Permalänk
Medlem

Sätta ubuntu på laptop!

Tja, tänkte sätta in ubuntu på min laptop har bara två frågor:

Min laptop är jävligt kass, 800mhz celeron, 120mb ram, 8mb integrat grafikort. Skulle ubuntu funka på den? Och funkar mitt trådlösa nätverkskort med den? Netgear USB är det.

Och 2; vilken ubuntu ska jag ta? ubuntu desktop, ubuntu server ,xubuntu eller kubuntu?

tack!

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk

För det första, kan det vara så svårt att googla fram?

Här har du systemkraven: https://help.ubuntu.com/community/Installation/SystemRequirem...
Kommer med andra ord förmodligen inte gå nått vidare.

Vad gäller nätverkskortet så vet jag inte men om du nu ändå provar installera så kommer Ubuntu med en live-cd som gör att du kan prova allt utan att installera något. Snabbt svar på egen hand.

Vilken utgåva du ska ta beror helt på eget tycke och smak, vad du ska använda den till osv. xubuntu är mest resurssnål så passar nog dig bäst om du inte ska köra server osv osv.

Använd google, det är din bästa vän.

Permalänk
Medlem

Om du vill ha en minimal installation so installera serverversionen. Dock moste du installera allt det grafiska sjalv men det kan nog vara en bra ide med den dator du namner.

Permalänk
Inaktiv

Prova Lubuntu, en rätt ny variant av Ubuntu som är väldigt lättviktig. Men prova för all del vanliga versionen, med en livecd, så får du ett litet hum. Jag körde Ubuntu på min Via C3, det gick riktigt kasst, men Via's processorer är väl inte dom bästa heller Men jag skulle inte köra Ubuntu med lägre än 512mb ram.

Permalänk
Medlem

Installerade Ubuntu server men ett litet problem bara ang mitt trådlösa kort, hur ska jag installera det?

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk

Börja med att ta reda på vilken model det är genom att skriva:

lsusb | grep -i net

kolla sen upp här om det stödjs.
https://help.ubuntu.com/community/HardwareSupportComponentsWi...
Sen är det bara att följa anvisningarna där om det är ett av dem som stödjs. Annars kan mycket letande på google och en bön eller två till högre makter vara på sin plats. Min erfarenhet är att ovanliga trådlösa kort på linux gör dig mer eller mindre galen.

Permalänk
Medlem

Det heter Netgear MA101 ! Ska installera ubuntu server igen på den å köra det där commandot

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Hur jävla gammal är din laptop?

Hur jävla gammal är din laptop? Den har ju prestanda som en netbook idag skulle jag tro... till och med xubuntu är i största laget för din dator... kanske går att installera netbookvarianten av ubuntu, men de får någon mer påläst svara på. De vet inte jag, var bara en tanke.

Läste på lite snabbt... netbook varianten är betydligt mer krävande än xubuntu... hur sjutton klarade man sig med så långsamma datorer förr i tiden = ). Jag menar 800 mzh var trots allt SJUKT mycket snabbare än datorer som körde typ Windows 95 och liknande = ).

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem

Hehe ja den är jävligt gammal. Hittade bara på vinden och vill ha den till nå användning

Ang nätverket enligt det där commandot så heter den:

Bus 001 Device 003: ID 0864:4102 NetGear, Inc. MA101 802.11b Adapter

Okay! Ser nu att den detectar mitt trådlösa kort och den hittar mitt nätverk. Hur ska jag connecta till den via en terminal? Har googlat men det resulterar i att den pingar 255.255.255.255 hela tiden och det funkar ej

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk

Ta en titt på Linuxversionen SLITAZ, som lär vara lättviktig.

Permalänk

https://help.ubuntu.com/community/WifiDocs/WiFiHowTo
Här har du Ubuntus officiella guide, har du kikat på den?

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog prova Lubuntu, kommer jag ihåg rätt är inte wifi så kul från terminalen.

Visa signatur
Permalänk

Skulle vilja säga att wifi funkar alldeles utmärkt från terminalen så länge du har ingen kryptering/wep. Wpa supplicant kan vara lite omständigt.

Permalänk
Medlem

Har wep på routern.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

PclinuxOS LXDE funkade utmärkt på min bärbara som nästan har identiska specs som din. Alla varianter av Ubuntu är troligtvis för krävande om du inte vill ha en slö dator.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk

vad händer om du skriver nm-applet i terminalen?
http://www.damnsmalllinux.org/
om du läser på lite ska det inte vara så svårt att få igång.

Permalänk
Medlem

For att connecta till ett WEP trodlost fron terminalen skriver du bara "iwconfig wlan0 essid "MyEssid" key s:asciikey" som root. Om du inte har en ascii-kod tar du bara bort "s:"

En grym wiki med nastan allt finns borta hos Arch Linux
Har ar den for trodlost:
http://wiki.archlinux.org/index.php/Wireless_Setup

Permalänk
Medlem

Har kommit fram nu till att mitt WLAN-kort inte hittas. När jag tar iwlist scan/iwconfig scan så hittar den inte det.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk

När du nu säger att den hittar, den hittar inte osv måste du specificera vad du gör. Är praktiskt taget omöjligt komma med hjälp annars.
Vad ger tex

sudo ifconfig
och
sudo iwconfig

för svar?

Permalänk
Medlem

Kör damn small linux på den atm men iaf detta blev svaren på de:

sudo iwconfig =

lo no wireless extensions

och sudo ifconfig =

lo Link encap:local loopback
inet addr:127.0.0.1 Mask:255.0.0.0
UP Loopback running MTU:16473 Metric:1
RX Packets:1596626 errors:0 dropped:0 overuns:0 frame :0
TX SAMMA SOM OVANFÖR
collisions:0 txqueuelen:0
RX bytes:144077427 (137,4 MiB) TX bytes:144077427 (137.4 MiB)

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk

När iwconfig inte ger annat svar än 'lo' har den inte hittat kortet.
Enligt ubuntus hjälpsida som jag länkade till tidigare så ska den hitta automatiskt, tycker dsl borde hitta den också.. jaja lycka till.