Permalänk
Medlem

AMD Thuban

...är en uppföljare till "AMD Thuban - Riktigt nära"
- http://www.sweclockers.com/forum/54-amd/918062-amd-thuban-riktigt-nara/

Så vad säger ni mina vänner? Är den så bra som vi förväntade oss? Har ni hunnit få hem era exemplar, det har, tyvärr, inte jag.

Recensioner (Svenska):
AMD Phenom II X6 1090T - Sex prisvärda kärnor | NordicHardware
http://www.sweclockers.com/recension/11870-amd-phenom-ii-x6

Recensioner (Engelska):
Six Cores from AMD: AMD Phenom II X6 1090T Black Edition and Phenom II X6 1055T CPU Review - X-bit labs
AMD's Six-Core Phenom II X6 1090T & 1055T Reviewed - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News
AMD Phenom II X6 1090T And 890FX Platform Review: Hello, Leo : AMD Can Do Six Cores, Too
AMD Phenom II X6 1090T BE & 1055T - Introduction
AMD Phenom II X6 1090T and 1055T Six-Core Processor Review - AMD Phenom II X6 Processors Arrive - Legit Reviews
PC Perspective - AMD Phenom II X6 1090T 6-core Thuban Processor Review
AMD Phenom II X6 1090T Review - Overclockers Club
AMD Phenom II X6 1090T BE & Phenom II X6 1055T Review - TechSpot
AMD Phenom II X6 1090T Black Edition Review - Reviews by ExtremeTech
AMD Phenom II X6 1090T Review - Page 1 - Introduction

Diskutera dess funktion samt olika förmågar - Hur klockar den? Fungerar Turbo-core bra? Är 6 kärnor överskattat?

Permalänk
Medlem

Får min imorrn. Återkommer med mina benchmarks dvs om jag inte kör av vägen i min iver att hämta den

Permalänk
Medlem

Kanske ska fortsätta i den här tråden istället för "Thuban är nära" tråden då... Jag har fått hem min 1090T nu. Enda abret är att jag inte kan ändra multiplier. Eller rättare sagt, jag kan ändra den, men det får ingen effekt. Den är låst på 16 verkar det som. Antagligen något problem med mitt skit-bios. Överclockning genom att ändra HTT fungerar men är ju lite krångligare. Får återkomma med resultat.

Visa signatur
Permalänk

Får till 99% säkerhet hem min 1055T imorgon Ett nytt bios för mitt Gigabyte GA-MA790X-UD3P har dykt under dagen efter det att jag flashade om till sensaste så det ska nog bara vara att köra igång så fort jag hämtat ut proppen

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem

Har även problem att inaktivera cool-n-quiet. Det slås på lite som det vill vad jag kan se... :S

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vad har du för temp på den?

Permalänk
Medlem

Idag har jag beställt en 1055T
Det fick bli detta moderkort: Gigabyte GA-890GPA-UD3H - Inet.se
och ram: Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3 - Inet.se.
Kände att det var dags att byta ut min gamla E6600.

Visa signatur

Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Zowie XL2546k | Sony A90J
[/color]

Permalänk
Medlem
Citat:

Vad har du för temp på den?

idlar på 34-35 grader. Har inte pressat något än.

Har dock en 120.4 radiator att kyla med och just nu går fläktarna på 100%.

edit: Drar igång prime95 nu, 40 grader hittils.

edit2. Verkar plana ut här vid 43 grader. 100% på alla sex kärnor på stock-mhz.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mytos:

Idag har jag beställt en 1055T
Det fick bli detta moderkort: Gigabyte GA-890GPA-UD3H - Inet.se
och ram: Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3 - Inet.se.
Kände att det var dags att byta ut min gamla E6600.

Har samma modrekort och minne men en 1090T hoppas att det fungerar då Bios endast stödjer 1055T.
Ska börja bygga i morgon, Jag håller på att sleeva kablar och förbereda alla delar så det blir ordentligt från början.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anarkizt:

idlar på 34-35 grader. Har inte pressat något än.

Har dock en 120.4 radiator att kyla med och just nu går fläktarna på 100%.

edit: Drar igång prime95 nu, 40 grader hittils.

edit2. Verkar plana ut här vid 43 grader. 100% på alla sex kärnor på stock-mhz.

Ser ju riktigt bra ut alltså

Permalänk
Medlem

Vid 3760Mhz och stock vcore räknade en kärna fel efter 10 minuter prime95.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vad avundsjuk jag blir, inväntar Crosshair IV Extreme innan jag beställer min (om jag nu kan hålla mig)!

Permalänk
Medlem

Upptäckte att multipliern funkade fint i senaste "AMD overdrive" mjukvaran så jag får sitta och pilla i det nu istället. Rätt smidigt jämfört med ASUS mindre roliga bios. Testar just nu 3.8GHz, verkar stabilt på 1.4v. Turbo Core avstängt. (Något som inte gick att ställa in i bios).

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av anarkizt:

Upptäckte att multipliern funkade fint i senaste "AMD overdrive" mjukvaran så jag får sitta och pilla i det nu istället. Rätt smidigt jämfört med ASUS mindre roliga bios. Testar just nu 3.8GHz, verkar stabilt på 1.4v. Turbo Core avstängt. (Något som inte gick att ställa in i bios).

Låter lovande, original Spänning till CPUn?

Permalänk
Medlem

Argh, va jobbigt.

Jag ska precis uppgradera lite tänkte jag, har varit helt inställd på en I5 750 rigg.

Men nu är jag så jäkla sugen på en 1090T att jag fan inte vet hur jag ska göra.
Blir nog till att avvakta en månad o se hur läget ser ut då.

Visa signatur

| CPU i7-13700KF | Mobo Asus PRIME Z790 D4 | Ram 32Gb 3600Mhz cl17 DDR4 | GFX RTX 3080 | HDD 2x 1024Gb M.2 SSD | Corsair 850W | Playstation 5 | Xbox Series X |
"Om allt verkar gå bra vet du förmodligen inte alls vad som pågår."

Permalänk
Medlem
Skrivet av teckim:

Argh, va jobbigt.

Jag ska precis uppgradera lite tänkte jag, har varit helt inställd på en I5 750 rigg.

Men nu är jag så jäkla sugen på en 1090T att jag fan inte vet hur jag ska göra.
Blir nog till att avvakta en månad o se hur läget ser ut då.

Ifall priset är relevant kan du ta dig en titt på detta Priserna på Phenom II X6 1090T och 1055T fortsätter sjunka | NordicHardware

Men det är självklart att du ska skaffa dig en x6'a, t.om. 1055T presterar bättre än i5 750!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrfredrik:

Låter lovande, original Spänning till CPUn?

För att kunna köra någorlunda stabilt på 4.2GHz är jag tvungen att maxa volten i mjukvaran, 1.55v är det högsta jag kan välja. Finns något som heter "CPU OV" också som dyker upp när man maxat den första men där verkar max bara 0.1 och det blir ingen märkbar voltökning i cpu-z.

4.1GHz verkar vara stabilt runt 1.52-1.53v.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av mrfredrik:

Ifall priset är relevant kan du ta dig en titt på detta Priserna på Phenom II X6 1090T och 1055T fortsätter sjunka | NordicHardware

Men det är självklart att du ska skaffa dig en x6'a, t.om. 1055T presterar bättre än i5 750!

Ja det lutar faktiskt åt en AMD prolle, man får ju onekligen mycket för pengarna.

läste precis Overclock3d's review.
Overclock3D :: Review :: AMD 1090T Six Core Review :: Introduction

Det ser mycket bra ut.

Visa signatur

| CPU i7-13700KF | Mobo Asus PRIME Z790 D4 | Ram 32Gb 3600Mhz cl17 DDR4 | GFX RTX 3080 | HDD 2x 1024Gb M.2 SSD | Corsair 850W | Playstation 5 | Xbox Series X |
"Om allt verkar gå bra vet du förmodligen inte alls vad som pågår."

Permalänk
Medlem
Skrivet av anarkizt:

För att kunna köra någorlunda stabilt på 4.2GHz är jag tvungen att maxa volten i mjukvaran, 1.55v är det högsta jag kan välja. Finns något som heter "CPU OV" också som dyker upp när man maxat den första men där verkar max bara 0.1 och det blir ingen märkbar voltökning i cpu-z.

