CMD i Vista: Skapa batch-fil

Permalänk

CMD i Vista: Skapa batch-fil

Hej!

Jag behöver köra Ping och Tracert kommandot i CMD. Vad jag vet (och jag vet inte allt) så kan man inte köra en serie av kommandon i CMD (DOS). Då behöver man skapa en batch-fil eller hur? Det skulle jag behöva hjälp med.

Ping ska köras mot ping.sunet.se och 10000 paket ska skickas.

Efter det att Ping är klar ska Tracert kommandot köras mot ping.sunet.se.

Resultatet av de båda kommandona ska skrivas till en textfil så att jag kan skicka det med e-post.

Syntax för Ping kommandot ska se ut så här: ping ping.sunet.se -n 10000

Syntax för Tracert kommandot ska se ut så här: tracert ping.sunet.se

Att pinga 10000 paket kommer att ta ungefär tre timmar och det kan man inte sitta och vänta på. Hur skapar jag då en batch-fil så att Tracert tar efter när Ping är klart? Hur gör jag också för att få allt inskrivet i en ny textfil?

Syntax för att skriva ut resultatet av ett kommando ser ut så här: ping ping.sunet.se >filnamn.txt Mer än så vet jag inte.

Tack på förhand!

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk

Alltså jag har skapat batch-filer förut men det var ju ett tag sedan senast. Men jag vet att det i princip ska vara en ren textfil med filändelsen BAT. Men vet inte hur jag ska få resultatet av alla kommandon i batch-filen inskrivna i en ny textfil istället för att de visas på skärmen. Jag hittade nu följande beskrivning på Computer Hope:

BATCH Inputfile [Outputfile] Inputfile Specifies the text file that contains the list of commands to be executed. Outputfile If specified, contains the output of the specified commands. If not specified, the output is displayed on the screen.

De menar alltså att man kan använda:

batch batchfil.bat resultat.txt där den första filen är batch-filen och den andra är textfilen som resultatet skrivs till

Det har jag provat i CMD men den säger att "batch är inte ett internt kommando, externt kommando, program eller kommandofil". Så CMD verkar inte ha stöd för BATCH kommandot, men den har stöd för batchning. I CMD, till skillnad från MS-DOS så skriver man sökvägen till batch-filen direkt vid prompten, man skriver inte "batch" framför, det behövs inte. Men även detta har jag provat, då körs ju batch filen men resultatet skrivs inte till textfilen som i exemplet ovan, resultatet visas i CMD istället.

Någon mer kunnig som kan hjälpa till?

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

pröva sätt "@ echo off" först.

Ska testa själv..

Permalänk
Medlem

Det funkar inte att köra programmet som "batchfil.bat > resultat.txt"?

Visa signatur
Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Lösningen klar..

Den visar dock inte vad den gör utan loggar direkt till ping.txt
Edit: Kan få den att första visa allt och sen när den är klar, fråga om man vill spara till fil och vart..

Detta om du själv vill skriva in adressen, hur många gånger och vart du vill spara loggen @echo off Title pingerscript cd \ Rem enter adress Echo Adress to ping? Set /p adress= Echo. Rem Enter times Echo how many times? Set /p times= Echo. Rem Enter save Echo Where to save logfile? Set /p save= Echo. Echo. Now pinging %adress% ping %adress% -n %times% >%save% tracert ping.sunet.se >E:\tracert.txt

Echo. är inget, bara tomrum
Echo visar meddelandet du skriver efter på skärmen
%..% ersätts med det du skriver i set /p ..=

Hittade den översta kodsnutten på en hemsida när ja sökta "ping batch"..

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Lösningen klar..

Den visar dock inte vad den gör utan loggar direkt till ping.txt
Edit: Kan få den att första visa allt och sen när den är klar, fråga om man vill spara till fil och vart..

