Releasedatum för nya konsoler

Permalänk

Releasedatum för nya konsoler

Satt och kikade på möjliga releasedatum för 8:e generationens konsoler då jag insåg det uppenbara.

Kolla här:

Wii HD kommer i slutet av 2011.
Nintendo släpper en ny generation var 5:e år. Wii behöver definitivt uppgraderas till HD, men det räcker antagligen inte med tanke på 3D hypen som pågår. Dessutom har Nintendo visat att man satsar på 3D genom den kommande releasen av Nintendo DS 3D. Eftersom PS3 kommer att stödja 3D så lär Wii HD också behöva göra det. Förmodligen kommer även rörelsekontrollerna att utvecklas ytterligare.

Xbox 720 kommer i slutet av 2012
Xboxen är lite svårare. Jag skulle ha gissat på i slutet av 2012, men det blir isf 7 år mellan generationerna, och det låter väldigt mycket. Men med tanke på Natal i slutet av 2010 så blir julen 2011 för tidigt.
Jag tror inte att den kommer heta Xbox 720, men i brist på bättre så kallar jag den så just nu.

PS4 kommer i slutet av 2012
Helt enkelt för att julen 2011 är för tidigt och julen 2013 är för sent. Enda chansen att PS4 dröjer till julen 2013 är att PS3 säljer som smör och att Wii HD och Xbox båda säljer dåligt.

Synpunkter?

Permalänk
Medlem

Tror Nintendo kommer släppa först. Har en xbox 360 med 20 spel men har inte spelat på den sen slutet av 2008. Är det inte nu det går bra för både 360 och PS3 så det kommer kanske ta ännu längre för att nya konsoler ska släppas. Har dock ingen koll på det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Wii säljer såpass bra att de inte behöver sälja ny konsol redan. Jag tror däremot på psp2 och ds-3d, där är konsolerna gamla och säljer inte lika bra som de kunde (ja ds säljer hyfsat bra fortfarande).

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk

Finns ju en till möjlighet för Xbox 720... Och det är ju att Microsoft visserligen inte klarar att få ut den till julen 2011, men att dom lyckas hetsa ut den våren 2012, bara för att hinna före PS4. Just med tanke på att Xbox 360 har något sämre maxprestanda än PS3.

Permalänk
Skrivet av muppens:

Wii säljer såpass bra att de inte behöver sälja ny konsol redan. Jag tror däremot på psp2 och ds-3d, där är konsolerna gamla och säljer inte lika bra som de kunde (ja ds säljer hyfsat bra fortfarande).

Just nu, ja. Men det är bara april 2010, om 18 månader kommer en Wii utan HD inte vara lika hett. Dessutom behöver Nintendo komma föra både Microsoft och Sony för att behålla försprånget.

Permalänk
Medlem

Tycker att det känns som att försäljnignen av x360/ps3 knappt kommit igång ännu...
Slimmen är ju inte mer än nått halvår gammal...
Natal till 360 snackas det väl om till jul 2010....

Så skulle nog (tyvärr) tro att beräknade livslängderna för iaf ps3/x360 är en bit längre än 2012...

Nått jag däremot hellre skulle se är PSP2..
Känns som att hårdvaran i psp som kom så tidigt som slutet av 2004 börjar bli extremt trött nu...

Här har vi lite stöd till mina teorier:
Microsoft Expects 10 Years Lifecycle for Xbox 360 - X-bit labs

microsoft anser då just precis att natal ska förlänga livslängden till 10 år, 2015....
Fyfan alltså.. sjuukt gammal hårdvara vid det laget.

Personligen skulle jag gärna se att dom uppgradera konsollerna vartannat år..

Permalänk
Medlem

Ganska intressant artikel, Next Xbox 720 to launch in 2011-2012 according to Microsoft - Video Games Blogger
När det gäller att hitta nåt kvalitiv info angående PS4 ser det mörkt ut, men

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av BasseBaba:

Tycker att det känns som att försäljnignen av x360/ps3 knappt kommit igång ännu...
Slimmen är ju inte mer än nått halvår gammal...
Natal till 360 snackas det väl om till jul 2010....

Så skulle nog (tyvärr) tro att beräknade livslängderna för iaf ps3/x360 är en bit längre än 2012...

Nått jag däremot hellre skulle se är PSP2..
Känns som att hårdvaran i psp som kom så tidigt som slutet av 2004 börjar bli extremt trött nu...

Här har vi lite stöd till mina teorier:
Microsoft Expects 10 Years Lifecycle for Xbox 360 - X-bit labs

microsoft anser då just precis att natal ska förlänga livslängden till 10 år, 2015....
Fyfan alltså.. sjuukt gammal hårdvara vid det laget.

Personligen skulle jag gärna se att dom uppgradera konsollerna vartannat år..

Det är ju inte omöjligt att MS säljer en Xbox 720 med Natal inbyggt strax efter att "alla" som har 360:n och är intresserade av Natal har skaffat det. Släpper de då en Xbox 720 under 2012 känns Natal fortfarande fräsht och det har börjat komma ut spel som stödjer det.

Jag är ganska säker på att Nintendo kommer först med en ny konsoll, men jag tror inte det blir något prestandamonster. Kommer Wii HD 2011 kommer den nog inte vara mycket starkare än en PS3.

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem

Tror inte vi ser någon konsol från Microsoft eller Sony förrän tidigaste sent 2012 eller 2013!

Om det ens kommer någon ny konsol från dessa tillverkare...

Visa signatur

Fujitsu Esprimo Q510

Permalänk
Skrivet av BasseBaba:

Så skulle nog (tyvärr) tro att beräknade livslängderna för iaf ps3/x360 är en bit längre än 2012...

microsoft anser då just precis att natal ska förlänga livslängden till 10 år, 2015....
Fyfan alltså.. sjuukt gammal hårdvara vid det laget.

Personligen skulle jag gärna se att dom uppgradera konsollerna vartannat år..

LOL, vartannat år

Men observera att Xbox 360 kommer fortsätta sin livslängd även efter att Xbox 720 har kommit ut. Så vi kommer garanterat inte behöva vänta till 2015 innan Xbox 720 kommer. Tack och lov!

Permalänk
Skrivet av Elmoth:

Tror inte vi ser någon konsol från Microsoft eller Sony förrän tidigaste sent 2012 eller 2013!

Om det ens kommer någon ny konsol från dessa tillverkare...

Men det var ju det jag sa. Och varför skulle det inte komma nya konsoler från Sony och Microsoft?
Ja, jag vet. Nätverksbaserade konsoler. Kanske i framtiden, men inte redan generation 8.

2013 är dessutom lite väl sent. Om Wii HD kommer redan julen 2011, kan Sony och Microsoft verkligen vänta 2 år ytterligare innan dom släpper PS4? Möjligtvis om Wii HD bara skulle vara marginellt bättre än PS3. Men detta kan Nintendo antagligen räkna ut (om inte annat när dom läser detta, hehe) och Wii HD bör därför vara någonstans mellan PS3 och PS4 prestandamässigt.

Permalänk
Medlem

360 och ps3 må använda gammal hårdvara, men folk är fortfarande nöjd med det relativt låga upplösningen, vet inte eller bryr sig inte. Grafiken är rätt ok.

Permalänk
Skrivet av Robeliboban:

360 och ps3 må använda gammal hårdvara, men folk är fortfarande nöjd med det relativt låga upplösningen, vet inte eller bryr sig inte. Grafiken är rätt ok.

Xbox 360 och PS3 har väl inte låg upplösning? I vilket fall bör samtliga generation 8 konsoler klara minst 1080p.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Robeliboban:

360 och ps3 må använda gammal hårdvara, men folk är fortfarande nöjd med det relativt låga upplösningen, vet inte eller bryr sig inte. Grafiken är rätt ok.

Folk som spelar på konsoll vet oftast inte att dom spelar på en pytte upplösning, dom förstår bara "720p/1080p" och dom flesta har inte använt en PC med en upplösning högre än 1680 så dom nöjer sig med futtiga 1024x640 på ps3 och 1280x720 på 360. Synd bara att native 1080p spel floppat, kommer ju INGA sådana spel förutom futt spel, lbp är t.o.m i 720p..

& lol på dom som tror att 10 års livstid betyder att man inte kommer ut med någon ny konsoll innan dess, det betyder bara att det kommer komma fler spel till den konsollen under dessa 10 år, inte att det ska vara deras primära plattform. Lite som med PS2, den lever fortf.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 720 BE @ 3.61 GHz || MSI 790XT-G45 Crossfire || 800MHz 4GB Corsair|| Sapphire HD5850 1GB || Corsair 650W || BENQ G2400W 1920x1200

Permalänk
Avstängd
Skrivet av swahnroger:

Xbox 360 och PS3 har väl inte låg upplösning? I vilket fall bör samtliga generation 8 konsoler klara minst 1080p.

Säg 10 spel som har native 1080p? Räkna inte in PSN/XBL spel, utan sådana köpta i affär.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 720 BE @ 3.61 GHz || MSI 790XT-G45 Crossfire || 800MHz 4GB Corsair|| Sapphire HD5850 1GB || Corsair 650W || BENQ G2400W 1920x1200

Permalänk
Skrivet av Mupp3n:

Säg 10 spel som har native 1080p? Räkna inte in PSN/XBL spel, utan sådana köpta i affär.

Nu menade jag att nästa generations spel kommer att ha minst 1080p.

Permalänk
Skrivet av Mupp3n:

& lol på dom som tror att 10 års livstid betyder att man inte kommer ut med någon ny konsoll innan dess, det betyder bara att det kommer komma fler spel till den konsollen under dessa 10 år, inte att det ska vara deras primära plattform. Lite som med PS2, den lever fortf.

Precis. Folk som säger så borde få sin konsol konfiskerad

En annan klassiker:
"Nej, inte en ny konsol redan. Jag har ju precis köpt min, det måste dröja minst 3-4 år till!"

Nej det måste det inte. Välkommen till verkligheten.

Permalänk
Medlem

Ptja generation 7 visade att grafik inte säljer varför ska man då stressa fram en konsoll med het hårdvara?

Se natal och playstation move som generation 8. Ungefär som att nintendos gamecube, något modiferad, blev nintendos krigare både generation 6 och 7.

Kanske när 3D slår igenom (fast de har väl ps3 stöd för om jag inte minns fel?) på allvar om 3-5 år att vi får se en ny "riktig" konsoll.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MooDHooDs:

Ptja generation 7 visade att grafik inte säljer varför ska man då stressa fram en konsoll med het hårdvara?

Se natal och playstation move som generation 8. Ungefär som att nintendos gamecube, något modiferad, blev nintendos krigare både generation 6 och 7.

Kanske när 3D slår igenom (fast de har väl ps3 stöd för om jag inte minns fel?) på allvar om 3-5 år att vi får se en ny "riktig" konsoll.

Krävs inte HDMI 4.0 för 3D? PS3 har typ 3.x?

Visa signatur

AMD Phenom II X4 720 BE @ 3.61 GHz || MSI 790XT-G45 Crossfire || 800MHz 4GB Corsair|| Sapphire HD5850 1GB || Corsair 650W || BENQ G2400W 1920x1200

Permalänk
Skrivet av MooDHooDs:

Ptja generation 7 visade att grafik inte säljer varför ska man då stressa fram en konsoll med het hårdvara?

Se natal och playstation move som generation 8. Ungefär som att nintendos gamecube, något modiferad, blev nintendos krigare både generation 6 och 7.

Kanske när 3D slår igenom (fast de har väl ps3 stöd för om jag inte minns fel?) på allvar om 3-5 år att vi får se en ny "riktig" konsoll.

Ja, fast Nu är det ju ingen som stressar fram en ny konsol. Med Wii 2011 och PS4/Xbox 720 år 2012 så är det precis enligt schema. Jag tror folk överskattar nutida teknik. 640k borde räcka, eller hur? Men det gör ju aldrig det.

Sen att Microsoft försöker låtsats som att Natal skulle vara någon slags egen generation är bara just önskedrömmar. Microsoft kommer att bli krossade om dom inte kommer ut med nya grejor i samma takt som Sony.
Nintendo lär ju bli först med nästa generation, dock.

Sony har 3D stöd att luta sig mot. Microsoft har som sagt Natal. Detta betyder att Nintendo måste trumfa dessa med bred marginal för att hålla försprånget genom nästa generation. Om Nintendo kommer ut med en konsol som bara har PS3 liknande grafik med 3D, kombinerat med Natal-liknande styrning (om vi förutsätter att Natal verkligen är bättre än Wiimoten, så kommer Wii HD att i sin tur vara chanslösa 1-2 år senare när Sony och Microsoft kommer med sina ännu bättre maskiner, som då är klart mycket bättre än Wii HD. Återstår priset då, att kriga med, möjligtvis.

Ska bli intressant att se prissättning på 8:e generationens konsoler. Nintendo lär forsätta att prissätta sina sprillans nya maskiner kring $250/2500 kr. Man skulle ju tro att Sony inte tordes prissätta PS4 lika högt som PS3 när den kom, men man vet aldrig. PS3 kan ju börja sälja mycket bra mot andra halvan av sin livslängd. På så sätt kan Sony både äta kakan och ha den kvar.

Permalänk
Skrivet av Mupp3n:

Krävs inte HDMI 4.0 för 3D? PS3 har typ 3.x?

PS3 klarar 720p i 60 hz per öga med HDMI 1.3.
För att PS4 ska klara 1080p i 120 hz per öga behöver PS4 vara 3 gånger snabbare än PS3. Så det blir väl det Sony siktar på med PS4.

Om nu inte 3D fullständigt bombar alltså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swahnroger:

Precis. Folk som säger så borde få sin konsol konfiskerad

En annan klassiker:
"Nej, inte en ny konsol redan. Jag har ju precis köpt min, det måste dröja minst 3-4 år till!"

Nej det måste det inte. Välkommen till verkligheten.

Skrivet av Mupp3n:

Folk som spelar på konsoll vet oftast inte att dom spelar på en pytte upplösning, dom förstår bara "720p/1080p" och dom flesta har inte använt en PC med en upplösning högre än 1680 så dom nöjer sig med futtiga 1024x640 på ps3 och 1280x720 på 360. Synd bara att native 1080p spel floppat, kommer ju INGA sådana spel förutom futt spel, lbp är t.o.m i 720p..

& lol på dom som tror att 10 års livstid betyder att man inte kommer ut med någon ny konsoll innan dess, det betyder bara att det kommer komma fler spel till den konsollen under dessa 10 år, inte att det ska vara deras primära plattform. Lite som med PS2, den lever fortf.

Skrivet av swahnroger:

LOL, vartannat år

Men observera att Xbox 360 kommer fortsätta sin livslängd även efter att Xbox 720 har kommit ut. Så vi kommer garanterat inte behöva vänta till 2015 innan Xbox 720 kommer. Tack och lov!

Självklart kan det komma nya grejor innan dess.
Men det känns som att det största problemet är att få in hårdvaran i folks hem.
Min personliga teori är att det senaste skiftet inte gick sådär jättebra, utan att ps3/x360 såldes relativt dåligt. (det var väl förra eller förrförra året då ps2 fortfarande låg som mest säljande konsoll )
Xbox 1 & ps1 -> ps2 gick väl relativt okej kan jag tänka mig, då det var där många började.
Men sen när många redan satt på en xbox1/ps2 så blev det ju svårare att få till en upgrade...

Det känns som att spelade har blivit mer casual, och att casual gamern håller ett större segment än "hardcore" idag...

Just därför så är det folk som detta:

Citat:

En annan klassiker:
"Nej, inte en ny konsol redan. Jag har ju precis köpt min, det måste dröja minst 3-4 år till!"

som börjar bli mer och mer intressanta för både tillverkare av konsoller och spel.

Angående vartannat år... Jo, själv är man ju lite mer "hardcore", men jag har börjat uppskatta soffan + stor tv/projj + surround + enkelhet framför att sitta och spela på PC....
Men vad fan ere som sitter i en x360? Känns som att en "random" laptop som säljs på elgiganten har ett bättre grafikkort än 360n....

Går ju inte att i närheten jämföra varken cpu, minne eller gpu i 360 mot dagens "gameing"-setup PC`s...
I det stora hela så är ju kostnaden för konsollen ingenting, en 360 säljs för runt 2000:- idag, då ofta bundlad med allt från 3-4-5 spel till extra hankontroller..
Så personligen skulle jag inte ha några som helst problem med att uppgradera min spelkonsoll vartannat år för att bättre ligga i fas med teknikutvecklingen...

Permalänk
Medlem

@BasseBaba

Skulle inte var något problem att köpa en ny konsol med 2-3års mellanrum men då skall de nya konsolerna var kompatibla med de gamla konsolernas spel!

Visa signatur

Fujitsu Esprimo Q510

Permalänk
Medlem

Undrar om Gran Turismo 5 hinner komma till PS4?

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swahnroger:

Ja, fast Nu är det ju ingen som stressar fram en ny konsol. Med Wii 2011 och PS4/Xbox 720 år 2012 så är det precis enligt schema. Jag tror folk överskattar nutida teknik. 640k borde räcka, eller hur? Men det gör ju aldrig det.

Sen att Microsoft försöker låtsats som att Natal skulle vara någon slags egen generation är bara just önskedrömmar. Microsoft kommer att bli krossade om dom inte kommer ut med nya grejor i samma takt som Sony.
Nintendo lär ju bli först med nästa generation, dock.

Sony har 3D stöd att luta sig mot. Microsoft har som sagt Natal. Detta betyder att Nintendo måste trumfa dessa med bred marginal för att hålla försprånget genom nästa generation. Om Nintendo kommer ut med en konsol som bara har PS3 liknande grafik med 3D, kombinerat med Natal-liknande styrning (om vi förutsätter att Natal verkligen är bättre än Wiimoten, så kommer Wii HD att i sin tur vara chanslösa 1-2 år senare när Sony och Microsoft kommer med sina ännu bättre maskiner, som då är klart mycket bättre än Wii HD. Återstår priset då, att kriga med, möjligtvis.

