Är mina grafikkort bortom all räddning?

Permalänk

Är mina grafikkort bortom all räddning?

Tjo.
Har 2 st XFX GeForce 8800GTX XXX 630MHz GPU 768MB DDR3 TV-out HDTV DUAL DVI SLI-ready RETAIL PCI Express i min dator som är snart 3 och halvt år gammal. Den har bråkat lite senaste tiden men nu vill den inte starta alls. Mistänker att mina grafikkort har lagt av men är inte säker om det kan bero på det. Har länkat 2 klipp där jag försöker starta datorn. Tänkte att det ger en bättre bild än jag kan beskriva.

http://www.youtube.com/watch?v=4fpSWhK6tFw

Som ni ser i första klippet så startar datorn men grafikkorten gör inte det. Fläktarna rör sig inte och det enda ljud dom ger ifrån sig är några random klickljud. Ingen bild på skärmen och efter starka 40 sec så stänger dator av sig igen.

http://www.youtube.com/watch?v=KyECpNnh79M

Klipp 2 är typ samma sak fast här dör den mest hela tiden.

Till saken hör även att jag har haft det här problemet en tid men inte orkat ta tag i och kolla vad som är fel. Men den har alltid startat efter 2-10 försök. Nu gör den inte det längre. =/
Har inte ändra något i datorn sen jag köpte den förutom satt i en extra hårddisk för ca ett år sen.
Datorn är monterad av datorbutiken.

Någon som har några ideer om vad man kan prova för att få liv i fanskapet igen?
Öppen för förslag.

Övriga specs:
Antec Case Performance One P182 Gun Metal Black without PSU/utan nätagg.
be quiet! Straight Power 550W ATX
MSI P6N Diamond nForce 680i 4DDR2-DIMM 2PCI 5PCIe SATA Raid Audio DUAL GB-LAN Firewire Intel Core 2 QUAD Q6600 Quad Core 2.4GHz 8MB(2x4MB) FSB1066 Boxed (with cpu-cooler!) Socket 775
Cooler Master Mars Socket 775 / 754 / 939 / 940 / AM2 1
3x 2GB DDR2 800MHz PC6400
Corsair SSD S128 2,5" 128GB(primär)
Western Digital Raptor WD1500ADFD 150GB 10000rpm 16MB cache S-ATA
XFX GeForce 8800GTX XXX 630MHz GPU 768MB DDR3 TV-out HDTV DUAL DVI SLI-ready RETAIL PCI
XFX GeForce 8800GTX XXX 630MHz GPU 768MB DDR3 TV-out HDTV DUAL DVI SLI-ready RETAIL PCI

Permalänk
Medlem

Låter ju onekligen nätaggsrelaterat i mina öron i alla fall? Har du prövat att starta datorn med ett annat grafikkort?

Visa signatur

Laptop: HP zBook Studio G5 (i7 8850H, 32gb, Quadro P1000)
eGPU: Razer Core X Chroma, Asus RTX 2080 Super Dual OC
Router: Fujitsu Futro S920, 2x4gb DDR3, 60gb mSata, OPNSense
Serverkluster: 4xLenovo M710Q (G4400T/16gb/120gb SSD), Proxmox VE

Permalänk

Hade jag haft ett liggande så hade jag provat men det är ont om dom. Har funderat på att plocka ut ett av dom för att se om dom tillsammans snor för mycket ström. Ska göra det nu tror jag bestämt.

Permalänk
Medlem

Tror också på nätagget, dom åldras och tappar effektivitet över tiden och ditt har fått jobba hårt men två sådana kort i datorn och var inte riktigt dimensionerat för det från början, eller visst, men bara precis.

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chesterfield:

Hade jag haft ett liggande så hade jag provat men det är ont om dom. Har funderat på att plocka ut ett av dom för att se om dom tillsammans snor för mycket ström. Ska göra det nu tror jag bestämt.

Inte säkert att det kommer fungera med bara ett av dom heller. :/

Mitt Delta Electronics nätagg gav upp för några månader sen, och då trodde jag också att det hade fått driva lite för mycket och tappat effektivitet. Men det visade sig att agget slutat fungera, fick samma resultat i en mycket strömsnålare dator.

Börja med att prova korten ensamma, funkar inte det så försök prova med ett annat nätagg.

Visa signatur

Laptop: HP zBook Studio G5 (i7 8850H, 32gb, Quadro P1000)
eGPU: Razer Core X Chroma, Asus RTX 2080 Super Dual OC
Router: Fujitsu Futro S920, 2x4gb DDR3, 60gb mSata, OPNSense
Serverkluster: 4xLenovo M710Q (G4400T/16gb/120gb SSD), Proxmox VE

Permalänk

Slet ut ett av dom och måste säga att jag också är för er teori. Datorn funkar fortfarande inte men efter en stunds kämpande så gick fläkten igång på det kvarvarande grafikkortet om än bara för några sekunder sen dog datorn igen. Dessutom så märkte jag att det märkliga klick ljudet inte va från grafikkorten som jag tidigare misstänkt utan från nätagget.
Blir nog att köpa ett nytt. Som tur är så kostar dom inte lika farligt som nya grafikkort skulle gjort. Blir nog ett 1000w denna gången.

Permalänk
Skrivet av Chesterfield:

Slet ut ett av dom och måste säga att jag också är för er teori. Datorn funkar fortfarande inte men efter en stunds kämpande så gick fläkten igång på det kvarvarande grafikkortet om än bara för några sekunder sen dog datorn igen. Dessutom så märkte jag att det märkliga klick ljudet inte va från grafikkorten som jag tidigare misstänkt utan från nätagget.
Blir nog att köpa ett nytt. Som tur är så kostar dom inte lika farligt som nya grafikkort skulle gjort. Blir nog ett 1000w denna gången.

Ett Corsair HX850 räcker iofs till det mesta man kan bygga ihop om man inte kör extremklockning på riktigt effekthungriga grafikkort i SLI/CF och på en effekthungrig CPU + ett antal hårddiskar.

Visa signatur

~Pelle~