KTH trimmar fiberoptiska nätverk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawet:

1+

den dagen då hårddiskarna flaskhalsar och inte bredbandet, den dagen är allt som det ska!

Där är vi ju redan idag.

Mekaniska diskar är redan föråldrade...

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem

Snart lär vi kunna köra allt direkt från molnet, iaf om dessa hastigheter slår igenom. Om alla bara fick en gigabitlina i hemmet hade vi knappast behövt hårddiskar - bara RAM-minnen och kanske en SSD för att skydda sig mot eventuella nätavbrott.

I övrigt är bredband infrastruktur och ALLA tjänar på att infrastrukturen byggs ut. Det är bra för företagen och det är bra för utbildningen och därför är det rimligt att bredband subventioneras med skattemedel. I längden tjänar alla på sådana satsningar.

Permalänk
Medlem

Många som snackar om molnanvänding i spel missar ju lite i svårigheten, propagation delay/rtt, du behöver ju inte skicka jättemycket data, utan det är just fördröjningen som är problemet

dvs om+ du sitter kopplad mot en server 30 ms bort så får du ju +60ms innan du får feedbacken på att du rört musen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothxx:

Många som snackar om molnanvänding i spel missar ju lite i svårigheten, propagation delay/rtt, du behöver ju inte skicka jättemycket data, utan det är just fördröjningen som är problemet

dvs om+ du sitter kopplad mot en server 30 ms bort så får du ju +60ms innan du får feedbacken på att du rört musen.

Du är medveten om att det du just ser på skärmen ligger på ramminnet och inte läses från hårddisken? Så du får inte mer delay än av en vanlig hårddisk.

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Medlem

Jo vi behöver bryta ljusets hastighet så vi får ner latency ;D Sen kan jag se det som användbart att "spela mot molnet" så som onlive etc.. Om det ska vara användbart idag så måste det vara datacenter typ överallt så man kommer ner på 1 - 5 ms Och även då tror jag de mest kräsna inte skulle gilla det

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lollol7:

Du är medveten om att det du just ser på skärmen ligger på ramminnet och inte läses från hårddisken? Så du får inte mer delay än av en vanlig hårddisk.

Va?

Han pratade om spel via molntjänster typ onlive som jag tog upp tidigare. Där spelar delay och jitter absolut störst roll, bandbredden mindre då ADSL redan räcker så det blir över. All rendering osv görs i deras servrar och skickas sedan i komprimerad form hem till klienten, de kommer även sälja "tunna klienter" för en billig peng som klarar av att endast visa upp bilden från spelet/tjänsten.

Onlive har bland annat löst detta med fler datacenter utplacerade på ett antal platser, dessa är även uppkopplade till flera ISPs så att trafiken inte behöver ta omvägar beroende på vilka ISPs kunderna har.

Finns en youtube video med en föreläsning deras VD eller liknande gav på något universitet i USA, var ganska intressant.

Skrivet av RaidSoft:

Jo vi behöver bryta ljusets hastighet så vi får ner latency ;D Sen kan jag se det som användbart att "spela mot molnet" så som onlive etc.. Om det ska vara användbart idag så måste det vara datacenter typ överallt så man kommer ner på 1 - 5 ms Och även då tror jag de mest kräsna inte skulle gilla det

I normala fiberkablar så går signalerna i 2/3 av ljusets hastighet, samma hastighet även i kopparkablar om jag minns rätt. Att de inte går i ljusets fulla hastighet beror på att det är så fiberkablar fungerar.

Fiberkablar har 2 olika lager av glas, en inre och en yttre del. I den inre delen är glaset inte lika rent som den yttre, man smutsar ner det med flit.
Detta gör att det yttre lagret fungerar som en spegel åt det inre lagret, gör man inte detta skulle ljuset studsa ut ur kabeln.

Det finns dock kablar med renare kärna där signalerna färdas snabbare, hur nära eller om det var i full hastighet kommer jag inte ihåg dock.

http://en.wikipedia.org/wiki/Optical_fiber#Principle_of_opera...

Latencyn som uppstår på vägen mellan 2 punkter är snarare större vid olika switch/router-hopp än vad den blir i själva kabeln.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniak:

Va?

Han pratade om spel via molntjänster typ onlive som jag tog upp tidigare. Där spelar delay och jitter absolut störst roll, bandbredden mindre då ADSL redan räcker så det blir över. All rendering osv görs i deras servrar och skickas sedan i komprimerad form hem till klienten, de kommer även sälja "tunna klienter" för en billig peng som klarar av att endast visa upp bilden från spelet/tjänsten.

Oh... Right... Tänkte lite fel. Tänkte det bara som en tjänst för att ersätta hårddisken och inte hela datorn

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Medlem

Precis som ni sa vad det det jag menade. Är ju "endast" vid dataöverföring som throughputen är intressant. Tråkigt nog så går det ju inte att minska propageringsfördröjningen speciellt mycket mer med teknik. Jag menar om vi idag ligger på 2/3 hastighet så kan vi ju max öka 50%, men i realiteten är det svårt att uppnå detta på bra väg, då tillkommer ju även pakethanteringen i routers och annat på vägen så det gäller ju att alla delar av länken har detta, annars kommer den ju drabbas av fördöjning i sin svagaste länk.

Ett användningsområde jag ser framför mig dock är strömmad HD med fler alternativ, tex i sportsändningar där du kan välja kameravinkel och strömma annan realtids info

Permalänk
Medlem

köp på er av aktien net insight b om ni tror på att hög prestanda på video genom ip/mobila nät är framtiden.... världsledande teknik i ett svenskt bolag som ännu lever i skuggorna. fynda och bli rika den dag det verkligen lossnar.... http://www.netinsight.se/

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

Trevligt med god utveckling och snabbare och bättre/stabilare linor kan vara till god nytta inom många olika samhällsområden i ett modernt teknikberoende samhälle och inte bara för enskilda företag och privatpersoner. Ja, ny teknik är ofta dyr att ta fram och kan vara behäftade med en rad olika barnsjukdomar men kan det hindret passeras öppnas nya möjligheter med tekniken för många personer för nytta och för nöje när tekniken blir billigare och ibland enklare att framställa i stora upplagor.

/Saint25