bara" 8h batteritid, men det räcker rätt bra det med.

Sen tänkte jag på en annan sak. Asus UL30 modeller har vid de flesta recensioner fått väldigt dåligt betyg på skärmen... Frågan är hur Acers modell står sig i jämförelse?

Hittade detta ang de olika modellerna:

Citat:

13.3" Acer TimelineX

LX.PTC02.056 (NO ati, 320 GB, i3 330M, 6 cells)

LX.PTB02.114 / LX.PTB02.174 (HD 5470, 500 GB, i3 330M, 6 cells)
LX.PTB02.178 (HD 5470, 500 GB, i5 430M, 6 cells)
LX.PTB02.073 (HD 5470, 640 GB, i5 430M, 6 cells)

LX.PV102.063 (HD 5650, 320 GB, i5 430M, 6 cells)
LX.PV102.161 (HD 5650, 640 GB, i5 430M, 6 cells)
LX.PV102.015 (HD 5650, 640 GB, i5 430M, 9 cells)

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem

NetonNet har även samma acer dator med 6 cells batteri
http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/laptop-13---14-tum/ac...

Sedan tittade jag på bilderna på NetonNet och den "saker" som sticker ut från datorn på en bild ser mer ut som ett stöd än ett batteri. Varför skulle acer bygga ett batteri som är tjockare än datorn och låta det stick rakt ner ? det låter helt ologiskt. Jag tror man inte ska lägga så stor vikt vid den bilden utan vänta tills någon har köpt den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av powder:

NetonNet har även samma acer dator med 6 cells batteri
http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/laptop-13---14-tum/ac...

Sedan tittade jag på bilderna på NetonNet och den "saker" som sticker ut från datorn på en bild ser mer ut som ett stöd än ett batteri. Varför skulle acer bygga ett batteri som är tjockare än datorn och låta det stick rakt ner ? det låter helt ologiskt. Jag tror man inte ska lägga så stor vikt vid den bilden utan vänta tills någon har köpt den.

Nja... den dator du länkar till är 14 tummaren 4820TG, inte 13 tummaren 3820TG, men det stämmer som du säger att den har 6-cells batteri istället för 9-cell

Har läst på fler sidor att de är förskräckta över just den där bilden på det utstickande batteriet. Tyvärr har Acer andra datorer med liknande lösning på 9-cells batteri, så det är inte omöjligt att de ser ut på det där sättet även om jag hoppas in i det sista att de inte gör det

Jag läste föresten ett test där de kört 3820 med 6-cells batteri, då hade man som minst 1 timme och som mest ca 4:30 batteritid med ATi-kortet påslaget.. Och sen mellan 1:30 och 6 timmar med ATi-kortet avslaget.

Asus UL30JT ser ju lite trevligare och tunnare ut trots sitt 8-cell batteri. Undrar vad den presterar i verklig batteritid?

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem

Fortfarande ingen som har fått reda på om batteriet ser ut så ? De andra bilderna har ju inte ett sådant utstickande batteri.

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nisse977:

Nja... den dator du länkar till är 14 tummaren 4820TG, inte 13 tummaren 3820TG, men det stämmer som du säger att den har 6-cells batteri istället för 9-cell

Har läst på fler sidor att de är förskräckta över just den där bilden på det utstickande batteriet. Tyvärr har Acer andra datorer med liknande lösning på 9-cells batteri, så det är inte omöjligt att de ser ut på det där sättet även om jag hoppas in i det sista att de inte gör det

Jag läste föresten ett test där de kört 3820 med 6-cells batteri, då hade man som minst 1 timme och som mest ca 4:30 batteritid med ATi-kortet påslaget.. Och sen mellan 1:30 och 6 timmar med ATi-kortet avslaget.

Asus UL30JT ser ju lite trevligare och tunnare ut trots sitt 8-cell batteri. Undrar vad den presterar i verklig batteritid?

UL30JT-RX008V som vi ska sälja i Sverige har 8cell 5600mah batteri så den får cirka 10h batteritid.
Aktiverar man vårat Turbo33 för att få +33% överklockning går de nog ned en aning till typ 8h men å andra sidan gör de faktiskt ganska stor skillnad på prestandan.

Permalänk
Medlem

Har kan ni nog fråga om 9-cells batteriet på Acer TimelineX

https://customercare.acer-euro.com/customercare/Default.aspx?...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

UL30JT-RX008V som vi ska sälja i Sverige har 8cell 5600mah batteri så den får cirka 10h batteritid.
Aktiverar man vårat Turbo33 för att få +33% överklockning går de nog ned en aning till typ 8h men å andra sidan gör de faktiskt ganska stor skillnad på prestandan.

Hur funkar det med Asus +33% läge egentligen? Om cpun går mellan 1,06Ghz och 1,86Ghz i normala fall, går den då mellan 1,42Ghz och 2,47ghz när man har Asus turboläge inkopplat, eller går den på 2,47 hela tiden?

Enligt ett test gick Acer med sin 2,26ghz i5 430M ca 6 timmar med ett 6-cells batteri. Det bör betyda ca 9 timmar med 9-cells batteri även om specen säger upp till 12 timmar.

Jag är intresserad av den verkliga tid som datorn kan vara igång vid arbete i Word eller Excel, plus websurfning (25% youtube och 75% hemsidor typ Sweclockers) varav 50% av tiden är med Office och resterande med surfningen.
Att sitta och titta på skrivbordet i timtal med lägsta inställningen på ljuset, känns ganska ointressant. Sen förstår jag att det är svårt att skriva en spec med batteritid eftersom det är väldig skillnad på om man skriver ett textdokument eller om man spelar Crysis....

Det hade varit fint om man hade lagt in nått test när batteritiden för en laptop fastställs. Tex hur lång tid kan den loopa 3Dmark Vantage eller PCMark? Så man har något att jämföra med att bara datorn är igång utan att man rör den.

Jag väntar med att köpa laptop tills jag läst några tester där man får höra om den verkliga batteritiden för Asus och Acers, och hur utstickande batteriet är i Acers 9-cells variant

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem

Angående 3820 med 9 cells batteri så stämmer bilden som finns på netonnets hemsida, enligt netonnet själva. Jag drog ett mail till dom igår och fick bild 4 som svar dvs den där man ser batteriet sticka ut.

Permalänk

med tanke på att dom inte fått in den modellen än så är det nog standard kundservicekvalitet på det svaret du fått...dom lär inte gjort nåt annat är sökt på egna hemsidan och skickat bilden som poppat upp. Säger dock inte att dom inte har rätt bara att dom inte har någon aning Jag mailade och bad dom gå ner i lagret o kolla men det kunde dom inte.

Permalänk

ingen som lyckats nå någon på Acer för ett slutgiltigt svar??

Permalänk
Medlem

Här dök det upp en test på Acer 14" variant 4820T
http://blog.screenaid.com/2010/04/09/acer-timelinex-4820t-rev...

De testar lite batteritid och annat, det verkar vara värstingversionen med i5 520M och HD5650 de använder

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Skrivet av Nisse977:

Här dök det upp en test på Acer 14" variant 4820T
http://blog.screenaid.com/2010/04/09/acer-timelinex-4820t-rev...

De testar lite batteritid och annat, det verkar vara värstingversionen med i5 520M och HD5650 de använder

Hmm, synd att de inte skrev om den var tyst eller om den lät som en hårfön.. :s

Permalänk
Medlem

Jag läste ett annat test där det stod att den har speciella lågenergifläktar osv, så jag antar att det inte innebär högvarviga fläktar

Varför kunde de inte kastat i ett Geforce 330M, 335M eller 350M i Asus UL30JT istället för 310M... då hade valet blivit lite lättare...
Geforce 330M, 335M eller 350M har liknande prestanda som ATi HD5650, det är 310M som bara har 33% av prestandan i de andra korten... (sett till resultat i 3Dmark Vantage)

Egentligen borde jag inte klaga så lite som jag spelar nu för tiden, man ska man ändå köpa en dator för nära 10000kr så vill man ha det bästa för pengarna 3x skillnad i spelprestanda är rätt storskillnad får jag säga.

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Skrivet av Nisse977:

Jag läste ett annat test där det stod att den har speciella lågenergifläktar osv, så jag antar att det inte innebär högvarviga fläktar

Varför kunde de inte kastat i ett Geforce 330M i Asus UL30JT istället för 310M... då hade valet blivit lite lättare.

Hmm, då kanske den är rätt tyst och håller sig runt 30dB om man surfar, hm?

Permalänk
Medlem

Det här tyckte jag var rätt kul

Citat:

Aspire TimeLineX AS3820TG-434G64N har designats specifikt för längre batteritid. Man har inte använt ett större och tyngre batteri, utan istället omformat energianvändningen och gjort systemet effektivare, lättare och mindre skadligt för omvärlden. Batteriet klarar av att ge dig mer än åtta timmars batteritid på en enda laddning.

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem

Har ringt Acer sverige angående 3820TG med 9cell varianten. Fick ett email där det visar sig att det stämmer och det man ser på bilden är batteriet som sticker ut.

http://www.netonnet.se/ItemExtraImages/dator/laptop/laptop-13...

Jag tycker personligen det är fult och hade gärna tagit samma dator fast med 6cell. Om dom inte får in det så får man kanske köpa denna och sen köpa en extra 6cell. Så jävla trist att det ska behöva vara så svårt och få det man vill ha.