Forskare bygger hjärnliknande molekylprocessor

Permalänk
Melding Plague

Forskare bygger hjärnliknande molekylprocessor

Amerikanska och japanska forskare konstruerar en processor som baseras på tillstånd i molekyler. Arbetssättet påminner om den mänskliga hjärnan.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Har bara en sak att säga: Coolt.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk

Självläkande cpu'er, ja nu jäklar ska det överklockas.

Permalänk
Medlem

Häftigt men det lär ta många år innan vi kan använda sånt. Som det står i artikeln så är det svårt att skapa mjukvara.

Permalänk

Mysigt, kvantdatorerna går framåt.

Visa signatur

Udda testrigg: Gigabyte A75-UD4H | 3,6GHz AMD A8-3850 | 120GB Intel 520 SSD | En drös hårddiskar | Corsair AX1200 | 8GB Corsair Vengeance.

Permalänk
Medlem

Nu jäkla!! börjar vi snacka Science fiction här

Permalänk
Medlem

Jag bara älskar att läsa om sådant här!

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Riktigt frän teknik det här!

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sovereign:

Mysigt, kvantdatorerna går framåt.

En kvantdator arbetar väl med qubits som har tre tillstånd inte fyra.

(Rätta mig gärna, detta är intressant. )

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk

Snart har skynet vaknat på riktigt.!

Visa signatur

Asus Z87-pro | 4770K @ 4.3ghz | Geforce 570 gtx SLI | 16gb Corsair Vengeance cl10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leedow:

En kvantdator arbetar väl med qubits som har tre tillstånd inte fyra.

(Rätta mig gärna, detta är intressant. )

Vad jag minns så ha en kvantdator tillstånden 0, 1 och 0+1 (alltså två tillstånd, men till skillnad från dagens datorer så kan en qubit ha båda tillstånden samtidigt)

Angående nyheten: "Min dator har Alzheimer"

Visa signatur

En budget compaq laptop från 2007.

Permalänk
Musikälskare

Ge det nån hundra år sen jävlar!

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk

är det nu terminator kommer in i bilden?

Permalänk
Medlem

Kul att nervbanorna ser ut som en mohawk eheh. Detta är riktigt riktigt coolt. Nästan så man längtar efter att vara forskare. Synd att man måste vara instängd på ett litet skitrum hela tiden bara

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakuni:

Vad jag minns så ha en kvantdator tillstånden 0, 1 och 0+1 (alltså två tillstånd, men till skillnad från dagens datorer så kan en qubit ha båda tillstånden samtidigt)

Angående nyheten: "Min dator har Alzheimer"

Ja, det stämmer. Jag räknade superpositionen som ETT tillstånd, men superposition definieras "samlingen av alla tillstånd", vilket i detta fall är två. Totala antalet tillstånd är alltså fyra.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av er_nilsson:

är det nu terminator kommer in i bilden?

Ska man börja bli rädd nu =D

Visa signatur

*AM3 X3, Gtx 560ti, 8gb corsair DDR3 1333mhz*
http:///

Permalänk
Medlem

"Skynet is the primary antagonist — an artificially intelligent system which became self-aware and revolted against its creators."

Det roliga är att UK har ett militärsystem som heter Skynet. Kanske var därifrån det kom ^^

Att vi börjar använda beräkningskraft ur molekylsammansättningar är inte helt ologiskt när man tänker hur stenålder det är att använda exempelvis kisel eller grafen. Däremot med den artificiella intelligensen är det svårt att förstå hur det skulle fungera. Precis so att man inte fattar hur man själv kan känna olika saker och att alla människor i princip aggerar annorlunda.

Scary but exciting

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Åh riktigt fränt

Visa signatur

i7 6700K - Maximus VIII Hero - EVGA 980 Ti SC+ ACX - 850 Pro 1TB - Corsair DDR4 2x8GB - EVGA SuperNOVA G2 850W - Noctua NH-D15 - FD R5+6xNF-A14 PWM - Samsung C24FG73FQU
Asus ROG G752VY - i7 6700HQ - GTX 980M

Permalänk
Avstängd

Något jag har lite svårt att förstå är hur det fungerar ur ett termodynamiskt perspektiv.
Någon av tillstånden lär ju ha lägst entalpi och därför kräva en entalpisänkning på ett annat ställe som är minst lika stor för att återgå till ett tillstånd med högre entalpi igen. Ett system i stil med ATP i våra celler vore ju fränt.
Är det bara elektricitet så blir jag besviken.

EDIT: Äsch, kollade upp det nu och ser att det var väldigt annorlunda till det jag föreställde mig.
Jag tänkte något i stil med proteiner. Alltså att det var molekylens tillstånd i sig, utan någon mesig elektricitet, som påverkade närliggande molekyler.
Har någon byggt proteindatorer? Det borde ju inte vara överdrivet svårt. En proteindator som kör folding@home vore ju kul, även om den inte lär kunna utföra något riktigt arbete.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haricots:

Något jag har lite svårt att förstå är hur det fungerar ur ett termodynamiskt perspektiv.
Någon av tillstånden lär ju ha lägst entalpi och därför kräva en entalpisänkning på ett annat ställe som är minst lika stor för att återgå till ett tillstånd med högre entalpi igen. Ett system i stil med ATP i våra celler vore ju fränt.
Är det bara elektricitet så blir jag besviken.

