Permalänk
Inaktiv

Knappt märkbar prestandaökning?

Har uppgraderat min dator från en Athlon 64 1800+, ASUS K8V Deluxe,ATI X850XT, 2gb Corsairs XMS3200 till AMD Phenom II X4 955 Black Edition 3,2Ghz, Gigabyte GA-890GPA-UD3H, HD4290 integrerat grafikkort, 4gb minne. Dock så behöll jag mina hårddiskar, 2st SATA150 och en äldre IDE disk . Upplever inte att jag fått någon nämnvärd prestandaökning i varken spel, uppstart etc. Har en bekant som sa att mina hårddiskar är problemet, de är en flaskhals. Kan det vara så? Och blir det någon prestanda försämring av att ha en IDE disk i, trots att OS inte inte är installerad på den? Mitt moderkort stödjer SATA600 är det värt att investera i en sådan disk?

Permalänk
Medlem

Ifall du inte känner skillnad på en Athlon 64 1800+ (singelkärna?) och en Phenom II X4 955 (fyrkärnig) i spel undrar jag vilka spel du spelar?

I uppstart är det mestadels diskarna som får press på sig.

Tycker du definitivt borde investera i en ny disk eftersom IDE är väldigt gammalt, kanske t.o.m. en SSD? Det skulle verkligen få systemet att kännas mycket rappare.

mvh,
GnomeN.

Visa signatur

"A person who never made a mistake never tried anything new." - Albert Einstein

CPU: Intel® Pentium® 4 EE @ 3.73 GHz Grafikkort: ATI Radeon HD2900 XT 512MB Minne: DDR2 PC6400 2048MB Hårddisk: Western Digital Black™ 640GB OS: Windows 7 Ultimate x32

Permalänk
Medlem

om du kör på det interna graffet så skulle det ju kunna förklara lite när det gäller spel

Permalänk
Medlem

Det finns ingen processor som heter Athlon 64 1800+. Antingen var det Atlhon XP 1800+ eller en Athlon 64 3000+ (1.8ghz). Det senare är dock mer troligt eftersom det matchar grafikkortet bättre både rent prestandamässigt som tidsmässigt.

Ditt problem i spel ligger nog på att ditt integrerade grafikkort är SÄMRE än ditt förra kort. Processorn är många, många gånger bättre. På alla sätt. Hårddiskarna är inte ditt problem, tro mej, jag har liknande -en jättegammal 200GB IDE för lagring och en SATA2 för OS och resten. Därmed inte sagt att systemet inte skulle bli mkt rappare med en SSD.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Hedersmedlem

Som sagt så är det på grafiken det hänger, iaf när det gäller spel.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Du behöver köpa ett riktigt grafikkort för att kunna spela spel. Integrerade grafikkort funkar om man ska surfa lite och eventuellt kolla nån film. Har du möjligt att köpa ett nytt graffe så gör det. Berätta för oss om din budget så ska vi leta fram ett ok kort.

Permalänk
Skrivet av Kojak:

Har uppgraderat min dator från en Athlon 64 1800+, ASUS K8V Deluxe,ATI X850XT, 2gb Corsairs XMS3200 till AMD Phenom II X4 955 Black Edition 3,2Ghz, Gigabyte GA-890GPA-UD3H, HD4290 integrerat grafikkort, 4gb minne. Dock så behöll jag mina hårddiskar, 2st SATA150 och en äldre IDE disk . Upplever inte att jag fått någon nämnvärd prestandaökning i varken spel, uppstart etc. Har en bekant som sa att mina hårddiskar är problemet, de är en flaskhals. Kan det vara så? Och blir det någon prestanda försämring av att ha en IDE disk i, trots att OS inte inte är installerad på den? Mitt moderkort stödjer SATA600 är det värt att investera i en sådan disk?

Som sagt, om du kör på den integrerade kretsen, så är det inte konstigt om du inte upplever något prestanda lyft i spel. Integrerade grafikkort är inte bra alls i spel och då det i första hand är grafikkortet som arbetar i spel så...

Din IDE-disk inverkar väldigt lite på prestandan, så länge du inte kör ditt OS från den (vilket du ju inte gör).

Uppstartsmässigt gör inte en ny processor så speciellt mycket, om du kör OS på samma disk som innan så lär du inte märka någon större skillnad. Om du byter till SSD lär du märka en stor skillnad däremot. (välj dessutom snabbstartsalternativet i BIOS, så kortas tiden som BIOS räknar upp minne och gör kontroller).

