Plast i framtidens processorkylare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JugsteR:

Det jag inte förstod var hur det var en bättre jämförelse/liknelse med koppar som var isolerad än en optisk fiber.

Valfritt material + en isolator är helt enkelt en sämre jämförelse pga att det är två material med, som du säger, olika egenskaper. Man missar då poängen med att materialet var utformat på ett speciellt sätt för att få en viss egenskap.

Det jag gjorde var att göra en jämförelse med ett annat material som har liknande egenskaper. Ett enda material. Precis som i artikeln. En bättre jämförelse av en liknande egenskap helt enkelt.

/J

Optiska fibrer är inte ett material utan minst två lager, oftast tre; skydd, cadding och kärna. Inte sällan även fyra. Vidare, hur tror du plasten i artikeln ser ut på mikronivå? Tror du att materialet är helt homogent? Nä, precis som nyheten beskriver handlar det om utdragna trådar. Mellan dessa finns någon form av isolering. Dessutom är det värme som ska överföras, inte ljus. Så knippen med kopparstänger e.dyl är en direkt principskiss, medan en optisk fiber i bästa fall är en analogi. Möjligen har optiska fibrer mer gemensamt med kylplasten tillverkningsmässigt, men vi talar inte tillverkning här. Vi talar om funktionen i princip, konsten att leda värme längs med en axel. Optiska fibrer är en analogi ungefär på samma sätt som heatpipes, kopparstänger har mer gemensamt.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Optiska fibrer är inte ett material utan minst två lager, oftast tre; skydd, cadding och kärna. Inte sällan även fyra. Vidare, hur tror du plasten i artikeln ser ut på mikronivå? Tror du att materialet är helt homogent? Nä, precis som nyheten beskriver handlar det om utdragna trådar. Mellan dessa finns någon form av isolering. Dessutom är det värme som ska överföras, inte ljus. Så knippen med kopparstänger e.dyl är en direkt principskiss, medan en optisk fiber i bästa fall är en analogi. Möjligen har optiska fibrer mer gemensamt med kylplasten tillverkningsmässigt, men vi talar inte tillverkning här. Vi talar om funktionen i princip, konsten att leda värme längs med en axel. Optiska fibrer är en analogi ungefär på samma sätt som heatpipes, kopparstänger har mer gemensamt.

Jag trodde faktiskt att en optisk fiber var homogen, där brytningsindex ensamt gjorde att ljusstrålarna inte försvann ur fibern. Men en snabb titt på wikipedia dementerar det. Jag har dock för mig att jag har läst det nånstans, det kan vara för att jag är av en så avancerad ålder, så att det helt enkelt var så förr i tiden. Kanske har fler lager lagts till för att de ska bli mer böjliga och ha bättre prestanda.

/J

edit:
ps. Den där artikeln är ju något tvetydig skulle jag säga... Står ju att "the cladding (reflecting the light pulses back into the core)" samt att "Light is kept in the core of the optical fiber by total internal reflection." Vilket är det egentligen, är det brytningsindex eller cladding som gör att ljuset stannar i fibern? ds.