EDIT: Äsch, kollade upp det nu och ser att det var väldigt annorlunda till det jag föreställde mig.
Jag tänkte något i stil med proteiner. Alltså att det var molekylens tillstånd i sig, utan någon mesig elektricitet, som påverkade närliggande molekyler.
Har någon byggt proteindatorer? Det borde ju inte vara överdrivet svårt. En proteindator som kör folding@home vore ju kul, även om den inte lär kunna utföra något riktigt arbete.

Den kommer vika sig själv tills den försvinner.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asheileon:

Självläkande cpu'er, ja nu jäklar ska det överklockas.

inte lika kul när du klockat dem för mycket och de drabbas av demens.
btw. Gillar att artikeln länkar till phenomII x6 på prisjakt

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

Frakin´cool!

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeagan:

inte lika kul när du klockat dem för mycket och de drabbas av demens.
btw. Gillar att artikeln länkar till phenomII x6 på prisjakt

Tänk vad bra ifall man kunde fixa demens med en patch...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk

Vi får se vad framtiden har i sitt sköte :3

Visa signatur

Gammalt nick: Darkst@r
Intel Core i7 860 @ 3,6 GHz/Noctua NH-D14|Asus GTX 970 Strix|2x2 GB Corsair Dominator DDR3 1600 CL8|Asus P7P55D Deluxe|Intel X-25M G2 80GB|Samsung 850 Pro 256 GB|Samsung Spinpoint F3 1TB|Windows 7 Home Premium 64-bit|Nanoxia Deep Silence 1|Corsair VX550|

Permalänk

Bra att de börjar kolla på lite mera annorlunda lösningar när det inte går att göra transistorerna så mycket mindre nu snart.

Men vad innebär detta för persondatorer? Jag antar att allt som ska köras på något som kan ha 4 lägen istället för 2 måste programmeras speciellt för det och att om man skulle göra något som "konverterar" så att man kan köra vanliga program och operativsystem på en sådan så tappar man all prestanda i konversationen?

Kan inte MBY eller någon förklara lite mera vad detta innebär och hur det kan påverka datorerna inom 10 år?

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptenperre:

Bra att de börjar kolla på lite mera annorlunda lösningar när det inte går att göra transistorerna så mycket mindre nu snart.

Men vad innebär detta för persondatorer? Jag antar att allt som ska köras på något som kan ha 4 lägen istället för 2 måste programmeras speciellt för det och att om man skulle göra något som "konverterar" så att man kan köra vanliga program och operativsystem på en sådan så tappar man all prestanda i konversationen?

Kan inte MBY eller någon förklara lite mera vad detta innebär och hur det kan påverka datorerna inom 10 år?

den dag vi har denna teknologin i våra datorer så ska du se att vi inte kommer ha några av dom program vi har idag ALLT som har med datorer kommer att se annorlunda ut då

Visa signatur

here we go!

Permalänk

Nu kanske det bara jag som är dum i huvudet men om vi lyckas rekonstruera allt som finns i en hjärna borde inte denna dator utveckla någon form av självmedvetande? Och vad händer då när man ska slå av den? "Tyvärr, du fick leva ett par dagar men nu måste du rebootas, tat lugnt din existens skulle ändå varit en plågad ting." för jag menar vi är ju också bara elektroniska impulser i moder naturs egna binära system.

Visa signatur

Lev länge och prospera.

Permalänk

Jäkligt fränt!
Får den huvudvärk om man överklockar för hårt?

Ska bli kul att se vart det här leder, inte minst inom medicinen.
"Snart" kanske man kan ersätta skadad hjärnvävnad med någonting syntetiskt som fungerar likadant,
någonting som skulle kunna vara till stor hjälp för dementa, parkinsonpatienter och politiker.
Skynet är jag inte ett dugg oroad över, det finns ingenting en liten fjantig maskin kan ställa till med som vi inte kan göra mot oss själva minst hundra gånger bättre

Skrivet av Nyhet:

Förutom att ge möjlighet till beräkningar av komplexa problem är strukturen även självunderhållande.

Är det det som kallas för teknikonani?

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk
Medlem

Jävlar e de dax eller? Klarar den Crysis på absolut max?

Visa signatur

Skärm: Acer Predator X34A • Moderkort: ASUS Maximus V Gene • CPU: Core i5 2500K @ 4GHz • RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB • GPU: ASUS GeForce GTX 1080 • APU: ASUS ROG Xonar Phoebus • SSD: Intel X-25 M 80GB • HDD: WD Caviar Black 1TB, Hitachi Deskstar 1TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Haricots:

Jag tänkte något i stil med proteiner. Alltså att det var molekylens tillstånd i sig, utan någon mesig elektricitet, som påverkade närliggande molekyler.Har någon byggt proteindatorer? Det borde ju inte vara överdrivet svårt. En proteindator som kör folding@home vore ju kul, även om den inte lär kunna utföra något riktigt arbete.

Jag vet att man har byggt proteintransistorer, problemet är ju bara att man måste kunna mäta av proteinernas tillstånd i olika lägen för att kunna dra någon slutsats om hur "informationsbiten" är lagd (läge 1, 2, ..., n) och elektricitet är väldigt lämpligt för det ändamålet Jag har ingen idé på rak arm vad som skulle vara bättre faktiskt.

Skrivet av paranoiid:

Ska bli kul att se vart det här leder, inte minst inom medicinen.
"Snart" kanske man kan ersätta skadad hjärnvävnad med någonting syntetiskt som fungerar likadant,
någonting som skulle kunna vara till stor hjälp för dementa, parkinsonpatienter och politiker.

Stamcellsforskning for shissle