Phenom II X6 leveransdatum bekräftat

Permalänk

Har x6 stöd för ddr2 eller måste man köpa nytt mobo?

Visa signatur

cat_fish_1:
"fläktarna ska vi ju inte tala om, astmatiker med ett sugrör hade blåst bättre."

Permalänk
Skrivet av RymdSegel:

Har x6 stöd för ddr2 eller måste man köpa nytt mobo?

den har stöd för ddr2
dock måste du antagligen uppdatera bioset

Permalänk

Gött jag blev riktigt sugen på X6 1055T, men jag gillar inte värmeutvecklingen TDP 125W. Vilket gör att man får köpa en väldigt dyr kylare om man vill ha ganska tyst.
Fast jag tror det dröjer innan ett bättre alternativ (för mig) kommer, så om jag idag skulle köpa en ny dator så skulle det bli en X6 1055T cpu.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

AMD har inte HT, och att inte ha det då funktionen är ingen större förlust, vissa program kan tjäna på det, dock sällan spel.

Intel släpper en billigare variant än 980X till 1366 med benämning 970 som har 6 kärnor, ingen aning vad den kommer kosta, men antagligen en del mer än AMD variant, visserligen mer prestanda också men skulle inte bli förvånad om den kostar närmare 4000+

Hmm... Ifall 970 kunde landa runt 4000+ så skulle den bli riktigt intressant för min del! Sen om Intel bara kunde skynda på release date lite iom AMD´s stundande release av x6 så skulle det vara ännu mer intressant.

Har funderat fram och tillbaks på en 980 ända sen den släpptes nu, men det tar emot så förbaskat mycket att behöva slanta upp närmare 10k för en propp om man ändå vill uppgradera relativt ofta.
Jag har alltid en massa saker igång samtidigt och har ganska nyligen börjat intressera mig för videoredigering m.m. Tror ni man skulle kunna dra nytta av en 6 kärnig cpu om man vill jobba mycket med HD, finns det program som drar ordentlig nytta av det? Kanske ska lägga till att spel är det sista jag tänker på och är (i min värld) för tillfället så iskallt och ointressant att det finns bara inte!

Eller ska man kanske invänta AMD´s varianter också och se vad dom går för i några riktiga tester?
En helt ny AMD platform torde väl bli lite dyrare än att bara kasta i en ny cpu (tex 970 när den kommer) i befintlig 1366 burk? Annars så tycker jag att AMD x6 ser ut att få ett riktigt lockande pris.

Permalänk
Medlem

1055T är ett givet köp.. Intel kommer ligga risigt på det om de inte prissänker eller lanserar nya 6-core modeller till billigare pris.

Permalänk
Medlem

Hoppas att en e version kommer snart av X6.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Hoppas att en e version kommer snart av X6.

Det kommer 95W modeller men de är 1000 kr dyrare än sin högre förbrukande jämlike.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Inte alls illa! På extremesystem fick den mer än min i7 920 i cpu score.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shaglord:

Det finns många googleträffar på 1095T om du kollar. Såg en roadmap icke-officiell som visade att Q4/10 skulle 1095T komma. Kanske är 3,4 GHz 6-core då.

Vem vet.

/s

Herregud Q4, självklart kommer AMD lansera någon till högpresterande processor innan Bulldozer.

Permalänk
Medlem

Känns lite roligt med lanserings datum när en kille i galleriet har den redan.
http://www.sweclockers.com/galleri/5248-amd-phenom-x6-1055-t

Permalänk
Skrivet av alibababert:

den har stöd för ddr2
dock måste du antagligen uppdatera bioset

Phew, skönt att höra. Tack.

Visa signatur

cat_fish_1:
"fläktarna ska vi ju inte tala om, astmatiker med ett sugrör hade blåst bättre."

Permalänk
Medlem

6 fysiska kärnor för 2100kr+moderkort för 2100kr och 12gb ddr för ca 4000kr. Det är fan en billig dator för jobb och hobby som kräver mycket cpu

AMD gör verkligen prisvärda prylar måste jag säga.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Får se ifall det blir en 1090T Black Edition eller väntar till nått bättre.

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Medlem

Jag är väldigt sugen på en X6:a i och med att jag endast har en E2180 nu och Intel tar hutlösa priser för sina S775 quad processorer...

Någon här som har ett tips på moderkort om man vill fortsätta köra DDR2?

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /

Permalänk
Skrivet av Anti1oop:

Jag är väldigt sugen på en X6:a i och med att jag endast har en E2180 nu och Intel tar hutlösa priser för sina S775 quad processorer...

Någon här som har ett tips på moderkort om man vill fortsätta köra DDR2?

http://www.inet.se/artikel/1900960/gigabyte-ga-ma790x-ud3p

Har ett själv och det är ett grymt prisvärt kort! Finns mycket funktioner i bios och du har crossfirestöd

Edit: glömde ett mellanslag

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jetblack:

Snacka om dilemma... Tänkt bygga nytt system efter sommaren då man har pengar. Men då känns det nästan värt att vänta i ett halvår till och spara ihop lite mer för att istället satsa på kommande Bulldozer, eller satsa på den då billigare Thuban om zambezi blir alltför dyrt/inte så bra som de säger.

Har precis samma problem. Dags att byta ut min Q6600 men det känns nästan värt att vänta på buldozer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sennebring:

http://www.inet.se/artikel/1900960/gigabyte-ga-ma790x-ud3p

Har ett själv och det är ett grymt prisvärt kort! Finns mycket funktioner i bios och du har crossfirestöd

Edit: glömde ett mellanslag

Tackar, det kommer nog bli ett sådant.

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /

Permalänk
Skrivet av Anti1oop:

Tackar, det kommer nog bli ett sådant.

Va så lite så

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem

Kommer nog bli ett Asus Crosshair IV Extreme för min del..

Kör på ett första generations Crosshair just nu AM2 fungerar fortfarande klockrent!

just ja FYI alla er som kanske vill uppgradera

Asus Uppgraderingssida