Bygg "öldator" med Chieftec

Permalänk
Medlem
Skrivet av GustavRonne:

Skitsnack, 95% av folket dricker innan 18 (och det rejält). Hur många blir alkoholister? Nä, juste.
Det är rent BS men såna regler, det är bättre att börja tidigt och lära sig att respektera skiten. I Danmark t.ex brukar ungdomar under 18 få dricka öl till maten hemma, funkar perfekt. Då lär de sig att hantera alkoholen och att det inte blir en sån stor grej av det. I Sverige är det verkligen antingen eller, antingen blir man helt jävla dyngrak eller så dricker man inte alls. Tycker att mellanläget är bäst, man kan ta en öl eller två om man käkar nån god mat eller tittar på fotboll osv. Har jag inte rätt? Man måste lära sig att en öl räcker, det är allt.

Skitsnack att 95% dricker rejält innan dom är 18, vad har du fått dom siffrorna ifrån?
Och det är hanteringen som är problemet men det förstår inte du eftersom du precis sa att 95% av folket dricker rejält innan dom är 18, och där har du problemet.

Jag vill nog ha en öldator, synd att man inte är så händig. Men så länge tunnan är på utsidan så kommer den inte bli överdrivet varm tror jag. Får ha den i en kyl kanske?

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Medlem

Öl nej. Cola JA!

Permalänk
Medlem

Nu används ju inte ölen som kylmedel utan man har bara en slang genom datorn samt tappning från fronten. Skulle något användas som kylmedel så kanske man kan ha typ varm choklad eller saft men det lär bli lagom smarrigt efter sådär en vecka

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

undra va dom skulle säga om man kom med den där modden samt en ölkagge till dh xD

Visa signatur

Särskrivningar & Felstavningar är min specialitet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knuckles:

Jag har inga problem med att du inte gillar att dricka alkohol men jag gillar inte att du drar slutsatser om folk som gör det.

Kan själv säga att jag undvikit att sätta på fulla tjejer för det mesta för att inte hamna i emo-drama. Visst har det hänt då o då men inget att hänga upp sig på.

Hur som helst tycker jag att varje person ska få göra som dom vill, supa eller inte. Jag tycker personligen att det är gott att dricka sig lite småfull på dagar då jag är ledig eftersom det är något jag är van vid. Om det är hälsosamt eller inte låter jag någon annan avgöra

Jag ville bara förtydliga det jag just skrev i det inlägget eftersom det jag skrev innan tydligen missuppfattades.
Sedan dömer jag inte personer i allmänhet som dricker utan de som jag KÄNNER och som dricker endast för att bli skitfulla.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

perfekt när det går dåligt på cs, alkohol löser alla problem !

Visa signatur
Permalänk
Medlem

HAHAHA Den skulle ju ge ut 33cl per HS. 5-6 HS går kanske fint sen börjar det bli lite svårare att träffa :D:D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Jag ville bara förtydliga det jag just skrev i det inlägget eftersom det jag skrev innan tydligen missuppfattades.
Sedan dömer jag inte personer i allmänhet som dricker utan de som jag KÄNNER och som dricker endast för att bli skitfulla.

Får jag slänga iväg en snabb gissning på att du och din umgängeskrets rör sig runt åldern 15?...

Visa signatur

Chassi: Antec Sonata III | CPU: Intel Core i5 750 @ 4.2 GHz | GPU: AMD XFX 5870 @ 1GHz | RAM: 8 GB Corsair 1600 CL8 VENGEANCE | Processorkylare: Noctua NH-U12P | Moderkort: Gigabyte GA-P55A-UD3R | HDD: Samsung 500 GB SATA 7200 RPM + Intel X25-m SSD 80GB + OCZ TRION SSD 240 GB | OS: Windows 7 Professional 64 bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av swe021:

Får jag slänga iväg en snabb gissning på att du och din umgängeskrets rör sig runt åldern 15?...

Nästan, 17

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk

Om det är så att ölen används för att kyla datorn får man ju hoppas att den larmar i god tid att ölen är på väg att ta slut, inte bra om det finns så mycket att man däckar av vid datorn och det inte finns någon kylning kvar till datorn då får man hoppas överhettningsskyddet gör sitt jobb, dessutom är öl färskvara så man måste dricka upp den innan den blir gammal. Annars ser jag bara fördelar med öldator, snygg blir man också

Visa signatur

Dator: Fractal Design R5 - Asus X99 Deluxe - 5930k + EK Custom Water Loop - 32 GB DDR4 - Titan X (P) - Pcie Intel 750 SSD 400GB - Corsair HX1000i - Asus Swift PG278Q
Ljud: Audio Pro T12 + Addon Sub - Sennheiser HD700 + Musical Fidelity X-can V8P + Blue Yeti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Nästan, 17

Min post är inte menad som förlolämpning som du kanske förstod men att förtära alkohol på ett vettigt sätt handlar ju mycket om mognad också, antar att dina kompisar då inte riktigt ens påbörjat någon form av vuxen-fas i livet då alkohol inte handlar om "att bli skitfull" utan det är något som används av flera olika anledningar men förkortat för att få lite roligare och "lära känna" folk lite bättre

Skrivet av turbomaniac:

snygg blir man också

hahahaha den där kände man inte alls igen

Visa signatur

Chassi: Antec Sonata III | CPU: Intel Core i5 750 @ 4.2 GHz | GPU: AMD XFX 5870 @ 1GHz | RAM: 8 GB Corsair 1600 CL8 VENGEANCE | Processorkylare: Noctua NH-U12P | Moderkort: Gigabyte GA-P55A-UD3R | HDD: Samsung 500 GB SATA 7200 RPM + Intel X25-m SSD 80GB + OCZ TRION SSD 240 GB | OS: Windows 7 Professional 64 bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Fastän typ 90 % av min klass har s.k. "krök" varje helg där vodkan, dompan och vinet rinner i floder.
P

Tror inte dina polare festar med champagne för 1500kr / litern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muddiz:

Tror inte dina polare festar med champagne för 1500kr / litern.

Jodå, pappa betalar. Vi har en liten brat i klassen som pröjsar för dompan, langar AmEx-blacket och allt sånt.

Skrivet av swe021:

Min post är inte menad som förlolämpning som du kanske förstod men att förtära alkohol på ett vettigt sätt handlar ju mycket om mognad också, antar att dina kompisar då inte riktigt ens påbörjat någon form av vuxen-fas i livet då alkohol inte handlar om "att bli skitfull" utan det är något som används av flera olika anledningar men förkortat för att få lite roligare och "lära känna" folk lite bättre

Nejdå, jag tog inte illa upp och kan inte annat än att hålla med dig.
Huvudargumentet för att bli full är dessutom "man kan ha sex med folk utan att ta några konsekvenser, man säger bara att man var full och inte kunde tänka"

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Jodå, pappa betalar. Vi har en liten brat i klassen som pröjsar för dompan, langar AmEx-blacket och allt sånt.

illa illa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Jodå, pappa betalar. Vi har en liten brat i klassen som pröjsar för dompan, langar AmEx-blacket och allt sånt.

Nejdå, jag tog inte illa upp och kan inte annat än att hålla med dig.
Huvudargumentet för att bli full är dessutom "man kan ha sex med folk utan att ta några konsekvenser, man säger bara att man var full och inte kunde tänka"

Ok bra det. Mjo det argumentet är ju ett litet plus faktiskt men som sagt; det handlar om mognad men som andra sagt så kan det vara magstarkt att tycka saker och uttrycka det när man själv inte testat?

Skrivet av muddiz:

illa illa

haha aa det är fan illa, speciellt när de flyttar hemifrån och ska betala det själv... kan slå hårt

Visa signatur

Chassi: Antec Sonata III | CPU: Intel Core i5 750 @ 4.2 GHz | GPU: AMD XFX 5870 @ 1GHz | RAM: 8 GB Corsair 1600 CL8 VENGEANCE | Processorkylare: Noctua NH-U12P | Moderkort: Gigabyte GA-P55A-UD3R | HDD: Samsung 500 GB SATA 7200 RPM + Intel X25-m SSD 80GB + OCZ TRION SSD 240 GB | OS: Windows 7 Professional 64 bit

Permalänk
Medlem

Vad sägs om det här då? Länge leve samskolan!

http://LzRSxX4xT-s&feature=related

Eller det här:

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gratzner:

Skitsnack att 95% dricker rejält innan dom är 18, vad har du fått dom siffrorna ifrån?
Och det är hanteringen som är problemet men det förstår inte du eftersom du precis sa att 95% av folket dricker rejält innan dom är 18, och där har du problemet.

Jag hade väl inte utttryckt mig som GustavRonne, men kan man läsa mellan raderna så har han har helt rätt. Svenska ungdomar lär sig inte hanter just alkohol så exakt vad är det GustavRonne inte förstår? Jag förstår inte heller? Förstår du oss?

