Permalänk

Defekt Crosshair III Formula ?

Hej.
För ca 2 veckor sen köpte jag en amd PII 965 BE och ett asus crosshair III formula, och igår fick jag mina minnen från komplett så jag satt ihop datorn och gick in i bios och ställde in minnerna sen började jag installera windows och allt gick smärtfritt senare i windows så installera jag alla drivers men inpå hälften av grafikkorts installationen dog datorn plötsligt och senare kom det upp nb temp to high tro jag de stog. så jag gick in i bios där visade den att nb låg på 87 grader så jag stängde av plocka ut ett grafikkort och starta den igen och gick in dit så stog de 78 grader. tog på kylflänsen på nb och den är inte ens varm. Så jag undra och kortet är defekt eller om det bara e sensorn som visa felaktigt, kan även tillägga att jag ha uppdatera bios har även prova installera pc probe II eller va det heter och där visa den samma temps. Övriga temps är mb 29 cpu 30 sb 33.

Permalänk
Medlem

Antingen är sensorn i moderkortet pajj och läser av helt fel. Eller så sitter kylaren felmonterad på moderkortet = dålig kontakt mot chipsetet = leder bort lite värme = kylaren är kall, trotts att chipsetet är glödhet..

Testa montera om kylaren med ny kylpasta, alternativt reklamera kortet!

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Hedersmedlem

Nyaste bios kan också hjälpa.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Nyaste bios kan också hjälpa.

"kan även tillägga att jag ha uppdatera bios"

läser du ens första inlägget?

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av matte56:

"kan även tillägga att jag ha uppdatera bios"

läser du ens första inlägget?

Nej, inte den biten tydligen

Till TS. Om du testar med den normala CPU-fläkten, funkar burken ok då?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Ska skicka in de idag till inet. Få se vad dom säger efter felsökningen.

Permalänk
Medlem

Bra om du filmar felet, annars kan det bli att de hittar inge fel och du får en räkning på 500.