4.1GHz verkar vara stabilt runt 1.52-1.53v.

Najs!

En runda Vantage och 3Dmark06 med maxklock på processorn hade VERKLIGEN uppskattats!

Permalänk
Medlem

Vad glad jag blir att ingen intel nisse med noll i framtidssikt har kommit hit och lagt en bibel om något ännu!

Jag får hem min 1055T imorgon och den kommer köras på Asus IV formula med en h50 kylare.
Ska bli intresant att se hur högt jag får upp den stabilt, dock så är jag ganska ny i överklockning så jag behöver lära mig en del baser först.
Asus automatiska överklocknings funktion ska också bli kul att se hur högt den får up processorn, inte knappen på moderkortet utan programvaran man får med som klockar den tills man säger till den att det är nog.
(finns säkert något spärr som gör det bättre att klocka själv, men fortfarande en rolig finess)
Ang benchmarks så ser man ju verkligen hur x6a ryker iväg när den får använda alla sina stjärnor, detta är nog det mest framtidssäkra relativt billiga köp man kan göra just nu, och när man lägger ned 2k+ på ett moderkort är det ju riktigt kul om det kan användas för nästa serie processorer!
Posta gärna era resultat.. och om det är någon som vill tipsa mig om något ang överklocking är det bara att slänga iväg ett PM.
Kommer att upskattas
MVH

Permalänk
Medlem

Tyvärr hann jag inte med det idag, försökte få det stabilt på 4.2GHz men trots 1.65v ville det sig inte. Jag ska jaga vidare imorgon och pilla på mer saker än bara multipel och v-core.

Ska försöka se om jag kan hitta någon balans mellan HTT och multipel så man får lite najs klock på minnena också tänkte jag. De bästa 1M SuperPi tiderna fick jag nämligen vid 3,7GHz@235HTT och 4.2GHz@200HT, 17.5s resp 17.1s.

Gonatt!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av anarkizt:

Tyvärr hann jag inte med det idag, försökte få det stabilt på 4.2GHz men trots 1.65v ville det sig inte. Jag ska jaga vidare imorgon och pilla på mer saker än bara multipel och v-core.

Ska försöka se om jag kan hitta någon balans mellan HTT och multipel så man får lite najs klock på minnena också tänkte jag. De bästa 1M SuperPi tiderna fick jag nämligen vid 3,7GHz@235HTT och 4.2GHz@200HT, 17.5s resp 17.1s.

Gonatt!

Glöm inte att klocka NB/IMC också den borde klara runt 2.8-3.0ghz med ca 1.35v Cpu/Nb .

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av visa:

Vad glad jag blir att ingen intel nisse med noll i framtidssikt har kommit hit och lagt en bibel om något ännu!

Jag får hem min 1055T imorgon och den kommer köras på Asus IV formula med en h50 kylare.
Ska bli intresant att se hur högt jag får upp den stabilt, dock så är jag ganska ny i överklockning så jag behöver lära mig en del baser först.
Asus automatiska överklocknings funktion ska också bli kul att se hur högt den får up processorn, inte knappen på moderkortet utan programvaran man får med som klockar den tills man säger till den att det är nog.
(finns säkert något spärr som gör det bättre att klocka själv, men fortfarande en rolig finess)
Ang benchmarks så ser man ju verkligen hur x6a ryker iväg när den får använda alla sina stjärnor, detta är nog det mest framtidssäkra relativt billiga köp man kan göra just nu, och när man lägger ned 2k+ på ett moderkort är det ju riktigt kul om det kan användas för nästa serie processorer!
Posta gärna era resultat.. och om det är någon som vill tipsa mig om något ang överklocking är det bara att slänga iväg ett PM.
Kommer att upskattas
MVH

Nice, det vill jag ha ett galleri på!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sennebring:

Får till 99% säkerhet hem min 1055T imorgon Ett nytt bios för mitt Gigabyte GA-MA790X-UD3P har dykt under dagen efter det att jag flashade om till sensaste så det ska nog bara vara att köra igång så fort jag hämtat ut proppen

Va trevligt , då kan jag börja fundera på en uppgradering från min 940BE , återkom gärna med lite siffror på vad våra moderkort orkar med.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

En liten fråga. Många verkar välja moderkort som har integrerade grafikkort, trots att de ska köra riktiga kort också. Varför?
Saknas det kort UTAN grafikdelen? Och finns det i så fall någon nackdel att ha grafikdelen om den inte skall användas?

