Permalänk
Medlem

PS3 som mediaspelare

Datorns (ThinkPad X61s, 1,6 GHz) CPU går på max när jag spelar upp en film som jag har delat ut i mitt hemmanätverk. (OS är Win7.) Då är det inte filmer i HD-kvalitet jag pratar om. Gör den det för er med eller beror det på att min dator inte är den vassaste? Datorn låter relativt högt iom den höga CPU-belastningen. Man kan ju tycka att det inte är vidare bra för datorn att CPU:n går på max någon timme i sträck...

Gällande kopiering av filmer datorn och konsollen sinsemellan: Är det några skillnader mellan att spela upp en film på konsollens hårddisk jämfört med en på en extern sådan, som man kopplat till konsollen via USB? Det är om jag förstått det rätt en vanlig 2.5" SATA som dessutom ska vara enkel att byta ut?

Hur gör ni? PS3 Media Server/NAS/överföring till konsollens hårddisk/uppspelning från en extern hårddisk?

Permalänk
Skrivet av usb:

Datorns (ThinkPad X61s, 1,6 GHz) CPU går på max när jag spelar upp en film som jag har delat ut i mitt hemmanätverk. (OS är Win7.) Då är det inte filmer i HD-kvalitet jag pratar om. Gör den det för er med eller beror det på att min dator inte är den vassaste? Datorn låter relativt högt iom den höga CPU-belastningen. Man kan ju tycka att det inte är vidare bra för datorn att CPU:n går på max någon timme i sträck...

Gällande kopiering av filmer datorn och konsollen sinsemellan: Är det några skillnader mellan att spela upp en film på konsollens hårddisk jämfört med en på en extern sådan, som man kopplat till konsollen via USB? Det är om jag förstått det rätt en vanlig 2.5" SATA som dessutom ska vara enkel att byta ut?

Hur gör ni? PS3 Media Server/NAS/överföring till konsollens hårddisk/uppspelning från en extern hårddisk?

Menar du att CPUn på datorn går på högvarv när du spelar upp filmen på PS3an via nätverket? Det låter lite mysko att CPUn skulle gå upp i varv för det, att hårddisken kan få jobba är väl en sak... jag kan inte svara på varför det skulle vara så.

Det ska inte vara någon skillnad på att ha en extern hårddisk eller byta ut den interna, vilket är relativt enkelt precis som du skriver. Fördelen med att ha en extern är väl att man slipper byta ut hårddisken och flytta över filer, installera om spel mm.

Själv spelar jag dock upp alla filmer via min NAS, nackdelen är då att jag måste se till att filerna är i rätt format eftersom PS3an inte klarar av tex mkv samt vissa xvid/divx-kodningar.

Permalänk
Inaktiv

PS3an suger som mediaspelare om man inte har en tillräckligt bra dator med PS3 Media Server installerat. Svaret på alla dina bekymmer heter:

http://www.webhallen.com/hardvara/101928-western_digital_wd_t...

Permalänk
Hedersmedlem

Min dator ligger på 1% cpu usage när jag spelar upp film från PS3 Media Server. Det är då 720p MKV filer med AC3 ljud. Det kan vara så att din cpu är för klen. Jag har en Q9450..

Visa signatur

» Don't argue, I am programmed to beat you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chilly_schrimp:

Själv spelar jag dock upp alla filmer via min NAS, nackdelen är då att jag måste se till att filerna är i rätt format eftersom PS3an inte klarar av tex mkv samt vissa xvid/divx-kodningar.

Samma här och jag tycker det fungerar extremt bra (har en QNAP som kör Twonkymedia). Som Chilly skriver så är det enbart mkv och FLAC som den inte klarar av. Men det är därför program som mkv2vob finns (vilket är jättebra). Använde PS3 Media Server förut för just mkv filer men mkv2vob tar bort användingen av det.

Visa signatur

Asus P6X58D-E, Intel i7 930, Corsair XMS3 DDR3 PC12800/1600MHz CL9 3x2GB, Intel X25-M G2 80GB, Samsung SpinPoint F3 1TB, Sapphire Radeon HD5770 Vapor-X, Corsair HX650, Noctua NH-D14, Fractal Design Define R2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrazy:

Samma här och jag tycker det fungerar extremt bra (har en QNAP som kör Twonkymedia). Som Chilly skriver så är det enbart mkv och FLAC som den inte klarar av. Men det är därför program som mkv2vob finns (vilket är jättebra). Använde PS3 Media Server förut för just mkv filer men mkv2vob tar bort användingen av det.

Förutom att du måste koda om varje film manuellt... eller har jag missat något?

Permalänk
Medlem

Jo, man kan ju tycka att det främst skulle vara datorns hårddisk som belastas när man strömmar media till sin PS3. Nåja. Får väl blir att man investerar i en NAS...

Kvittar typ av och storlek på hårddisk man kan köra in i PS3:an? Fungerar med en SSD eller en vanlig hårddisk på 500 GB exempelvis?

Permalänk
Medlem
Skrivet av usb:

Jo, man kan ju tycka att det främst skulle vara datorns hårddisk som belastas när man strömmar media till sin PS3. Nåja. Får väl blir att man investerar i en NAS...

Kvittar typ av och storlek på hårddisk man kan köra in i PS3:an? Fungerar med en SSD eller en vanlig hårddisk på 500 GB exempelvis?

Det tror jag. Ska vara max 1tb dock.

Hur hade du tänkt få plats med en vanlig disk? :S Får ju bara plats med en liten disk om du nu inte ska modda chassit.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken