AMD Phenom II X6 vilket moderkort samt minnen?

Permalänk
Avstängd

AMD Phenom II X6 vilket moderkort samt minnen?

Som sagt tänkte byta till ett AMD Phenom II X6 och undrar vad för moderkort samt minne jag skall köra? Har ett 5870 som kanske jag skall köra i cf (köpa ett till 5870 senare)?

Visa signatur

"Death solves all problems - no man, no problem." -Joseph Stalin
I Bite

Permalänk
Medlem

Dom flesta tillverkare kommer nog fixa stöd för X6 genom biosuppdateringar, det enda som hindrar är nog pengar. Själv la jag till lite extra på ett gigabyte kort för att få 10 sata portar, sen är ju frågan vad du vill för features.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Moderkortet och minnena där? ;p

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Avstängd

fungerar x6 utan att uppgradera bios med det moderkortet?

Visa signatur

"Death solves all problems - no man, no problem." -Joseph Stalin
I Bite

Permalänk
Medlem

Det släpptes för Amd Phenom II x6. Så jag antar det.

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zugar:

fungerar x6 utan att uppgradera bios med det moderkortet?

Moderkort i 800 serien kommer med färdigt stöd för Thuban i medföljande bios. Övriga måste man flasha med ett fåtal undantag.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Skrivet av Zugar:

fungerar x6 utan att uppgradera bios med det moderkortet?

På 7xx serien - Nej! (Kanske någon enstaka som nyss köpts isf)
På 8xx serien - Ja!

Visa signatur

Server: CPU - i7 3960x | GIGABYTE X79-UD3 | RAM 24GB 1600MHz | Corsair HX750(MDPC-X) | Fractal Design R4 | Intel 530 SSD 240GB | Dell U2311h
HTPC: i5 6600k, 1060 GTX, 8GB Ram, 256 GB SSD.

Permalänk

Vad är den stora skillnaden mellan 890GX och FX. Är det mest att det klockar bättre eller varför skulle jag vilja betala ca 500-800kr mer för att Asus IV Formula?

Själv funderar jag på att köpa ASUS M4A89GTD PRO/USB3
Asus M4A89GTD PRO/USB3 - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Moderkort

Permalänk

Så ALLA 8xx moderkort har stöd för x6 utan biosuppdatering?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Badboy Rune:

Vad är den stora skillnaden mellan 890GX och FX. Är det mest att det klockar bättre eller varför skulle jag vilja betala ca 500-800kr mer för att Asus IV Formula?

Själv funderar jag på att köpa ASUS M4A89GTD PRO/USB3
Asus M4A89GTD PRO/USB3 - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Moderkort

GX har inbyggd grafikkrets.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

En annan skillnad är att 890FX har flera PCIe kanaler så om man ska köra två grafikkort i crossfire så kan man få 2x16 kanaler istället för 2x8.

Permalänk
Medlem

Köp ett MSI 890GXM-G65 kan efter tiden i rampljuset flyttas till en liten server eller mediamaskin

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

Jag har ett asus IV forumla, fick det igår. Riktigt fint moderkort förövrigt, även för nybörjaren då man kan klocka lätt och bra med några knapptryck och låta moderkortet sköta det!

Permalänk
Medlem

Lägg dom 900kr det kostar för att få 1090T Black Edition istället. Känns för mig ovärt att lägga 2 lök på det moderkortet och sen köpa den mesigare processorn.

Visa signatur

Cooler Master V1000 80+ Gold | Asus SABERTOOTH X79 | i7 3930K | 16GB Corsair VENGEANCE 1600MHz QUAD CHANNEL | SSD: Corsair Force Series 120GB HDD: Samsung 1TB | EVGA GTX1080 FTW

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om dessa komponenter? Främst minnen och kylare är mina funderingar...
Tror ni att jag får in kylaren i min gamla antec sonata chassie?

Corsair 8GB (4x2048MB) 1600MHz DOMINATOR with DHX
Asus Crosshair IV Formula
AMD Phenom2 X6 1090T BE
Noctua NH-D14, 140mm fläk

/Andreas

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zeagan:

Köp ett MSI 890GXM-G65 kan efter tiden i rampljuset flyttas till en liten server eller mediamaskin

Det han säger ^^
Jag har läst recensioner på detta moderkort och det ser riktigt bra ut, som ett ATX moderkort i litet format

Visa signatur

AMD Phenon II 945 @ 3,8Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8 Gb Corsair XMS2 1080Mhz | Gigabyte + Asus GTX 275 (SLI) | 2 x Samsung Spinpoint F3 1TB | FD Define R2 | Corsair TX750 | Dell 22" IPS | Genuine Windows 7 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av C4ampere:

Det han säger ^^
Jag har läst recensioner på detta moderkort och det ser riktigt bra ut, som ett ATX moderkort i litet format

