Permalänk

Ta bort ATI-drivrutin?

Hej

Hur tar man bort drivrutinen till grafikkortet. Jag tänkte byta mitt ATI till ett Nvidiakort men hittar inte drivrutinerna varken i start/alla program eller i kontrollpanelen.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Hedersmedlem

Det ska ligga under lägg till/ta bort program. Både drivrutinen och CCC eller varför inte "Ati - hjälp för avinstallation av program", men då ryker allt ATi-relaterat.

Du skriver inte vilket OS.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Det ska ligga under lägg till/ta bort program. Både drivrutinen och CCC eller varför inte "Ati - hjälp för avinstallation av program", men då ryker allt ATi-relaterat.

Du skriver inte vilket OS.

Jag har XP SP2 SWE.

NEJ jag hittar inte det du skriver. Alltså jag har bytt grafikkort åtskilliga ggr sedan 2004(även mellan ATI och Nvidia) så det är inte första gången. Trodde inte i min vildaste fantasi att det skulle uppstå problem så att jag var tvungen att posta på Swec. Jag tog bort CCC och trodde att jag avinstallerade drivrutinen men testade att spela ett 3d spel och det gick tyvärr.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har fn 4st datorer med XP och alla har det jag skrev om. Varför bara sp2? Mina är givetvis sp3, så kanske relaterat till det?

Faktiskt aldrig haft problem med vare sig nVidia eller Ati.

Testa att installera nya drivrutiner ovanpå, så lär det dyka upp så att du kan avinstallera, annars är ditt OS trasigt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Jag har fn 4st datorer med XP och alla har det jag skrev om. Varför bara sp2? Mina är givetvis sp3, så kanske relaterat till det?

Faktiskt aldrig haft problem med vare sig nVidia eller Ati.

Testa att installera nya drivrutiner ovanpå, så lär det dyka upp så att du kan avinstallera, annars är ditt OS trasigt.

Senast jag omformaterade var i januari 2009 så jag tror att det är trasigt. Hur som helst så testade jag driversweeper och den verkar funka. Jag återkommer ifall jag har problem. Tack iaf för hjälpen så länge

Jag har övervägt att omformatera XP:en men har inte en svensk variant liggande. Jag har en original XP Pro Retail ENG men jag undrar då om man kan formatera om "som vanligt" trots ett annat språk?

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Hedersmedlem

Formatterar du är det inga problem, men du får ju nöja dig med engelska. Inga språkpaket som till senare OS.:)

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Formatterar du är det inga problem, men du får ju nöja dig med engelska. Inga språkpaket som till senare OS.:)

OK låter bra

Nu har jag "dammsugit" datorn och installerat grafikkortet (en 8800GT med Arctic Cooling Accelero S1-kylare)

Saken är den att jag INTE har en fläkt på grafikkortet men efter att ha haft ett likadant uppbyggd x1950pro i 2,5 år utan fläkt och utan överhettningsproblem så är jag förvånad att jag inte ens kan spela CS Source i 1 minut utan att det kraschar? Blir det kortet verkligen så varmt?

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk

jag ska nog omformatera disken så jag är inte tillgänglig för kommentarer en bar tid framöver (det brukar uppstå komplikationer)

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]