Detta om du själv vill skriva in adressen, hur många gånger och vart du vill spara loggen @echo off Title pingerscript cd \ Rem enter adress Echo Adress to ping? Set /p adress= Echo. Rem Enter times Echo how many times? Set /p times= Echo. Rem Enter save Echo Where to save logfile? Set /p save= Echo. Echo. Now pinging %adress% ping %adress% -n %times% >%save% tracert ping.sunet.se >E:\tracert.txt

Echo. är inget, bara tomrum
Echo visar meddelandet du skriver efter på skärmen
%..% ersätts med det du skriver i set /p ..=

Hittade den översta kodsnutten på en hemsida när ja sökta "ping batch"..

Har just provat den metoden och det fungerade inte. Jag har skrivit in precis allt, exakt som det står, från första raden "@echo off" till sista raden "tracert ping.sunet.se >E:\tracert.txt" i en ny fil som jag har döpt till pingerscript.bat. Med prompten stående vid sökvägen till pingerscript.bat har jag bara skrivit "pingerscript" i CMD och batch-filen började köras. På frågan om adress skrev jag ping.sunet.se, antalet gånger uppgav jag till 10000, samt att den ska spara loggfilen till c:\users\användarnamn\desktop. Den skrev bara ut "now pinging ping.sunet.se" och därefter "åtkomst nekad".

Åtkomsten till ping.sunet.se är inte nekat om man pingar på vanligt sätt med "ping ping.sunet.se".

Jag har provat att flytta pingerscript.bat till C:\ och gå till C: i CMD vid prompten och spara loggen till C: för att utesluta eventuella problem med felaktiga sökvägar. Det gjorde ingen skillnad.

Varför måste man stå i roten (cd \) när man kör den här batch-filen?

Varför måste resultatet skickas till enhet E (E:\tracert.txt)?

Visa signatur

Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av ElectroGeeza:

Har just provat den metoden och det fungerade inte. Jag har skrivit in precis allt, exakt som det står, från första raden "@echo off" till sista raden "tracert ping.sunet.se >E:\tracert.txt" i en ny fil som jag har döpt till pingerscript.bat. Med prompten stående vid sökvägen till pingerscript.bat har jag bara skrivit "pingerscript" i CMD och batch-filen började köras. På frågan om adress skrev jag ping.sunet.se, antalet gånger uppgav jag till 10000, samt att den ska spara loggfilen till c:\users\användarnamn\desktop. Den skrev bara ut "now pinging ping.sunet.se" och därefter "åtkomst nekad".

Åtkomsten till ping.sunet.se är inte nekat om man pingar på vanligt sätt med "ping ping.sunet.se".

Jag har provat att flytta pingerscript.bat till C:\ och gå till C: i CMD vid prompten och spara loggen till C: för att utesluta eventuella problem med felaktiga sökvägar. Det gjorde ingen skillnad.

Varför måste man stå i roten (cd \) när man kör den här batch-filen?

Varför måste resultatet skickas till enhet E (E:\tracert.txt)?

Prövat att bara köra skriptet ?
Prövat köra som admin om du har uac påslaget ?

Klart den inte måste men nu tog jag e som exempel då jag sparar allt på E själv:)

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Prövat att bara köra skriptet ?
Prövat köra som admin om du har uac påslaget ?

Klart den inte måste men nu tog jag e som exempel då jag sparar allt på E själv:)

Bara köra skriptet? Du menar att endast dubbelklicka på BAT filen? Det borde ju inte göra någon skillnad om man dubbelklickar på den eller skriver dess namn i ett CMD fönster och slår Enter. Men för att svara på din fråga, nej, jag har inte testat det om det är vad du menar. Det ska jag testa här snart.

