Permalänk
Medlem

låsa upp kärnor till phenom550

skulle låsa upp kärnorna till min phenom550. allt gick bra o när jag sparade o datorn startas om så kommer det upp 2 alternativ

*reparera startalternativ (eller något sånt kmr inte ihåg exakt)
*starta windows normalt

sen när man har valt någon av alternativen så fortsätter datorn i ca 5 sekunder innan den startar om igen.
tar man starta normalt så kommer "windows startas" i 3 sekunder innan den startas om igen samma om man tar reparera så startas allt om och jag får välja igen.

nån som vet vad det beror på och vad kan jag göra för att fixa det?

har förövrigt
Asus M4A785TD-M EVO DDR3

Permalänk
Entusiast

Stäng av dem upplåsta kärnorna igen, dem är troligen defekta, därmed avstängda.
Alla processorer kan låsas upp, men alla är inte "hela" dock.

EDIT:
Låste du upp kärnorna med en mjukvara istället för via BIOS, så är det enklaste att nollställa CMOS-minnet och återgå till "Factory defaults"
Läs i moderkortets manual efter "Clear CMOS" eller liknande. Det brukar vara en bygel på moderkortet som skall ställas om i cirka 10-15 sekunder.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Stäng av dem upplåsta kärnorna igen, dem är troligen defekta, därmed avstängda.
Alla processorer kan låsas upp, men alla är inte "hela" dock.

EDIT:
Låste du upp kärnorna med en mjukvara istället för via BIOS, så är det enklaste att nollställa CMOS-minnet och återgå till "Factory defaults"
Läs i moderkortets manual efter "Clear CMOS" eller liknande. Det brukar vara en bygel på moderkortet som skall ställas om i cirka 10-15 sekunder.

men kan det funka om jag testar höja cpu voltage lite i taget o få se om det funkar??

Permalänk
Entusiast
Skrivet av TrahN:

men kan det funka om jag testar höja cpu voltage lite i taget o få se om det funkar??

Sänka klockfrekvensen eller öka spänningen en aning kan hjälpa. Men det låter inte så troligt.
Prova och se vad som händer. Det är vad du måste göra: Testa dig fram med olika alternativ.

Men:
Din dator kraschar redan när Windows skall starta upp dem andra kärnorna, därmed den tidiga omstarten.
Det låter som om dem "låsta" kärnorna är helt obrukbara på grund av fysiska defekter.
Om dem låsta kärnorna är fysiskt defekta, finns det inget att göra.

EDIT:
Skillnad mellan en fysiskt defekt kärna och en instabil kärna:
* En fysiskt defekt kärna kraschar systemet direkt när den aktiveras av operativsystemet under uppstart, vare sig den är varm eller kall.
Dessa kärnor kan inte användas på något som helst sätt.
* En instabil kärna ter sig fungerande tills den når upp till en viss temperatur där den ger upp.
Dessa problem kan kringgås med högre spänning/lägre frekvens/bättre kylning.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Sänka klockfrekvensen eller öka spänningen en aning kan hjälpa. Men det låter inte så troligt.
Prova och se vad som händer. Det är vad du måste göra: Testa dig fram med olika alternativ.

Men:
Din dator kraschar redan när Windows skall starta upp dem andra kärnorna, därmed den tidiga omstarten.
Det låter som om dem "låsta" kärnorna är helt obrukbara på grund av fysiska defekter.
Om dem låsta kärnorna är fysiskt defekta, finns det inget att göra.

ok men när bios menyn kommer upp så står det iaf att alla 4 kärnor är upplåsta. men får testa leka lite o hoppas på det bästa, tack för snabba svar iaf

Permalänk
Entusiast
Skrivet av TrahN:

ok men när bios menyn kommer upp så står det iaf att alla 4 kärnor är upplåsta. men får testa leka lite o hoppas på det bästa, tack för snabba svar iaf

Att det står att den har hittat 4 kärnor, betyder bara att BIOS-mjukvaran "ser" fyra kärnor, den kan inte se om dessa är defekta eller inte.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)