Är linux bra skyddstillhåll för viruset?

Permalänk

Är linux bra skyddstillhåll för viruset?

Hej, idag hände det. Mitt under en vanlig tisdagseftermiddag när jag satt vid spotify och lyssnade på min kära musik smälldes AVG free rätt upp i mitt ansikte. Virus stod det, och många av dem. Helt plötsligt visade sig att min dator var infekterad av flertalet virus.
Men jag lät mig inte skrämmas av virus, kallblodigt försökte jag stänga ner det jag trodde var viruset genom att avsluta processen till den, men förgäves bar mina ansträngningar ingen frukt.
Utan att nedslås förtsatte jag med mitt eget hemliga vapen, det enda (typ) virus inte kan rå på; linux. Eftesom jag hade en egen lite partion av linux som redan var installerad på datorn avslutade jag windows (windows 7 för att vara specefik) och bootade linux (ubuntu 10.04). Frågan är:

Är jag och mina filer/program tillräckligt skyddade här (finns några risker)?

Hur krymper jag windowspartitionen genom linux? (dessutom kunde den bara krympas 10 GB genom windows, kan jag krympa den mer?)

Kan jag ominstallera windows med uppgraderings-dvd jag fick till W7?

Löper jag någon risk för mitt system genom att återvända till windows igen?

Så vitt jag vet är det väll bara ett sätt att lösa detta totalt, köra över windows med nyinstallation. Finns andra helsäkra sätt?

Tack på förhand /VictimsOfGoat

Permalänk
Medlem

Testa scanna igenom dina filer och windowspartition med ClamAV från ubuntu. Även om du byter operativsystem så kommer virusen ligga kvar i filerna. Frågan är bara om de ligger i windows partitionen eller någon annan stans.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk

Så det gäller alltså att hitta de infekterade filerna, ta bort dem och sen köra över allt med nytt operativsystem för att bli helt fri från viruset.
Tack för tipset om ClamAV, har ett hum om var viruset kan ligga.
BTW kan själva viruset infektera andra dokument så att jag får viruset från dem sen?

Permalänk
Medlem

Linux är i princip helt fritt från malware, men då och då dyker det upp lite sånt och det är på samma sätt som windows sårbart för "Social engineering". Alltså får någon dig att lita på att något som är malware, inte är malware kan det gå illa. Som tur är kan man dock installera det mesta genom pakethanteraren, och då är det mycket mycket säkrare.

Angående krympningen, du installerade Ubuntu med Wubi eller?

Visa signatur
Permalänk

ja, det blev lättast att installera det genom Wubi. Hurså, några problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av VictimsOfGoat:

Så det gäller alltså att hitta de infekterade filerna, ta bort dem och sen köra över allt med nytt operativsystem för att bli helt fri från viruset.
Tack för tipset om ClamAV, har ett hum om var viruset kan ligga.
BTW kan själva viruset infektera andra dokument så att jag får viruset från dem sen?

Bör nog inte behöva installera om windows om du tar bort virusfiler. Är inte så high på hur virus fungerar, men det borde kunna sprida sig till andra filer. Scanna igenom alla dina diskar och partitioner för att vara på den säkra sidan.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk

vag kör något som heter KlamAv just nu, känner mig lite skepptisk till ifall det faktiskt gör något. Vat faktiskt inte om den söker min partition med windows ens... Några andra rekomendationer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av VictimsOfGoat:

ja, det blev lättast att installera det genom Wubi. Hurså, några problem?

Är inte 100 på riktigt hur Wubi fungerar, men har hört att en vanlig dualboot är att rekommendera. Bland annat eftersom man då kan krympa windows-partitionen mycket mer.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av VictimsOfGoat:

vag kör något som heter KlamAv just nu, känner mig lite skepptisk till ifall det faktiskt gör något. Vat faktiskt inte om den söker min partition med windows ens... Några andra rekomendationer?

clamtk kan du testa annars.

Permalänk

Jag kör alltid en MalwareByte, effektiv när det gäller spyware, se bara till att den e uppdaterad

Permalänk

körde clamkt, men kände mig där lite skeptisk hur up-to-date deras databas var.
KlamAv ger iallafall utslag på en del filer (det står: Herustict.broken.executable) någon som råkar veta något närmare om det?

Går bra än så länge, några fler kreativa förslag hur jag ska kunna göra min data frisk?

Permalänk
Skrivet av VictimsOfGoat:

körde clamkt, men kände mig där lite skeptisk hur up-to-date deras databas var.
KlamAv ger iallafall utslag på en del filer (det står: Herustict.broken.executable) någon som råkar veta något närmare om det?

Går bra än så länge, några fler kreativa förslag hur jag ska kunna göra min data frisk?

Jag har rensat en del från en extern HD med K/ClamAV vilket verkade funka.
Hittade en sida med en utförlig grafisk guide för ditt ändamål, finns en del länkar i slutet av artikeln till olika AntiVirus program. Deras tips är Avast, vilket jag körde när jag använde Win - inte det bästa kanske men det är ok

Scan a Windows PC for Viruses from a Ubuntu Live CD - How-To Geek