Ska bli intressant att se prissättning på 8:e generationens konsoler. Nintendo lär forsätta att prissätta sina sprillans nya maskiner kring $250/2500 kr. Man skulle ju tro att Sony inte tordes prissätta PS4 lika högt som PS3 när den kom, men man vet aldrig. PS3 kan ju börja sälja mycket bra mot andra halvan av sin livslängd. På så sätt kan Sony både äta kakan och ha den kvar.

Du tänker i de gamla banorna där grafik var det absolut viktigaste. Nintendo wiis hårdvara är omsprunget rejält av ps3 och xbox 360, då borde den, enligt din mattematik, sälja sämst.

Vi kan även se liknande mönster bland de bärbara konsollerna. DSspel säljer bättre än PSP. Men det är nog iphonens enkla spel som säljer bäst....

Permalänk

Nintendos grejor har alltid stått sig bra och tror att WII är det bättre! liksom visst prestandan är inte i närheten som de andra de kanske inte har de bästa titlarna men många bra titlar som Zelda osv. Dock har de en klarfördel att det finns många barnspel och väldigt lätt. balansbrädar och annorlunda kontroller. roligare och dessutom så är det jäkligt lätt använt av gamlingar som kan ta och bovla eller andra 'mindre' krävande aktiviteter.

Så nja. tror inte Nintendo kommer med ny hårdvara ännu
Dock uppgraderads inte Gamecub dessutom?
N64 kunde man ju få lite bättre grafik ur om man bytte ett chipp i fronten bla.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Skrivet av MooDHooDs:

Du tänker i de gamla banorna där grafik var det absolut viktigaste. Nintendo wiis hårdvara är omsprunget rejält av ps3 och xbox 360, då borde den, enligt din mattematik, sälja sämst.

Du missförstår mig. Jag hävdar att Wii borde sälja bäst eftersom kombinationen prestanda/nytänkande/pris är bäst där. Därför måste detta vara sant även nästa generation för att Nintendo ska fortsätta leda marknaden i sålda enheter.

PS3 med Move och Xbox 360 med Natal är ju snart ikapp och antagligen förbi Wii.
Antingen kommer Wii HD med något som slår Move och Natal i nytänkande
eller så måste nytänkandet åtminstone matchas och prestanda och pris vara bäst på Wii HD.

Samtidigt måste hela produkten Wii HD vara så bra att den inte blir slaktad när PS4 och Xbox 360 kommer ungeför 1 år senare.

Permalänk

PS3 kommer ju att att ha både bra grafik, 3D och rörelsekontroller till julen 2010. Frågan är ju, hur ska Wii HD slå detta?

Nintendo har dessutom inte har utannonserat Wii HD ännu. Wii utannonserades i maj 2005, sen tog det 18 månader innan den släpptes.
Så om det ska komma någon Wii HD till julen 2011 så måste det komma nyheter från Nintendo angående detta innan slutet av 2010, antagligen tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swahnroger:

PS3 kommer ju att att ha både bra grafik, 3D och rörelsekontroller till julen 2010. Frågan är ju, hur ska Wii HD slå detta?

Nintendo har dessutom inte har utannonserat Wii HD ännu. Wii utannonserades i maj 2005, sen tog det 18 månader innan den släpptes.
Så om det ska komma någon Wii HD till julen 2011 så måste det komma nyheter från Nintendo angående detta innan slutet av 2010, antagligen tidigare.

Wii slår detta enkelt med sina casual/barn spel!

Enda orsaken till att Wii säljer så bra är just dessa spel som varken Xbox360 eller Sony har i närheten lika många eller lika bra av!

Visa signatur

Fujitsu Esprimo Q510

Permalänk
Skrivet av Elmoth:

Wii slår detta enkelt med sina casual/barn spel!

Enda orsaken till att Wii säljer så bra är just dessa spel som varken Xbox360 eller Sony har i närheten lika många eller lika bra av!

Wii fångar visserligen en yngre publik, men om det du säger är korrekt så skulle varken HD eller 3D behöva läggas till. Men så är det ju inte.

Nintendo har sagt att bara HD är ingen ursäkt för att släppa att ny konsol. Den kommer därför nog inte att heta just Wii HD.
Dessutom så betyder det att något mer måste klämmas in innan uppföljaren till Wii släpps. 3D är som sagt min gissning.