Om du kör något program som belastar processorn tungt (komprimering av filer, encoding av film) så lär du märka en enorm skillnad. Detsamma gäller om du kör en mängd program samtidigt.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kojak:

Har uppgraderat min dator från en Athlon 64 1800+, ASUS K8V Deluxe,ATI X850XT, 2gb Corsairs XMS3200 till AMD Phenom II X4 955 Black Edition 3,2Ghz, Gigabyte GA-890GPA-UD3H, HD4290 integrerat grafikkort, 4gb minne. Dock så behöll jag mina hårddiskar, 2st SATA150 och en äldre IDE disk . Upplever inte att jag fått någon nämnvärd prestandaökning i varken spel, uppstart etc. Har en bekant som sa att mina hårddiskar är problemet, de är en flaskhals. Kan det vara så? Och blir det någon prestanda försämring av att ha en IDE disk i, trots att OS inte inte är installerad på den? Mitt moderkort stödjer SATA600 är det värt att investera i en sådan disk?

Själv uppgraderade jag från Athlon XP Mobile 2400+ CPU(och 1Gb RAM) till AMD PhenomII 965(och 4gb RAM) och precis som du säger så märker jag ingen skillnad i laddningstiderna. Jag har samma gamla hårddiskar nu som innan. Dvs jag uppskattar mina hårddiskar till att vara ca 6-7 år gamla minst. (ja jag e sugen på SSD
Men däremot är skillnaden enorm i spelen där CPUn får jobba och inte hårddiskarna. Allt flyter på finfint.
Just det. Jag var tvungen att skaffa nytt grafikkort med då det gamla hade AGP-port så jag har nu ett 5770 som såklart oxå påverkar mycket när man spelar.

Permalänk
Medlem

dina gamla sata150 hårddiskar flaskar, samt den integrerade grafikkretsen.
Jag rekommenderar dig att byta ut dom.

Köp en SSD eller en bra presterande mekanisk hårddisk, samt ett nytt grafikkort i klassen ati 5770 eller 5830.

Visa signatur

Stationära: Ryzen 7 3700X | 32GB DDR4 3200MHz | EVGA Geforce 1070 8GB | 120GB Intel 520 SSD | 500GB Samsung 850EVO |
Server/ NAS : Phenom2 X4 965 | 6GB DDR2 RAM | Nvidia 6600LE 128MB | WD Red 3TB | Ubuntu server 16.04
HTPC: Raspberry Pi 2 | 8GB class 6 SD card | 900MHz quad core

Permalänk
Medlem

Inte 5830 tack iaf om det kan undvikas, jag tycker mitt 5750, 512 mb räcker fint, såg att dom hade kampanj pris på dom på Inet nu föresten. 5750 xxx. Om du vill ha mer kraft är det 5770/5850/5870 som gäller, eller fermi då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Werdes:

Inte 5830 tack iaf om det kan undvikas, jag tycker mitt 5750, 512 mb räcker fint, såg att dom hade kampanj pris på dom på Inet nu föresten. 5750 xxx. Om du vill ha mer kraft är det 5770/5850/5870 som gäller, eller fermi då.

5830 kostar 2k nu och det tycker jag är hyfsat prisvärt.

Permalänk
Medlem

Min gamla dator bestod av A64 3000+ 1.8Ghz, Corsair XMS3200CL2 2x512Mb. HIS ATi X850XT. Men ett Asus A8N-SLi Deluxe.

Jag behöll mina gamla hdd's och "nedgraderade" till HD3200 då jag inte spelade längre. Men en Phenom X4 9750 och 2x2Gb minne.

Först märkte jag ingen skillnad men sedan började jag märka lite skillnader tack vare den bättre fyr kärniga processorn. Det blev lite fortare. men när jag nyligen uppgraderade min hdd till en Samsung F3 500Gb, så blev det en del snabbare med laddningstider, vilket jag uppskattar mera. Dock är ju spel prestandan lite sämre då jag inte använde mig längre av det där X850XT. Men de spel jag spelat på sistone så har HD3200 räck för mig.
Dock har mitt X850XT pajat inte för länge sedan så jag kan inte använda mig av det även om jag nu vill det.

Jag rekommenderar dig att köpa ny hårddisk om du tycker landnings tider är något du vill förbättra samt självklart ett bättre grafikkort om du spelar lite tyngre spel. Annars kanske du kan stoppa in ditt gamla X850XT? Dock är det ju lite äldre shader model och directX.