UAC hatar jag! En gång fick jag något konstigt fel (som jag har skrivit om här på forumet) på två partitioner på en fysisk disk (jag tror att det var två). Den ena partitionen lagade jag och den andra skulle också ha varit lagad om jag minns det rätt, med hjälp av programmet TestDisk. Jag minns inte alla detaljer men partitionerna lagades i alla fall. Men den ena av dem, som eventuellt fortfarande hade någon flagga hissad om att den är dålig, och den gick inte att komma in i så att man kan rädda de data som finns på den. Vista nekade åtkomst till den. Efter en hel del klurande kunde jag konstatera att man kunde komma in i den om man stängde av UAC. Vem hade trott det? Med UAC avstängd fungerade den felfritt, och jag kunde ta backup på alla filer på den, sedan formaterade jag om hela disken. Så jag hatar UAC, det är för jobbigt för mig att godkänna hela tiden saker som när Enhetshanteraren ska öppnas osv. Så svaret på din fråga, som du kanske redan vet nu, är Nej, UAC är inte aktiverat.

Jag misstänkte att det var ett exempel, men såg det inte förrän jag redan hade kört batch-filen och fått felmeddelandet ovan. Ska prova att ändra det. Såg nu att det finns en fil som heter tracert.txt på min E enhet. Som tur är så är enhet E en diskenhet på min dator, de flesta har sin ODD på E. Jag har min Vista Swap på E. Men trace routen fungerade ju då i alla fall, för tracert.txt är inte tom, det står en route trace till ping.sunet.se i den. Även om Å, Ä och Ö har ersatts med † och „ respektive ” men det är en annan femma, teckenkodningen är fel normalt sett i CMD i Vista när man skriver ut till fil. Jag har provat att ändra det till Unicode och Lucida Console men det gjorde ingen skillnad.

Visa signatur

Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk

Har nu skapat en ny fil, pingerscript.bat med följande rader:

@echo off Title pingerscript cd \ Rem enter adress Echo Adress to ping? Set /p adress= Echo. Rem Enter times Echo how many times? Set /p times= Echo. Rem Enter save Echo Where to save logfile? Set /p save= Echo. Echo. Now pinging %adress% ping %adress% -n %times% >%save% tracert ping.sunet.se >C:\tracert.txt

Allt är samma som i exemplet du gav Tcntad, förutom det att jag har ändrat E:\ till C:\.

Jag får ändå meddelandet "Åtkomst nekad" när den ska pinga ping.sunet.se men route trace fungerar ju annars. Så det är något med den övre delen som är fel. Får du inget felmeddelande om att åtkomst nekas?

Jag har ju som sagt UAC avstängt normalt sett, jag kanske ska prova att aktivera UAC istället? Vem vet, det kanske fungerar då helt plötsligt. Det är alltid ovisst med Windows i allmänhet, och Vista och dess UAC funktion i synnerhet.

Är du säker på att man ska använda SET istället för CHOICE?

Visa signatur

Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av ElectroGeeza:

Bara köra skriptet? Du menar att endast dubbelklicka på BAT filen? Det borde ju inte göra någon skillnad om man dubbelklickar på den eller skriver dess namn i ett CMD fönster och slår Enter. Men för att svara på din fråga, nej, jag har inte testat det om det är vad du menar. Det ska jag testa här snart.

UAC hatar jag! En gång fick jag något konstigt fel (som jag har skrivit om här på forumet) på två partitioner på en fysisk disk (jag tror att det var två). Den ena partitionen lagade jag och den andra skulle också ha varit lagad om jag minns det rätt, med hjälp av programmet TestDisk. Jag minns inte alla detaljer men partitionerna lagades i alla fall. Men den ena av dem, som eventuellt fortfarande hade någon flagga hissad om att den är dålig, och den gick inte att komma in i så att man kan rädda de data som finns på den. Vista nekade åtkomst till den. Efter en hel del klurande kunde jag konstatera att man kunde komma in i den om man stängde av UAC. Vem hade trott det? Med UAC avstängd fungerade den felfritt, och jag kunde ta backup på alla filer på den, sedan formaterade jag om hela disken. Så jag hatar UAC, det är för jobbigt för mig att godkänna hela tiden saker som när Enhetshanteraren ska öppnas osv. Så svaret på din fråga, som du kanske redan vet nu, är Nej, UAC är inte aktiverat.

Jag misstänkte att det var ett exempel, men såg det inte förrän jag redan hade kört batch-filen och fått felmeddelandet ovan. Ska prova att ändra det. Såg nu att det finns en fil som heter tracert.txt på min E enhet. Som tur är så är enhet E en diskenhet på min dator, de flesta har sin ODD på E. Jag har min Vista Swap på E. Men trace routen fungerade ju då i alla fall, för tracert.txt är inte tom, det står en route trace till ping.sunet.se i den. Även om Å, Ä och Ö har ersatts med † och „ respektive ” men det är en annan femma, teckenkodningen är fel normalt sett i CMD i Vista när man skriver ut till fil. Jag har provat att ändra det till Unicode och Lucida Console men det gjorde ingen skillnad.

Starta kommandoprompt och körde: C:\Users\Pet\Documents\ping.cmd och det funkade..

Kan det vara nåt liknande, fel genväg till skriptet ?

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Starta kommandoprompt och körde: C:\Users\Pet\Documents\ping.cmd och det funkade..

Kan det vara nåt liknande, fel genväg till skriptet ?

Jag har filen pingerscript.bat lagrad på C:\Users\ElectroGeeza\Desktop\Batch testing och jag kör den genom att dubbelklicka på den, alternativt startar CMD och går till Batch testing där jag skriver pingerscript och trycker på Enter. Men du säger alltså att jag ska skriva in sökvägen i Kör prompten? Vad gör det för skillnad?

Du vill alltså att jag ska skriva sökvägen C:\Users\ElectroGeeza\Desktop\Batch testing\pingerscript.bat i Kör prompten?

Visa signatur

Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk

Jag har nu testat att skriva sökvägen C:\Users\ElectroGeeza\Desktop\Batch testing\pingerscript.bat i Kör prompten och trycka på Enter. Det gör ingen skillnad.
Jag har även testat att köra CMD med förhöjda administratörsprivilegier och det gjorde ingen skillnad. Jag har även testat att högerklicka direkt på pingerscript.bat filen och välja Kör som administratör.

Vad ska resultatet av hela det här bli? Ska det skapas två loggfiler, en för tracert och en för ping?

Visa signatur

Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElectroGeeza:

Jag har nu testat att skriva sökvägen C:\Users\ElectroGeeza\Desktop\Batch testing\pingerscript.bat i Kör prompten och trycka på Enter. Det gör ingen skillnad.
Jag har även testat att köra CMD med förhöjda administratörsprivilegier och det gjorde ingen skillnad. Jag har även testat att högerklicka direkt på pingerscript.bat filen och välja Kör som administratör.

Vad ska resultatet av hela det här bli? Ska det skapas två loggfiler, en för tracert och en för ping?

2 textfiler en för tracert och en för ping. Jag körde min på skrivbordet till skrivbordet
På första frågan svarar du "ping.sunet.se" andra antalet ping typ "10" och på sista "C:\Users\Joakim\Desktop\ping.txt"
Tracert får du fylla i manuellt i scriptet.
Jag körde det utan att vara admin och hade full uac på.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av ElectroGeeza:

Skrivet av jocke92:

2 textfiler en för tracert och en för ping. Jag körde min på skrivbordet till skrivbordet
På första frågan svarar du "ping.sunet.se" andra antalet ping typ "10" och på sista "C:\Users\Joakim\Desktop\ping.txt"
Tracert får du fylla i manuellt i scriptet.
Jag körde det utan att vara admin och hade full uac på.

Som han skriver så kan du klart redigera skriptet hur du vill och få dem att fråga vilken server du vill köra tracert mot och vart loggen sparas, ta en titt på det jag skrev.

Speciellt :
echo where to save?
Set /p save=

Och sen %save%.. När du skriver in t.ex D:\ i "where to save" så kopieras D:\ till %save% och sparas..

Permalänk

Vad gör jag för fel då?

Använder ni också Windows Vista?

