iPad: Mitt viktigaste användningsområde! [E-books m.m.]

Permalänk
Hedersmedlem

iPad: Mitt viktigaste användningsområde! [E-books m.m.]

Ja, som topic lyder...

Jag är väldigt klyven till huruvida jag skall köpa en iPad eller ej - många variabler som spelar in. Det faktum att jag redan har en Macbook samt två datorer hemma på mig själv känns som ett fullgott argument emot att lägga 6-9000 riksdaler på en iPad.

Då måste vi istället börja prata om användningsområden där mina datorer inte kan slå iPaden! Visst är det väl skönt att kunna ligga i sängen och surfa innan man ska lägga sig, men så attans viktigt är inte det - dessutom kan jag ju göra detta med min Macbook!

Vad finns det då som gör min iPad unik? Jo - e-books! Jag läser jämt: Dagstidningar, månadstidningar och vanliga böcker. När jag äter frukost sitter jag ofta framför datorn och ser webbsändningar, när jag sitter på buss eller rullar tummarna sitter jag och läser nyheter på min iPhone. På detta kan läggas ett stort antal bloggar. Som lärare måste man ju hålla sig a jour vad som händer i omvärlden :D. Och med detta kommer jag till det viktigaste (och enda?) köpargumentet till iPaden: Som läsplatta!

Jag tror nämligen att iPaden blir starten på det som skedde med övergången från vinyl till CD och CD till digitalt format. Jag tror på iden och tanken att ha "hela världen" under din arm som du kan ha med en iPad. Du får tillgång till obegränsat med böcker - du kan samla alla dina tidsskrifter istället för att ha dem skräpandes i massa samlingspärmar och du kan lätt ta fram dem, markera i dem och lägga till notes m.m. Vidare har iPaden en väl tilltagen skärm som lämpar sig för läsning.
Visst är det trevligt med det "fysiska" formatet - en stor bokhylla inger ju vissa intellektuella poäng så att säga ;). Men jag tror definitivt på läsplattans genombrott i framtiden! Visst, Apple var ju ej först, men jämfört med alla andra läsplattor på marknaden kan ju iPaden göra så mycket mer!
De flesta som jag sett prata om iPad på olika forum har ju mest pratat om allt utom just denna fantastiska möjlighet! För om jag ska vara ärlig: Om vi skulle ta bort läsplattefunktionen skulle det finnas väldigt få skäl till att köpa en iPad som inte redan i min teknikfyllda lilla hem redan kan tillgodoses! iPhonen är otänkbar då den har en alldeles för liten (och ej anpassad) skärm för behaglig läsning.

Vad tror ni andra? Söker jag bara patetiska orsaker till att slänga ut massa surt förvärvade pengar på ännu en hypad produkt från Apple - eller ligger jag rätt i tiden med mina åsikter och behov - att ständigt - vare sig jag sitter på ett tåg, ligger i sängen, eller är på språng någonstans - kan ha med mig så mycket böcker och tidsskrifter jag vill?

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk

Behöver du lull lull:et om du ska använda den som läsplatta? annars finns det ju bättre produkter för just bokläsning. Det bäst med ipaden är väl formatet. Lagom stor, lagom tung. Nackdelarna är väl ett sjukt pris.

Visa signatur

hollywoodstar

Permalänk
Medlem

Ja vill du stirra blind på en sån skärm go ahead. Jag pallar aldrig att läsa en bok eller en längre text på en TFT skärm. + det sabbar sömnen om du använder sånna ljusstarka apparater innan sömn.

Köp en riktig ebook läsare med e-ink istället om du har tänkt att läsa.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FelixJ:

Ja vill du stirra blind på en sån skärm go ahead. Jag pallar aldrig att läsa en bok eller en längre text på en TFT skärm. + det sabbar sömnen om du använder sånna ljusstarka apparater innan sömn.

Köp en riktig ebook läsare med e-ink istället om du har tänkt att läsa.

Ett viktigt mot-argument. Nu råkar det ju dock vara så att t.ex. Amazons e-boksläsare har anpassad skärm för e-boksläsning. Det säger sig självt att att man ej kan läsa större mängd text på en TFT-skärm. Men huruvida iPaden har denna anpassning vet jag dock ej. Om den inte har det lär den falla fetbort.

