Hjälp behövs med moderkort som inte bootar up efter grafikbyte

Permalänk
Medlem

Hjälp behövs med moderkort som inte bootar up efter grafikbyte

Ja som sagt så införskaffade jag ett par nya grafikkort. Ett 5770 och ett 5750. Med någon av dem i så bootar inte datorn. har svårt att tro att båda skulle vara defekta.
Moderkortet är ett epox EP-npa9+ och processorn är en opteron 180 dualcore. Det var inga problem när jag uppgraderade till ett 1900xtx från ett 6800ultra.
Får felmeddelande 25 på moderkortet. Bör ha med grafikkortet att göra. Vet dock ej säkert. Epox hemsida är helt värdelös tyvärr. Bioset ska va det senaste. Har kört clear cmos utan resultat.
Någon?

Visa signatur

| ASRock K8Upgrade-760GX | s754 AMD Sempron 3100+@2.4 GHz | 2x256 TwimMOS PC2700 CL2 | Radeon 9800pro |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Beleg:

Ja som sagt så införskaffade jag ett par nya grafikkort. Ett 5770 och ett 5750. Med någon av dem i så bootar inte datorn. har svårt att tro att båda skulle vara defekta.
Moderkortet är ett epox EP-npa9+ och processorn är en opteron 180 dualcore. Det var inga problem när jag uppgraderade till ett 1900xtx från ett 6800ultra.
Får felmeddelande 25 på moderkortet. Bör ha med grafikkortet att göra. Vet dock ej säkert. Epox hemsida är helt värdelös tyvärr. Bioset ska va det senaste. Har kört clear cmos utan resultat.
Någon?

Nätagg som lagt ner? Vilket märke och kraft på detta?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Bootar datorn med det gamla grafikkortet?

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk
Medlem

ocz 450w. De här två korten borde inte vara jätteströmkrävande jämfört med 1900xtx väl?
EP-9NPA+ heter moderkortet. fel av mig innan.

Visa signatur

| ASRock K8Upgrade-760GX | s754 AMD Sempron 3100+@2.4 GHz | 2x256 TwimMOS PC2700 CL2 | Radeon 9800pro |

Permalänk
Medlem

Jag sitter med det gamla kortet igen nu och det fungerar som tidigare.

Visa signatur

| ASRock K8Upgrade-760GX | s754 AMD Sempron 3100+@2.4 GHz | 2x256 TwimMOS PC2700 CL2 | Radeon 9800pro |

Permalänk
Hedersmedlem

Ja då kanske detta mobo inte är kompatibelt med graffena eller tvärtom, men normalt sett så borde det funka om standarderna följts, vilket ju inte alltid är fallet

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Klen processor kanske?

Permalänk
Medlem

Skrev fel angående processorn innan. Opteron 165 heter den. En dualcore på 1,8 GHz.
Jag såg inget om några krav på processorprestanda för de här korten. Det är ju snudd på budgetkort. Låter långsökt. Måste ju vara en stor marknad att uppgradera en äldre dator med nytt grafikkort. Verkar konstigt om det inte gick med denna processorn. Är ju inte direkt en gammal K6-2 precis.

Visa signatur

| ASRock K8Upgrade-760GX | s754 AMD Sempron 3100+@2.4 GHz | 2x256 TwimMOS PC2700 CL2 | Radeon 9800pro |

Permalänk
Medlem

Det moderkortet du har ett NVIDIA chipset. Jag hade också detta problem med mitt moderkort som hade NVIDIA chipset. Fick det dock att funka fast med CCC på cd skiva och kunde inte ha det senaste drivrutinerna utan körde då 8.... Sen så tog det ungefär 6 minuter för mig att ta mig in i windows. Lämnade tillbaka kortet till Inet och för de funkade det perfekt. Så jag tror du kan ha samma problem som mig med NVIDIA chipsetet. Har du någon kompis eller så som kan kolla om korten funkar?

Btw, när jag satte tillbaka mitt gamla NVIDIA kort funka som en klocka...

Mvh Marcus

Visa signatur

Rise and rise again and again. Like the Phoenix from the ashes. Until the Lambs become Lions and the Rule of Darkness
is no more.

Permalänk
Medlem

Jo nForce4 är det ju. Misstänker också att det är det som strular. Ska kolla om jag hittar en kompis som kan testa fast sannolikheten för att båda korten skulle ha samma fel är kanske liten.

Visa signatur

| ASRock K8Upgrade-760GX | s754 AMD Sempron 3100+@2.4 GHz | 2x256 TwimMOS PC2700 CL2 | Radeon 9800pro |

Permalänk
Medlem

Det var troligtvis mitt problem för jag har en AMD athlon 2x plus ett Corsair 620W så det är ju inte klen prolle för kortet. Fick ju det att funka men inte fungera helt 100%

Hoppas det löser sig för dig.

Visa signatur

Rise and rise again and again. Like the Phoenix from the ashes. Until the Lambs become Lions and the Rule of Darkness
is no more.