Permalänk
Medlem

Vilken tror ni kommer prestera bäst av?

Som titeln lyder vilken tror ni kommer prestera bäst av X6 1055T och i5 750. Mest för att spekulera.

MVH

Visa signatur

Wiiiiiiiiiiii

Permalänk
Hedersmedlem

Om programmet/spelet du testar klarar att utnyttja 6 kärnor så lär X6:an vinna överlägset. Om det bara finns stöd för 4 kärnor eller mindre så kommer det nog bli betydligt jämnare.

Permalänk

X6 1055T, håller jag mig till.

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Medlem

ok, nä X6 1055T verkat riktigt intressant så jag ser fram emot lite fler tester från den.

Visa signatur

Wiiiiiiiiiiii

Permalänk

Lite svårt att avgöra i dagsläget, då det finns väldigt begränsad information om t.ex. turboläget i x6 1055T. Grundfrekvensen för processorn är ju 2.8GHz, men det står väldigt lite om hur den kommer att bete sig mellan denna frekvens och maxfrekvensen som är 3,3GHz (som jag misstänker endast uppnås med en eller två kärnor aktiva). Men med tanke på att processorkärnan bygger på samma teknik som övriga Phenom II (fast förfinad) och att en Phenom II 965 med originalfrekvens på 3,4GHz ofta får stryk av i5 750 i fåtrådade applikationer, då i5:an höjer upp sin klockfrekvens till 3,2GHz. Så skulle jag kunna tänka mig att i5 får stryk i bra trådade applikationer som kan utnyttja alla sex kärnor, att det är hyfsat jämt skägg i applikationer som är lite sämre trådade och att i5 är lite bättre i applikationer som bara körs på en eller två kärnor.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Lite svårt att avgöra i dagsläget, då det finns väldigt begränsad information om t.ex. turboläget i x6 1055T. Grundfrekvensen för processorn är ju 2.8GHz, men det står väldigt lite om hur den kommer att bete sig mellan denna frekvens och maxfrekvensen som är 3,3GHz (som jag misstänker endast uppnås med en eller två kärnor aktiva). Men med tanke på att processorkärnan bygger på samma teknik som övriga Phenom II (fast förfinad) och att en Phenom II 965 med originalfrekvens på 3,4GHz ofta får stryk av i5 750 i fåtrådade applikationer, då i5:an höjer upp sin klockfrekvens till 3,2GHz. Så skulle jag kunna tänka mig att i5 får stryk i bra trådade applikationer som kan utnyttja alla sex kärnor, att det är hyfsat jämt skägg i applikationer som är lite sämre trådade och att i5 är lite bättre i applikationer som bara körs på en eller två kärnor.

Så du skulle med all säkerhet säga att det är värt att vänta i en vecka och köpa x6 1055T i stället för i5 750. Skillnaden är ju liten på pengasidan så känns inte som några stora pengar för 2 extra kärnor. Men o andra sidan om man klockar i5,an så borde den dra iväg!

Visa signatur

Wiiiiiiiiiiii

Permalänk

Det verkar som om mina ursprungliga uppskattningar stämmer hyfsat, men 1055 presterade lite sämre än väntat, det verkar som att det endast är i verkligen bra trådade program (mestadels rena benchmarks) som 1055 skiner. I övriga program och applikationer har i5 750 ett märkbart övertag.

AMD's Six-Core Phenom II X6 1090T & 1055T Reviewed - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News

AMD Phenom II X6 1090T BE & Phenom II X6 1055T Review - TechSpot

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Men vilken hade ni köpt i nuläget?

Visa signatur

[NZXT M59] [AMD Phenom2 X6 1055T] [Gigabyte GA-790XTA-UD4] [Corsair 4GB (2x2GB) Value Select DDR3 1333MHz] [XFX Radeon HD5770 1GB] [Corsair VX 550W 80+] [1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av edvarno:

men vilken hade ni köpt i nuläget?

amd!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

AMD ja, och testerna här på sweclockers visade väl att x6:an spöade i5:an ganska friskt "multitasking"? Det beror ju också på vad man ska använda den till i spel så kan det nog bli ganska jämt ändå, men i multitasking så är förmodligen X6 :an överlägsen.

Permalänk
Skrivet av Gladeern:

AMD ja, och testerna här på sweclockers visade väl att x6:an spöade i5:an ganska friskt "multitasking"? Det beror ju också på vad man ska använda den till i spel så kan det nog bli ganska jämt ändå, men i multitasking så är förmodligen X6 :an överlägsen.

I sweclockers test så jämförde man inte 1055 med 750 man jämförde 1090 med 661 vilket är ganska konstigt.

Visa signatur

i5 2500k@stock ** P67A-GD65 ** AMD 6950 ** 1TB F3 ** Lian-Li PC-FI8

Permalänk
Medlem

Aha, aa att dom inte jämförde med 750 visste jag men att det var 1090 tänkte jag inte på xD Och ja, det var ju ganska konstigt

Permalänk
Medlem

Så länge det är spel det handlar om så är det i5 750 som gäller, altnerativt Phenom X4 om man så önskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gladeern:

Aha, aa att dom inte jämförde med 750 visste jag men att det var 1090 tänkte jag inte på xD Och ja, det var ju ganska konstigt

Tänk också på att i5 661 som användes i Sweclockers test bara har två kärnor, till skillnad mot i5 750 som har fyra kärnor.

Permalänk
Skrivet av Gladeern:

AMD ja, och testerna här på sweclockers visade väl att x6:an spöade i5:an ganska friskt "multitasking"? Det beror ju också på vad man ska använda den till i spel så kan det nog bli ganska jämt ändå, men i multitasking så är förmodligen X6 :an överlägsen.

eeeh..um, ja bra jämförelse, AMD's bästa sexkärniga mot en tvåkärnig i5.....

Det är väl rimligare att jämföra i5 750 mot 1055T, annars kan man ju jämföra Athlon II x3 435 mot i7 980X och vara imponerad över att 980X är bättre *rolleyes*

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Om du läser lite högre upp så har jag skrivit att jag trodde fel, trodde dom jämförde 1055T mot 750 men det gjorde dom tydligen inte. Tkr du ska läsa tidigare inlägg innan du säger något

Permalänk
Medlem

x4 965 var oftast lite bättre än 1090T i spel. och i5 750 är bättre än x4 965. och då borde 1055T vara sämre än i5 750 eftersom i5 750 är bättre än 965 som är ungefär lika bra som 1090T.

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Skrivet av HoBb3:

x4 965 var oftast lite bättre än 1090T i spel. och i5 750 är bättre än x4 965. och då borde 1055T vara sämre än i5 750 eftersom i5 750 är bättre än 965 som är ungefär lika bra som 1090T.

1090T < X4 965 (spel)
X4 965 < i5 750
1055T < 1090T
=>
1055T < i5 750

Jag tyckte att det behövdes