Permalänk
Medlem

Ny speldator ca 12k

[Edit] Okej nu är det äntligen dags för att bygga en ny dator.. men har beslutsångest och ber om vägledning, här är alternativen.

ALT 1

ALT 2

Permalänk
Medlem

Satte ihop detta paket åt en annan, kanske passar dig också?

Du skulle kunna byta chassit till ett: Fractal Design Define R2, Svart - Inet.se (+300kr) och köpa en: Corsair Cooling Hydro H50 CPU-kylare - Inet.se (683kr) och kylpasta: Arctic Cooling MX-3kylpasta - Inet.se (128kr).

Visa signatur

I5 9600K - Hyper 212 EVO - Corsair 3200MHz 4x8GB - ASUS Z390-F GAMING - 850 PRO 512GB - 860 EVO 500GB - Asus GTX1070 OC - EVGA Supernova G2 650w - Corsair Carbide 275R + Samsung Q60R 75" + Logitech Z906 + PS5

Permalänk

om du vill använda de extra 2 k så är det väll att byta ut till r2 samt modulärt nätagg som gäller. alternativt en ssd

Permalänk

Ett förslag på en bra speldator, från Inet.se - datorer, bärbara datorer, laptop, dator, datorkomponenter - Inet.se

Ett lite dyrare chassi. Det har bra med utrymme och många chassifläktar. Läs kundrecensioner på länken till chassit.

Ett moderkort som är framtidssäker och inte behöver bytas vid nästa uppgradering.
Den har USB 3.0 och SATA III. Den har stöd för SLI och CrossFire.

Ett modulärt nätaggregat som klarar SLI och CrossFire, dock inte GTX 470/480.

Ett kraftfullt grafikkort med en bra kylare.

Tog med byggnation av dator. Du får ett års extra garanti om Inet bygger åt dig. Dvs sammanlagt 2 års garanti.

Kolla igenom komponenterna på Inet och om det är något som du behöver fråga, så skicka gärna ett PM till mig.

Antec Twelve Hundred - Inet.se

Fraktfritt Sweclockers vid köp över 500kr - Inet.se

Mvh AP

Visa signatur

PS3 & PS4-Astro A50-Playseat GT-Thrustmaster T 500 RS Wheel-Ferrari F1 Add-on Wheel

Permalänk

Här är ett förslag till om du bygger själv, lite över budget förvisso och du kanske vill satsa på ett dyrare chassi. Du dock spara pengar på att gå över till socket 1156 med Core i5 670, billigare moderkort och kanske 4GB minne.

Visa signatur

Bästa färdigbyggda stationära gamingdatorn under 10000 kr? http://www.agumagamingdator.se/

Permalänk
Medlem

Hum svårt val.. jag funderar på om detta är de ultimata för min budget? hur står sig en i5a mot dom nyare amd? jag funderar även på att bygga själv så svårt kan det väll inte vara?

Permalänk

En i5 står sig bra emot AMD X6.

För spel och mindre krävande applikationer har inte denna processor (Intel i7 980 Extreme) så stor fördel jämfört med de övriga. Det är mer i de riktigt krävande flertrådade applikationerna som den verkligen briljerar.

//AP

Visa signatur

PS3 & PS4-Astro A50-Playseat GT-Thrustmaster T 500 RS Wheel-Ferrari F1 Add-on Wheel

Permalänk
Medlem

vad tror du AP om detta då?

Permalänk
Medlem

Nu blev det ju kanske lite väl över budget om den är snäv men alltid roligt med för många alternativ och fundera över

Visa signatur

:: Bitfenix Prodigy :: I5 3570k@4.4GHz :: Corsair Hydro H100i :: Sapphire 7970 :: Asus p8z77-i Deluxe :: Corsair TX550 :: 8GB Corsair vengeance LP :: Samsung 830 256GB :: Hitachi 1TB :: WD GP 1TB :: Win 7 x64 :: BenQ E2420 HD ::

Permalänk
Medlem

Inget lätt val detta.. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av roggan83:

Nu blev det ju kanske lite väl över budget om den är snäv men alltid roligt med för många alternativ och fundera över

http://img88.imageshack.us/img88/2056/namnlsse.png Uploaded...

de där va en väldigt dålig bild

Visa signatur

Nikon Z8 - Nikon 14-24 - Nikon 24-120 - Nikon 180-600
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av snoekn:

Hum svårt val.. jag funderar på om detta är de ultimata för min budget? hur står sig en i5a mot dom nyare amd? jag funderar även på att bygga själv så svårt kan det väll inte vara?

Skall du ha datorn mer än ett år? Utvecklingen går ju framåt och spel jobbar med mer trådar, speciellt nu med dx11 som är anpassat för flertrådade miljöer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Skall du ha datorn mer än ett år? Utvecklingen går ju framåt och spel jobbar med mer trådar, speciellt nu med dx11 som är anpassat för flertrådade miljöer.

ja det är det tänkt som, så du tycker en nyare amd prolle är att satsa på?

Permalänk
Medlem

Om du ska ha en framtidssäker rigg, välj AMD. Intel ska ju byta socket redan nästa år.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

okej, x4 eller nya x6 ?

Permalänk
Medlem

Efter ha läst SweC testen http://www.sweclockers.com/recension/11870-amd-phenom-ii-x6 av AMD X6, så skulle jag inte köpa den. Nej, då känns Phenom2 X4 965 som ett bättre val! Och Intel byter socket hela tiden och jag kan gissa det snart är dags igen...så nej tack...

Ett förslag på ett AMD paket för 12 lapp...

Edit: Skulle skärm vara inkl. i dom 12 tusen, så ta bort ssd-disken, lägg till skärm och kanske byt 1 TB disken till: 1TB Western Digital Caviar Black 64MB SATA III - Inet.se

Visa signatur

I5 9600K - Hyper 212 EVO - Corsair 3200MHz 4x8GB - ASUS Z390-F GAMING - 850 PRO 512GB - 860 EVO 500GB - Asus GTX1070 OC - EVGA Supernova G2 650w - Corsair Carbide 275R + Samsung Q60R 75" + Logitech Z906 + PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av pirpen:

Efter ha läst SweC testen http://www.sweclockers.com/recension/11870-amd-phenom-ii-x6 av AMD X6, så skulle jag inte köpa den. Nej, då känns Phenom2 X4 965 som ett bättre val! Och Intel byter socket hela tiden och jag kan gissa det snart är dags igen...så nej tack...

Tänk på att det är program som kanske inte riktigt drar nytta av flera kärnor. Det räcker att man kör flera program idag (vilket rätt många gör) så presterar en x6 bättre. Program ändras ganska snabbt till och dra nytta av flera kärnor med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pirpen:

Ett förslag på ett AMD paket för 12 lapp...

http://img511.imageshack.us/img511/6761/ssssssssse.jpg

Edit: Skulle skärm vara inkl. i dom 12 tusen, så ta bort ssd-disken, lägg till skärm och kanske byt 1 TB disken till: 1TB Western Digital Caviar Black 64MB SATA III - Inet.se

Ser bra ut pirpen, dock tror jag att jag tar bort ssd disken och lägger till en skärm. hur är de med cpu kylaren som följer med har hört att den väsnas och är inge vidare bra kylning? du tipsade om vattenkylning istället? och kan jag i framtiden köra på två 5870 i CF med de moderkortet och prollen.. eller är nätagget för klent då med?

Permalänk
Medlem

Om man tycker medföljande cpu kylaren väsnas eller inte beror nog på hur känslig man är och hur bra/dåligt chassi man har. Jag tycker den är jobbig iallafall! Och om man inte överklockar så kyler den ok...

Denna har ju fått bra kritik: Corsair Cooling Hydro H50 CPU-kylare - Inet.se

Angående crossfire, så tror jag att när du behöver mer kraft än från ett HD5870, så är det helt andra kort som gäller. Annars kan cpun bli en flaskhals kanske och nätagget lär du nog få byta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hur ser detta ut då, tycker du detta är prisvärt? eller ska jag köra på R2 chassit istället? Vill ha bra kylning men om jag tar R2 så får ja köpa med extra fläktar och kommer då upp i mer än de chassit jag valt här, medans i denna får jag två 200mm och en 120mm. okej men ett 5870 bör ju räcka något år ?

Permalänk
Skrivet av pirpen:

Och Intel byter socket hela tiden och jag kan gissa det snart är dags igen...så nej tack...

Vänta lite, socket 1156 kom i sensomras/höstas och kommer högst troligen finnas kvar något år till.

Jag förstår ärligt talat inte alls vad uttalandet är baserat på. Socket 775 användes i minst 4-5 år, hade först stöd för p4 och fortsatte sen med core2duo och core2quad. Det är inte direkt kortsiktigt och inte direkt låg utveckling för en och samma plattform.

Det enda som kan tolkas som att 1156 skulle bli kortlivad är företagets tick-tock-strategi men den säger inget om nya socklar, bara att de först släpper ny teknik och sen förfinar och förbättrar den med nya releaser i ett senare skede.

Edit: nvm. hittade http://www.sweclockers.com/nyhet/10921-intels-nasta-generatio...

Dock är det inte sagt att lga 1156 dör ut men fair enough.

Permalänk
Medlem

CM chassit är säkert bra, men jag tycker det ser för jäkligt ut. Men det är en smaksak. Gillar du det, ta det!

Svårt att säga hur länge ett grafikkort räcker, men ett HD5780 borde räcka ett bra tag...

Angående Intel, så håller jag med att 775 har funnits ett bra tag. Men vad händer när Intel kommer med sina 6-kärniga? Mitt moderkort stödjer AMD X6, känns skönt att slippa köpa nytt moderkort!

Men jag sa att jag gissa, jag vet ju inte hur det blir...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av blärkfnuskel:

Vänta lite, socket 1156 kom i sensomras/höstas och kommer högst troligen finnas kvar något år till.

Jag förstår ärligt talat inte alls vad uttalandet är baserat på. Socket 775 användes i minst 4-5 år, hade först stöd för p4 och fortsatte sen med core2duo och core2quad. Det är inte direkt kortsiktigt och inte direkt låg utveckling för en och samma plattform.

Det enda som kan tolkas som att 1156 skulle bli kortlivad är företagets tick-tock-strategi men den säger inget om nya socklar, bara att de först släpper ny teknik och sen förfinar och förbättrar den med nya releaser i ett senare skede.

Edit: nvm. hittade http://www.sweclockers.com/nyhet/10921-intels-nasta-generatio...

Dock är det inte sagt att lga 1156 dör ut men fair enough.

Har du läst 0 om Sandy-bridge? Det är bara att söka och första resultatet kommer ge dig källa på att det blir ändrad sockel. Dock så kommer även Bulldozer ha ny sockel så argumentet är tunt i vilket fall.

Bara för att sockeln är utgången betyder det inte att prestandan blir värdelös.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

nu har jag fått ihop detta paket.. ser de bra ut? moderkortet stödjer en x6a i framtiden när de behövs? angående chassit valde jag pga kylningen och storleken, vill ha så bra kylning som möjligt. Nu är de lite över budget men de gör inget då jag skall jobba hela sommaren ändå!