Intel släpper snabbaste Core i5 hittills

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

i7 har 8+ trådar, i5 och i3 har 4 trådar.

Med det förtydligandet att i5 750 har fyra fysiska kärnor men ingen HT medan resterande i5 och i3 har två fysisika kärnor och HT.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem

Hur stor skillnad är det på 4 fysiska kärnor vs 2 fysiska med HT i samma klock?

Visa signatur

Intel NUC i5 - Corsair 8GB - Intel 180GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av KreatinPower:

Hur stor skillnad är det på 4 fysiska kärnor vs 2 fysiska med HT i samma klock?

Nånstans mellan 0 och 115% ungefär beroende på uppgift.

Permalänk
Medlem

Jag må vara tappad bakom en sten men har Core i5/i7 GPU inbyggt?!

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Jag må vara tappad bakom en sten men har Core i5/i7 GPU inbyggt?!

Nej, men i3 och alla i5 utom 750 har det (helt enkelt Clarkdale har det, lynnfield och bloomfield har det inte).

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

i7 har 8+ trådar, i5 och i3 har 4 trådar.

Nu finns det ju snart en hel uppsjö av i7 men en annan stor skillnad är att i7 kan använda sig av ddr3 i tre kanaler och tror även att de skiljer sig i hur de använder QPI. Att jämföra en i5 med en i7 rakt av och säga att det ända som skiljer är trådarna stämmer nog inte helt.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zeagan:

Nu finns det ju snart en hel uppsjö av i7 men en annan stor skillnad är att i7 kan använda sig av ddr3 i tre kanaler och tror även att de skiljer sig i hur de använder QPI. Att jämföra en i5 med en i7 rakt av och säga att det ända som skiljer är trådarna stämmer nog inte helt.

Alla i7'or klarar dessvärre inte av triple channel. i7 8xx-korten exempelvis.
Personligen ser jag ingen större skillnad mellan en i5 750 och en i7 860 då den enda markanta skillnaden är HT och pris. I övrigt är de mer eller mindre likadana.

Permalänk
Skrivet av hakuni:

Du glömmer hyperthreading, alla i5 beter sig som fyrkärniga. Men jag håller med, meningen med en dyrare i5 med enbart två fysiska kärnor känns enbart vara att lura dem som inte vet bättre...

Skrivet av pwntus:

Är det inte just det som är skillnaden mellan i5 och i7 - att i5 inte har hyperthreading?

Skrivet av Swedish Berserk:

i5 750 har inte HT men i5 600 serien har det om jag minns rätt.

De tvåkärniga i5:orna och i3:orna har alla hyperthreading. Det är den fyrkärniga i5 750 som inte har HT.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders.149:

Alla i7'or klarar dessvärre inte av triple channel. i7 8xx-korten exempelvis.
Personligen ser jag ingen större skillnad mellan en i5 750 och en i7 860 då den enda markanta skillnaden är HT och pris. I övrigt är de mer eller mindre likadana.

Du är på rätt spår men verkar säkra dig lite för mycket.
Det handlar inte om "mer eller mindre" utan det är verkligen bara HT som skiljer i5-7xx mot i7-8xxx. Sen levereras dom flesta i7-8xx i något högre klockfrekvens.
Men det är bara HT som skiljer funktionsmässigt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kilroy:

Du är på rätt spår men verkar säkra dig lite för mycket.
Det handlar inte om "mer eller mindre" utan det är verkligen bara HT som skiljer i5-7xx mot i7-8xxx. Sen levereras dom flesta i7-8xx i något högre klockfrekvens.
Men det är bara HT som skiljer funktionsmässigt.

Precis. Och de relativt få som vill ha VT-d funktionen kan lika gott köpa en i7 920/930 för samma pengar. Förutom en standardmultipel till, två vid maxturbo samt HT så finns inga skillnader.

Jämförelse hos Intel: http://ark.intel.com/Compare.aspx?ids=42915,41316,

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders.149:

Precis. Och de relativt få som vill ha VT-d funktionen kan lika gott köpa en i7 920/930 för samma pengar. Förutom en standardmultipel till, två vid maxturbo samt HT så finns inga skillnader.

Jämförelse hos Intel: http://ark.intel.com/Compare.aspx?ids=42915,41316,

Oj då, det kände jag faktiskt inte till att i5-750 saknade.
Då var skillnaderna större än jag trodde.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kilroy:

Oj då, det kände jag faktiskt inte till att i5-750 saknade.
Då var skillnaderna större än jag trodde.

Samtliga har VT-x, men bara i7 har VT-d. Nu listar inte Intel detta för i7 920/930 av någon anledning men min i7 920 har då detta iallafall.

Ny länk: http://ark.intel.com/Compare.aspx?ids=42915,41447,41316,

Slut på of-topic för min del nu. Hade denna nya CPU som nyheten handlar om hade jag lagt in den med.