Permalänk

Bränd PSU - vad händer?

Hoppas jag ligger i rätt forum...

Men om ett PSU brinner (sprakar, smäller och luktar), hur sannolikt är det att övrig hårdvara klarar sig? PSU:n var en Xilent 480 v2. Övriga delar "verkar" OK men svårt att säga innan jag fått tag i nytt PSU och kan testa.

Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

Troligen så har fler delar följt med till de sälla jaktmarkerna.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Har haft 2 psu som gjort likadant, inget annat som gått sönder ngn av gångerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av repay:

Har haft 2 psu som gjort likadant, inget annat som gått sönder ngn av gångerna.

Beror helt på vad man har för psu, billigare har oftast inga säkerhetsmärkningar därför drar dom oftast med grejor när det smäller.

Permalänk
Medlem

jag hade tur när jag grilla ett ace agg, inget strök med.

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Medlem

har bränt ett helt utan skador (billigt skitagg)

Visa signatur

asd

Permalänk
Medlem

Ibland undrar jag vad folk gör med sina agg. enda sedan jag började allvarligt med datorer för 20 år sedan, har ägt några datorer under den tiden. Och inget agg har nånsin brunnit upp. Kanske tur. Vad vet jag.

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rizzt:

Ibland undrar jag vad folk gör med sina agg. enda sedan jag började allvarligt med datorer för 20 år sedan, har ägt några datorer under den tiden. Och inget agg har nånsin brunnit upp. Kanske tur. Vad vet jag.

Köper man bra grejor så håller dom längre sen beror det på lite hur mycket man använder datorn också, vissa har den på någon timma per dag medans många datorer står på 15-24timmar om dygnet sen har vi inte världens bästa el i Sverige heller som hjälper till många gånger och då kan ett strömrenare av mindre modell vara bra.

Har inte direkt heller haft problem med något under mina 10+ år med datorer förutom ett defekt moderkort till mitt Socket A bygge. RMA ligger på nätagg brukar vara 5-10% beroende på märke så det otur om man får något som går sönder.

Permalänk
Medlem

Är det inte sjukt mycket med 5-10% RMA? Nästan var tionde nätagg skulle alltså ha så stora brister att folk bemödar sig att gå igenom den stökiga processen? Gör mig rädd inför att köpa ett nytt nätagg helt klart!

Jag tycker att hela support processen är oerhört irriterande då man måste hitta ersättningsdelar till datorn och det kräver mycket arbete även av dig som köpare. Har bara hänt en gång och var då med en telefon. Med datorer har jag varit förskonad (eller så är jag mer tolerant mot småfel).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas13:

Är det inte sjukt mycket med 5-10% RMA? Nästan var tionde nätagg skulle alltså ha så stora brister att folk bemödar sig att gå igenom den stökiga processen? Gör mig rädd inför att köpa ett nytt nätagg helt klart!

Jag tycker att hela support processen är oerhört irriterande då man måste hitta ersättningsdelar till datorn och det kräver mycket arbete även av dig som köpare. Har bara hänt en gång och var då med en telefon. Med datorer har jag varit förskonad (eller så är jag mer tolerant mot småfel).

Vet inte om siffrorna stämmer men har för mig att någon moderator skrev så tidigare, 5% låter rimligt även för bättre märken.