Edit: Trött och läste ju inte riktigt ditt inlägg - speciellt inte det du skrev det sista. E-ink har ju uppenbarligen inte iPaden så som jag förstått det...

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Amazon Kindle DX använder sig av en E-Ink display (9.7" diagonal E Ink®) och Ipaden använder sig av en LED display. (9,7-tums (diagonalt) glänsande LED-bakgrundsbelyst Multi-Touch-skärm i widescreenformat med IPS-teknik)

Länkar:
Apple - iPad - Teknisk information och tillbehör för iPad.
Amazon.com: Kindle Wireless Reading Device (6" Display, Global Wireless, Latest Generation): Kindle Store

Helt olika tekniker och för bokläsning är E Ink helt oslagbart. Köp en Kindle istället.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 @4,2GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, GTX 1080 8GB RAM

Permalänk
Avstängd

Jag tror för att iPaden skall vara tillfyllest och komma till sin fulla rätt och stora potential tror jag att man "alltid" måste kunna ha den uppkopplad för att kunna ta fram den "lika smidigt som en iPhone ur fickan" och kunna kolla på nyheter etc. snabbt och smidigt.:) Tror den mest lämpar sig för jurister, politiker etc. som har mycket papper att hålla reda på (lagförslag, promemorior m.m.).

Men för att få en någorlunda fingervisning och kanske få vissa av dina frågor besvarade rekommenderar jag följande klipp: Webb-tv: Apple Ipad som mediaspelare - Mobil.se där man tar upp hur det är att använda iPad:en i "alla" miljöer.:)

Good luck!:D

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nimrood:

Amazon Kindle DX använder sig av en E-Ink display (9.7" diagonal E Ink®) och Ipaden använder sig av en LED display. (9,7-tums (diagonalt) glänsande LED-bakgrundsbelyst Multi-Touch-skärm i widescreenformat med IPS-teknik)

Länkar:
Apple - iPad - Teknisk information och tillbehör för iPad.
Amazon.com: Kindle Wireless Reading Device (6" Display, Global Wireless, Latest Generation): Kindle Store

Helt olika tekniker och för bokläsning är E Ink helt oslagbart. Köp en Kindle istället.

Tack för länktipsen - betydligt billigare också. E Ink är jag lite besviken att det inte fanns inlagd som funktion i iPaden - dock är det väl fullt möjligt att tekniken inte tillåtit detta då iPaden ju inte i första hand är en dedikerad e-boksläsare. Men med detta försvinner ju också tyvärr mitt främsta argument för en iPad.

Skrivet av Enkronan:

Jag tror för att iPaden skall vara tillfyllest och komma till sin fulla rätt och stora potential tror jag att man "alltid" måste kunna ha den uppkopplad för att kunna ta fram den "lika smidigt som en iPhone ur fickan" och kunna kolla på nyheter etc. snabbt och smidigt.:) Tror den mest lämpar sig för jurister, politiker etc. som har mycket papper att hålla reda på (lagförslag, promemorior m.m.).

Lärare då??? Nej, men du har nog rätt.

Skrivet av Enkronan:

Men för att få en någorlunda fingervisning och kanske få vissa av dina frågor besvarade rekommenderar jag följande klipp: Webb-tv: Apple Ipad som mediaspelare - Mobil.se där man tar upp hur det är att använda iPad:en i "alla" miljöer.:)

Good luck!:D

Tack för klippet, var mycket intressant! Framförallt konstaterandet att skärmen är mer eller mindre värdelös utomhus p.g.a. reflektionerna - detta begränsar ju användningsområdet oerhört mycket!

Men hur i tusan har Apple egentligen tänkt i så fall? Den har inte funktionen "E Ink" vilket ska göra det behagligt att läsa längre texter på skärmen - men ändå pratade S Jobs mycket om just e-books när produkten lanserades!?

