Permalänk

Phenm II 550 Black Edition

Hejdär alla sweclockers !

Nu har jag köpt mig en begagnad ( testkörd ) Phenom II 550 BE och ett MA790XT-UD4P moderkort.

är helnöjd med grejjerna

Har klockar processorn till 3.6 ghz med +0.050 vcore och den går stabilt,

Har även testat att låsa upp till 4 kärnor och då går den stabilt på stock klock, har inte testat mer.

nu undrar jag om man ska köra 4 kärnor ( som jag vet går stabilt i 3.1 men kan prova högre ) eller köra 2 kärnor i 3.6 ghz?

och jag har ett lustigt problem, när jag ska köra i 3.7 ghz så har jag 1.44 vcore ( 2 kärnor ) och när jag kör OCCT så stäng datorn av efter cirka 10 min, ingen blåskärm eller något. är det att den blir för varm då? har kollat men den ligger på max 60 grader under stresstestet. kör dock med orginal fläkten!

Så skulle även behöva lite hjälp med att hitta en bra cpufläkt då min för närvarande ligger runt 50-55 ( 3.6 ghz )grader under stress test. har kikat lite på en artic cooler freezer 7 pro rev2.

Tack på förhand:)!

Visa signatur

Lenovo Ideapad 700 15ISK
PS4 Pro

Permalänk
Medlem

de är ett AM3 socket va? isf så kan du köpa en Corsair Cooling Hydro H50 CPU-kylare på inet (vatten kylning) kostar 683 kr i webbpriser

källa: https://www.inet.se/artikel/6308699/corsair-cooling-hydro-h50...

fast jag tror den kylaren duger gott och väl med som du kollat på :>

Visa signatur

Cpu: I5 750@ 3.3Ghz | Mobo: Gigabyte P55A-UD3 | Ram: 2x2Gig A-Data 1600Mhz gaming | Graffe: Asus 250Gts DK | Nätdel: Corsair HX650W

Permalänk

Känns som att det är värmen som gör att den dör vid 3.7. Jag skulle inte köra så högt om du kommer upp mot 60 c - då detta är phenom ii maxtemperatur när man har FYRA kärnor (Max är 70 vid 2 kärnor).

Om du ska överklocka så går det bättre desto kallare cpu:n är. Jag kan starkt rekommendera freezern. Mycket prisvärd! Om du slänger 700 kr på en H20 så blir det säkert någon grad kallare - men värt det? Nej!

Edit: Haha! Tog bara H20 som ett exempel - såg inte posten ovan innan jag skrev. Som jag sa - köp INTE H20 till din processor - H20 kostar ju för sjutton mer(eller iaf lika mycket)!

Visa signatur

Server: CPU - i7 3960x | GIGABYTE X79-UD3 | RAM 24GB 1600MHz | Corsair HX750(MDPC-X) | Fractal Design R4 | Intel 530 SSD 240GB | Dell U2311h
HTPC: i5 6600k, 1060 GTX, 8GB Ram, 256 GB SSD.

Permalänk
Skrivet av Sammi90:

de är ett AM3 socket va? isf så kan du köpa en Corsair Cooling Hydro H50 CPU-kylare på inet (vatten kylning) kostar 683 kr i webbpriser

källa: https://www.inet.se/artikel/6308699/corsair-cooling-hydro-h50...

Yes stämmer bra det, har kollat på den med lite men hur fäster man den? jobbigt om det läcker ut vätska i burken

Visa signatur

Lenovo Ideapad 700 15ISK
PS4 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicklas1988:

Känns som att det är värmen som gör att den dör vid 3.7. Jag skulle inte köra så högt om du kommer upp mot 60 c - då detta är phenom ii maxtemperatur när man har FYRA kärnor (Max är 70 vid 2 kärnor).

Om du ska överklocka så går det bättre desto kallare cpu:n är. Jag kan starkt rekommendera freezern. Mycket prisvärd! Om du slänger 700 kr på en H20 så blir det säkert någon grad kallare - men värt det? Nej!

Edit: Haha! Tog bara H20 som ett exempel - såg inte posten ovan innan jag skrev. Som jag sa - köp INTE H20 till din processor - H20 kostar ju för sjutton mer(eller iaf lika mycket)!

beror på vilka fläktar du har på h50 och ifall du kör push and pull på den. du kan går ner 15-25 grader med en h50

Visa signatur

Cpu: I5 750@ 3.3Ghz | Mobo: Gigabyte P55A-UD3 | Ram: 2x2Gig A-Data 1600Mhz gaming | Graffe: Asus 250Gts DK | Nätdel: Corsair HX650W

Permalänk
Skrivet av nicklas1988:

Känns som att det är värmen som gör att den dör vid 3.7. Jag skulle inte köra så högt om du kommer upp mot 60 c - då detta är phenom ii maxtemperatur när man har FYRA kärnor (Max är 70 vid 2 kärnor).

Om du ska överklocka så går det bättre desto kallare cpu:n är. Jag kan starkt rekommendera freezern. Mycket prisvärd! Om du slänger 700 kr på en H20 så blir det säkert någon grad kallare - men värt det? Nej!

Edit: Haha! Tog bara H20 som ett exempel - såg inte posten ovan innan jag skrev. Som jag sa - köp INTE H20 till din processor - H20 kostar ju för sjutton mer(eller iaf lika mycket)!

Oj det har nog blivit lite otydligt här.. jag kör 3.6 ghz med 2 kärnor. 4 kärnor har jag bara testad så de är stabila men har stängt av dem igen så jag kör bara med 2 nu. så då borde det inte vara värmen som är problemet vid 55 grader?`

okej, det verkar som att folk tycker den är bra så kanske får investera i en sån på min gamla intel rigg så hade jag en artic cooler freezer 7 pro men den passar inte am3 socket vad jag har förståt ? utan det måste vara rev.2 ?

Visa signatur

Lenovo Ideapad 700 15ISK
PS4 Pro

Permalänk
Skrivet av Sammi90:

beror på vilka fläktar du har på h50 och ifall du kör push and pull på den. du kan går ner 15-25 grader med en h50

Jo - men då behöver du lägga på ytterliga 100 kr. Om du tänker på att han köpte en 550be - tycker du själv att det verkar logiskt att köpa en h50? Om han ville ha det absolut bästa och ville ha ut precis allt ur sin cpu skulle väl han köpt en 965/955BE?

Visa signatur

Server: CPU - i7 3960x | GIGABYTE X79-UD3 | RAM 24GB 1600MHz | Corsair HX750(MDPC-X) | Fractal Design R4 | Intel 530 SSD 240GB | Dell U2311h
HTPC: i5 6600k, 1060 GTX, 8GB Ram, 256 GB SSD.

Permalänk
Skrivet av nicklas1988:

Jo - men då behöver du lägga på ytterliga 100 kr. Om du tänker på att han köpte en 550be - tycker du själv att det verkar logiskt att köpa en h50? Om han ville ha det absolut bästa och ville ha ut precis allt ur sin cpu skulle väl han köpt en 965/955BE?

aah jag behöver nog inte ett h50 men tack för tipset! hur presterar min cpu i 3.6 ghz jämfört med 965/955BE`? och hur är min 550 med 4 kärnor i 3.1 ghz? vilken cpu är den jämförbar med?

Visa signatur

Lenovo Ideapad 700 15ISK
PS4 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av jemtegrannen:

Yes stämmer bra det, har kollat på den med lite men hur fäster man den? jobbigt om det läcker ut vätska i burken

den är sluten, men de är klart de kan hända om den går imot något etc..

http://www.youtube.com/watch?v=PUxoFiFuS_g&translated=1
kolla den

Skrivet av nicklas1988:

Jo - men då behöver du lägga på ytterliga 100 kr. Om du tänker på att han köpte en 550be - tycker du själv att det verkar logiskt att köpa en h50? Om han ville ha det absolut bästa och ville ha ut precis allt ur sin cpu skulle väl han köpt en 965/955BE?

100kr de är mkt mannen du, kan han nog få låna av någon om de skulle vara ett problem, jag rekar bara den säger inte att han MÅSTE köpa den right?

Visa signatur

Cpu: I5 750@ 3.3Ghz | Mobo: Gigabyte P55A-UD3 | Ram: 2x2Gig A-Data 1600Mhz gaming | Graffe: Asus 250Gts DK | Nätdel: Corsair HX650W

Permalänk
Skrivet av Sammi90:

den är sluten, men de är klart de kan hända om den går imot något etc..

http://www.youtube.com/watch?v=PUxoFiFuS_g&translated=1
kolla den

100kr de är mkt mannen du, kan han nog få låna av någon om de skulle vara ett problem, jag rekar bara den säger inte att han MÅSTE köpa den right?