Visa signatur

Ryzen 5600X, Gigabyte RTX 3070 GAMING OC, 32GB Ballistix (3600 CL16)
Fractal Design Meshify C Mini, MSI MAG B550M MORTAR, Kraken X53, WD Black SN850

Permalänk
Medlem

Själv tycker jag det är bra och ha ifall ordinarie graffekort går sönder.

Skrivet av Floot:

En liten fråga. Många verkar välja moderkort som har integrerade grafikkort, trots att de ska köra riktiga kort också. Varför?
Saknas det kort UTAN grafikdelen? Och finns det i så fall någon nackdel att ha grafikdelen om den inte skall användas?

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av anarkizt:

Tyvärr hann jag inte med det idag, försökte få det stabilt på 4.2GHz men trots 1.65v ville det sig inte. Jag ska jaga vidare imorgon och pilla på mer saker än bara multipel och v-core.

Ska försöka se om jag kan hitta någon balans mellan HTT och multipel så man får lite najs klock på minnena också tänkte jag. De bästa 1M SuperPi tiderna fick jag nämligen vid 3,7GHz@235HTT och 4.2GHz@200HT, 17.5s resp 17.1s.

Gonatt!

Du får gärna slänga upp ett galleri på din rigg!

Permalänk

Måste säga att jag är lite besviken på prestandan, jag hade räknat med att 1055T skulle ligga sämre till än Phenom II 965/i5 750 i fåtrådade applikationer som bara använder en eller två kärnor (men ändå hänga med bra pga turbo mode), men inte att den inte skulle orka prestera bättre ens i applikationer med ett hyfsat stöd för flera kärnor. Det är ju endast i ett fåtal applikationer som de sex kärnorna ger en fördel (och de flesta är av syntetisk natur). I spel är 1055T inget vidare heller, vilket faktiskt förvånar mig lite, jag hade räknat med att turbo mode skulle kicka in och ge bättre prestanda i spel, då spel i allmänhet är fåtrådade och turbo mode borde funka bra där.

Inte ens i BF:BC2 märks någon prestandaskillnad mot fyrkärniga processorer (fast enda recensionen jag sett med BF:BC2 använde ett single HD5870, skillnaden kanske märks om man kör HD5870 i CF dock, men jag har inte sett något sådan test ännu)

Dock är jag imponerad över den låga effektförbrukningen. Hoppas att de släpper även fyrkärniga processorer med nyare energieffektivare steppings.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrfredrik:

Du får gärna slänga upp ett galleri på din rigg!

http://www.sweclockers.com/galleri/4352-plexibygge

Ser väl ut ungefär på det sättet fortfarande, fast ett annat moderkort. Och mer damm...

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av WrongTarget:

Måste säga att jag är lite besviken på prestandan, jag hade räknat med att 1055T skulle ligga sämre till än Phenom II 965/i5 750 i fåtrådade applikationer som bara använder en eller två kärnor (men ändå hänga med bra pga turbo mode), men inte att den inte skulle orka prestera bättre ens i applikationer med ett hyfsat stöd för flera kärnor. Det är ju endast i ett fåtal applikationer som de sex kärnorna ger en fördel (och de flesta är av syntetisk natur). I spel är 1055T inget vidare heller, vilket faktiskt förvånar mig lite, jag hade räknat med att turbo mode skulle kicka in och ge bättre prestanda i spel, då spel i allmänhet är fåtrådade och turbo mode borde funka bra där.

Inte ens i BF:BC2 märks någon prestandaskillnad mot fyrkärniga processorer (fast enda recensionen jag sett med BF:BC2 använde ett single HD5870, skillnaden kanske märks om man kör HD5870 i CF dock, men jag har inte sett något sådan test ännu)

Dock är jag imponerad över den låga effektförbrukningen. Hoppas att de släpper även fyrkärniga processorer med nyare energieffektivare steppings.

Ja, tyvärr är det ju ingen direkt skillnad på arkitekturen, så någon större vinst var väl inte att vänta men kraft finns där säkert att hämta i framtiden

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)