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk

1. Många PC fanboys här inne... Dom gillar inget Apple gör!
2. Eftersom många gamers kan sitta och LANA i ett mörkt rum i 10 timmar framför en TFT display utan få några stora problem tror jag inte att det skall vara några problem. Skärmen använder också IPS teknik vilket gör att det förmodligen blir behagligare att läsa på, och dom som har testat den säger att den fungerar underbart som en läsplatta.
3. Att sitta på bussen/busshållplatsen med denna skulle man aldrig kunna göra i storstan! Eftersom någon i USA ville sno en iPad så mycket råkade han rycka av en persons finger med! (fingret satt fast i påsen...) Dock vet jag inte hur detta är i Skövde... Dock tror jag att den är perfekt på tåget!
4. iPad har just kommit ut. Många företag har inte fattat hur man gör så dom tar 50-100 Kr(!) (omvandlat från dollarpriset..) för varje tidning! Efter ett tag kommer även dom företagen fatta att detta aldrig kommer fungera och börja använda samma prenumerationstjänst som dom gör på de fysiska tidningarna!
5. Att använda iPad som en spelkonsol fungerar också kanon! Dom som har gjort recensioner på Youtube säger att spelen är så mycket bättre på iPad än på iPhone!
6. Och t.ex. surfining på iPaden är på en helt ny nivå! Och för att inte prata om kvalitén och batteritiden på denna apparaten. Sedan att det fattas kamera är något många saknar... Jag blev lite besvikna på Apple att dom inte tog med en kamera, det finns mycket plats i den!
7. Och nu till hösten kommer också multitasking och många fler saker i OS4! Vilket kommer bli pricken på i:et för iPad! Och det finns även folk som klagar på att den inte stödjer Flash. Men vem bryr sig? Alla stora sidor håller på att omvandlas till HTML5, kolla även Steve Jobs åsikter om Flash här: Thoughts on Flash

Visa signatur

Macbook Unibody
iPhone 4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Najk:

Tack för länktipsen - betydligt billigare också. E Ink är jag lite besviken att det inte fanns inlagd som funktion i iPaden - dock är det väl fullt möjligt att tekniken inte tillåtit detta då iPaden ju inte i första hand är en dedikerad e-boksläsare. Men med detta försvinner ju också tyvärr mitt främsta argument för en iPad.

Lärare då??? Nej, men du har nog rätt.

Tack för klippet, var mycket intressant! Framförallt konstaterandet att skärmen är mer eller mindre värdelös utomhus p.g.a. reflektionerna - detta begränsar ju användningsområdet oerhört mycket!

Men hur i tusan har Apple egentligen tänkt i så fall? Den har inte funktionen "E Ink" vilket ska göra det behagligt att läsa längre texter på skärmen - men ändå pratade S Jobs mycket om just e-books när produkten lanserades!?

Jag funderade på det du sa: "Lärare då??? :P" men i de fall jag kommit i kontakt med lärare så har de burit sina papper eller haft dem i en vagn/liten korg med hjul: oftast har det varit kopior (ja du vet kompendium, saker som inte står i böckerna etc.) som skall distribueras ut till eleverna. Dessa "enorma" (ty det blir ju mycket tänk dig kopior till EN klass där varje kompendium har 10 sidor te.x.) så blir det en del och iPad:en hade kunnat fyllt ett syfte om man hade haft en trådlös lösning via kopiatorn för att distribuera allt trådlöst till klassen.:)

Hade alla elever haft en iPad och man hade kunnat kopiera/scanna ut de kopior som skall distribueras "från kopiatorn till allas iPad:er" (förutsätter att skolan erbjuder denna apparat till alla elever), då hade du haft mer nytta av den.:) Men som jag ser det så har du ingen nytta av den så länge länkarna i kedjan inte är uppfyllda, den svaga länken består i att den inte ens finns i kedjan...:P

Det som får mig att inte välja iPad är just att man inte kan ha den ute just för att skärmen är rent ut sagt (i mitt tycke) *kass* utomhus.:P I det fall du tex. vill ha Skollagen i en iPad för att läsa så är allt väl, men du vill ju säkert också ha möjligheten att surfa, redigera, klippa ut X antal relevanta stycken ur skollagen om du vill beskriva skolan och hur "allt började" med dess Skolöverstyrelse fram till dagens skolverk, och Myndigheten för skolutveckling, ur ett historiskt perspektiv för dina elever: detta gör att man måste ha ett tangentbord och då kan man lika gärna ha en Mac Book Pro där alla redigerings etc. -möjligheter finns från första början.:):D

Well magistern Du får ta Dig en funderare på om tavlans pekpinne ska skrotas eller om iPaden kommer kunna implementeras om än inte för hela klassen så kanske inom något användningsområde där du kan använda denna inom såväl yrkesmässiga såväl som privata dito.:):D (Utan att du för den skull tar i så du spricker för att försöka finna användningsområden även om dessa är vaga eller eventuellt nästintill (som jag ser det:)) obefintliga i dagsläget.:)

Jag hoppas det löser sig för dig.:)^^

edit: gamla undervisningsmetoder behöver inte vara fel.:D:D I Somalia - Google Böcker (V.g. se sid. 54)...