Tror endå jag kommer sattsa på en freezer isåfall

Visa signatur

Lenovo Ideapad 700 15ISK
PS4 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av jemtegrannen:

Tror endå jag kommer sattsa på en freezer isåfall

gör så den kommer nog inte göra den besviken heller

Visa signatur

Cpu: I5 750@ 3.3Ghz | Mobo: Gigabyte P55A-UD3 | Ram: 2x2Gig A-Data 1600Mhz gaming | Graffe: Asus 250Gts DK | Nätdel: Corsair HX650W

Permalänk

Ingen som har svar på vad min procesor presterar som? och om jag ska köra med 2 kärnor eller 4 ?

Visa signatur

Lenovo Ideapad 700 15ISK
PS4 Pro

Permalänk
Medlem

gör du saker som utnyttjar fyra kärnor använd fyra, gör du saker som utnyttjar två använd två..

Visa signatur

asd

Permalänk
Skrivet av pontusd:

gör du saker som utnyttjar fyra kärnor använd fyra, gör du saker som utnyttjar två använd två..

vet inte riktigt vad som använder 4 vs 2 kärnor, jag spelar codmw2 ,nfs shift, och photoshopar lite,

hur är klocken ? 3.6 ghz är det bra eller dåligt för en phenom 550 BE ?

Visa signatur

Lenovo Ideapad 700 15ISK
PS4 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av jemtegrannen:

Ingen som har svar på vad min procesor presterar som? och om jag ska köra med 2 kärnor eller 4 ?

men nyss fungerade den väl inte med 4 kärnor, det är väl därför du ska köpa en ny fläkt?
men, det beror även på vad du klockar den till, om du kör med 4 kärnor alltså -

lite rolig bild :

vet ej vad den presterar som, eftersom jag inte är så väldigt insatt i amd längre
Men detta är SweC, så det borde finnas en hel drös med knösar som vet det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jemtegrannen:

vet inte riktigt vad som använder 4 vs 2 kärnor, jag spelar codmw2 ,nfs shift, och photoshopar lite,

jag gjorde en lista för några dagar sen på spel som använder 4 kärnor, finns nog betydligt fler, men ett litet utbud iaf!
http://www.sweclockers.com/forum/86-koeprad/925343-vad-tycker-ni-bygge-pa-inet/index2.html

Permalänk
Skrivet av krilleoh:

men nyss fungerade den väl inte med 4 kärnor, det är väl därför du ska köpa en ny fläkt?
men, det beror även på vad du klockar den till, om du kör med 4 kärnor alltså -

lite rolig bild :
http://data.fuskbugg.se/skalman01/Core%20i3%203-4.jpg

vet ej vad den presterar som, eftersom jag inte är så väldigt insatt i amd längre
Men detta är SweC, så det borde finnas en hel drös med knösar som vet det!

´

Jo klart den fungerar med 4 kärnor att jag skulle köpa ny fläkt beror på att när jag använder 2 kärnonr och klockar till 3.7ghz blir den överhettad så nu sitter jag på 3.6 ghz med 2 Kärnor. köper jag en ny fläkt så kommer jag nog försöka klocka med 4 kärnor

aa det borde ju vara 100 inlägg vid dethär laget

Visa signatur

Lenovo Ideapad 700 15ISK
PS4 Pro

Permalänk
Skrivet av krilleoh:

jag gjorde en lista för några dagar sen på spel som använder 4 kärnor, finns nog betydligt fler, men ett litet utbud iaf!
http://www.sweclockers.com/forum/86-koeprad/925343-vad-tycker-ni-bygge-pa-inet/index2.html

Tack då jag spelar mycket codmw2 så kanske det är lönt att sätta på de 2 låsta kärnorna igen, dock hamnar jag bara på 3.1ghz då den blir för varm annars..

Visa signatur

Lenovo Ideapad 700 15ISK
PS4 Pro

Permalänk
Hedersmedlem

Då presterar den lite bättre än X4 945. Vid 3.1GHz alltså

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Då presterar den lite bättre än X4 945. Vid 3.1GHz alltså

Okej tack för det svaret ! hoppas på att den går att klocka lite (A)

Visa signatur

Lenovo Ideapad 700 15ISK
PS4 Pro