Edit: För att tillföra tråden något av värde så vill jag säga att jag nog hade monterat en kran för läsk i stället

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Riktigt pimp

Visa signatur

Gammalt nick: Darkst@r
Intel Core i7 860 @ 3,6 GHz/Noctua NH-D14|Asus GTX 970 Strix|2x2 GB Corsair Dominator DDR3 1600 CL8|Asus P7P55D Deluxe|Intel X-25M G2 80GB|Samsung 850 Pro 256 GB|Samsung Spinpoint F3 1TB|Windows 7 Home Premium 64-bit|Nanoxia Deep Silence 1|Corsair VX550|

Permalänk
Skrivet av Gratzner:

Skitsnack att 95% dricker rejält innan dom är 18, vad har du fått dom siffrorna ifrån?
Och det är hanteringen som är problemet men det förstår inte du eftersom du precis sa att 95% av folket dricker rejält innan dom är 18, och där har du problemet.

Bara att kolla runt bland folk, alla dricker.
Ja precis det är problemet, att de dricker rejält. Det är inga fel att ta EN öl ibland, det är ju så underbart gott. Men att hälla i sig sprit och skit för att blir full, nej det är fel. Det är DÄR du har problemet. Folk dricker för att bli fulla, inte för att det är gott. Och varför ska folk över 18 få/kunna dricka rejält? Vad är skillnaden? Omogna ungar oavsett.

Visa signatur

Intel 2500K | GPU? | MSI Z77A-GD45 | 8GB | Win 7 Pro 64

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Jag hade väl inte utttryckt mig som GustavRonne, men kan man läsa mellan raderna så har han har helt rätt. Svenska ungdomar lär sig inte hanter just alkohol så exakt vad är det GustavRonne inte förstår? Jag förstår inte heller? Förstår du oss?

Edit: För att tillföra tråden något av värde så vill jag säga att jag nog hade monterat en kran för läsk i stället

Tackar
Man ska tidigt (nåja, nån måtta får det väl vara. men runt 15?) lära sig att hantera alkohol. Man ska dricka små mängder för att det är gott, av njutning helt enkelt.
Själv tycker jag det är så otroligt löjligt med såna regler, när man fyller 18 är det hel plötsligt helt fritt fram att dricka så mycket man vill och supa skallen av sig. Sverige i ett nötskal.

Visa signatur

Intel 2500K | GPU? | MSI Z77A-GD45 | 8GB | Win 7 Pro 64

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är bra med åldersgränser för alkohol. Som tidigare skrivit så finns studier som pekar på att ju tidigare man börjar dricka desto större risk är det att hamna i ett alkoholberoende.

"Survival analyses revealed a rapid progression to alcohol-related harm among those who reported having their first drink at ages 11–14. After 10 years, 13.5% of the subjects who began to drink at ages 11 and 12 met the criteria for a diagnosis of alcohol abuse, and 15.9% had a diagnosis of dependence. Rates for subjects who began to drink at ages 13 and 14 were 13.7% and 9.0%, respectively. In contrast, rates for those who started drinking at ages 19 and older were 2.0% and 1.0%."

Källa: David J. DeWit, Ph.D., Edward M. Adlaf, Ph.D., David R. Offord, M.D., and Alan C. Ogborne, Ph.D. "Age at First Alcohol Use: A Risk Factor for the Development of Alcohol Disorders", Am J Psychiatry (2000) 157:745-750

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av GustavRonne:

Bara att kolla runt bland folk, alla dricker.
Ja precis det är problemet, att de dricker rejält. Det är inga fel att ta EN öl ibland, det är ju så underbart gott. Men att hälla i sig sprit och skit för att blir full, nej det är fel. Det är DÄR du har problemet. Folk dricker för att bli fulla, inte för att det är gott. Och varför ska folk över 18 få/kunna dricka rejält? Vad är skillnaden? Omogna ungar oavsett.

Skrivet av GustavRonne:

Tackar
Man ska tidigt (nåja, nån måtta får det väl vara. men runt 15?) lära sig att hantera alkohol. Man ska dricka små mängder för att det är gott, av njutning helt enkelt.
Själv tycker jag det är så otroligt löjligt med såna regler, när man fyller 18 är det hel plötsligt helt fritt fram att dricka så mycket man vill och supa skallen av sig. Sverige i ett nötskal.

Förutom det som Blazter skrev så finns det även andra nackdelar med att börja dricka tidigt. Åldersgränsen 18 år är inte bara för att folk räknas som vuxna och antas kunna hantera alkohol bättre, utan även på grund av medicinska anledningar. Har för mig att levern tar mer skada när man är yngre, och det påverkar hjärnan genom att försämra inlärningsförmågan och massa annat.

Jag själv var 17 och ett halvt år när jag drack första gången, så jag väntade inte heller så länge som lagen säger. Men att dricka sig full när man är 15, och framför allt ännu yngre är bara korkat och onödigt. Eller rättare sagt, att dricka sig full är rätt korkat, hur gammal man än är..