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Om man inte är en Apple-hatare så är iPad en rätt trevlig pryl och att det är Apple som ligger bakom den innebär vissa begränsningar, det är jag övertygad om att du känner till och inte bryr dig ett skvatt om, likaså att den även har fördelar så som t ex ett busenkelt användargränssnitt.
Att läsa på den lär knappast vara ett större problem, tycker man att ljuset är problematiskt sänker man bara nivån och helt plötsligt blir det inte lika ansträngande. Lika bra som e-ink för text lär det ju aldrig vara, men som konstaterats, det är ju mer än bara en läsplatta.
Tar du versionen med 3G så är du ju alltid uppkopplad dessutom. Uppenbarligen gillar du ju produkten så jag har svårt att se att du "slänger bort" pengar. Du ligger nog rätt i tiden.

Jag tror att det vi ser med iPad:en nu är bara början. Precis som med iPhone och hur den förändrade marknaden för smartphones och fick de tidigare ledande aktörerna att dra djupt efter andan och kämpa i flera år för att närma sig Apples koncept, och det var först när en icke telefontillverkande aktör kom in på banan som det dök upp vettiga konkurrenter; Googles Android mao, så kommer lanseringen av iPad att förändra läget för läsplattor.

Många människor som inte bryr sig ett skvatt om datorer kommer att skaffa en läsplatta eftersom den gör allt de vill att den ska göra, utan att vara ett tekniskt monster vilket datorer är för många. Bland diskussionerna på olika forum så är det mycket obefogat Apple-hat och ibland som här på SweC tekniknörderi. Men de diskussionerna skjuter allt som oftast högt över målet, de glömmer bort att de inte är det generella målet för produkten, de är en försumbar liten klick. Och jag tror att vi kommer att bli varse det ganska snart efter de internationella lanseringarna av iPad.

Sedan kommer konkurrenterna att släppa sina plattor och där tror jag att de allra flesta inte kommer att kunna slå sig in på marknaden i någon vidare utsträckning med ett undantag: de som använder ett smart användargränssnitt, dvs, inte en Windowsbaserad enhet, utan snarare Android för läsplattor. Man kan tycka att det borde vara uppenbart vid det här laget att enkelheten i produkter är det folk uppskattar mest, men det verkar ännu som om tillverkarna är alltför teknikfixerade och glömmer helheten.

Själv kommer jag att köpa en iPad av flera orsaker och jag har ett "hålrum" i min tekniktillvaro där denna produkt passar utmärkt, men jag kommer att hoppa över version ett. När de släpper en iPad med framåtvänd kamera och möjlighet till att använda Skype med video så slår jag till. Och jag är rätt övertygad att det kommer.
Att det blir en iPad är likaså övertygad om eftersom jag är skeptisk till att någon annan tillverkare kommer att släppa en bättre produkt, möjligen om HTC får göra den och kör med en anpassad Android-version. Jag vill verkligen inte ha en windows-miljö i en sådan typ av produkt, det har jag en av mina datorer till.

Så köp du en iPad. Du kommer med största sannolikhet bli nöjd. Och vad gäller att den har en blank skärm tror jag det går att avhjälpa. Det lär säkerligen dyka upp skärmfilm som man smäcker på om man använder den utomhus mycket.

Visa signatur

Dual XP1900+ & Radeon 9700Pro - När hårdvaran och vattenkylning var spännande! Dubbla XP processorer upplåsta till MP med ledande silverfärg...

Permalänk
Medlem

Det låter som om du vill ha en iPad. Köp den då i sådana fall. Jag behöver inte berätta för dig att den inte kommer att göra dig gladare eller ditt liv bättre på något sätt(3 datorer haha?) men du verkar vilja ha den:)

Ang. skärmen är jag säker på att Apple kommer erbjuda att ta bort den reflektiva glasskivan de satte dit så att du slipper reflektioner. För en absurd summa såklart:P

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk

Jag har också funderingar på en iPad... Mitt användningsområde skulle vara att ha den i köket som elektronisk kalender (bra när man har barn), kolla recept, fjärrstyra stereon, fjärrstyra lysen och annat. Tror den skulle funka bra för det. Att ha den i sängen som läsplatta, ja kanske. Dock känns ju inte skärmen som att det primära målet är bokläsning, för det tycks det finnas andra/bättre alternativ...

