Permalänk

n00b hjälp moderkort

Tjena, behöver lite hjälp med moderkort. jag ska köpa nytt och vet inte riktigt vad man ska kolla på mer än vad dom har för portar....

ska köpa ett kort för ca 1000 kr, har någon något bra tips?

( hoppas jag postade på rätt ställe)

MVH arvid

Visa signatur

EY! fågel!

Permalänk

Utan att du berättar vissa saker är det omöjligt att svara.

Vilken processor har du och vilka minnen?

Vad har du för grafikkort? (PCI-E eller AGP)

Vad har du för chassi? (ATX eller mATX)

Du får gärna berätta vilka övriga komponenter du har i datorn också.

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk

de som ska köpas nytt är, minnen ddr3, processor AMD phenom x4 och moderkort. kanske även vattenkylning. jag har PCI-E nu och ett ATX chassi.

jag har ett nätagg på 500w (earthwatts), behövs de köpt nytt om jag köper nya delar? hoppas den infon räcker... kör även med 2 hårddiskar..

men som frågan jag skrev innan, vad är de jag ska kolla på för att jämföra moderkorten? mer än portarna

Visa signatur

EY! fågel!

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte egentligen vad du är ute efter. Ska du bara köpa ett moderkort och varför ska du göra det? Och vad är övriga delarna?

Permalänk

jag ska köpa mordekort, ram minnen, och en processor. moderkortet är de jag undrar om.

de ska vara AMD
de ska ha ddr3
de ska ha USB3
de ska ha PCI-E
Annas inga speciella krav.

de som ska behållas av delarna är chassi, antec 300, fläcktar, hårddiskar och mitt Earthwats 500w om de räcker med de..

syftet med att jag ska köpa nya delar är för att jag har ddr2 nu, och massa annat. jag vill helt enkelt ha en bättre dator..

Visa signatur

EY! fågel!

Permalänk
Medlem

Så du har bestämt för dig allt utom mobo? Då kan jag rekommendera den här:
http://www.inet.se/artikel/1901015/gigabyte-ga-790xta-ud4

Permalänk
Skrivet av Superlight:

Så du har bestämt för dig allt utom mobo?[/url]

precis! men vad är de jag ska kolla på för att veta om de är ett bra moderkort då?

tack för förslaget

Visa signatur

EY! fågel!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Asus Z690 Gaming| Intel Core I9 12900K 5.4Ghz | Gigabyte 4090 Gaming OC | 32GB Corsair Vengeance 5200Mhz | Corsair HX1000 | Skärm: Asus ROG 31.5 Strix XG32VQ | BeQuiet Base 802

Permalänk

Moderkort för 1000kr är svårt att hitta som har usb3, jag har iaf inte sätt något med intregerat.
Och om du bara vill byta för att du har dd2 så kommer inte ddr3 ge dig mycket mer.

Visa signatur

cat_fish_1:
"fläktarna ska vi ju inte tala om, astmatiker med ett sugrör hade blåst bättre."

Permalänk

verkar prisvärt, men vad är skillnaden på dom 2 som har blivit länkade?

Visa signatur

EY! fågel!

Permalänk
Medlem

Gigabyte-kortet verkar ha stöd för crossfire 16+8x

Permalänk
Skrivet av Superlight:

Gigabyte-kortet verkar ha stöd för crossfire 16+8x

som betyder? jag är noob på detta.. (A)

sen såg jag även att de står:

Minne
Minnestyp DDR3
Hastighet 1333/1066MHz, 1866 (OC)

kan jag bara ha max 1066MHz minnen utan att över clocka?

Visa signatur

EY! fågel!

Permalänk
Skrivet av snigelfritz:

som betyder? jag är noob på detta.. (A)

sen såg jag även att de står:

Minne
Minnestyp DDR3
Hastighet 1333/1066MHz, 1866 (OC)

kan jag bara ha max 1066MHz minnen utan att över clocka?

x16/x8 betyder hastigheten på PCI-E. Om du skulle dunka i två grafikkort skulle den ena gå på 16x och den andra på 8x.

Nej, däremot går minnen på alla 1156-moderkort på högst 1333 MHz default.

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk

fint svar! ty! men tror de lutar åt Gigabyte-kortet

Visa signatur

EY! fågel!

Permalänk

Hittade lite delar jag hade tänkt mig,

funkar dessa bra ihop? står att minnena är för i5 och i7, vad spelar de för roll?

och ni tror inte jag behöver nytt nätagg för detta? och tror ni att kylningen fårplats i mitt antec 300? har ett gxt260 som tar ganska mkt plats.

MVH arvid

Visa signatur

EY! fågel!

Permalänk
Medlem

Minne som minne, dom skriver väl bara det för att i5 or i7 är så populära.
Om allt ryms, antec 300 är väl ett av dom större chasin så ska väl gå in

skulle själv kört på uppgraderings paketet som innehåller alla delar som du har valt, förutom kylaren då som du kan lägga till.
+ så får du ett spel som du kan knäcka skivan på
http://www.inet.se/artikel/5308652/uppgraderingspaket-amd-phe...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Minne som minne, dom skriver väl bara det för att i5 or i7 är så populära.
Om allt ryms, antec 300 är väl ett av dom större chasin så ska väl gå in

skulle själv kört på uppgraderings paketet som innehåller alla delar som du har valt, förutom kylaren då som du kan lägga till.
+ så får du ett spel som du kan knäcka skivan på
http://www.inet.se/artikel/5308652/uppgraderingspaket-amd-phe...

bra paket på 4k tycker jag iaf är inte jätte grym på sånt här men som alla säger, detta är pris värt paket.
du kommer juh under 5k med de du vill ha med

Visa signatur

Cpu: I5 750@ 3.3Ghz | Mobo: Gigabyte P55A-UD3 | Ram: 2x2Gig A-Data 1600Mhz gaming | Graffe: Asus 250Gts DK | Nätdel: Corsair HX650W

Permalänk
Skrivet av snigelfritz:

står att minnena är för i5 och i7, vad spelar de för roll?

Skrivet av Tobblish:

Minne som minne, dom skriver väl bara det för att i5 or i7 är så populära.

Nja, anledningen att det står så är att moderkorten för i5 och i7 inte vill ha mer än 1.65V på minnena.

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk
Medlem

Har Gigabyte-kortet som länkats tidigare och är väldigt nöjd med det

Permalänk
Skrivet av Sammi90:

bra paket på 4k tycker jag iaf är inte jätte grym på sånt här men som alla säger, detta är pris värt paket.
du kommer juh under 5k med de du vill ha med

okej, men vet du något annat som är mer prisvärt, har inte bestämmt någon budget än så priset spelar ingen större roll och vad är de som är dåligt med de?

tack för alla svaren!:)

Visa signatur

EY! fågel!

Permalänk
Skrivet av snigelfritz:

okej, men vet du något annat som är mer prisvärt, har inte bestämmt någon budget än så priset spelar ingen större roll och vad är de som är dåligt med de?

tack för alla svaren!:)

Det paketet är mycket prisvärt och det finns inget dåligt med det.
Ett bra moderkort med USB3 som stöder x8/x8 på PCI-e vid Crossfire, bra minne och en snabb, lättklockad fyrkärnig processor.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor