Tips på snabb, billig och smidig mat

Permalänk
Medlem

Tips på snabb, billig och smidig mat

Tjena allihop, skulle vilja höra vad ni har för tips på snabb billig och smidig mat som man kan göra/ha med sig när man som jag ligger ute på jobb. Tillgången till köksutrustning brukar vara väldigt dålig och diverse verktyg att äta med kan det också vara brist på, t.ex gaffel, sked, kniv och tallrik.

Äta ute är alldeles för dyrt och tar för lång tid, min tid är för dyrbar för att jag ska hinna lägga den på att äta, och framför allt för dyr för å att vänta på att maten ska bli serverad.

Att ha med sig mat funkar bara dom första dagarna om man inte har tillgång till frys och micro, samt att det tar för lång tid att tina djupfrusen mat.

Det som jag själv har kommit fram till är följande,

1. Mackor, oftast med någon sorts tub, snabbt smidigt och relativt billigt beroende på bröd/tub val.
2. Färdig mat från t.ex ICA, ej fryst. Snabbt och gott, dock för dyrt och inget man kan bunkra upp med.
3. Nudlar, absolut det smidigaste och bästa om man har tillgång till köks attiraljer annars funkar det bra att käka skiten torrt, Som pricken över i, så är det väldigt billigt också.
4. Glömde nästan bort gröten, också billigt, hyfsat snabbt att göra samt går att äta torrt/kallt om man måste.

Dröm scenario är ett litet piller med all näring man behöver, någon som kan länka vart man kan köpa sånt?

Alla tips och tricks välkommna.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Baguetter - ofta med någon sorts fyllning.

Det kan vara billigt, det kan vara dyrt, beror på hur kräsen man är.

Bakar du dessutom baguetterna själv så blir det billigare.

Tips på fyllningar som jag tenderar att göra:
Tonfisk(Gräddfil, majo, dill, tonfisk, citron, majs)
Kyckling och curry(Kyckling med currysås och paprika) Currysås finns att göra på mängd olika vis, googla lite.
Potatissallad och något protein, helst skinka eller dylikt. (en bra potatissallad som jag brukar göra är Potatis, gräddfil, majo, dill, purjolök, äpple)
Räksallad

För att inte göra baguetten kladdig och "soggig", lägg in det kladdiga i lite plastfolie och rulla ihop och lägg i baguetten, det tar liksom ingen extra plats och sedan rulla ut allting på sin plats, jättesmidigt.

Allt är väldigt lätt att göra och billigt.

Lycka till!

Visa signatur

Microsoft Surface 3-

Permalänk
Medlem

Tack för tipset, men jag ska nog tillägga att jag ligger ute en vecka i taget, dom där baguetterna mår nog inte så bra efter en vecka i bilen ^^ Men för dom veckor som man faktiskt har tillgång till kyl så kan det vara fint med ett gäng baguetter och lite fyllning i en hink i kylen, så tack för tipset ska absolut testa baka egna.

Fler tips mottages med glädje

Permalänk

Kan du inte ha med dig ett stormkök?

Visa signatur

hollywoodstar

Permalänk
Medlem

Klart jag kan men jag skulle inte ha tid till att använda det,

Permalänk

[QUOTE="Something";10066100]Klart jag kan men jag skulle inte ha tid till att använda det, :)[/QUOTE]

Whut? Montera och starta brännaren tar några minuter. Nudlar t.ex. tar ju bara några minuter att koka.

Visa signatur

hollywoodstar

Permalänk
Medlem

Vad fan jobbar du med där du både 1) varken har tid eller möjlighet att laga mat och 2) inte tjänar tillräckligt för att ha råd att äta ute?

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem

Jag jobbar som ställningsmontör, 1, tid har jag dåligt med, jobbar oftast tolv timmar om dagen och efter det så vill man mest sova, men jag har lite kurser att göra på kvällen också. möjligheterna till att laga mat är ofta väldigt dåliga på jobbet och på kvällen har jag varken tid eller ork till detta. Att släpa runt på ett stormkök och försöka laga mat på ser jag inte som ett alternativ som kan fungera för mig.

2. Jag tjänar tillräckligt för att äta ute men jag försöker att spendera så lite pengar som möjligt när jag ligger ute för att kunna ha dessa där hemma istället, och mina raster räcker helt enkelt inte till för att åka iväg på något stället att käka på. Givetvis varierar detta beroende på var jag jobbar.

Så tack för dom inläggen men mer tips på mat hade varit trevligt,:)

Permalänk
Medlem

Smörgåsgrill är klockrent, bara man har franska hemma kan man slänga ihop något galet gott.

Köttfärs och tortilla bröd eller pita bröd. Spendera en dag att steka upp köttfärs sätt det i kylen och micra det du vill ha, blir sjunkt snabbt varm sen är det bara att slänga ner lite grädfil, ost, kurka, tomat eller vad man nu vill ha.

Ärtsoppa! Mättande, mattigt och gott! Släng ner lite senap i den och doppa hårda mackor eller rostat så blir du proppmätt och en tub ärtsoppa är sjukt billigt.

Fattiga riddare är grymt snabbt att göra när man lärt sig. Billigt och gott.

Kan fan inte tänka nåt mer för stunden

Permalänk
Medlem

Till nudlar behöver du bara en vattenkokare.
Det finns säkert någon som man kan koppla till 12V uttaget på bilen.
Kolla upp det och kör med det.

Sen kan du ju börja med baguetter, mackor de första måltiderna. Gå över till burkmat. Ravioli tex går att äta utan att värma. Även köttbullar i gräddsås. Avsluta veckan med ett gäng nudlar.

Köp på dig ett gäng tonfiskburkar, ett gäng makrill i tomatsås och liknande. Mättar ganska bra.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk

[QUOTE="Something";10065843]2. Färdig mat från t.ex ICA, ej fryst. Snabbt och gott, dock för dyrt och inget man kan bunkra upp med.[/QUOTE]Är det bara jag som inte riktigt får ihop det till att bil "för dyrt"? Vad kostar en 500-gramsportion, 35 kronor? En ordentlig portion köttfärsås med spaghetti (standardexempel för all lagom dyr mat, givetvis) kostar närmare 25 kronor (om inte mer), lägg till extra slitage så är kostnadsskillnaderna minimala.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Skippa snabbnudlarna, ur ett näringsperspektiv är de katastrof.

Jag äter mycket pasta med tonfisk, kostar drygt 10 kr burken och då lämnar man delfinerna ifred. Går att äta direkt ur burken

Permalänk
Medlem

Dessa är saker du kan steka och ta med och käka snabbt:

Ris/Potatis med tonfisk
Ris/Potatis med kalvfilé
Ris/Potatis med kyckling (Helst bröst, filé är ++)

Käka nån macka som mellanmål och müsli lite då o då så kommer du att hålla energin på topp!

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

koka korv i en vattenkokare, sen gör du pulvermos på vattnet

(:

Permalänk

Pågelimpa och baconost?

Permalänk
Medlem

Korv i termos, snabbt och smidigt

Permalänk
Medlem

Den stora frågan är ju hur du går med på att jobba ifall arbetsgivaren inte kan tillhandahålla en sån simpel grejj som kyl samt att värma maten?
Du måste väl ändå ha tillgång till kyl/frys där ni bor?

Permalänk
Medlem

Som sagt, skaffa vattenkokare.
Så kör du på Findus/Felix (blandar ihop dem) pulvermos samt findus/felix köttbullar i gräddsås, sjukt gott!
Sen kan jag rekommendera Bullens pilsnerkorv också

Visa signatur

Nintendomulator: Projektlogg
Main: Intel Core i5 2500k | Radeon 6950 2GB | Corsair Vengence 8GB | Intel SSD 120GB |
Server: MSI k8 Neo4 s939 | AMD 1800+ @ 2,5 GHz | Corsair 2 GB |
HTPC: Jetway NC81-LF (Mini-ITX) | 1TB 7200rpm | PC5300 2GB | AMD X2 4850e 2,5 GHz | 110w PicoPSU | Projektfilm

Permalänk
Medlem

Finns papperskoppar med nudlar i som du bara häller ner varmvatten i, med vattenkokare är det klart på 5 minuter.

Permalänk
Medlem

Kvarg och sylt.

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jobbbin:

Som sagt, skaffa vattenkokare.
Så kör du på Findus/Felix (blandar ihop dem) pulvermos samt findus/felix köttbullar i gräddsås, sjukt gott!
Sen kan jag rekommendera Bullens pilsnerkorv också

Herregud hur kunde man glömma det! Har inte köpt det på skit länge!

Permalänk

När jag vart med i FBU (Försvars utbildarna) dom ändrade namnet från nåt till d, därför stämmer ej FBU men dom kallar d fort om ni nu undrade..
Iaf, när vi va ute på utbildning/kurs osv.. så käkade vi fryst mat i en grön påse, kmr fan ej på vad d heter förutom "käk" men ngn här i forumet kanske vet vad jag mennar..

