Brist på Intel-processorer för bärbara datorer

Permalänk
Melding Plague

Brist på Intel-processorer för bärbara datorer

Intel hinner inte med att tillverka tillräckligt många Arrandale, vilket försenar lanseringar och får priserna att skjuta i höjden.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

En annan anledning tror jag är att Intel har lite problem med deras 32nm process också.
Jag tror inte dom vrider upp tillverkningen ordentligt innan dom är klara med att reda ut det.
Jag hade nog väntat till nästa stepping dyker upp, bör ge betydligt bättre batteritider.

Permalänk
Hedersmedlem

Apples nya MBP lär ju även vara en stor anledning till bristen!

Permalänk
Skrivet av widL:

Apples nya MBP lär ju även vara en stor anledning till bristen!

Den enda volymprodukten i MBP-sortimentet är ju 13"-aren och den använder inte Arrandale. Så tror inte att Apple är största boven i det här fallet. ;P

Permalänk

Jo men Apple måste ju ha beställt en otrolig mängd prollar att fylla upp sina lager med.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Jo men Apple måste ju ha beställt en otrolig mängd prollar att fylla upp sina lager med.

Nej, apple räknas som en av de mindre tillverkarna och lanseringen av uppdaterade MBP fick skjutas upp pga att acer hade köpt upp alla i5/i7.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Gött, då kanske amd kan få en rättvis chans ett tag

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Nej, apple räknas som en av de mindre tillverkarna ...

Det är väl ändå inte riktigt sant? I och med sina avtal med Intel brukar de få tillgång till vissa processorer först vad jag har hört åtminstone. Det kan dock vara så att det gäller processorer för stationära burkar.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Inaktiv

Jag gjorde alltså rätt som köpte ny laptop i januari

Permalänk
Skrivet av fog:

Det är väl ändå inte riktigt sant? I och med sina avtal med Intel brukar de få tillgång till vissa processorer först vad jag har hört åtminstone. Det kan dock vara så att det gäller processorer för stationära burkar.

Tror nog att företag som HP, Dell står lite högre upp på listan över dem som får först

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vattendroppe:

Jag gjorde alltså rätt som köpte ny laptop i januari

Eller inte då Intel har problem med bland annat strömläckage i nuvarande 32nm processorer och dom som kommer till hösten kommer antagligen ha 10-20% bättre batteritid trots att det är samma modell.
Eller nått.

Permalänk
Skrivet av fog:

Det är väl ändå inte riktigt sant? I och med sina avtal med Intel brukar de få tillgång till vissa processorer först vad jag har hört åtminstone. Det kan dock vara så att det gäller processorer för stationära burkar.

Driver du eller? Apple ligger ju typ 1år efter restern av datorvärlden med sin hårdvara.

Permalänk
Medlem

Tror va' ja' vill om orsakerna - ett sätt att få upp priserna är att strypa tillgången. Intels affärsmetoder har historiskt, i vissa fall, visat sig vara kriminella.

Permalänk
Skrivet av jookeer:

Tror va' ja' vill om orsakerna - ett sätt att få upp priserna är att strypa tillgången. Intels affärsmetoder har historiskt, i vissa fall, visat sig vara kriminella.

Nja, det känns väl lite väl konspiratoriskt. De flesta verkar ju ha problem med sina krympta tekniker och att få upp tillräckliga volymer. För du tror väl inte att AMD och Nvidia tjuvhåller på kretsar till sina grafikkort också för att få upp priserna? Båda tillverkarna har ju haft problem med att leverera tillräckligt många ex. av sina nya kretsar pga att TSMC har problem med yield med de nya krympta kretsarna. Även här är priserna högre än väntat pga en bristsituation.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Tror va' ja' vill om orsakerna - ett sätt att få upp priserna är att strypa tillgången. Intels affärsmetoder har historiskt, i vissa fall, visat sig vara kriminella.

Du menar på allvar att Intel medvetet har gjort deras 32nm processorer strömhungrigare för att på så vis kunna låtsas som att dom har problem och strypa tillgången för att driva upp priserna?

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Driver du eller? Apple ligger ju typ 1år efter restern av datorvärlden med sin hårdvara.

Nej jag "driver inte". Du vet bara för att din tankekapacitet inte sträcker sig längre betyder det inte att jag inte har rätt i sak.

Citat:

Eftersom Apples senaste två Mac Pro-modeller varit först ut med en ny processortyp från Intel anser Hardmac att sannolikheten är hög att företaget även denna gång får ett par veckors försprång mot konkurrenterna.

Källa

Skrivet av Asheileon:

Tror nog att företag som HP, Dell står lite högre upp på listan över dem som får först

Nu handlar det ju inte riktigt om vad du tror dock.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Jag menar det jag skriver - inget annat!

Men vad är det du skriver då?
"Tror va' ja' vill om orsakerna"
Ok, vad tror du?

Permalänk
Skrivet av fog:

Nej jag "driver inte". Du vet bara för att din tankekapacitet inte sträcker sig längre betyder det inte att jag inte har rätt i sak.Källa
Nu handlar det ju inte riktigt om vad du tror dock.

Men snälla du ta och googla källkritik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Men snälla du ta och googla källkritik.

"Men snälla du", har du presenterat något som helst som motsäger vad jag skrivit? Än mer, något som styrker vad du påstått?

Dina egna teorier eller tankar är jag inte direkt intresserad av.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk

Dom lanserade nyligen laptops med "nya" intel ix cpu's typ 6 mån efter övriga tillverkare. Det får mig att dra slutsatsen att dom inte har någon större förtur/försprång på intel cpu's. Notera att vi pratar om laptops och ej serverlösningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Dom lanserade nyligen laptops med "nya" intel ix cpu's typ 6 mån efter övriga tillverkare. Det får mig att dra slutsatsen att dom inte har någon större förtur/försprång på intel cpu's. Notera att vi pratar om laptops och ej serverlösningar.

Skulle denna version av MBP blivit lanserad för 6 månader sen egentligen menar du?

Läs vad jag har skrivit och kommenterat innan. Någon skrev att Apple räknades som en av de mindre tillverkarna och inte hade försprång på någonting. Jag skrev att jag läst att de har förtur på vissa processorer och att det kan vara så att det gäller CPU's till de stationära modellerna. Jag har inte påstått något annat, du däremot har påstått att jag har fel, och du har fortfarande inte visat något som styrker det.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk

Allvarligt så tror jag du tar detta på lite för stort allvar. Det e lugnt du har rätt, du är mannen ok.