Permalänk

Själv äger jag en iPad 2, men ser mig nu om efter en e-läsare (då närmast Kindle Touch som släpptes igår) då det är för jobbigt att läsa från iPaden i längden. Jag jobbar på iPaden, men ska man läsa text (jag läser Terry Goodkinds böcker på totalt ca 11000 sidor...) är iPad inget alternativ. Dessutom vill jag inte ha möjligheten att gå in på nätet när jag ska läsa, koncentrationen rubbas....

Visa signatur

PC:Z97-A, i5 4690k, Samsung Evo 850, GTX 980, Benq XR3500-skärm
CITERA FÖR SVAR! ^_^

Permalänk
Hedersmedlem

Kul att den här gamla tråden vaknade till liv igen. En del har ju hänt. Jag använder nu en iPad 2, och har läst ett par böcker. Har personligen inte haft några problem med läsningen. Prenumererar på totalt två tidskrifter i paddan också.
Men jag antar att det är från person till person hur man upplever läsningen!

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Konstigt att ingen nämner retina skärm när vi talar text och läsning.
Skulle väntat tills de släpper nästa platta som troligen har den typen av skärm.

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Medlem

Jag har själv som Najk en iMac men har inte nåt annat förutom min 3GS.

Jag läser på distans förtillfället och tycker den att en iPad skulle vara perfekt för mig att lagra böcker, information från alla papper och möjligheten att surfa. Jag tänkte kunde vara perfekt om skulle göra tankekortor eller brainstorma nån uppsats/text man ska göra och sedan när man är hemma så redigerar/ renskriver ordentligt.

Jag vet att Apple skulle presentera kommande iPhone senare idag men jag resonerar att har inte så stora krav att jag MÅSTE ha den senaste iPhone. Jag använder min nuvarande mest för samtal,sms,musik och lite surf/twitter. Antar det blir att iPad blir leksaken och ta-med-surfplattan medans iPhone är telefonen och musikspelaren.

Visst lär jag få vill-habegär över nya iPhone exart som när iPhone 4 släppets. Om man ska tänka ekonomiskt och förena nytta med nöje så antar jag att iPad är nog det som ger mest för pengarna.

Frågar er och Najk som har använt iPad ett tag och längre stunder än mig som bara testat den lite i affär. Behövs retina för iPad när man läser eller surfar?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aalbiion:

Frågar er och Najk som har använt iPad ett tag och längre stunder än mig som bara testat den lite i affär. Behövs retina för iPad när man läser eller surfar?

Citera alltid för snabbt svar

Nej, skärmen är skarp nog att surfa och läsa på.
Enligt mig då

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Tror den mest lämpar sig för jurister, politiker etc. som har mycket papper att hålla reda på (lagförslag, promemorior m.m.).

Detta påstående (ungefär) har jag läst flera gånger nu. En annan sa att den möjligen duger till digital klippbräda i sjukvården.

Menar du på allvar att det bara är jurister, politiker etc som kan finna nytta (och nöje) i en krångelfri surfplatta som är lika uppkopplad och "lättstartad" som en mobiltelefon?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Perc:

Detta påstående (ungefär) har jag läst flera gånger nu. En annan sa att den möjligen duger till digital klippbräda i sjukvården.

Menar du på allvar att det bara är jurister, politiker etc som kan finna nytta (och nöje) i en krångelfri surfplatta som är lika uppkopplad och "lättstartad" som en mobiltelefon?

Jag menar att de som anser sig ha glädje och nytta av en iPad kommer ha det, men frågar man mig om exempel så är väl ovanstående grupper ett bra exempel att ge?:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk

Jag är väldigt sugen på en iPad men vet inte om det är en bra invenstering för mig. Jag hade tänkt mig den som läsplatta så man kan läsa texter och ha som surfplatta. Jag har redan en iPhone 3GS och iMac. Jag vill gärna ha fördelar med den. Jag vill veta vad är det den gör att man inte kan ersätta den med en iPhone? Jag är student så jag vill inte bli beroende med allt för mycket.

Permalänk
Skrivet av Najk:

Citera alltid för snabbt svar

Ville ha nån citerad person.