Dom påsarna är skit lätta att bära med sig, lätta att göra vid, mättande (RIKTIGT), goda och om dom är tillräkligt bra för en svensk soldat så borde dom vara bra för en ställningsmontör?

d e bara koka vatten (eller bara vatten om man ej bryr sig om att maten ska vara varm), hälla i det i påsen, låta det blöta ner sig i 1-3min, käka, och ingen disk förutom skeden/gafflen.

Visa signatur

MSI Z370i Gaming Pro Carbon AC
I7 8700k 3.7 GHz 12mb
ASUS GeForce GTX 1080 TI 11GB Turbo
Ballistix 16gb DDR4 3200MHz CL15 Elite
AOC 35" AGON AG352UCG G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4ppy0137:

När jag vart med i FBU (Försvars utbildarna) dom ändrade namnet från nåt till d, därför stämmer ej FBU men dom kallar d fort om ni nu undrade..
Iaf, när vi va ute på utbildning/kurs osv.. så käkade vi fryst mat i en grön påse, kmr fan ej på vad d heter förutom "käk" men ngn här i forumet kanske vet vad jag mennar..

Dom påsarna är skit lätta att bära med sig, lätta att göra vid, mättande (RIKTIGT), goda och om dom är tillräkligt bra för en svensk soldat så borde dom vara bra för en ställningsmontör?

d e bara koka vatten (eller bara vatten om man ej bryr sig om att maten ska vara varm), hälla i det i påsen, låta det blöta ner sig i 1-3min, käka, och ingen disk förutom skeden/gafflen.

Dessa är dock relativt dyra att köpa som privatperson.

Men håller mer, riktigt bra mat för att vara fryst mat. Hade tonvis med sånt i lastbilen förut (när jag gjorde lumpen som kock). Det försvann några påsar ner i min ryggsäck påväg hem

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Hedersmedlem

Jobbade under två år som fasadisolerare. Vet att det kan ont om resurser. Men det brukar iaf alltid finnas en micro nånstans. Det brukar ju ordnas nånstans där man kan byta om och äta sin mat. Nere i någon källare eller i en tom lägenhet. Vid nybyggen brukar företagen ställa upp egna bodar och dom brukar ha en det ganska bra. Jag hade i princip alltid mackor med mig, frukt kan fungera. En arbetskamrat hade små joghurt-burkar med sig. Men vi var aldrig ute veckor i taget utan kunde åka hem på kvällarna.

Permalänk
Medlem

En sån där spisplatta du kopplar in i ett vanligt uttag lär ju fungera. Kanske otympligt att ta med sig överallt, men ska du vara ute i en vecka så har du säkert ändå en massa packning av kläder och sånt. Sedan kan du koka/värma konservburkar direkt på plattan alternativt att du tar med dig kokkärl/utrustning som är designad för att ta liten plats.

Som tidigare är nämnts är det billigt och enkelt att göra egna baguetter. Fyllningen skulle kunna separeras och förvaras i någon form av minikyl som går på 12V.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk

Juste, d heter "Field Ration"/"Grönpåse"
Skit gott är det

Visa signatur

MSI Z370i Gaming Pro Carbon AC
I7 8700k 3.7 GHz 12mb
ASUS GeForce GTX 1080 TI 11GB Turbo
Ballistix 16gb DDR4 3200MHz CL15 Elite
AOC 35" AGON AG352UCG G-Sync

Permalänk
Skrivet av SunQ:

Dessa är dock relativt dyra att köpa som privatperson.

Men håller mer, riktigt bra mat för att vara fryst mat. Hade tonvis med sånt i lastbilen förut (när jag gjorde lumpen som kock). Det försvann några påsar ner i min ryggsäck påväg hem

relativt? kostar ju som en lyxmiddag för två.

Visa signatur

hollywoodstar

Permalänk
Medlem

Att kunna koka makaroner borde vara möjligt för dig, men vet inte hur det gäller med själva stekandet - annars kan du göra som man gör i EL-programmet, två metalpinnar på varsin ända av korven kopplade till vägguttaget och *vips* så har du "innanförstekta" korvar på några sekunder.

Well, it works.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Couscous + tonfisk + valfri sås.

Permalänk

Vita bönor + sked. Öppna burken och ät. Eller värm dom om du vill lyxa till det.

Visa signatur

Strålskadade grävlingar och lite annat hittar du här: http://elektrofredrik.deviantart.com/