Vad är normalt i grader på en phenom x4 955:a??

Permalänk
Medlem

Vad är normalt i grader på en phenom x4 955:a??

Hej har en phenom x4 955:a som ligger mellan 38-45g i idle och när jag typ lirar Modern Warfare så kan det dra upp i 72g till och med!

Har ett fractal Design Define R2 med orginal fläktarna endast och cpu kylare Arctic Cooling Freezer Xtreme. Men tycker nivåerna är llite höga? Kanske så att chassit är boven i dramat? in med fler fläktar?

Vad har ni fär temperaturer på era system??

Permalänk
Medlem

Hade för mig att 62 grader är något slags max för Phenom II? Har aldrig lyckats komma över 60 grader på mina PhII som jag haft vilka inkluderar - 940BE, 545 och nu 1090T. Runt 35-55 brukar jag ligga på med bra vattenkylning.

Du kanske har någon vajsing med temp mätaren? Verkar ju dock normalt för idle... Skumt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ja verkar konstigt att den går upp så mycket

Permalänk

Hur hög vCore har du?

Permalänk
Medlem

ok vad ska man ha? är inte hemma just nu så jag vet inte! har inte ändrat något på det iallafall om det hjälper?

Permalänk
Entusiast

Jag kör min 940 BE @ 3,42 Ghz. Den ligger på idle 38 grader och full load 46-48

Har du testa kolla temperaturen med ''Hwmonitor'' ?

Mvh

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

Alltså, så länge du inte får blåskärm eller andra instabilitetsproblem ser jag inga problem. Vad händer om du kör prime95 ett tag?

Men en vcore på mellan 1.25-1.4 brukar väl vara normalt. Med Cool-n-quiet ändras volten också, vilket du bör kunna se i t.ex. CPU-Z.

Här kan du se specsen; AMD Phenom x4 955 Black Edition - Processors - Tech-Reviews

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nä inga blåskärmar eller annat klydd Ska installera fler chassi fläktar, tänkte ta en med insug i dörren 140mm och en 140mm i taket som blåser ut.

Va en annan som sa att prollen kan ta skada över 62 grader typ börja (som han sa det) trottla eller gå i sönder!?? Finns det inget typ överhettnings skydd??

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gurra101:

Nä inga blåskärmar eller annat klydd Ska installera fler chassi fläktar, tänkte ta en med insug i dörren 140mm och en 140mm i taket som blåser ut.

Va en annan som sa att prollen kan ta skada över 62 grader typ börja (som han sa det) trottla eller gå i sönder!?? Finns det inget typ överhettnings skydd??

Att den ev throttlar är ju ett överhettningsskydd, men gå i sönder gör den inte i första taget, men dock är det ju att föredra att ligga under 62 grader.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Att den ev throttlar är ju ett överhettningsskydd, men gå i sönder gör den inte i första taget, men dock är det ju att föredra att ligga under 62 grader.

Men enligt något sånt där program som kollar värmenivåerna så hade prollen varit upp i 72 som max när jag spela men jag märkte inte något av att den blev så varm. Kanske inte märker det alltid?

Jaja ska köpa fler fläktar i morgon till chassit

Permalänk

72 grader är lugnt för en phenom II:a. Du kommer ha hunnit köpa en ny innan den dör p.g.a. värmen.

Permalänk
Medlem

Du kanske ska testa att uppdatera ditt bios! Låter lite mysko tycker jag...

Visa signatur

╠═►MSI GX660 15,6'' 1920x1080 ╠═►Intel i5-450m ╠═►4GB ╠═►500GB ╠═►ATI HD5870 1GB ╠═►HDMI ╠═►BT╠═►W7HP

Konsole ╠═► Ps3 Slim 120G

Permalänk
Medlem

Jag kör en 965 BE i 3,7Ghz med stock-kylare och har aldrig gått över 52 grader (längsta test hittills 5 timmar med 100% load på alla kärnor), så jag tycker det låter märkligt. Min gamla 9850, även den något överklockad med standardkylare, gick aldrig över 62. Hur fort snurrar CPU-fläkten? Missade du kylpastan?

Visa signatur

Asus Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1090T BE @ 4.2 GHz | Corsair H70 | 8GB Corsair Dominator GT 1600 MHz 7-7-7-20 | Corsair Airflow Pro | Asus 5870 Matrix @ 1050/5200 MHz | Asus Xonar Essence STX | 80GB Corsair Force SSD | Corsair Obsidian 800D | Corsair HX850W | Westone ES5 | Razer Lycosa | Razer DeathAdder |

Permalänk
Medlem

Nopp kylpasta på. max 1500varv kör den på. Kanske för mycket kylpasta på? Men då borde den väl inte ligga på normala värden i idle?

Kan ju vara så att lådan som i sweclockers review gjorde så var lådan lite varmare än andra. Fractal difine r2 lådan då alltså.

Ska testa fler fläktar i lådan sen får jag väl testa ett tunnare lager kylpasta. Annars så får jag väl testa en annan fläkr i värsta fall

Stock kylaren det är den som kommer med? Den låter ju som FAN! Kan man inte ha ju Och om man bränner cpu:n är det risk för moderkortet då med ??

Den fläkten är det

Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - Inet.se

Permalänk
Medlem

Så installera 2 st fläktar till en på sidan på chassit 140mm som blåser in och en i taket 120mm som blåser ut.
Verka göra susen ligger från 35-45 beroende vad jag har igång och när jag lira så blev max temp 58g så det var nog chassit och för lite luftgenomförsel typ Men tack för hjälpen ändå alla.