Korrupt Data hela tiden (nForce4-problemet?)

Permalänk
Medlem

Korrupt Data hela tiden (nForce4-problemet?)

Jag får problem med att det mesta jag laddar ner blir korrupt, svårt att installera spel osv pga att den klagar på att filer är korrupta. Finns det någon lösning på detta?

http://www.ecs.com.tw/ECSWebSite/Products/ProductsDetail.aspx...

Windows XP SP3, 32bit
Moderkort: ECS C51GM-M
CPU: AMD Athlon64 X2 4000+
Grafikkort: XFX 8800GT 256MB
2GB DDR2
IDE diskar

Detta har jag testat: * Olika RAM-minnen * Olika hårddiskar/kablar * Olika drivrutiner * Finns ingen nyare bios version så jag har nyaste * Annat nätverkskort

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

Har du löst ditt problem?

En fråga jag tänker på... är ditt system överklockat - går man för långt kan det bli olika former av störningar med korrupt data kan inträffa och gamla moderkort med nForce chip är känsliga på det området.

Nästa fråga, som kanske är självklart - har du gjort hela moderkortet strömlöst och koppla bort kablarna från den och sedan låta den vara i några timmar d.v.s. göra en hel nollning av Bios. Att bygla om Bios hjälper inte alltid på gamla moderkort utan den kan behöva laddas ut ordentligt.

Hjälper det inte får man överväga att antigen köpa ett annat moderkortschip eller titta efter ett annat moderkort. Här kan du t.ex. finna nytt chip: http://www.eksitdata.com/ Ett chip kostar 150 kr och sedan tillkommer det kostnaden för en ny programmering av Bios chipet.

Sedan, i kombination nätdel och moderkort kan det bli i vissa fall korrupt data och andra fel i ett datorsystem men du kanske har en frisk nätdel med bra spänningar?

Då du har enligt din uppgift gjort redan mycket så finns det inte så mycket mer vad du kan göra än att fundera på moderkortets roll i sammanhanget (med reservation för nätdelen).

/Saint25

Permalänk
Medlem

Nej.. jag har inte löst det

mitt system är INTE överklockat, och ja mitt nätagg ska fungera ordentligt. Men ska mäta med multimeter för säkerhets skull.

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk

Har du RAID-läget igång i BIOS? Testa att stänga av det i så fall.

Visa signatur

I pledge to punch all switches, to never shoot where I could use grenades, to admit the existence of no level except Total Carnage, to never use caps lock as my "run" key, and to never, ever, leave a single BoB alive.

Permalänk
Medlem

Jag hade liknande, nej, samma symptom med ett ECS moderkort jag hade, det var defekt och även så illa att det hade sönder ramminnen. Dags för dig att byta.

Permalänk
Medlem

Multimetern visade att nätagget gav bra värden, RAID har jag testat att stänga av.. samma problem.

Har gått i tankarna om att skaffa ett nytt moderkort :(.

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

brukade, när jag hade nf4 kort, vara just nvidias egna IDE drivrutin som ställde till det. Installerade du den tillsammans med övriga drivrutiner när du körde in forceware paketet (hette det va?)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Slutade med att jag sprang och köpte ett Gigabyte GA-MA770-UD3.

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

Okej, jag ser att du löste ditt problem på det enkla men dyra sättet... en ny plattform och jag får då önska dig lycka till med ditt nya kommande datorsystem.

/Saint25