Tracert är det inget fel på, som jag sa så skriver den ju ut till fil. Adressen till servern att spåra mot behöver jag inte ange om det redan står ping.sunet.se, det är ju vad jag själv ändå hade svarat även om skriptet hade frågat om det.

Jag kanske behöver gå tillbaka till grunderna. Så steg för steg, hur gör jag för att få igång det här skriptet utan fel som "åtkomst nekad"?

Visa signatur

Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av ElectroGeeza:

Vad gör jag för fel då?

Använder ni också Windows Vista?

Tracert är det inget fel på, som jag sa så skriver den ju ut till fil. Adressen till servern att spåra mot behöver jag inte ange om det redan står ping.sunet.se, det är ju vad jag själv ändå hade svarat även om skriptet hade frågat om det.

Jag kanske behöver gå tillbaka till grunderna. Så steg för steg, hur gör jag för att få igång det här skriptet utan fel som "åtkomst nekad"?

Använder windows 7 här så helt olikt vista är det ju inte.

Det ska inte vara några konstigheter alls med att få igång det och du ska ju absolut inte få "åtkomst nekad"..

Hur ser ditt skript ut? kopierade du mitt eller knåpade du eget ?

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Använder windows 7 här så helt olikt vista är det ju inte.

Det ska inte vara några konstigheter alls med att få igång det och du ska ju absolut inte få "åtkomst nekad"..

Hur ser ditt skript ut? kopierade du mitt eller knåpade du eget ?

Jag har endast ändrat från E:\ till C:\ för utskrift av Tracert. Men jag har även använt exakt samma sak som du med E:\ för utskrift. Inte för att det ska ha någon avgörande betydelse, men det är allt jag har ändrat.

Du ser här hur det ser ut just nu.

@echo off Title pingerscript cd \ Rem enter adress Echo Adress to ping? Set /p adress= Echo. Rem Enter times Echo how many times? Set /p times= Echo. Rem Enter save Echo Where to save logfile? Set /p save= Echo. Echo. Now pinging %adress% ping %adress% -n %times% >%save% tracert ping.sunet.se >C:\tracert.txt

Detta är sparat i en fil som heter tracerping.bat på c:\users\namn\desktop\testing.

Jag kör CMD genom att trycka på Win+R, skriver "cmd", trycker på Enter. Jag använder cd kommandot för att komma till sökvägen ovan. Där skriver jag då "tracerping" och trycker på Enter. Jag svarar med "ping.sunet.se" på första frågan, "4" på andra frågan, och "/" på tredje frågan. Då står det "Now pinging ping.sunet.se" och det står "Åtkomst nekad" på raden under. Men det verkar som att Tracer kommandot fortsätter trots detta och skriver ut till filen tracert.txt på C:\.

Visa signatur

Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk

På tredje frågan måste du ange ett giltigt filnamn t.ex. ping.log el. liknande. Alltså inte bara /

Permalänk
Skrivet av Carolus Cobrius:

På tredje frågan måste du ange ett giltigt filnamn t.ex. ping.log el. liknande. Alltså inte bara /

Duuuh!!!

Haha! LMAO!

Jag tog mig till och med tiden att lägga upp en skärmbild på det i fall ni misstrodde mig att det verkligen står "åtkomst nekad".

Skärmbild: http://img683.imageshack.us/img683/8665/tracerping.png

Men nu verkar det fungera alltså.

I de resulterande filerna ping.log och tracert.txt har Å ersatts med †, Ä med „ och Ö med ”. Blir det så hos er också som använder Windows 7?

Beror det på felaktig teckenkodning eller något annat? Och vet ni om och i så fall hur man kan ändra teckenkodning i CMD? De svenska tecknen Å, Ä och Ö visas dock rätt när de skrivs ut på skärmen. Det är när de skrivs ut till fil som det blir fel. Lite smått irriterande bara då man måste gå in och ändra det manuellt.

Jag har provat att använda växeln U som ska enligt CMD hjälpen (help) aktivera Unicode tecken, dvs. att man skriver "cmd /u" istället för bara "cmd". Men det biter inte på det. Jag har även ändrat teckensnitt till Lucida Console (se skärmbild ovan). Jag kan inte testa med Command.com eftersom den saknas helt i Windows Vista.

Visa signatur

Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk

Jag glömde en sak. Jag skulle vilja ha datum och tid för när Ping respektive Tracert kommandot startas och avslutas. Går det att baka in på något sätt i det här skriptet?

Jag funderar på att använda följande:

@date /t @time /t

Jag tänker att @ tecknet kan jag använda för att själva kommandot inte ska stå med i loggen, och /t använder jag för att den inte ska fråga om nytt datum och tid utan endast visa aktuell. Tänker jag fel då och på vilken rad kan jag lägga in det här?

Visa signatur

Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av ElectroGeeza:

Jag glömde en sak. Jag skulle vilja ha datum och tid för när Ping respektive Tracert kommandot startas och avslutas. Går det att baka in på något sätt i det här skriptet?

Jag funderar på att använda följande:

@date /t @time /t

Jag tänker att @ tecknet kan jag använda för att själva kommandot inte ska stå med i loggen, och /t använder jag för att den inte ska fråga om nytt datum och tid utan endast visa aktuell. Tänker jag fel då och på vilken rad kan jag lägga in det här?

jag använder mig av time /t och det funkar fint, vet inte om @ skippar loggningen men du kan alltid pröva.

Permalänk
Skrivet av tcntad:

jag använder mig av time /t och det funkar fint, vet inte om @ skippar loggningen men du kan alltid pröva.

Nu när jag har lite bättre koll på det så har jag skrivit om det här skriptet. Batch-filen har jag döpt om från "tracerping.bat" till "pingtrace.bat". Jag hade redan från början döpt den till "tracerping.bat" när jag egentligen ville att den ska heta "pingerscript.bat" i enlighet med din titel på skriptet på andra raden ("Title pingerscript").

Nu heter den "pingtrace.bat" och ser ut så här:

@echo off ::pingtrace.bat - a simple ping and route trace script :OSTART :PQUEST Rem Ping adress Echo What address to ping? Set /p padress= Echo. Rem Times to ping Echo How many times to ping the adress? Set /p times= Echo. Rem Ping log file search path Echo Where to save the log file for ping results? Set /p psave= :TQUEST Echo. Rem Trace address Echo What adress to route trace? Set /p trace= Echo. Rem Trace log file search path Echo Where to save the log file for trace results? Set /p tsave= :PSTART Echo. Echo. Now pinging %padress% ping %padress% -n %times% >%psave% :PEND :TSTART Echo. Echo. Now route tracing %trace% tracert %trace% >%tsave% :TEND Echo. Echo. Ping and route trace completed! :OEND ::OSTART=operation start; OEND=operation end; ::PQUEST=ping questions; TQUEST=trace questions; ::PSTART=ping start; PEND=ping end; ::TSTART=trace start; TEND=trace end

Var eller hur kan jag klämma in "date /t" och "time /t" så att de syns i loggarna?

Bara för att förtydliga: med "de" menar jag inte själva kommandona utan aktuell datum och tid.

Visa signatur

Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av ElectroGeeza:

Nu när jag har lite bättre koll på det så har jag skrivit om det här skriptet. Batch-filen har jag döpt om från "tracerping.bat" till "pingtrace.bat". Jag hade redan från början döpt den till "tracerping.bat" när jag egentligen ville att den ska heta "pingerscript.bat" i enlighet med din titel på skriptet på andra raden ("Title pingerscript").

Nu heter den "pingtrace.bat" och ser ut så här:

@echo off ::pingtrace.bat - a simple ping and route trace script ::OSTART=operation start; OEND=operation end; ::PQUEST=ping questions; TQUEST=trace questions; ::PSTART=ping start; PEND=ping end; ::TSTART=trace start; TEND=trace end

Var eller hur kan jag klämma in "date /t" och "time /t" så att de syns i loggarna?