Samma här, på: Toms Hardware

Såg en nu som inte gav riktigt lika imponerande resultat, då använder de det integrerade grafikkortet och inte ett 5850 som på tomshardware. Gör en lite tveksam men får mig dock inte övertygad till att köpa ett asrock
För övrigt så verkar det integrerade kortet kunna klämma ut lite extra på film snarare än spel, här är testet: Pro-Clockers

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av zeagan:

Samma här, på: Toms Hardware

Såg en nu som inte gav riktigt lika imponerande resultat, då använder de det integrerade grafikkortet och inte ett 5850 som på tomshardware. Gör en lite tveksam men får mig dock inte övertygad till att köpa ett asrock
För övrigt så verkar det integrerade kortet kunna klämma ut lite extra på film snarare än spel, här är testet:

Dj.vla onödig test imo, för vem kör Stalker med inbyggt?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jalle64:

Dj.vla onödig test imo, för vem kör Stalker med inbyggt?

haha
Det är fan det sämsta testet jag läst, rena komiska läsningen. Den som skrivit testet har inte ens brytt sig om att redovisa för läsarna eller ge en tolkning av graferna. Istället har han bara saxat beskrivningarna från programmen/spelen.

SuperPi Modded 1.5
This record-breaking program was ported to personal computer environment such as Windows NT and Windows 95. In order to calculate 33.55 million digits, it takes within 3 days with a Pentium 90 MHz, 40 MB main memory and 340 MB available storage. - Jaha ok tack för historielektionen.

haha så fortsätter det med S.T.A.L.K.E.R
According to the operation's plan, the first military group is to conduct an air scouting of the territory to map out the detailed layouts of anomalous fields location. Thereafter, making use of the maps, the main military forces are to be dispatched. Oooh spännande, men jaha grafen då.

Visa signatur

AMD Phenon II 945 @ 3,8Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8 Gb Corsair XMS2 1080Mhz | Gigabyte + Asus GTX 275 (SLI) | 2 x Samsung Spinpoint F3 1TB | FD Define R2 | Corsair TX750 | Dell 22" IPS | Genuine Windows 7 |

Permalänk
Medlem

tjenare! har funderat länge på att köpa ny data och för ett tag sen var ja på väg att beställa när ja såg att just den dan hade 6x AMD hade kommit ut. blev väldigt sugen och det lutar åt att det blir en sån. men undrade om det skulle bli mkt dyrare med ett modekort som klarar det. länka gärna not gött sen undrade ja om det finns spel som inte stödjer 6x ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av raze14:

tjenare! har funderat länge på att köpa ny data och för ett tag sen var ja på väg att beställa när ja såg att just den dan hade 6x AMD hade kommit ut. blev väldigt sugen och det lutar åt att det blir en sån. men undrade om det skulle bli mkt dyrare med ett modekort som klarar det. länka gärna not gött sen undrade ja om det finns spel som inte stödjer 6x ?

Spel som inte stödjer x6 finns det gott om.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

haha, skulle nog skrivit om det fanns spel söm stödjer 6x, men om ja då köper 6kärninga pcun så har ja väll inget annat val en att stänga av 2 kärnor ? och då känns det ju lite värdelöst.

Permalänk
Medlem

De är inte avstängda Raze, fördelen med x6 är just att de kärnorna som inte arbetar me det du sysslar med kan ta hand om saker i bakgrunden istället, så din spelprestanda påverkas inte lika mycket Alltid bättre med för mycket än för lite.

Hade jag inte nyligen köpt mitt nuvarande system med M4n82 deluxe och 965BE så hade jag utan tvekan skaffat Crosshair Formula IV och 1055T klockat till 4ghz med 1600mhz minnen sedan skaffat 5870.

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk
Medlem

var typ de ja hade tänkt köpa, men kan inte lägga ut hur mkt pengar som helst på data eftersom ja är 15 år och kör cross och hockey. och ska ha moppe nu .. men tack som fan Shinjed för svaret <3 men du menar alltså att man kan köpa den 6x och inte behöva göra not för att spela alla spel ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Konichiwa:

http://i40.tinypic.com/29endyv.jpg

Moderkortet och minnena där? ;p

varför 3st 120mm fläktar?! det går ju in 140mm.. mycket tystare och förflyttar lika mycket luft, om inte mer

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Medlem
Skrivet av raze14:

var typ de ja hade tänkt köpa, men kan inte lägga ut hur mkt pengar som helst på data eftersom ja är 15 år och kör cross och hockey. och ska ha moppe nu .. men tack som fan Shinjed för svaret <3 men du menar alltså att man kan köpa den 6x och inte behöva göra not för att spela alla spel ?

Den fungerar precis som vilken processor som helst i spel förutom det att den har 2 extra kärnor som kan användas vid behov, dock inte i spel som inte stödjer dom, då är den som en X4 eller vad nu spelet i fråga än stödjer.

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shinjed:

Den fungerar precis som vilken processor som helst i spel förutom det att den har 2 extra kärnor som kan användas vid behov, dock inte i spel som inte stödjer dom, då är den som en X4 eller vad nu spelet i fråga än stödjer.

okej, då vet ja. tack<3