Fläkt till Phenom2 X6 1055T väsnas, hilfe bitte?

Permalänk
Medlem

Fläkt till Phenom2 X6 1055T väsnas, hilfe bitte?

Hej,

Hjälpte min bror sätta ihop nya delar i sin burk. Problemet är att fläkten till processorn väsnas.

Installerade alla drivisar på gamla 7200rpm hårddisken så det är möjligt att det kanske är något i BIOS men jag har kollat och allt verkar stämma. Den är någorlunda tyst när man startar upp datorn, men när jag väl startar upp ett spel så går fläkten upp i varv och det är processor fläkten jag talar om.

system:
500gb HDD 7200 rpm
AMD Phenom2 X6 1055T
4gb ddr3 1600mhz corsair
Asus M4N98TD EVO SLI
Gigabyte GeForce GTX 260 Super OC
3 år gammalt 400w nätagg, minns ej märket, kan ha varit Antec

Kan det vara så att nätagget är problemet på något vis? Eller är det garanterat ett bios problem? Eller en koppling på moderkortet till fläkten?

hilfe?

mvh

Permalänk
Medlem

Stock-kylare brukar inte vara så tysta?

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk

Du startar ett spel --> Processorn blir belastad --> Processorn drar mer ström --> mer värme bildas --> fläkten måste gå upp i högre varv för att hålla processorn på en bra temperatur.

Min Asus bräda har en funktion i bios där man kan ställa in olika profiler på CPU-fläkten, med silent-standard-high(nått sånt) vilket kan hjälpa. Men troligtsvis så är den enda lösningen att fixa bättre luftströmning runt CPU-kylaren alternativt en bättre CPU-kylare.

Visa signatur

Q9550 | P5Q-E | Gigabyte GTX260 OC | 2x2GB Corsair PC6400 | Corsair 450W | P182 | Samsung F1 640GB | X-Fi Xtreme Music

Permalänk
Medlem

Att processor fläkten drar igång när du spelar är ju inte speciellt konstigt

Permalänk
Medlem

Har ju byggt en snarlik dator fast med Amd 965 och betydligt klenare gfx med samma kylare till en polare också och den stock-kylaren lät inte alls så illa som denna trots att det är samma.

Vad tror ni om det?

Permalänk
Skrivet av zergling:

Har ju byggt en snarlik dator fast med Amd 965 med samma kylare till en polare också och den stock-kylaren lät inte alls så illa som denna trots att det är samma.

Vad tror ni om det?

Bättre chassi med bättre luftgenomströmning? Att AMD 965 X4 kylaren är tystlåten har jag dock svårt att tro, en kompis med just den CPUn + stock kylaren låter ordentligt under hård belastning. Han har dock ett halvtaskigt Chieftec chassi.

Det kan även vara så att kylaren inte riktigt sitter ordentligt på CPUn vilket gör att den kylaren kyler dåligt, kan vara värt att kontrollera. Annars kan ni alltid testa med någon annan kylpasta, men stock-kylare brukar tyvärr inte vara så tysta.

Visa signatur

Q9550 | P5Q-E | Gigabyte GTX260 OC | 2x2GB Corsair PC6400 | Corsair 450W | P182 | Samsung F1 640GB | X-Fi Xtreme Music

Permalänk

varierar även från cpu till cpu, altså även mellan olika 965 or. vissa går lite svalare än andra, och sen beror det då på vad bioset har för deafults på fläkthastigheten

Permalänk
Medlem

Kan bara säga att stock kylare iallafalla till min Phenom x4 3,2 lät som bara den! Byta till en annan och nu är det tyst som bara den

Permalänk
Avstängd

En Corsair H50 vattenkylning kanske? då blir det i alla fall en fläkt mindre

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

Jag har själv en AMD X6 1055T (kolla hela uppsättning i signatur om önskas) och ja, fläkten låter som ett j***a jetplan. Funderar på antingen ett Corsair H50 eller H70 om den går tystare, eller helt enkelt sätta dämpmattor i chassit.

Visa signatur

Samsung S23A700D 23" 3D / NZXT Phantom / AMD Phenom II X6 1055T / Corsair 4gb DDR3 1600 MHz / Gigabyte GA-870A UD3 / Gigabyte GeForce GTX 470 SOC / Thermaltake Toughpower 1000W / 2 tb Seagate HDD / 80 gb Intel SSD / Razer Lycosa / Razer Lachesis / Creative Megaworks THX 550

Permalänk
Skrivet av Marquuuz:

Jag har själv en AMD X6 1055T (kolla hela uppsättning i signatur om önskas) och ja, fläkten låter som ett j***a jetplan. Funderar på antingen ett Corsair H50 eller H70 om den går tystare, eller helt enkelt sätta dämpmattor i chassit.

I stort sett alla kylare av towermodell är mycket tystare än originalkylaren, även billiga som Cooler master Hyper 212 plus och Arctic Cooling Freezer 7 Pro (sätt bara på temperaturstyrning i BIOS, så att inte fläkten går på högvarv hela tiden).

Scythe ninja 3 och Scythe Mugen 2 är andra trevliga och tystgående kylare.

Visa signatur

~Pelle~