Bara för att förtydliga: med "de" menar jag inte själva kommandona utan aktuell datum och tid.

Vill du kan du bara klämma in dem nånstans, själva koden ska inte komma med utan bara tiden.
Ska vara så iaf, jag har gjort det med mitt skript

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Vill du kan du bara klämma in dem nånstans, själva koden ska inte komma med utan bara tiden.
Ska vara så iaf, jag har gjort det med mitt skript

Hur exakt har du implementerat date/t och time/t? Du kan väl dela med mig?

Visa signatur

Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av ElectroGeeza:

Hur exakt har du implementerat date/t och time/t? Du kan väl dela med mig?

Har skrivt enkelt och simpelt

Echo Time is:
Time /t där jag vill att tiden ska visas.

Om du inte visste så arbetar jag på ett skript för att integrera skit till windows 7 så våra skript är väl inte helt likadana

hittade denna om du inte prövat: http://en.kioskea.net/forum/affich-16514-batch-file-for-one-c...

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Har skrivt enkelt och simpelt

Echo Time is:
Time /t där jag vill att tiden ska visas.

Om du inte visste så arbetar jag på ett skript för att integrera skit till windows 7 så våra skript är väl inte helt likadana

hittade denna om du inte prövat: http://en.kioskea.net/forum/affich-16514-batch-file-for-one-c...

Haha, det var därför jag ville att du skulle dela din lösning. Din lösning är helt annorlunda. Först visste jag inte ens var jag skulle börja för att få datum och tid i loggarna men sedan kom jag här under tiden, innan du svarade, en lösning som fungerar men som är helt olik din egen.

:PSTART Echo. Echo. Now pinging %padress% date /t >%psave% time /t >>%psave% ping %padress% -n %times% >>%psave% date /t >>%psave% time /t >>%psave% Echo. :PEND :TSTART Echo. Echo. Now route tracing %trace% date /t >%tsave% time /t >>%tsave% tracert %trace% >>%tsave% date /t >>%tsave% time /t >>%tsave% Echo. :TEND

Men jag förstår inte helt din lösning, har du använt Date och Time som parametrar av Set? Den ska ju inte fråga användaren om datum och tid, då missar man hela poängen med det. Det ska ju vara en tidsstämpel. Så jag förstår inte varför Echo ska finnas med. Kan du skriva rad för rad hur det ser ut?

Visa signatur

Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av ElectroGeeza:

Haha, det var därför jag ville att du skulle dela din lösning. Din lösning är helt annorlunda. Först visste jag inte ens var jag skulle börja för att få datum och tid i loggarna men sedan kom jag här under tiden, innan du svarade, en lösning som fungerar men som är helt olik din egen.

:PSTART Echo. Echo. Now pinging %padress% date /t >%psave% time /t >>%psave% ping %padress% -n %times% >>%psave% date /t >>%psave% time /t >>%psave% Echo. :PEND :TSTART Echo. Echo. Now route tracing %trace% date /t >%tsave% time /t >>%tsave% tracert %trace% >>%tsave% date /t >>%tsave% time /t >>%tsave% Echo. :TEND

Men jag förstår inte helt din lösning, har du använt Date och Time som parametrar av Set? Den ska ju inte fråga användaren om datum och tid, då missar man hela poängen med det. Det ska ju vara en tidsstämpel. Så jag förstår inte varför Echo ska finnas med. Kan du skriva rad för rad hur det ser ut?

Echo följt av vad somhelst skriver bara ut det på skärmen som vanligt meddelande.

Medans "set /p bla=" skriver sökvägen till för bla (set /path).

t.ex
Echo var är waik installerat
Set /p waik=

%waik% kommer då ersättas med det du skrev ovan (i mitt fall e:\program files\windows aik).
Mkt mer om skripting kan jag faktiskt inte hehe, men det hela är ju intressant så man försöker lära sig.

Det du hittade var ju intressant faktiskt, kanske kan göra nåt med det själv