Visa signatur

En budget compaq laptop från 2007.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazter:

Jag tycker det är bra med åldersgränser för alkohol. Som tidigare skrivit så finns studier som pekar på att ju tidigare man börjar dricka desto större risk är det att hamna i ett alkoholberoende.
Källa: David J. DeWit, Ph.D., Edward M. Adlaf, Ph.D., David R. Offord, M.D., and Alan C. Ogborne, Ph.D. "Age at First Alcohol Use: A Risk Factor for the Development of Alcohol Disorders", Am J Psychiatry (2000) 157:745-750

Intressant titel på den där boken som du läst. "A risk factor", - well, one of many I say. Livet är som sagt fullt av risker.

Blev nästan inspirerad att bygga om mitt gamla CMStacker810 till "bag-in box"-funktion. Eller varför inte en nätt liten kran med Laphroaig i.

"Vissa dricker vin för njutningens skull, jag dricker vin - för då blir jag full" Cornelis Wreswijk

Impopulär försynt fråga (?): Om ni ska diskutera alkoholpolitik, kan ni väl göra det på Flashback eller något annat lämpligt ställe. Raaaaap!

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Skrivet av hakuni:

Förutom det som Blazter skrev så finns det även andra nackdelar med att börja dricka tidigt. Åldersgränsen 18 år är inte bara för att folk räknas som vuxna och antas kunna hantera alkohol bättre, utan även på grund av medicinska anledningar. Har för mig att levern tar mer skada när man är yngre, och det påverkar hjärnan genom att försämra inlärningsförmågan och massa annat.

Jag själv var 17 och ett halvt år när jag drack första gången, så jag väntade inte heller så länge som lagen säger. Men att dricka sig full när man är 15, och framför allt ännu yngre är bara korkat och onödigt. Eller rättare sagt, att dricka sig full är rätt korkat, hur gammal man än är..

Absolut att levern tar mer skada hos en 17-åring än hos en 40-åring. Men 18 är ingen magisk gräns där det plötsligt är "lugnt" att dricka. Tycker att man ska börja dricka i sin egen takt om man säger så, så att man lär känna alkoholen så man inte måste dricka sig full. Som det ser ut nu i Sverige så är det helt otänkbart att låta en under 18 få alkohol hemma, det leder till att det blir en spänning att dricka sig full med kompisar i smyg. Och det är inte bra. Bättre att vara öppen om hela grejen så man lär sig att man ska dricka alkohol för att det är gott, inte för att bli full.

Visa signatur

Intel 2500K | GPU? | MSI Z77A-GD45 | 8GB | Win 7 Pro 64

Permalänk
Medlem

Att mina föräldrar va så öppna med alkoholen va bland det bästa i min uppväxt. Det har räddat mig flera gånger när jag blivit alldeles för full och då faktiskt lyckats/vågat ta mig hem och få hjälp

Om jag visste att mina päron skulle bli förbannade de gångerna så hade jag istället kanske lagt mig i skogen eller på något värre ställe, och vem vet då vad som hade hänt. de skällde inte ens ut mig dagen efter utan de visste att jag redan tyckte det var så jävla pinsamt så det räckte, och det gjorde det.

Man kan bara lära sig hur alkohol fungerar på ett sätt. Bättre låta ungarna experimentera lite och inse att man inte mår så bra när man drar 70cl fulvodka

Visa signatur

I'm Garry-fucking-Oak, You can't ignore my girth!
__________________
Projekt CM 334 ->1337 @ H2O :: Bread-Box HTPC :: Bread-Brain NAS

Permalänk
Skrivet av Bread_:

Att mina föräldrar va så öppna med alkoholen va bland det bästa i min uppväxt. Det har räddat mig flera gånger när jag blivit alldeles för full och då faktiskt lyckats/vågat ta mig hem och få hjälp

Om jag visste att mina päron skulle bli förbannade de gångerna så hade jag istället kanske lagt mig i skogen eller på något värre ställe, och vem vet då vad som hade hänt. de skällde inte ens ut mig dagen efter utan de visste att jag redan tyckte det var så jävla pinsamt så det räckte, och det gjorde det.

Man kan bara lära sig hur alkohol fungerar på ett sätt. Bättre låta ungarna experimentera lite och inse att man inte mår så bra när man drar 70cl fulvodka

Exakt min poäng
Var samma för mig, bättre att vara öppen med det.

Visa signatur

Intel 2500K | GPU? | MSI Z77A-GD45 | 8GB | Win 7 Pro 64